زمان مطالعه ۷ دقیقه

عکاسی از محصول، ۷ راهکار برای صاحبان فروشگاه اینترنتی

عکاسی از محصول، ۷ راهکار برای صاحبان فروشگاه اینترنتی

راه اندازی یک کسب و کار کوچک می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. با ظهور پلتفرم های فروشگاه ساز و قابلیت های فوق العاده آنها، تمام ابزارهای مورد نیاز شما برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین حاضر و آماده است. البته مدیریت یک فروشگاه آنلاین کار چندان ساده‌ای نیست و چالش‌های زیادی دارد. یکی از این چالش‌ها ارائه عکس‌های جذاب از محصولات به مشتریان است.


راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. با ظهور پلتفرم های فروشگاه ساز و قابلیت های فوق العاده آنها، تمام ابزارهای مورد نیاز شما برای ‌راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌ حاضر و آماده است. البته مدیریت یک فروشگاه آنلاین کار چندان ساده‌ای نیست و چالش‌های زیادی دارد. یکی از این چالش‌ها عکاسی از محصول و  ارائه عکس‌های جذاب از محصولات به مشتریان است.

عکس محصول شما در کنار سایر موارد دیگر در وب‌سایت شما، حس اعتماد را در مشتریان شما ایجاد خواهد کرد. وجود تصاویر شفاف و جذاب باعث خواهد شد کاربران مدت زمان بیشتری روی وب‌سایت شما بمانند و در نتیجه نرخ تبدیل مشتریان افزایش خواهد یافت. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ۷۸ درصد از خریداران آنلاین علاقه به دیدن تعداد زیادی عکس محصول در وبسایت‌های فروشگاهی دارند چرا که به آنها در تصویرسازی کمک می‌کند. اگر یک عکاس حرفه‌ای نیستید نگران نباشید، برای گرفتن عکس‌های مناسب از محصولات لزوما نباید عکاس حرفه‌ای باشید. با صرف زمان مناسب، خلاقیت و راهنمای پیش روی شما هر کسی می‌تواند از محصولاتش مانند یک‌ ‌عکاس حرفه‌ای عکاسی‌ کند:

۱. نورپردازی مهمترین بخش ماجراست

نورپردازی در عکاسی

چه بخواهید از محصول‌تان در استودیو عکاسی کنید و چه در فضای باز، یکی از مفاهیمی که باید بسیار به آن توجه کنید، نورپردازی است. به طور خلاصه نکته‌ی اصلی در عکاسی، مسلط شدن بر نورپردازی و چگونگی نور مناسب در هر صحنه است. بهتر است در ابتدا در مورد انواع نور صحبت کنیم:

  • نور نرم که سو‍ژه را از تمام جهات روشن می‌کند و سایه‌های نامناسب را از روی سوژه حذف می‌کند.
  • نور سخت که بر روی سوژه کنتراست ایجاد می‌کند. در نور سخت سایه‌ها لبه‌های مشخص‌تری دارند. مانند زمانی که خورشید بالای سر شماست و بر روی شما سایه سیاهی ایجاد می‌شود.

برای عکاسی از محصول، معمولا از نور نرم استفاده میکنند که از روش های مختلفی حاصل می‌شود. به طور مثال، اگر با نور طبیعی خورشید قصد نورپردازی دارید، از تابش مستقیم آفتاب بر روی سوژه اجتناب کنید. از وسایل پخش کننده نور (دیفیوزر) استفاده کنید. اگر منبع نوری شما پنجره یا نور چراغ است، آن را با ماده‌ای بپوشانید تا نور نرم‌تری ایجاد کند. این کار می‌تواند با استفاده از پرده، کاغذ و یا یک ملحفه نازک صورت بگیرد. اگر قصد دارید نور چراغ را نرم کنید مراقب باشید که آتش سوزی ایجاد نکنید! راه حل اصولی دیگری که می‌توانید استفاده کنید، خرید یک رفلکتور یا بازتاب دهنده نور است. رفلکتور یک راهکار ساده و ارزان برای بازتاب و تغییر جهت نور طبیعی و غیرطبیعی است.

جعبه نور یا لایت باکس از تجهیزات عکاسی است که نور یک دست و ملایمی بر روی سوژه شما ایجاد می‌کند. لازم نیست برای خرید آن مبلغ زیادی صرف کنید و حتی می‌توانید آن را خوتان بسازید. با مواد ساده‌ای مانند مقوا، چسب، کاغذ شفاف و قیچی می‌توانید لایت باکس خودتان را بسازید و نتایجی مانند عکاسی در استودیوهای حرفه‌ای را با هزینه اندک تجربه کنید.

۲. زوایا را بهتر بشناسید

زوایای در عکاسی

برای عکاسی از محصول معمولا از سه نوع زاویه استفاده می‌کنند:

  • زاویه ۹۰ درجه از بالا به پایین (معروف به چشم پرنده) یک زاویه عالی برای عکاسی از محصولاتی مانند کفش، جعبه، وسایل آشپزخانه و … است.
  • ۴۵ درجه (دید در حالت ایستاده) معمولا برای تاکید روی ابعاد استفاده می‌شود. این زاویه برای تقریبا برای هر نوع محصولی از جمله اسباب بازی، لوزام الکترونیکی، دکوراسیون و … مناسب است.
  • صفر درجه (هم سطح میز) برای محصولات ایستاده ایده‌آل است. محصولاتی مانند بطری، شیشه مربا، لوازم آرایشی و بهداشتی و …

‌اشکال و رنگ‌های مختلف زوایای مختلفی را برای عکاسی می‌طلبند. پس در صورت امکان از یک محصول از زوایای مختلفی عکاسی کنید. این کار به مشتری دید بهتری از ابعاد و اندازه محصول می‌دهد. در کنار عکس‌هایی که از محصولات اضافه می‌کنید، یک ویدئوی کوتاه نیز از محصول قرار دهید تا تجسم بهتری نسبت به محصول ایجاد کند.

۳. تنظیمات ماکرو را امتحان کنید

تنظیمات ماکرو در عکاسی

عکاسی ماکرو این اجازه را می‌دهد که از فاصله نزدیک جزئیات کاملی از محصول را نمایش دهید. این نوع عکاسی برای محصولاتی مانند جواهرات، لوازم آرایشی، غذا و … ایده آل است. هم با دوربین عکاسی DSLR و هم با دوربین موبایل قادر به عکاسی ماکرو خواهید بود. اغلب گوشی‌های هوشمند تنظیمات عکاسی ماکرو دارند پس آن را امتحان کنید. این تنظیمات برای نمایش جزئیات عالی است. اگر دوربین DSLR دارید، استفاده از یک لنز ۵۰ میلیمتری به شما کمک می‌کند به نتیجه مورد نظرتان برسید. سعی کنید در صورت امکان با لنزهای مختلف از یک محصول عکاسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.

۴. پس زمینه‌ای انتخاب کنید که متناسب با محصولتان باشد

پس‌زمینه مناسب در عکاسی

هنگام ‌عکاسی از محصول‌ پس زمینه آن را هم در نظر بگیرید. در اغلب موارد، بهترین حالت رنگ پس زمینه سفید است. چراکه تمرکز بر روی محصول ایجاد می‌کند. به یاد داشته باشید: هدف شما این است که تمرکز چشم مشتری بر روی محصول باشد و حواسش به پس زمینه پرت نشود. با این حال برخی محصولات در مقابل  رنگ پس زمینه مشکی خودشان را بهتر نشان می‌دهند پس بهتر است رنگ‌های مختلف را آزمایش کنید. اگر مشکی برای وبسایت‌تان بسیار تیره است، از خاکستری تیره استفاده کنید. رنگ پس زمینه احساسات متفاوتی را در ذهن مشتری برمی‌انگیزد پس به جامعه مخاطبان، هدف و نتیجه نهایی فکر کنید. توجه کنید که پس زمینه با رنگ مناسب باعث می‌شود که محصول‌تان گران‌قیمت به نظر برسد و در مقابل پس زمینه نامناسب موجب می‌شود که محصول ارزان به نظر برسد.

۵. ترکیب‌بندی‌های مختلف را امتحان کنید

ترکیب‌بندی‌های مختلف در عکاسی

ترکیب‌بندی به معنای نحوه قرارگیری المان‌های بصری در کنار یکدیگر است. اگر از چند محصول در کنار هم عکاسی می‌کنید، بهتر است ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید و بهترین حالت را پیدا کنید. ممکن است در این فرایند متوجه شوید که بهتر است از محصول بصورت تکی عکاسی کنید یا برعکس. اگر اندازه محصولات‌تان کوچک است یا نمی‌توان آنها را ایستاده قرار داد، بهتر است از وسایل کمکی استفاده کنید. بطور مثال می‌توان گوشواره را بر روی آویز مخصوص قرار داد یا یک باکس پشت کتاب‌ها قرار داد تا ایستاده باقی بمانند.

۶. دوربین را ثابت نگه دارید

ثابت نگه‌داشتن دوربین در عکاسی

در هنگام عکاسی از محصولات، لازم است که دوربین شما کاملا ثابت باشد. برای اینکار باید یا از سه پایه دوربین عکاسی و یا از نگه‌دارنده گوشی موبایل استفاده کنید. یکی از آنها را می‌توانید خریداری کنید و یا بسازید. همچنین بهتر است از تایمر دوربین یا گوشی موبایل هم استفاده کنید تا از لرزش یا تماس ناخواسته جلوگیری شود.

۷. به جزئیات توجه کنید

توجه به جزئیات در عکاسی

پس از عکاسی از محصولات می‌توانید آنها را روی فروشگاه‌تان آپلود کنید. اضافه کردن ‌توضیحات محصول‌ مناسب به اندازه خود عکس اهمیت دارد. ممکن است از نظر شما بدیهی باشد اما لازم به ذکر است که اشاره به ابعاد، جنس و وزن در فرایند خرید مشتری ضروری است. لازم است که متن توضیحات شما کوتاه و هدفمند باشد. اگر نیاز به ایده‌ گرفتن دارید، سری به وبسایت‌های معتبر که در حوزه کاری شما فعال هستند بیاندازید و الگوبرداری کنید.

فراموش نکنید که به عکس‌هایتان متن جایگزین اضافه کنید. چرا که گوگل عکس شما را بررسی نمی‌کند و برای ایندکس کردن آن به متن جایگزینی که برای آن در نظر گرفته‌اید، توجه می‌کند.

نتیجه‌گیری

پس از ‌طراحی سایت فروشگاهی‌، وقت آن است که عکس از محصول خود را با مخاطبان‌تان به اشتراک بگذارید.  با استفاده از سازیتو قادر خواهید بود فروشگاه اینترنتی مورد نظرتان را ایجاد کنید و محصولات‌تان را بارگزاری کنید. عکاسی محصول، قطعا یکی از بخش‌های مهم تولید محتوای بصری سایت یا ‌آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌ است. از نکات ذکر شده در این مطلب استفاده کنید و عکس‌ محصول حرفه‌ای و مناسب به محصولات‌تان اضافه کنید.