زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

سئو سایت فروشگاهی چیست؟ آموزش سئو فروشگاه اینترنتی

سئو سایت فروشگاهی چیست؟ آموزش سئو فروشگاه اینترنتی

به دنبال افزایش ترافیک سایت فروشگاهی، جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش از طریق سایت فروشگاهی هستید؟ این راهنمای جامع به خوبی سئوی سایت فروشگاهی شما را به شما آموزش می‌دهد. 


کسب ترافیک بیشتر برای هر صاحب سایت فروشگاهی مهم است. اما هرچه رتبه شما از صفحه یک دورتر باشد، ترافیک کمتری تولید خواهید کرد.
در سال 2013، یک مطالعه نشان داد که تنها 4.8٪ از جستجوگران به صفحه دوم نتایج جستجو راه می یابند. صفحه سه؟ فقط 1.1 درصد
این تعداد با گذشت زمان کاهش یافته است و اینجاست که باید بیش از پیش به سئوی سایت فروشگاهی اهمیت قائل شد. 
سئوی سایت فروشگاهی، فرآیند ایجاد ترافیک ارگانیک (به عنوان مثال، غیر پولی یا رایگان) از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو به فروشگاه آنلاین شما است. با ما همراه باشید تا شما را با اصول و نکات سئو سایت فروشگاهی آشنا کنیم. 

چگونه یک استراتژی سئوی سایت فروشگاهی ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی سئوی سایت فروشگاهی ایجاد کنیم؟
اگر در بهینه‌سازی موتورهای جستجو تازه کار هستید و می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه در گوگل رتبه اول را کسب کنید، این آموزش به بهترین شیوه‌های سئو برای سایت فروشگاهی‌تان اشاره می‌کند. ما اصول اولیه سئو را به گونه‌ای توضیح خواهیم داد که آن را ساده و مهمتر از همه قابل اجرا کند. 

مرحله اول: تحقیق کلمات کلیدی

مرحله اول: تحقیق کلمات کلیدی
جای تعجب نیست که اولین گام، شناسایی عبارات جستجوشده‌ی با ارزشی است که مشتریان بالقوه شما ممکن است استفاده کنند. شما می توانید این کار را از طریق تحقیق کلمات کلیدی سایت فروشگاهی انجام دهید، که می‌تواند به روش‌های مختلف انجام شود.
ابتدا، توجه داشته باشید که تحقیقات کلمات کلیدی سایت فروشگاهی با بسیاری از تحقیقات کلمات کلیدی که به صورت آنلاین خوانده‌اید متفاوت است
وبلاگ‎ها و سایت‎های پر محتوا به این کلمات کلیدی اهمیت می‎دهند. سایت‌های فروشگاهی بیشتر به کلمات کلیدی تجاری که قصد خرید را نشان می‌دهند اهمیت می‌دهند. همچنین می‌توانید برای افزایش اعتبار دامنه، ترافیک و تبدیل، محتوای با کیفیتی برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید.


اما سوال پیش می‌آید که چگونه اقدام به تحقیق برای کلمات کلیدی خود کنیم؟


شما بدون شک متوجه ویژگی تکمیل خودکار جستجوی گوگل شده‌اید. هنگامی که شروع به تایپ عبارت جستجوی خود می کنید، گوگل پرس‌وجوهای مرتبط را پیشنهاد می‌کند:

سئو سایت فروشگاهی
همچنین، در پایین صفحه چند عبارت جستجوی مرتبط اضافی را مشاهده خواهید کرد:

سئو سایت فروشگاهی
این‌ها می توانند معدن طلایی برای ایده‌های کلمات کلیدی باشند، به خصوص زمانی که از قبل چند کلمه کلیدی اساسی در ذهن دارید.
از کلمات کلیدی دم بلند که معمولاً سه تا چهار کلمه هستند استفاده کنید. هر چه کلمه کلیدی طولانی‌تر باشد، متمایز و مشخص‌تر است. این بدان معنی است که رقابت کمتر و اغلب نرخ تبدیل بالاتر می‌شود.


می توانید از ابزارهایی برای خودکارسازی این فرآیند استفاده کنید. این کار، باعث صرفه جویی در زمان کار دستی می شود، به خصوص اگر کاتالوگ محصول بزرگی داشته باشید. 

مرحله دوم: معماری و ساختار سایت فروشگاهی 

مرحله دوم: معماری و ساختار سایت فروشگاهی 
وقتی صحبت از سئو سایت فروشگاهی می‌شود، نحوه سازماندهی و ساختار بندی صفحات سایت فروشگاهی شما بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. همچنین بر تجربه کاربری شما (UX) تاثیر مثبتی دارد. اساساً، شما در نهایت به دنبال این هستید که یافتن محصولات و خدمات موجود در فروشگاه اینترنتی خود را برای بازدیدکنندگان واقعی و موتورهای جستجو آسان کنید. 


همانطور که محصولات و دسته بندی ها را اضافه و حذف می‌کنید، ساختار سایت به سرعت پیچیده می‌شود. اگر بتوانید از همان ابتدا این کار را به درستی انجام دهید، در این مسیر زمان زیادی را برای خود ذخیره خواهید کرد. بنابراین:

 

  1. اطمینان حاصل کنید که ساختار سایت شما ساده است. 
  2. مطمئن شوید که هر صفحه از سایت فروشگاهی شما تا حد امکان کمتر از صفحه اصلی شما باشد. 
  3. سادگی را فراموش نکنید. قطعا نمی‌خواهید بازدیدکنندگانی داشته باشید که برای دور زدن در سایت شما به دکمه برگشت رجوع می‌کنند. 
  4. بیشتر اعتبار سایت فروشگاهی شما در صفحه اصلی است، زیرا این صفحه رایج‌ترین صفحه‌ای است که سایر مشاغل هنگام مراجعه به فروشگاه اینترنتی شما در صفحه خود به آن پیوند می‌دهند. 

مرحله سوم: سئو تکنیکال یا فنی 

مرحله سوم: سئو تکنیکال یا فنی 
سئوی فنی یک نوع بهینه‌سازی موتور جستجو است. تلاش‌های شما در سئو فنی، توسط مخاطبان هدف‌تان دیده نمی‌شود، اما به شما این اطمینان را می‌دهد که سایت فروشگاهی شما برای موتورهای جستجو بهینه شده، سرعت سایت مطلوبی دارد و برای موبایل بهینه شده است. سئوی فنی اگر به درستی انجام شود می‌تواند منجر به موارد زیر گردد:

  1. تعامل بهتر سایت فروشگاهی
  2. ترافیک ارگانیک بیشتر


برخی از راه‌های بهبود سئوی فنی سایت فروشگاهی شامل موارد زیر است:

  1. با منوهای خود لینک داخلی مناسب ایجاد کنید.
  2. نقشه سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید و خطاهای سایت را برطرف کنید.
  3. بهینه‌سازی تصاویر برای بارگذاری سریع.

مرحله چهارم: سئو داخلی برای سایت فروشگاهی 

مرحله چهارم: سئو داخلی برای سایت فروشگاهی 
اکنون که تحقیقات کلمات کلیدی خود را انجام داده‌اید و ساختار سایت شما آماده است، در این قسمت از راهنمای سئو در مورد چگونگی بهینه‌سازی دو صفحه با ارزش بالا صحبت خواهیم کرد:

 

  1. صفحات دسته‌بندی محصولات
  2. صفحات محصول


برای بهینه‌سازی این صفحات با ارزش، به نکات زیر عمل کنید:

 

  1. URL‌های مناسب را انتخاب کنید.
  2. به گفته رند فیشکین، چند دستورالعمل URL وجود دارد که باید برای رتبه‌بندی بهینه برای سئوی سایت فروشگاهی‌تان دنبال کنید:
  3. URL ‌شما باید برای انسان‌های واقعی نوشته شود و خواندن و تفسیر آن آسان باشد، زیرا دسترسی برای Google مهم است.
  4. استفاده از کلمه کلیدی اصلی خود در URL‌ها بسیار مهم است، زیرا آن‌ها در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند.
  5. URL‌های کوتاه بهتر از URL‌های طولانی هستند. سعی کنید آن را زیر 50 تا 60 کاراکتر نگه دارید.
  6. پر کردن کلمات کلیدی (استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی) و تکرار بیهوده، گوگل را فریب نمی‌دهد و ممکن است فروشگاه  اینترنتی شما را اسپم نشان دهد.


هنگام انتخاب آدرس صفحه محصول و صفحه دسته بندی، این دستورالعمل ها را در نظر داشته باشید.

صفحات محتوایی خود را با توضیحات به اندازه و منحصر به فرد کامل کنید. 
در سئوی سایت فروشگاهی، گوگل و سایر موتورهای جستجو از محتوای صفحه شما استفاده می‌کنند تا تصمیم بگیرند که صفحه شما را برای کدام کلمات کلیدی رتبه‌بندی کنند.
بنابراین، اگر صفحه محصول شما دارای توضیحات مختصر است و چیزهای دیگری ندارد، گوگل چیز زیادی برای ادامه دادن ندارد. کپی و پیست‌کردن توضیحات از یک سازنده یا تامین کننده دیگر، محتوای تکراری نامیده می‌شود و همچنین توصیه نمی‌شود. نوشتن توضیحات منحصر به فرد با جزئیات بسیار مهم، می‌تواند به بهبود رتبه صفحه محصول و کاهش محتوای بی‌کیفیت در فروشگاه اینترنتی شما کمک کند. 


برای محصولات خود توضیحات طولانی و با کیفیت بنویسید تا Google بتواند کار خود را موثرتر انجام دهد. چند کلمه کلیدی مرتبط مختلف را در هر صفحه قرار دهید تا به گوگل کمک کنید بفهمد محصول شما چیست. هرچه بیشتر بنویسید، گوگل می‌تواند در رتبه‌بندی صفحه شما دقیق‌تر باشد. 

لینک‌های داخلی ایجاد کنید


هر چه مدت بیشتری بتوانید بازدیدکنندگان خود را در صفحه‌ی محتوای آنلاین خود نگه دارید، شانس بیشتری برای فروش دارید. لینک‌های مرتبط به سایر صفحات فرود در سایت فروشگاهی‌تان، به مشتریان بالقوه شما کمک می‌کند تا اطلاعات یا محصولات را مرور و کشف کنند.
در متن انکر (anchor text) خود (متنی که لینک را در آن قرار می‌دهید)، مطمئن شوید که کلمه کلیدی مورد نظر را کلمه به کلمه وارد کرده‌اید. از لینک‌های داخلی می‌توان برای هدایت مشتریان به صفحات محصول مرتبط، صفحات دسته‌بندی و محتوای آموزشی استفاده کرد. 

مرحله پنجم: سئوی وبلاگ سایت فروشگاهی

مرحله پنجم: سئوی وبلاگ سایت فروشگاهی
وبلاگنویسی، نوعی بازاریابی محتوا است که در آن از تکنیک‌های سئو داخلی و فنی برای افزایش بازدید جستجوی سایت فروشگاهی خود استفاده می‌کنید. این کار به این دلیل است که مطمئن شوید موتورهای جستجو فروشگاه اینترنتی شما را برای رتبه‌بندی در کلمات کلیدی خاص که با علایق و نیازهای مخاطبان شما هماهنگ هستند، معتبر می‌یابند. هنگام وبلاگ نویسی، نیاز است از سئو سایت فروشگاهی برای تقویت یک استراتژی محتوای طولانی مدت استفاده کنید. 
هر پست وبلاگی که منتشر می‌شود دارای پتانسیل زیر است:

 

  1. سبب می‌شود تا شهرت خود را به عنوان یک منبع معتبر ایجاد کنید
  2. اعتبار سایت فروشگاهی‌تان را بهبود می‌بخشد
  3. باعث افزایش بازدید در جستجوی ارگانیک می‌شود


تصور کنید کسب و کاری راه‌اندازی کرده‌اید که تجهیزات ورزشی می فروشد. شما می‌خواهید به مشتریان بالقوه کمک کنید تا محصولات شما را درک کنند، از آنها به طور موثرتری استفاده کنند و چالش‌های ورزشی و تناسب اندام خود را حل کنند. اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو مانند گوگل پیدا شوید، وبلاگ‌نویسی می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. 


یک وبلاگ خوب به فروشگاه اینترنتی شما جریان ثابتی از محتوای اصلی را می‌دهد. هرچه افراد بیشتری محتوای شما را کشف کنند، به عنوان منبع اطلاعات قابل اعتماد شناخته خواهید شد. این به نوبه خود به شما کمک می‌کند رتبه بالاتری کسب کنید. مشاغل تجارت الکترونیک اغلب با وبلاگ‌نویسی مشکل دارند زیرا برای درست کردن آن به زمان، تلاش و منابع نیاز دارند.


بخاطر داشته باشید که انتشار تصادفی پست‌های وبلاگ در هر ماه باعث بهبود سئو سایت فروشگاهی و افزایش ترافیک فروشگاه اینترنتی شما نمی‌شود. برای انتشار بلاگ، باید طبق یک تقویم محتوایی اصولی پیش بروید.
هنگام راه‌اندازی یک وبلاگ برای سئوی سایت فروشگاهی خود، روی سه مورد زیر تمرکز کنید:

تحقیق برای رتبه‌بندی در کلمات کلیدی.
 محتوایی را منتشر کنید که کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهد که احتمالاً افراد هنگام حل مشکلات یا تصمیم‌گیری  در خرید، جستجو می‌کنند.
بهینه‌سازی پست های وبلاگ برای سئو.
مطمئن شوید که هر وبلاگ کلمه کلیدی خاصی را برای سئو هدف قرار می دهد. 
محصولات خود را به عنوان راه حلی برای مشکل ارائه دهید.
لازم نیست هر پستی در مورد محصولات شما باشد. اما، از پیوند دادن به یک یا دو صفحه محصول در صورت لزوم نترسید. 

مرحله ششم: لینک‌سازی در سئو سایت فروشگاهی 

مرحله ششم: لینک‌سازی در سئو سایت فروشگاهی 
الگوریتم گوگل بر این باور است که به جای ترسیم نتایج با کلمات کلیدی، بالاترین کیفیت اطلاعات را می‌توان یافت اگر به صفحات وب به همان روشی که به مقالات دانشگاهی بر اساس تعداد استنادهایی که دریافت می‌کنند، «مرجعیت» داده شود. به جز در این مورد، استنادها به عنوان بک لینک شناخته می شوند


در حالی که صدها عامل دیگر در الگوریتم آنها استفاده می شود، گوگل از تعداد، کیفیت و ارتباط لینک ها برای قضاوت در مورد کیفیت و قابل اعتماد بودن سایت استفاده می کند. در نتیجه وب سایت های جدید از نظر موتورهای جستجو از اعتبار کمتری برخوردار هستند. در حالی که زمان می تواند این مشکل را برطرف کند، ساخت بک لینک های با کیفیت می تواند به گوگل کمک کند تا قدرت شما را سریعتر تشخیص دهد
یکی از بهترین راه‌ها برای لینک‌سازی، همکاری با دیگر کسب و کارها است. تعیین کنید که چه وب سایت های مرتبط دیگری می توانید ارزش ارائه دهید. به عنوان مثال، پست‌های مهمان می‌توانند راهی عالی برای ایجاد بک لینک باشند، مشروط بر اینکه محتوا مرتبط باشد و به مخاطبان شما و مخاطبان شرکای شما ارزش واقعی بدهد. 

بهترین ابزارهای سئو سایت فروشگاهی

بهترین ابزارهای سئو سایت فروشگاهی
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
برای سئو سایت فروشگاهی، لازم است از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این ابزار رایگان SEO ترافیک فروشگاه اینترنتی را ردیابی و گزارش می‌کند، به شما بینشی برای درک بهتر مشتریان، بهینه‌سازی فروشگاه خود برای سئو و بهبود بازگشت سرمایه بازاریابی می‌دهد. با ساخت فروشگاه اینترنتی خود در سازیتو، امکان اتصال Google Analytics را به سایت فروشگاهی خود دارید. 
از دیگر ابزارهای رایگان و محبوب سئو سایت فروشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. MozBar SEO toolbar.
  2. Bing Webmaster Tools.
  3. Ahrefs.
  4. SEO Review Tools.
  5. SEMRush.
  6. AnswerThePublic.
  7. WordStream by Local IQ Free Keyword Research Tool.
  8. Keyword Tool.

 

سئو خودکار سایت‌های فروشگاهی در سازیتو 

سئو خودکار سایت‌های فروشگاهی در سازیتو 
تا این قسمت از مقاله، شما را با مراحل سئو سایت فروشگاهی آشنا کردیم. قطعا برای بهینه‌سازی سایت فروشگاهی خود نیاز به زمان و تلاش روزمره دارید. اما می‌توانید از روش‌های موثری برای بهبود و تقویت فرایند بهینه‌سازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. یکی از این راه‌ها، ساخت سایت فروشگاهی با فروشگاه‌ساز‌هایی است که از نظر فنی برای سئو بهینه‌سازی شده‌اند. با ساخت فروشگاه اینترنتی در این پلتفرم‌ها، نیازی نیست نگران فرایند زمان‌بر سئو باشید، فقط کافیست تمرکز خود را روی تولید محتوای مناسب بگذارید. 

یکی از پلتفرم‌های مهم فروشگاه‌ساز در ایران، فروشگاه‌ساز سازیتو است. فروشگاه‌ساز سازیتو همواره تاکید زیادی بر بهینه بودن ساختار سایت‎های فروشگاهی بر اساس الگوریتم‌های گوگل داشته و در نتیجه همواره در کلمات کلیدی مرتبط، نتایج اول و دوم گوگل را در اختیار داشته است. این وضعیت برای فروشگاه‌های ساخته شده توسط سازیتو هم به همین ترتیب رعایت شده است. در نتیجه تنها کافیست بر روی محتوای فروشگاه اینترنتی خودتان اندکی زمان بگذارید تا پس از مدت زمان کوتاهی آن را در صفحات اول گوگل مشاهده کنید.

برای مثال اگر شما کلمه کلیدی «خرید اکانت اسپاتیفای» را در گوگل جستجو کنید، در صفحه‌ اول گوگل و در نتایج 1 یا 2 با سایت فروشگاهی لایسنس‌مارکت مواجه می‌شوید. سایت فروشگاهی لایسنس‌مارکت، یکی از فروشگاه‌های ساخته شده با سازیتو است که با استفاده از سئو خودکار سازیتو و عمل به برخی نکات، توانسته است در صفحه‌ی اول گوگل جایگاه خود را حفظ کند. 

برای ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه‌ساز سازیتو، لازم نیست نگران مسائل فنی و تخصصی طراحی سایت فروشگاهی باشید. تنها با ثبت‌نام در فروشگاه‌ساز سازیتو، خرید دامنه، اتصال درگاه و پرداخت هزینه‌ی فروشگاه اینترنتی می‌توانید به سرعت سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید. 

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در سازیتو، رایگان است. شما برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی در سازیتو نیاز به پرداخت وجه اولیه ندارید. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی از کارآمد نبودن سیستم، در سازیتو ثبت نام کنید و امکانات آن را تا ۱۴ روز بررسی کنید و فروش خودتان را آغاز کنید.

نتیجه‌گیری


سئو سایت فروشگاهی، مسئله‌ای بسیار مهم برای کسب و کارها است زیرا به افزایش بازدید در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک می‌کند. هنگامی که سایت فروشگاهی خود را برای کاربران بهینه می‌کنید، صفحاتی ایجاد می‌کنید که کلمات کلیدی خاصی را نشان می‌دهند و از سایت‌های فروشگاهی دیگر بک لینک دریافت می‌کنید، فروشگاه اینترنتی شما در نتایج، رتبه بالاتری خواهد داشت. دریافت ترافیک سایت فروشگاهی از نتایج جستجوی ارگانیک به شما کمک می‌کند هزینه کمتری برای بازاریابی پرداخت کنید. در این مقاله، هر آنچه برای سئو سایت فروشگاهی خود نیاز دارید را به شما آموزش دادیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.