زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

شش ابزار ضروری گوگل که هر کسب‌وکار آنلاین به آن‌ها نیاز دارد

شش ابزار ضروری گوگل که هر کسب‌وکار آنلاین به آن‌ها نیاز دارد

رشد و توسعه یک کسب‌وکار آنلاین، چندان آسان نیست. چنین کاری مستلزم سخت‌کوشی، صرف زمان و مهم‌تر از همه صبر و حوصله است. اما با این‌حال گاهی راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند رشد کسب‌وکارهای آنلاین را تسریع کنند که ابزارهای بازاریابی آنلاین از آن جمله‌اند. خوشبختانه گوگل، این غول نرم‌افزاری دنیا، امکانات مفیدی را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار داده تا بتوانند با استفاده از آن‌ها به اهدافشان برسند.


رشد و توسعه یک کسب‌وکار آنلاین، چندان آسان نیست. چنین کاری مستلزم سخت‌کوشی، صرف زمان و مهم‌تر از همه صبر و حوصله است. اما با این‌حال گاهی راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند رشد کسب‌وکارهای آنلاین را تسریع کنند که ابزارهای بازاریابی آنلاین از آن جمله‌اند. خوشبختانه گوگل، این غول نرم‌افزاری دنیا، امکانات مفیدی را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار داده تا بتوانند با استفاده از آن‌ها به اهدافشان برسند. اکثر ما روزانه با ابزارهایی مثل Gmail، Google Drive و Google Docs سروکار داریم اما آیا تاکنون درباره ابزارهای تجاری گوگل مثل Google Search Console یا Google My Business که برای جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند، چیزی شنیده‌اید؟ در این مطلب می‌خواهیم شش ابزار ضروری گوگل را که هر کسب‌وکار آنلاین برای پیشرفت و توسعه به آن‌ها نیاز دارد، معرفی کنیم. داشتن یک استراتژی تجاری منسجم در کنار استفاده از این ابزارها کمکتان می‌کند تا اهدافتان را در مسیر کسب‌وکار آنلاین محقق کنید.

گوگل ادز

نخستین ابزار تجاری گوگل که در این فهرست به معرفی آن می‌پردازیم، گوگل ادز (Google Ads) است. گوگل ادز (Google Ads) یک پلتفرم تبلیغاتی است که بر اساس یک سازوکار بازاریابی خاص به نام PPC کار می‌کند. در این سازوکار، تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک بازدیدکننده روی تبلیغ وب‌سایتش یا هر بار نمایش آن مبلغی را به گوگل می‌پردازد. گوگل ادز (Google Ads) ابزاری مؤثر برای یک کسب‌وکار آنلاین است که با استفاده هوشمندانه از آن می‌توانید ترافیک مناسبی از بازدیدکنندگان برای وب‌سایتتان ایجاد کنید. این ابزار این امکان را برایتان فراهم می‌کند که وقتی کاربر، محصول یا خدمت خاصی را که شما یکی از عرضه‌کنندگان آن هستید، در گوگل جستجو می‌کند، وب‌سایت شما به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی در قسمت خاصی از صفحه نتایج گوگل ظاهر شود و بدین ترتیب کاربر با احتمال بیشتری روی لینک وب‌سایتتان کلیک کند. با استفاده از گوگل ادز (Google Ads) نه‌تنها می‌توانید کمیت بازدیدکنندگان وب‌سایتتان را افزایش دهید بلکه می‌توانید بر کیفیت آن نیز بیفزایید. چون ماهیت عملکرد گوگل در ارائه این خدمت به صاحبان کسب‌وکار آنلاین به‌گونه‌ای است که حتی‌الامکان بازدیدکنندگان مرتبط و مناسب به‌سوی وب‌سایت شما هدایت شوند. یعنی بازدیدکنندگانی که به‌طور بالقوه می‌توانند ‌به ‌یک خریدار واقعی تبدیل شوند.

  • قابلیت استفاده در ایران: با فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: مستلزم شارژ حساب

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یک وب‌افزار چندکاره و فوق‌العاده کاربردی است که می‌توان آن را هسته‌ی یک کمپین بازاریابی دیجیتال دانست. این ابزار رایگان با ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند درباره بازدیدکنندگان وب‌سایت به شما بینشی استراتژیک و منسجم درباره آن‌ها می‌دهد. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به شما نشان می‌دهد بازدیدکنندگان از چه طریقی وارد وب‌سایت شده‌اند و از چه صفحاتی بازدید کرده‌اند. مدت‌زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت، محبوب‌ترین صفحات آن، موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان و … از دیگر اطلاعات مهمی هستند که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) در اختیارتان می‌گذارد. داده‌ها و اطلاعات حاصل از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) کمکتان می‌کند تا درک بهتری از نوع محتوایی که بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، پیدا کنید و ببینید آیا برای صفحات مختلف، از محتوای مناسبی استفاده کرده‌اید یا نه؟ بدین ترتیب می‌توانید در صورت نیاز نسبت به اصلاح و بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت اقدام کنید. قابلیت دیگری که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ارائه می‌دهد، بخش‌بندی یا دسته‌بندی بازدیدکنندگان وب‌سایت است. یعنی شما می‌توانید با استفاده از این ابزار متوجه شوید آیا استراتژی‌های بازاریابی فعلی، بازدیدکنندگان جدیدی را به‌سوی وب‌سایتتان هدایت می‌کند؟ یا نرخ بازگشت بازدیدکنندگان قبلی به وب‌سایت چقدر است؟ بررسی دقیق این اطلاعات، لازمه پیشرفت شما در مسیر کسب‌وکار آنلاین است.

  • قابلیت استفاده در ایران: با فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: رایگان

خواندن راهنمای سازیتو درباره استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به شما عزیزان در آشنایی هر چه بیشتر با این ابزار کمک می‌کند.

گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) که پیش‌تر با عنوان گوگل و‌ب‌مستر تولز شناخته می‌شد، یک ابزار بازاریابی رایگان دیگر برای یک کسب‌وکار آنلاین است که به شما نشان می‌دهد موتورهای جستجو چه نگاهی به وب‌سایت یا وبلاگتان دارند و آن‌ را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ با استفاده از گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) می‌توانید ببینید کدام جستجوها به کلیک روی لینک وب‌سایت شما منجر می‌شوند و وب‌سایتتان به ازای کلیدواژه‌های خاص، چه رتبه یا جایگاهی در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) دارد؟ مزیت دیگر گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) این است که با استفاده از آن می‌توانید به همه خطاها و نارسائی‌های موجود در وب‌سایتتان پی ببرید. این خطاها معمولاً به آن دسته از مشکلات فنی مثل لینک‌های خراب، صفحات فاقد قالب یا ساختار و مواردی از این قبیل مربوط می‌شوند که لازم است فوراً آن‌ها را برطرف کنید. وجود این نقص‌ها و معایب باعث می‌شود که گوگل ارزیابی و نگاهی منفی نسبت به وب‌سایت شما داشته باشد و درنتیجه جایگاهتان در صفحه نتایج جستجو تنزل پیدا کند. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)، ابزاری مؤثر برای کنترل و نظارت بر عملکرد وب‌سایت شماست که به لطف آن می‌توانید مشکلات بالقوه‌ای را که به تجربه کاربری آسیب زده و جایگاهتان را تهدید می‌کنند، شناسایی و حل‌وفصل کنید.

  • قابلیت استفاده در ایران: بدون فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: رایگان

سازیتو در مطلبی اختصاصی، کار با ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) را به شما عزیزان می‌آموزد.

گوگل آلرت (Google Alerts)

گوگل آلرت (Google Alerts) یک ابزار مفید پایشی برای هر کسب‌وکار آنلاین کوچک یا بزرگ است. همان‌گونه که از نام این ابزار می‌توان فهمید، مبنای کار این وب‌افزار، اطلاع‌رسانی به کاربر در مورد کلیدواژه‌های خاص است. یعنی شما ابتدا چند کلیدواژه خاص را تعیین می‌کنید و به‌محض آنکه گوگل نتایج تازه‌ای در ارتباط با آن‌ها پیدا کند، شما را از محتوای نتایج جدید باخبر می‌سازد. بنابراین با استفاده از گوگل آلرت (Google Alerts) می‌توانید محتوایی را که مستقیماً به کسب‌وکارتان مربوط می‌شوند، تحت رصد و نظارت قرار دهید. مثلاً می‌توانید با خواندن مقالات یا اخبار جدید در مورد موضوع یا کلیدواژه‌های موردعلاقه‌تان، خود را به‌روز نگه‌دارید یا در صورت ذکر نام برند، شرکت، محصول، پروفایل کاربری یا هر چیز دیگری که مربوط به شماست، سریعاً از آن مطلع شوید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا اِشراف و آگاهی بهتری نسبت به ادراک، احساس و نظرات دیگران نسبت به وب‌سایت، محتوا یا کسب‌وکارتان حاصل کرده و در جستجوی عوامل مخربی باشید که می‌توانند به‌طور بالقوه به جایگاه وب‌سایتتان در صفحه نتایج جستجوی گوگل آسیب وارد کنند.

  • قابلیت استفاده در ایران: بدون فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: رایگان

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) ابزار کاربردی دیگری برای یک کسب‌وکار آنلاین است که گوگل آن را در دسترس وبمسترها قرار می‌دهد. این ابزار می‌تواند یک مکمل بسیار عالی برای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) باشد. پیش از آنکه ببینیم این ابزار چطور کار می‌کند، طبعاً باید با مفهوم تگ آشنا باشیم. تگ‌ها، تکه کدهایی با زبان‌های مختلف هستند که از آن‌ها برای تجمیع و فرستادن داده‌ها به یک سرویس آنالیز استفاده می‌شود. تگ‌ها مفاهیم و موضوعات مرتبط با یکدیگر را زیر یک چتر مشترک قرار می‌دهند. هر تگ می‌تواند صفحه‌ای باشد که فهرستی از محتوا یا مطالبی را که به نحوی با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند، نمایش می‌دهد. تقریباً مشابه با همان سازوکاری هشتگ‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی قطعاً با آن‌ها زیاد مواجه شده‌ایم. اما تگ‌نویسی، تغییر تگ‌ها یا اِعمال مدیریت روی آن‌ها مستلزم دانش پایه‌ای در مورد کدنویسی آن‌هاست که طبعاً خیلی‌ها علاقه‌ای به درگیری با این مفاهیم ندارند و داستان آنجا پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم تگ‌های مورداستفاده در وب‌سایت‌ها می‌توانند متفاوت باشند. بنابراین در چنین وضعیتی، به ابزاری نیاز داریم که با استفاده از آن بتوانیم به‌سادگی و بدون درگیری با کدنویسی، سیاست و مدیریت بهینه‌ای را نسبت به تگ‌های به‌کاررفته در وب‌سایتمان اتخاذ و اِعمال نموده و بدین ترتیب بتوانیم بهبود مستمری در جایگاه وب‌سایت‌مان ایجاد کنیم. مهم‌ترین مزیت گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) این است که با استفاده از آن می‌توانیم داده‌های مربوط به کاربران و الگوی رفتاری آن‌ها در وب‌سایت را استخراج کرده و با انتقال آن‌ها به یک ابزار تحلیلگر مثل گوگل آنالیتیکس به اطلاعاتی ارزشمند دست پیدا کنیم.

  • قابلیت استفاده در ایران: با فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: رایگان

راهنمای قدم به قدم سازیتو را در رابطه با گوگل تگ منیجر، از این صفحه مطالعه کنید.

گوگل مای بیزینس (Google My Business)

گوگل مای بیزینس

گوگل مای بیزینس (Google My Business) یکی از ابزارهای تجاری دیگر گوگل است که علی‌رغم نقش مهمی که در رونق یک کسب‌وکار آنلاین می‌تواند ایفا کند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار آنلاین محلی هستید، آنگاه حتماً باید از مزایای این ابزار ارزشمند استفاده کنید. وب‌سایت شما ممکن است باوجود میلیاردها جستجویی که روزانه از سوی کاربران از اقصی نقاط دنیا صورت می‌گیرد، در این شلوغیِ سرسام‌آور گم شود و بدین ترتیب فرصت‌های تجاری را از دست بدهید. اما گوگل مای بیزینس (Google My Business) با ارائه راهکارهایی مؤثر کمکتان می‌کند تا حضور مقتدرانه‌ای در عرصه کسب‌وکار آنلاین داشته باشید و به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنید. از سوی دیگر، این قابلیت به مشتریانی که ازنظر جغرافیایی به شما نزدیک‌تر هستند، اجازه می‌دهد که بتوانند با آگاهی از حضور شما، از خدماتی که ارائه می‌کنید، بهره‌مند شوند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ساعات کاری، آدرس فیزیکی، نشانی وب‌سایت، تصاویر توصیفی، ارزیابی (رتبه دهی) مشتریان و نظرات آن‌ها را از طریق گوگل به نمایش بگذارید. مشاغل یا وب‌سایت‌هایی که اطلاعاتشان از سوی این ابزار گوگل تأیید شود، در نگاه مشتریان، اعتبار و شهرت مضاعفی خواهند یافت. ابزار گوگل مای بیزینس (Google My Business) نه‌تنها کسب‌وکار آنلاین شما را در نتایج جستجو و نقشه‌های گوگل نشان می‌دهد، بلکه اطلاعات مفیدی را نیز به شما ارائه می‌کند تا بتوانید ضمن درک بهتر فعالیت و حضورتان در عرصه‌ی تجارت آنلاین، آن را به‌طور مستمر بهبود دهید.

  • قابلیت استفاده در ایران: با فیلترشکن امکان‌پذیر است
  • هزینه: رایگان

سخن پایانی

ابزارهایی که در این مطلب از سازیتو معرفی کردیم، تنها بخش کوچکی از همه ابزارهای در دسترس برای توسعه یا راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین بودند. بااین‌حال این شش ابزار، از اساسی‌ترین ابزارهایی هستند که هر کسب‌وکار آنلاین برای پیشرفت مستمر به آن‌ها نیاز دارد. این ابزارهای کاربردی کمکتان می‌کند تا بتوانید ضمن پایش عملکردتان، آن را بهینه نموده و از روندهای کسب‌وکارتان آگاهی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که هرکدام از این ابزارهای شش‌گانه، مأموریت و کارکرد خاص خودش را در یک کسب‌وکار آنلاین دارند و هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین دیگری شوند. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که بتوانید در کنار داشتن ایده‌ها و استراتژی‌های بازاریابی ارزشمند، از این ابزارها در کنار یکدیگر و با حداکثر هم‌افزایی ممکن استفاده کنید. سازیتو امیدوار است با بهره‌گیری از این مطلب، ضمن بهبود عملکرد وب‌سایتتان از بُعد SEO در کسب‌وکار آنلاین نیز موفق‌تر از همیشه عمل کنید.