زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ

آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در دنیای احاطه شده با تکنولوژی امروز بهترین راه برای بهبود یک کسب و کار است. دانستن ترفند‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برگ برنده شما برای رسیدن به موفقیت باشد.


برای آن که یک کسب و کار موفق داشته باشیم می‌توانیم از آموزش دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم تا بتوانیم مسیر رشد کسب و کار خود را ترسیم کنیم. در این مطلب به مفاهیمی مانند بازاریابی دیجیتالی چیست؟، آموزش دیجیتال مارکتینگ، بهترین ابزار‌های بازاریابی دیجیتال و… می‌پردازیم. دانستن این که چه استراتژی بازاریابی می‌تواند برای ما کارساز باشد نیازمند دانستن نکاتی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال چیست؟
قبول کنیم یا نه ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم. در دنیای استارلینک و متاورس و اینترنت اشیا دیگر چیزی تحت عنوان بازاریابی سنتی نمی‌تواند جوابگوی نیاز‌های یک کسب و کار باشد. دانستن نکات مهم دیجیتال مارکتینگ و کانال‌های استفاده از استراتژی‌های مارکتینگ کلید موفقیت ما در مسیر فروش بیشتر و شناخته شدن برندمان است. ‌دیجیتال مارکتینگ‌ ‌دیجیتال مارکتینگ‌ یا همان بازاریابی دیجیتالی، به زبان ساده نوعی بازاریابی محصولات است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. .
عبارت بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در دهه‌ی ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار  گرفت و استفاده از آن تا سال ۲۰۱۰ باعث مطرح شدن این روش رشد کسب و کار شد. صاحبان شرکت‌ها، امروزه برای ارتباط گرفتن درست با مشتریان و جذب آن‌ها به خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند.

تفاوت مارکتینگ سنتی و دیجیتال در چیست؟

آموزش بازاریابی دیجیتال
۵۰ در گذشته اگر کسب و کاری داشتید و به فکر تبلیغ آن بودید احتمالا به دنبال تبلیغ در روزنامه‌ها، تلوزیون‌‌های سیاه و سفید و یا بنر‌ها و تراکت‌های خیابانی می‌رفتید. چیزی که امروزه نیز ردپای آن را در اطراف خود می‌بینیم. بعد از دهه ۹۰ میلادی و رواج اینترنت میان مردم و بعد‌تر با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار ابزار ارتباط آن‌ها با یکدیگر و گرفتن خبر‌های دنیا تغییر کرد. فقط در سه سال گذشته بیش از ۵ درصد نفوذ اینترنت میان کاربران بالغ در دنیا افزایش یافته است و در این دنیا آموزش دیجیتال مارکتینگ هر روز بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

امروزه همه چیز در گوشی‌ها و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ما خلاصه شده است. از آن‌ها پول در می‌آوریم، با آن‌ها اخبار می‌خوانیم با آن‌ها فیلم می‌بینیم و با آن‌ها صبح و شب به خواب می‌رویم و از خواب بیدار می‌شویم. به تبلیغاتی که در حوزه اینترنت و فضای مجازی و بر روی دستگاه‌های ما اتفاق می‌افتد بازاریابی دیجیتال می‌گویند که مسیری برای موفقیت در دنیای امروز است.

بازاریابی سنتی هنوز هم برای برخی اقشار می‌تواند جوابگو باشد و آشنایی با یک برند را در بعضی از مخاطبان ایجاد کند. اما به طور کلی بازاریابی سنتی به اولویت دوم برند‌های بزرگ برای فراگیر بودن و کامل بودن کانال‌های تبلیغاتی است.

مزایای دانستن علم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایای بازاریابی دیجیتال
افزایش نرخ تبدیل


تبلیغات از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ باعث ‌تبدیل کاربران‌ به مشتری می‌شود و این اتفاق برعکس تبلیغات سنتی بازدهی سریع‌تر خواهد داشت وشما می‌توانید کاربران حوزه‌ی دیجیتال را به کسب و کار خود جذب کنید. تبلیغات حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند همچنین به ‌حفظ مشتری‌ شما نیز کمک کند. داشتن استراتژی درست مارکتینگ می‌تواند چراغ راهی برای شما باشد تا نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را بشناسید.

فروش و بازاریابی به شدت به یکدیگر وابسته‌اند. طبق آمار هاب اسپات، شرکت‌هایی که توانسته‌اند به بهترین شکل فروش و بازاریابی را کنار یکدیگر قرار دهند توانسته‌اند فروش ۲۰ درصد بیشتر از سایر رقبای‌شان را تجربه کنند

ارتباط با مشتریان


ارتباط گرفتن با مشتریان زمانی راحت‌تر است که بر روی دستگاه‌هایی باشد که هر‌روز با آن سروکار دارند. و در نتیجه با آن ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. اگر شما با وسایل روزمره‌ی انسان‌ها آن‌ها را جذب کنید. آن‌ها بهتر با شما ارتباط می‌گیرند و کنار شما خواهند ماند.

سنجش نتایج


یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که نتایجی که از کانال‌های آن به دست می‌آید قابل اندازه‌گیری است. در تبلیغات سنتی شما قابلیت این را ندارید که بازدهی تبلیغات از روش‌های مربوط به آن را بسنجید. داشتن کانال مناسب دیجیتال مارکتینگ به شما قابلیت اندازه‌گیری نتایج را می‌دهد در نتیجه شما می‌توانید استراتژی درست را پیدا کنید.

هزینه‌ی کمتر


بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز در مقایسه با بازاریابی سنتی شامل هزینه‌ای به مراتب کمتری است و دلیل آن نیز عدم وابستگی به پلتفرم‌های فیزیکی است که هزینه‌های زیادی را به استفاده کنندگان از این فضا‌‌ها تحمیل می‌کنند. با بازاریابی دیجیتال می‌توان هزینه‌های تبلیغات را به مراتب کاهش داد.

هزینه فروشگاه اینترنتی‌ به مراتب کمتر از داشتن یک فروشگاه فیزیکی است همین موضوع باعث آن می‌شود که شما بتوانید هزینه بیشتری را برای مارکتینگ خرج کنید و به‌ شناخته شدن بیشتر خود کمک کنید

فراتر از مرز‌های جغرافیایی است


این را فراموش نکنید که مرز‌های جغرافیایی در تبلیغات سنتی می‌توانند محدود کننده شما باشند. مثلا شما اگر در شهر تهران ساکن و صاحب یک کسب و کار هستید، با داشتن تبلیغات بنری و تراکتی یا حتی بسیاری از تبلیغات مطبوعاتی نمی‌توانید اجناس یا خدمات خود را به کاربران شهرستان‌ها بفروشید و دلیل آن نیز عدم حضور فیزیکی در آن گستره‌ی جغرافیایی است.


انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ را بشناسید

کانال‌های بازاریابی دیجیتال را بشناسیم

برای اینکه بتوانید یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ باشید نیاز به دانستن ابزار‌های بازاریابی دیجیتال دارید. در ادامه چند کانال مهم در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی موتور جست و جو SEM


عبارت SEM مخفف Search Engine Marketing است و راهی است که از موتور‌‌های جست و جو مثل گوگل برای بازاریابی کسب و کار شما استفاده می‌کند. شما حتما در جست و جو‌های خود بسیاری از نتایج اول گوگل را با تگ ADs در کنارشان دیده‌اید این نمونه‌ای از بازاریابی موتور جست و جو است. از جمله بهترین کانال‌‌های مارکتینگ در موتور‌‌های جست و جو می‌توان به Google Adwords‌، Yahoo Search Marketing (YSM)‌، Microsoft Advertising اشاره کرد.

سئو در دیجیتال مارکتینگ


برای پیشبرد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ طراحی سایت‌ فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه از طریق سایت خود بتوانید به صورت طبیعی کسب درآمد کنید به دانستن و یا استفاده از متخصصان سئو نیازمند خواهید بود. در این روش شما به صورت طبیعی و با فرآیند‌های مربوط به سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال سایت خود را در نتایج گوگل در رتبه بالا‌تری قرار می‌دهید و در نتیجه بازدید و فروش بیشتری خواهید داشت.

تبلیغات رسانه‌ای


حتما در وب‌گردی‌های خود بنر‌ها و آگهی‌های مختلف را در گوشه و بالای وب‌سایت‌ها دیده‌اید. چه در ‌طراحی فروشگاه اینترنتی‌ و چه در تبلیغ آن، این نوع از محتوا نقش مهمی را ایفا می‌کند. این دسته از بازاریابی در دسته تبلیغات بصری قرار می‌گیرد و دسته‌ایست که با استفاده از تصاویر یا گیف‌های کوتاه در سایت‌ها به تبلیغ می‌پردازد. از پلتفرم‌هایی که از آن‌ها می‌توان برای این نوع از تبلیغات استفاده کرد می‌توان به پلتفرم‌ تبلیغاتی یکتانت اشاره کرد. پلتفرمی که می‌توانید از آن  برای تبلیغ سایت خود استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ


اگر گستره‌ی مخاطبین شما مشخص است شما می‌توانید از این استراتژی برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. ابزار‌های تبلیغات ایمیلی را بیابید و با داشتن یک متن مناسب که رنگ بوی تبلیغاتی در آن کمتر باشد، کاربر را تشویق به انجام دادن عملی مانند عضویت در سایت شما، ثبت‌نام در دوره‌ی تست رایگان چند روزه و… کنید. به این شکل می‌توانید با استفاده از آن، کاربران را تبدیل به مخاطبان و مخاطبان‌تان را تبدیل به مشتری کنید.

بازاریابی مشارکتی


در این نوع از بازاریابی شما با توجه به هدفی که تعیین کرده‌اید پول پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال با سفارش دادن یک نوع از تبلیغات می‌توانید به اندازه‌ی تعداد کلیکی که لازم دارید دریافت کنید و با توجه به تعداد دفعات اتفاق افتادن عملی که برای کاربران تعیین کرده‌اید پول پرداخت کنید. این نوع از تبلیغات بسیار نتیجه محور‌اند و شما پول اضافه‌ای را پرداخت نخواهید کرد. 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی


رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و اینستاگرام و پلتفرم‌های چت مثل تلگرام بخش زیادی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده‌اند. داشتن یک استراتژی بازاریابی که از این شبکه‌ها برای تبلیغات استفاده کند می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد. شما باید با توجه به کاربران هدف خود شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنید. این را هیچ‌گاه فراموش نکنید که هر کاربر با توجه به شخصیت خود در شبکه‌ی خاصی وقت می‌گذراند. با عنوان مثال اگر مشتریان شما کسب و کار‌ها و شرکت‌های مختلف‌اند و شما خدمات B2B ارائه می‌دهید، ‌لینکدین‌ می‌تواند گزینه مناسبی برای بازاریابی شما باشد.
اگر با محصول سروکار دارید و قشر وسیعی را به عنوان مشتری هدف قرار داده‌اید، استفاده از پلتفرم‌های عمومی‌تر مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام بیشتر توصیه می‌شود. در این بین باید در نظر بگیرید که استفاده از ‌اینفلوئنسر مارکتینگ‌ لازمه‌ی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. زیرا این افراد امعه‌ی وسیعی را برای آشنایی با برند شما در اختیار دارند.

به عنوان مثال داشتن یک کسب و کار لباس نیازمند داشتن  یک استراتژی مناسب برای شناخته شدن در میان رقبا است. شما می‌توانید از مدل‌های اینستاگرامی یا اینفلوئنسر‌های لایف استایل برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید. و یا با طراحی سایت فروشگاهی‌ و استفاده از سئو که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم در نتایج گوگل دیده شوید و فروش بیشتری را تجربه کنید.

بازاریابی محتوا


هر کمپین بازاریابی نیاز به محتوای مناسب دارد. به قولی همیشه در بازاریابی می‌گویند که محتوا پادشاه است. اگر شما پادشاه را در اختیار داشته باشید، می‌توانید برای برنده شدن در بازار دست بالا‌تر را داشته باشید. محتوا معمولا ثابت است و در گذر زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد. پس تولید یک ‌استراتژی محتوای‌ قوی می‌تواند باعث رشد شما و پایدار ماندن شما در کانال‌‌های مختلف بازاریابی شود. 


نکات مهم در انتخاب کانال بازاریابی دیجیتال

کانال دیجیتال مارکتینگ را درست انتخاب کنیم
انتخاب کانال ‌های اصلی برای ‌بازاریابی دیجیتال‌ لازمه‌ی موفقیت استراتژی مارکتینگ است. برای آن‌که بتوانید انتخاب درستی از بین کانال‌های بازاریابی داشته باشید نیازمند این خواهید بود که مراحلی را برای خود طی کنید.

  • تعیین هدف کسب و کار


اهداف مختلفی ممکن است ‌هدف یک شرکت برای بازاریابی‌ باشند. به عنوان مثال اگر شما برای کسب و کار خود نیاز به آشنایی یا همان Brand Awareness دارید نیازمند این خواهید بود که در ابتدا پیش از آغاز فروش برای کاربران فضای دیجیتال آشنایی برای برند ایجاد کنید. در چنین شرایطی شما نیاز به این خواهید داشت تا از اکثر کانال‌های بازاریابی، مخصوصا شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و ‌اینستاگرام‌ و توییتر استفاده کنید تا بتوانید شناخت لازم را از حضورتان در بازار ایجاد کنید.
هدف دیگر می‌تواند توسعه‌‌ی کسب و کار و جذب مشتریان بالقوه باشد. در پردازش استراتژی این هدف، شما باید از کانال‌ها در جهت هدایت مشتریان به سمت انجام دادن عملی خاص و یا ارتباط مستقیم با آن‌ها قدم بردارید. در چنین هدفی استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ و بازاریابی یک به یک می‌تواند بهترین راه برای جذب مشتری باشد. 

  • اندازه گیری نتایج


برای آن‌که بتوانید تصویر درستی از موفقیت یک استراتژی مارکتینگ داشته باشید نیاز است آن را طبق اصول بر روی کسب و کار خود پیاده کنید. بعد از پیاده سازی استراتژی خود بر اساس KPIهایی که مشخص کرده‌اید باید درصد موفقیت هر استراتژی را برای خود اندازه‌گیری کرده و در ادامه بهترین روش را برای پیشبرد برنامه‌های مارکتینگ خود انتخاب کنید.

 

  • بازبینی استراتژی‌ها 


هیچوقت یک استراتژی مارکتینگ از ابتدا نمی‌تواند برگ برنده باشد. برای آن‌که یک استراتژی ثابت و هدفمند برای یک برند یا کسب و کار تعیین شود نیاز به بررسی‌های فراوان و بازبینی استراتژی است. هیچ استراتژی بازاریابی مطلق نیست. شما باید این را در نظر داشته باشید و هرجا نتیجه مناسب را مشاهده نکردید استراتژی بهتری را به جای آن جایگزین کنید.


نتیجه گیری

راه‌اندازی سایت فروشگاهی‌ یا مدیریت یک آنلاین شاپ اینستاگرامی و یا حتی چرخاندن یک مغازه‌ی کوچک نیاز به تکنیک‌های بازاریابی درست برای افزایش فروش و شناخته شدن دارد. باید این را در نظر داشته باشید که استراتژی‌های مارکتینگ تماما جوابگوی هر کسب و کاری نیستند و برای هر کسب و کار نیاز به آزمون و خطا برای دستیابی به نتایج قابل قبول و رسیدن به یک استراتژی موثر و کاربردی است.