زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

صفر تا صد ساخت ریلز

صفر تا صد ساخت ریلز

برای ساخت ریلز اینستاگرامی راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام نتیجه‌ی متفاوتی روی کاربران می‌گذارد. اما ریلز اینستاگرام چه تاثیری روی کسب و کارها دارد؟ چگونه بهترین ریلز را می‌توان ساخت؟


همانطور که می‌دانید، امروزه اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی است. یک دوره فیسبوک، یک دوره توییتر و در سال‌های اخیر، اینستاگرام در میان افراد زیادی جایگاه خودش را پیدا کرده است.
در حال حاضر تقریبا تمامی رده‌های سنی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و از ویژگی‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده است، استفاده می‌کنند. اینستاگرام پیشرفت خوبی در دنیای تکنولوژی داشته و تقریبا هر قابلیتی که یک فروشگاه اینترنتی یا اکانت شخصی به آن نیاز داشته باشد را دربر می‌گیرد. اما ساخت ریلز اینستاگرامی چگونه به محتوایی محبوب در میان کاربران تبدیل شد؟ چطور به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

ریلز اینستاگرام چیست؟

ریلز اینستاگرام چیست؟

قطعا شما هم ویدیوهای کوتاهی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده‌اند را مشاهده کرده‌اید. در ابتدا این ویدیوها شباهت زیادی به ویدیوهای تیک‌تاکی داشتن اما بعد از گذشت مدتی سبک خودشان را پیدا کردند و در رقابت با ویدیوهای تیک‌تاکی قرار گرفتند.
ریلز اینستاگرامی ویدیوهای کوتاه ۱۵ الی ۶۰ ثانیه‌ای هستند که می‌توانید با موضوعات مختلف، افکت و موسیقی‌ها مختلف آن‌ها را بازسازی کردهو ویدیو جدید خلق کنید. در حال حاضر ساخت ریلز اینستاگرامی یکی از سرگرم کننده‌ترین محتواهای اینستاگرام است و به افزایش اینگیجمنت پیج اینستاگرامی شما کمک می‌کند. اما چطور می‌توانید ریلزی بسازید که افراد با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بیشتر دیده شود؟

کاربرد ساخت ریلز اینستاگرامی در کسب و کارهای اینترنتی

کاربرد ساخت ریلز اینستاگرامی در کسب و کارهای اینترنتی

بعد از آنکه ساخت ریلز اینستاگرامی در بین کاربران اینستاگرام طرفدار پیدا کرد، تقریبا اکثر افراد شروع به ضبط ریلزهای کوتاه با موضوعات مختلف کردند. در ابتدا صاحبان کسب و کار گمان می‌کردند که ریلزهای اینستاگرامی تاثیری در افزایش تعامل پیج کسب و کار اینترنتی‌شان ندارد. اما بلافاصله برخی کسب و کارها شروع به ضبط ویدیوهای کوتاهی کردند که در آن محصولات جدیدشان را معرفی می‌کردند یا فرایند بسته‌بندی محصولات‌شان را نشان می‌دادند. با همین ویدیوها توانستند باعث جلب اعتماد افراد بیشتری به فروشگاه اینترنتی خود شدند. به عنوان مثال، با ساخت ریلز اینستاگرامی راه‌اندازی سایت فروشگاهی خود را به مخاطبان‌شان اطلاع می‌دادند و به آن‌ها می‌گفتند که از امروز می‌توانند خرید خود را از آنجا انجام دهند.
ریلزهای اینستاگرامی بازدید بیشتری نسبت به پست‌ها دارند و باعث افزایش مخاطب‌های کسب و کار اینترنتی‌تان و افزایش دیده شدن‌ پیج‌تان می‌شوند. اینستاگرام برای بیشتر دیده شدن ریلزها، بخش جداگانه‌ای را در قالب feed به اینستاگرام اضافه کرده است که بر اساس علاقه‌ی شما، ویدیوهایی را نشان می‌دهد. بنابراین اگر اندکی خلاقیت به خرج دهید قطعا ریلز اینستاگرامی کسب و کار اینترنتی شما نیز به این بخش راه پیدا کرده و دیده می‌شود. البته به یاد داشته باشید که پیج کسب و کار شما باید عمومی باشد، در صورتی که پیج‌تان را قفل کرده باشید،‌ ریلزهای شما به اکسپلور راه پیدا نخواهند کرد.
با ساخت ریلز اینستاگرامی به راحتی می‌توانید توجه افراد جدید را جلب کنید. هرچه فالوورهای واقعی بیشتری داشته باشید، احتمال آنکه محتوای پیج شما در میان افراد به اشتراک گذاشته شود بیشتر است. به طور کلی ساخت ریلز اینستاگرامی بازدید بیشتری برای پیج شما می‌آورد، مخاطبان بیشتری جذب می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه تبلیغات می‌شود.

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌‌ترین زمان ممکن سایت خود را طراحی کنید

صفر تا صد ساخت ریلز در ۴ قدم

صفر تا صد ساخت ریلز در ۴ قدم

اگر شما هم دوست دارید برای کسب و کار اینترنتی خود ریلز بسازید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در این قسمت مقاله ۴ قدم اصلی ساخت ریلز اینستاگرامی را به شما توضیح داده‌ایم. با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه اینستاگرام، نمی‌شود محبوبیت این پلتفرم را نادیده گرفت. طی تحقیقات انجام شده، ۶۶٪ کاربران معتقدند که ریلز،‌ محبوب‌ترین محتوای اینستاگرام است. با توجه به اینکه ریلز حدود ۲۲٪ بیشتر از سایر پست‌هایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود محبوبیت دارد، زمان آن رسیده که شما هم جایی در این محتوا داشته باشید. فرقی ندارد که تا به حال ریل ساخته‌اید یا خیر!‌ ما قصد داریم قدم به قدم هرچیزی که برای صفر تا صد ساخت ریلز نیاز دارید را به شما بگوییم.

قدم اول: تعیین استراتژی

قدم اول: تعیین استراتژی

راز پنهان ساخت ریلز اینستاگرامی موفق این است که اجازه دهید اهداف و صدای برندتان، مسیر ساخت ریلز را پیش ببرد. برای تعیین استراتژی، مواردی که در ادامه گفته می‌شود را در نظر بگیرید:

  • در ابتدا اهدافتان را مشخص کنید. به این فکر کنید که ریلزی که ساخته‌اید، چگونه با اهداف بزرگ‌تر شبکه‌های اجتماعی شما هماهنگ می‌شود. چه کاری می‌خواهید با آنها انجام دهید؟ افزایش تعامل؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا برای ساخت ریلز بعدی سردرگم نشوید.
  • مخاطبان خود را بشناسید. مخاطبان شما باید با محتوایی که به اشتراک می‌گذارید ارتباط برقرار کنند. در نظر بگیرید که چه سبک ویدیو، موضوع یا صدایی برای آنها جذاب است.
  • موضوعات مورد نظرتان را از پیش مشخص کنید. محتوای ریلز باید سرگرم کننده باشد، اما نیازی به درگیر شدن با ترندهای اینستاگرام نیست. محتوای ریلز شما می‌تواند آموزشی، خنده‌دار، داستان‌سرایی یا الهام‌بخش باشد. برای تعیین این موضوعات کافی است نگاهی به پست‌های پرطرفدار خود بیندازید و از آن‌ها ایده بگیرید.
  • به طور کامل تحقیقات خود را انجام دهید، بررسی کنید که رقبای شما از چه محتوایی برای ساخت ریلز استفاده می‌کنند و چگونه نیاز مخاطبان خود را برطرف می‌کنند.

بعد از منتشر کردن ریلز، اطلاعاتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام ریلز بهترین عملکرد را دارد. این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوایی دقیق‌تری داشته باشید و آن را بهبود ببخشید. حال با استفاده از ابزارهای گزارش‌دهی می‌توانید ببینید که ریلز شما نسبت به باقی محتواهایی که به اشتراک گذاشته‌اید، چگونه عمل کرده است و چه تاثیری داشته‌اند.

قدم دوم: ضبط ویدیو

قدم دوم: ضبط ویدیو

مرحله‌ی هیجان‌انگیز ساخت ریلز اینستاگرامی همینجاست. وارد اینستاگرام شوید، روی علامت + که در وسط و پایین صفحه‌ی اینستاگرام وجود دارد، کلیک کنید. حالا برای شروع ساخت ریلز آماده هستید. برای ساخت ریلز اینستاگرامی دو راه دارید، می‌توانید از ویدیوهای قدیمی خود استفاده کنید یا ویدیوهای جدید ضبط کنید. با نگه داشتن دکمه گرد سفید رنگ ضبط، فیلمبرداری را شروع کنید. با نگه داشتن آیکون فلش دوگانه، می‌توانید برای چرخاندن دوربین به سمت خود یا چیزی که روبه‌روی شماست، استفاده کنید.
هنگامی که شروع به ضبط ویدیو می‌کنید، یک خط صورتی اطراف دایره‌ی ضبط ویدیو، شروع به حرکت می‌کند به این معنا که ویدیو در حال ضبط است و چه میزان از آن باقی مانده است. همچنین می‌توانید از ابزارهای کنار صفحه استفاده نمایید تا ویدیویی جذاب‌تر بسازید. ابزارهایی مانند: اضافه کردن موسیقی، محدود کردن ثانیه ویدیو، سرعت دادن یا حرکت آهسته ریلز، چیدمان ویدیو، شمارش معکوس برای شروع ضبط ریلز، فیلترها و…

قدم سوم: ویرایش ریلز اینستاگرام

قدم دوم: ضبط ویدیو

زمان آن رسیده که ویدیویی که ضبط کرده‌اید را ویرایش کنید. روی گزینه‌ی ویرایش ویدیو که در گوشه سمت چپ پایین صفحه قرار دارد،‌ کلیک کنید. اگر قصد ویرایش چند ویدیو در کنار یکدیگر را دارید، همه‌ی آن‌ها را در کنار یکدیگر در پایین صفحه می‌توانید مشاهده کنید.
در ابتدا اگر قصد کوتاه کردن مدت زمان ریلز را دارید،‌ روی یکی از ویدیوها از نوار پایین ویدیو ضربه بزنید، انتهای راست و چپ نوار را بکشید تا ویدیو کوتاه شود. علاوه‌بر آن می‌توانید انگشت خود را روی یکی از ویدیوها قرار دهید و آن را به جلو و عقب بکشید. در صورتی که قصد حذف یکی از ویدیوها را دارید با نگه داشتن آن روی علامت -، کلیک کنید.
بعد از ویرایش ریلز اینستاگرامی موسیقی که می‌خواید روی آن قرار دهید را انتخاب نمایید. شاید یکی از بخش‌های مهم ساخت ریلز اینستاگرامی همان موسیقی باشد که قرار است روی آن قرار دهید. موقعی که ریلز خود را ساختید، روی علامت موسیقی‌ای که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید. این گزینه شما را به لیست بلند بالایی از موسیقی‌ها می‌رساند. بعد از انتخاب موسیقی مورد نظرتان با بالا و پایین کردن انگشت‌تان روی صفحه می‌توانید حجم ویدیو و حجم صدایی که به ویدیو افزوده‌اید را تغییر دهید.
در نهایت کلید به اشتراک گذاشتن ریلز اینستاگرامی‌تان توسط افراد، یعنی افزودن زیرنویس، را فراموش نکنید. سبک نوشته‌های روی ویدیو را می‌توانید شخصی‌سازی کنید و رنگ و ابعاد آن را تغییر دهید. بعد از انجام دادن این فرایندها، ریلز اینستاگرامی شما آماده است.

قدم چهارم: آماده‌سازی و به اشتراک گذاری ریل اینستاگرام

آماده‌سازی و به اشتراک گذاری ریل اینستاگرام

بعد از آنکه ریل اینستاگرامی خود را به طور کامل ویرایش کردید روی گزینه‌ی next کلیک کنید. این گزینه شما را به صفحه‌ای می‌برد که ویدیو خود را قبل از انتشار، آماده می‌کنید. برای آماده‌سازی ریلز اینستاگرامی، سه مرحله مهم وجود دارد.

  • کاور ویدیو را ویرایش کنید. می‌توانید یک بخش از ویدیو را به عنوان کاور انتخاب کنید یا عکس جداگانه‌ای برای آن طراحی کنید.
  • با نوشتن یک عنوان کوتاه توجه مخاطبین را جلب کنید. نوشتن کپشن همیشه یکی از قسمت‌های مهم پست‌های اینستاگرامی بوده و هست.
  • حالا انتخاب کنید که ریل شما در قسمت feed نمایش داده شود یا خیر؟ پیشنهاد ما به شما این است که این دسترسی را به اینستاگرام بدهید زیرا بازدیدهای پست‌تان را افزایش می‌دهد.

بعد از آماده‌سازی ویدیو، می‌توانید آن را همان موقع منتشر کنید، زمان‌بندی برای آن تعیین کنید یا در قسمت draft نگه دارید. اگر در ساعتی هستید که پیج شما بازخورد مناسبی دارد، ویدیو را همان موقع به اشتراک بگذارید تا به دست تمام کاربران اینستاگرام برسد. سپس برای بازخورد بهتر، آن را استوری کنید. اگر افراد با صدای ویدیوی شما، ریلز جدید بسازند قطعا بیشتر دیده خواهد شد اما اگر مایل به این  کار نیستید، به بخش تنظیمات و حریم خصوصی بروید و این دسترسی را محدود کنید.
اما در صورتی که آماده‌ی انتشار ریلز نیستید، آن را به بخش draft ببرید تا هر زمان که دوست داشتید آن را منتشر کنید. همچنین ابزارهای مدیریت شبکه‌ی اجتماعی بسیاری هم وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد ویدیوی مورد نظرتان را آپلود کنید و در ساعت و روز مشخص برای شما بارگذاری کند.

چطور با فیلم و عکس‌های قدیمی ریلز بسازید؟

چطور با فیلم و عکس‌های قدیمی ریلز بسازید؟

برای ساخت ریلز اینستاگرامی به راحتی می‌توانید از فیلم و عکس‌هایی که دارید استفاده کنید. آن‌ها را تغییر کاربری دهید، ویدیو تیک‌تاک یا اینستاگرام که قبلا پست کرده‌اید را تغییر دهید. برای انتخاب تصاویر قدیمی، روی تصویر مربعی که در پایین صفحه سمت چپ با یک علامت + قرار دارد، کلیک کنید.
اگر اکثر ویدیو یا عکس‌های شما افقی هستند، آن‌ها را آپلود کنید و گزینه‌ی scale را انتخاب نمایید. به صورت کلی ویدیوها را به گونه‌ای آماده کنید که انگار قصد منتشر کردن استوری اینستاگرام را دارید. حالا با دو انگشت تصویر را عمودی کنید. سپس ویدیو را ذخیره نمایید. باقی مراحل را طبق دستورالعمل گفته شده در بالا اجرا کنید تا یک ریل حرفه‌ای برای خود بسازید.

چه چیزهایی را در ساخت ریلز می‌توان ویرایش کرد؟

چه چیزهایی را در ساخت ریلز می‌توان ویرایش کرد؟

در ابتدا می‌توانید سرعت ویدیویی که ساخته‌اید را کم یا زیاد کنید. البته به یاد داشته باشید که این ابزار فقط در صورتی که ریلز را ضبط کرده باشید قابل استفاده است و باید از قبل آن را اعمال کنید. افکت‌های اینستاگرام یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که هنگام ساخت ریلز اینستاگرام می‌توانید انتخاب کنید. در این شرایط نیز باید قبل از ضبط ویدیو، افکت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
موسیقی مورد نظرتان را می‌توانید قبل یا بعد از ضبط ویدیو به آن بیافزایید. اگر از ویدیوهایی که از پیش ضبط شده‌اند استفاده می‌کنید، محدودیتی در افزودن موسیقی به ویدیوها نخواهید داشت. افزودن متن، استیکر  یا گیف به ویدیو نیز یکی از قابلیت‌هایی است که شما به هر گونه ویدیو می‌توانید اضافه کنید. چه ویدیو را جدید ضبط کرده باشید چه از ویدیوهای ضبط شده استفاده کنید.
در نهایت این نکته را فراموش نکنید که استفاده از گزینه‌های تعاملی مانند نظرسنجی، کادر سوال و اسلاید شکلک، در ریلز امکان پذیر نیست.

چگونه ریلز اینستاگرامی شما منحصربه‌فرد باشد؟

چگونه ریلز اینستاگرامی شما منحصربه‌فرد باشد؟

خب، حالا که متوجه‌ی نحوه‌ی ساخت ریلز اینستاگرامی و ترفندهای مربوط به آن شده‌‌اید. زمان آن رسیده که نکته‌هایی درباره‌ی آنکه چطور ریلز اینستاگرامی شما به اکسپلور راه پیدا کند و به چشم بیاید، بدانید. 
براساس مطالعاتی که انجام شده، برندها و کسب و کارها تنها هشت ثانیه برای جلب توجه مخاطب زمان دارند. برای آنکه بتوانید کاربران را مدت طولانی‌تری نگه دارید، از خود بپرسید چه چیزی توجه آن‌ها را جلب می‌کند؟ جواب این سوال می‌تواند یک تصویر جذاب، یک خبر هیجان‌انگیز یا طرح یک سوال باشد. می‌توانید موارد مختلف را امتحان کنید و بسنجید که واکنش مخاطبان شما چگونه است. فقط به یاد داشته باشید گاهی اوقات ساده‌ترین راه‌حل‌ها، بهترین نتایج را برای شما رقم می‌زند. 
این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست که ریلز، تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان کسب و کار شما دارد و به راحتی در میان آن‌ها نفوذ می‌کند. دنبال کردن ترندها، بخش مهمی از ساخت ریلز اینستاگرامی پربازدید است. یعنی باید زمانی را برای دنبال کردن ریل‌هایی که ترند شده‌اند صرف کنید. با این کار می‌توانید ترندهای جدید را شناسایی کرده و آن‌ها را در استراتژی خود جای دهید.

نتیجه‌گیری

با توجه به توضیحاتی که درباره‌ی صفر تا صد ساخت ریلز اینستاگرامی به شما گفتیم، اگر کسب و کار اینترنتی دارید، افزودن ریلز به استراتژی بازاریابی شما، یکی از راه‌های مطمئن برای افزایش فالوور، ایجاد اعتماد و ارتباط با مخاطبان است. یکی دیگر از روش‌هایی که به توسعه کسب و کار اینترنتی‌تان کمک می‌کند، طراحی سایت فروشگاهی است. برای ساخت سایت فروشگاهی دیگر نیازی به صرف زمان طولانی نیست. سازیتو بستری را برای شما فراهم کرده تا در کمتر از ۱۰ روز سایت فروشگاهی خود را بدون دغدغه‌ی خرید هاست، دامنه، درگاه پرداخت، جمع‌آوری و ارسال کالا و… راه‌اندازی کنید. سازیتو در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرده است تا به گسترش کسب و کارهای اینترنتی کمک کند تا آن‌ها تمام تمرکزشان را روی فروش خود بگذارند.