زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

فروش محصولات هنری در سایت و اینستاگرام

فروش محصولات هنری در سایت و اینستاگرام

محصولات هنری از دیر‌باز مورد توجه انسان ها بوده است. به دلیل گسترش روز‌افزون بازار فروش محصولات هنری در کشورمان، ما در این مقاله هرآنچه که باید راجع به فروش محصولات هنری در سایت و اینستاگرام بدانید را بررسی کرده‌ایم.


اهمیت فروش محصولات هنری در سایت و اینستاگرام

اهمیت فروش محصولات هنری در سایت و اینستاگرام
اگر شما هنرمندی هستید که محصولات هنری تولید می‌کنید، یا صاحب کسب‌و‌کاری هستید که در تامین لوازم ساخت محصولات هنری فعالیت می‌کند، خوب است بدانید که در کنار خلق و تامین آثار هنری باید بدانید چطور این محصولات را به مخاطبان‌تان عرضه کنید.
آمار‌ها نشان می‌دهند که در کشورمان، فروش محصولات هنری جزو ده محصول پرفروش در فضای اینترنت بوده است. پس حتی اگر صاحب یک فروشگاه در شهر خودتان باشید، برای فروش و بازخورد بهتر، نه تنها در محل زندگی‌تان بلکه در سراسر کشور، نیاز به راه‌اندازی سایت فروشگاهی و یا ایجاد صفحه‌ی اینستاگرامی دارید. چرا که این پلتفرم‌ها در بهبود کیفیت فروش و دیده شدن کسب‌و‌کار شما تاثیر بسزایی دارند.

گستردگی زیاد محصولات هنری

گستردگی محصولات هنری
به دلیل تنوع زیاد محصولات هنری وقتی حرف از این محصولات می‌شود، ممکن است به یک آبرنگ فکر کنید یا یک تابلوی نقاشی، بنابراین در حوزه‌ی فروش محصولات هنری، شما یا عرضه‌کننده‌ی لوازم ساخت (مانند مثال آبرنگ ) هستید یا تولید‌کننده‌ی اثر هنری (مثلا تابلوی نقاشی) و یا حتی هر دو. هر کدام از این حوزه‌ها خود شامل زیر‌مجموعه‌های بسیاری هستند.با توجه به نکات بالا احتمالا متوجه شده‌اید که ابتدا باید مشخص کنید که در کدام یک از این بخش ها می‌خواهید فعالیت خود را آغاز کنید یا آن را بهبود ببخشید.

قبل از هر چیز حوزه‌ی خود را مشخص کنید

انتخاب حوزه‌ی هنری
انتخاب یک ‌نیچ مناسب‌ از محصولات هنری می‌تواند ضامن برد شما در بازار فروش آثار هنری باشد.
حتما با فروشگاه‌های اینترنتی‌ای همچون: هنری آنلاین، افق، آبرنگ آشنا هستید. این فروشگاه‌ها که دارای وب‌سایت و همینطور پیج اینستاگرامی هستند، در دسته‌بندی‌های مختلف مانند: «لوازم نقاشی»، «لوازم طراحی»، «کاغذ و مقوا»، «لوازم شمع‌سازی»، «لوازم عروسک‌سازی»، «لوازم مجسمه‌سازی» و... اقدام به عرضه‌و‌فروش ملزومات رشته‌های هنری کرده‌اند. این وب‌سایت‌ها همچنین دارای صفحه‌ی اینستاگرامی برای فروش اینترنتی خود هستند.
با‌این‌وجود هنرمندان بسیاری از طریق وب‌سایت و یا اینستاگرام محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در ادامه به نکات مهمی در رابطه با فروش در وب‌سایت و فروش اینستاگرامی اشاره خواهیم کرد.
پس در ابتدا حوزه‌ی کاری خود را مشخص کنید و با توجه به این حوزه شروع به کار کنید. اگر صاحب فروشگاه عرضه‌کننده‌ی لوازم ساخت محصولات هنری هستید، باید تامین کننده‌ای مناسب برای محصولات خود پیدا کنید، سپس به سراغ ساخت سایت فروشگاهی و راه‌‌اندازی شاپ اینستاگرامی بروید و کار فروش خود را با توجه به نکاتی که در ادامه‌ی مقاله خواهیم گفت، آغاز کنید. اگر هنرمندی هستید که آثارتان را به فروش می‌‌رسانید، نیاز چندانی به پیدا کردن تامین کنندگان مختلف نخواهید داشت، فقط باید بتوانید با استفاده از نکات بازاریابی اینترنتی و مارکتینگ در وب‌سایت و صفحه‌ی اینستاگرام‌تان شروع به فروش محصولات‌تان بکنید. 

صفحه‌ی اینستاگرام خود را بسازید.

ساخت صفحه‌ی اینستاگرامی
حساب کریتور (creator account) بسازید.


اولین قدم این است که حساب کاربری خود را به حساب کریتور تغییر دهید. داشتن یک حساب با پروفایل حرفه‌ای یکی از نکات مهم بازاریابی اینستاگرامی است. این حساب که از طرف اینستاگرام برای استفاده‌ی صاحبان کسب‌و‌کار‌ها معرفی شده‌است، تعامل و رشد شما با مخاطبان‌تان را افزایش می‌دهد، و به همین ترتیب شما می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.
(تصویر)


خود را در اینستاگرام نشان دهید


محتوای با کیفیت تولید کنید و از کپشن‌ها غافل نشوید. امروزه بسیاری از افراد در اینستاگرام مشغول فروش محصولات هنری و تولید محتوا هستند. پس شما در این راه متمایز از بقیه نیستید. راهی که بتوانید خود را از رقبایتان جلو بیندازید، تولید محتوای با‌کیفیت است، محتوایی ارزشمند و سودمند که مخاطب را به خود جذب کند. به عبارت دیگر حرفی برای گفتن داشته باشید.


آموزش‌های تصویری در صفحه‌ی خود به اشتراک بگذارید


فرقی نمی‌کند در کدام حوزه‌ی هنری فعالیت می‌کنید، آموزش‌های تصویری به صورت ویدئو و اسلاید تصاویر، یکی از موارد مهم در بازاریابی اینستاگرام است. آموزش را برنامه‌ریزی کنید و از آن فیلم‌برداری کنید، سپس در اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید.


استفاده از هشتگ‌های مناسب.

هر بار که پستی را به اشتراک می‌گذارید از ‌هشتگ‌های مناسب‌ و مربوط به حوزه‌ی هنری خود استفاده کنید. مطمئن باشید از این طریق افراد می‌توانند به پست شما و در نهایت به صفحه‌ی اینستاگرام‌تان دسترسی پیدا کنند. دقت کنید که تعداد هشتگ‌ها از 10 عدد بیشتر نشود.
(تصویر)
نکته‌ی مهم در مورد هشتگ‌گذاری در اینستاگرام این است که تا جایی که می‌توانید از هشتگ‌هایی با بیش از یک میلیون فالوور استفاده نکنید. این امر سبب می‌شود که پست شما در کنار هزارن پست دیگر گم شده و در دراز‌مدت دیده نشود.


تگ کردن پیج‌های مرتبط با حوزه‌‌ی خودتان.

می‌توانید با جستجوی هشتگ‌های مرتبط، صفحه‌های هنری اینستاگرام را پیدا کرده و آن ها را در پستی که می گذارید تگ کنید. این کار احتمال دیده شدن پیج شما را بالا می‌برد و حتی امکان دارد صفحه‌هایی که تگ شان کرده‌‌اید پست شما را به از طریق استوری اینستاگرام یا پست اینستاگرام به اشتراک بگذارند. توجه داشته باشید که تعداد تگهای‌تان زیاد نشود..


حضور فعال و هدفمند در اینستاگرام داشته باشید


فعال باشید و همواره با مخاطبان‌تان تعامل داشته باشید. تا جایی که می‌توانید با حضور فعال نشان دهید که مخاطب و محصولات‌تان برای شما اهمیت بسیار بالایی دارند. به دایرکت‌ها و کامنت پست‌های‌تان پاسخ دهید و ارتباط قوی و سازنده با مخاطبان‌تان بسازید. بدانید که این ارتباط سازنده در نهایت برای شما فروش بیشتر به همراه خواهد داشت.
       


به وب‌سایت خود لینک دهید.


پیش از آنکه شروع به فروش در اینستاگرام کنید لازم است که آدرس وب‌سایت‌تان را در پیج‌تان قرار دهید. برای این کار وارد قسمت Edit Profile شوید و سپس در بخش Website آدرس صفحه‌ی اینترنتی خود را به درستی وارد کنید. داشتن وب‌سایت همواره اصالت و اعتبار کار شما را افزایش می‌دهد، باعث جلب اعتماد مخاطب شده و در نهایت فروش محصول‌تان افزایش پیدا می‌کند. پس اگر هنوز وب‌سایت اینترنتی ندارید حتما به سراغ ساخت سایت فروشگاهی بروید.

راه‌اندازی سایت فروشگاهی 

راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی
در ابتدای مقاله به اهمیت ساخت فروشگاه اینترنتی اشاره کردیم. اگر فروش خود را فقط محدود به یک پلتفرم کنید، محصولات شما به اندازه‌ای که باید دیده نمی‌شوند و فروش شما کم و حتی صفر می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق حتما باید به سراغ ساخت سایت فروشگاهی محصولات هنری‌تان بروید.
از مزایای ساخت سایت فروشگاهی هنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. دقت کنید که این مزایا در پلتفرمی مانند اینستاگرام وجود ندارد.


به کسب‌وکار هنری شما اصالت و اعتبار می‌بخشد


سرمایه‌گذاری بر روی ساخت یک وب‌سایت، نشان‌دهنده‌ی ارزشی است که شما به محصولات‌تان و همچنین مخاطبان‌تان می‌دهید. این موضوع به اعتبار کار شما می‌افزاید و اعتماد مخاطب را افزایش می‌دهد. یکی از راه‌‌های اصالت بخشی به کسب‌وکارتان داشتن نماد الکترونیکی است. نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است برای احرازِ هویت و اصالتِ فروشگاه شما که باعث می‌شود اعتماد مشتری به فروشگاهتان بیشتر شده و به اعتبار شما افزوده شود.


مکانی برای عرضه‌ی محصولات‌تان دردسته بندی‌های دلخواه‌تان دارید.


 این ویژگی آنقدر که باید در دیگر پلتفرم های اینترنتی مانند اینستاگرام عملی نیست. از آنجا که شما با تنوع و گستردگی محصولات هنری سر‌وکار دارید، نیاز به پلتفرمی دارید که بتوانید محصولات‌تان را در دسته‌بندی‌های متناسب و مختلف قرار دهید. با این کار، کاربر تنها با مراجعه به این دسته‌بندی‌ها به محصول مورد نظرش، به راحتی و با سرعت دسترسی پیدا می‌کند. 


اهمیت بالای سئو در دیده‌شدن وب‌سایت‌تان. 


نوشتن محتوای قوی و ارزشمند در قسمت وبلاگ وب‌سایت‌تان می‌تواند رتبه‌ی شما را در گوگل افزایش دهد و به همین ترتیب بازدید سایت و محصولات‌تان بالا می‌رود و امکان فروش بیشتر برای شما فراهم می‌شود. داشتن یک تیم محتوای قوی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش بازدید و تعامل در وب‌سایت هنری است.


فرآیند سفارش و فروش به صورت خودکار انجام می‌شود


یکی از برتری‌های داشتن وب‌سایت نسبت به اینستاگرام این است که نیاز نیست ثبت سفارش و فروش را به صورت دستی انجام دهید. چرا که این کار باعث هدر رفتن وقت شما و مخاطب می‌شود. با راه‌اندازی سایت فروشگاهی این کار به صورت خودکار انجام می‌شود و نیاز نیست از این بابت نگرانی داشته باشید.


نمایش مناسب در گوشی 


آمار ها نشان می دهند که 63 درصد از افراد از نسخه‌ی موبایل گوگل استفاده می‌کنند. داشتن وب‌سایتی با نسخه‌ی موبایل بهینه می‌تواند در هر زمانی دسترسی مخاطب را افزایش دهد.

ترفند‌های فروش محصولات هنری

ترفند‌های فروش محصولات هنری
عکاسی خوب از محصول را فراموش نکنید


 برای نشان دادن محصول‌تان به مخاطب باید در سایت یا اینستاگرام، عکس‌های با کیفیت و مناسب به اشتراک بگذارید. ‌عکاسی محصول‌ از آن جهت اهمیت دارد که مخاطب از جزئیات محصولی که خریداری می‌کند، به خوبی آگاه می‌شود و جلوه ی بصری خوب در نهایت ارزش و اصالت محصول را بالا برده و باعث سرعت‌بخشی به تکمیل فرآیند خرید و افزایش فروش می‌شود.


جزئیات محصول را بنویسید


هم در وب‌سایت فروشگاهی‌تان و هم در پیج اینستاگرام، محصول‌تان را به خوبی توضیح دهید. و سعی کنید از ‌کلمات کلیدی‌ در توضیحات محصول سایت خود استفاده کنید. توضیح شما باید شفاف، ساده و قانع‌کننده باشد. شما با این کار به سوالات کلی و عمومی مشتری خود پاسخ داده و در وقت ایشان و خودتان صرفه‌جویی کرده‌اید. برای انجام این کار می توانید به مواردی چون: «اندازه»، «جنس»، «تعداد»، «تنوع رنگ محصول»، «قیمت محصول» و... اشاره کنید و اگر محصول‌تان ویژگی متمایز کننده‌ای از دیگر محصولات موجود در بازار دارد، آن را هم در توضیح بیاورید.
با نوشتن ‌توضیح محصول‌، شما همچنین به تقویت سئو سایت خود نیز کمک کرده‌اید.
نکته‌ی بسیار مهم در این امر این است که محصول را همان‌طور که هست توضیح دهید و توصیف کنید؛ نه آنقدر ساده که برای خریدار پاسخگو و کامل نباشد، و نه آنقدر اغراق آمیز که نتواند اعتماد کاربر را جلب کند.

داشتن صفحه اینستاگرام بهتر است یا سایت فروشگاهی؟

اینستاگرام یا سایت فروشگاهی؟
پاسخ به این سوال یک جواب به خصوص ندارد. در دنیای امروز، حضور موثر در فضای اینترنت عامل مهمی در پیشرفت شما و پیشی‌گرفتن از رقبایتان است. ساخت یک حساب کریتور اینستاگرام می‌تواند به شما در بهبود فروش محصولات کمک کند، اما با توجه به نکاتی که در این مقاله آورده شد، برای اینکه کسب‌وکار خود را به طور چشم‌گیری ارتقا دهید قبل از هر چیز نیازمند داشتن یک وب‌سایت اینترنتی هستید. پیشنهاد ما به شما این است که وب‌سایت خود را هر چه سریع‌تر طراحی کنید و در دیگر پلتفرم‌ها همچون اینستاگرام فعالیت مستمری داشته باشید.

طراحی سایت فروشگاهی با سازیتو

طراحی سایت فروشگاهی با سازیتو
همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، ‌طراحی سایت فروشگاهی‌ مزایای بسیاری دارد. حال که تصمیم به طراحی سایت کرده‌اید، ممکن است در ابتدای کار با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شوید. اما خیال‌تان راحت باشد، چرا که ما در سازیتو با آموزش، ایجاد بستر و مشاوره به شما کمک می‌کنیم که سایت مورد نظرتان را به آسانی بسازید و شروع به کسب در‌آمد بیشتر کنید.
سازیتو، یک ‌فروشگاه آنلاین سایت‌ساز‌ است که فروشگاه اینترنتی مورد نظرتان را با پنل مدیریتی آسان می‌سازد و برخلاف مارکت‌پلیس‌ها کارمزدی بابت فروش‌تان از شما دریافت نمی‌کند. اگر با دقت مزایای ساخت وب‌سایت فروشگاهی هنری را خوانده باشید، خوب است که بدانید در سازیتو تمام این مزایا در اختیار شما قرار می‌گیرند. و شما می‌توانید افزایش فروش را در کسب‌و‌کار خود داشته باشید.

مزیت‌های راه‌اندازی سایت فروشگاهی با سازیتو

مزیت‌های راه‌اندازی سایت فروشگاهی با سازیتو
شما با طراحی فروشگاه اینترنتی با سازیتو از امکاناتی همچون پشتیبانی فنی برای مشاوره و راهنمایی، امنیت رایگان سایت(‌SSL)، آدرس اینترنتی اختصاصی، توسعه دائمی و بروز‌رسانی‌های متعدد، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و... برخوردار خواهید 
 شد.


مدیریت محصولات


همان‌طور که اشاره کردیم، محصولات هنری از گستردگی و تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. در سازیتو می‌توانید این امر را به صورت تکی و گروهی، به آسانی انجام دهید.


شخصی‌سازی ظاهر فروشگاه


از آنجا که محصولات شما، آثار و محصولات هنری هستند، یکی از اصول مهم برای جذب مخاطبان، ظاهر و طراحی سایت است. آمار‌ها نشان داده‌اند که 66 درصد از افراد در ابتدا جذب ظاهر سایت شما می‌شوند. عدم وجود ظاهر و طراحی مناسب و جذاب، باعث می شود، که امکان خارج شدن از فروشگاه اینترنتی‌تان خریدار بدون بررسی بیشتر، افزایش یابد. در بخش «طراحی پوسته» سازیتو، می‌توانید صفحه‌ای زیبا و مخاطب‌پسند به انتخاب خودتان بسازید.
 
امکانات سازیتو به این موارد محدود نمی‌شود، اما یکی از امکانات فوق‌العاده‌ی سازیتو هزینه‌ی فروشگاه اینترنتی معقول آن است. در واقع شما می‌توانید راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هنری خودتان را به صورت رایگان انجام دهید. برای طراحی سایت فروشگاهی در سازیتو نیاز به پرداخت هزینه اولیه ندارید. در نتیجه می‌توانید در سازیتو ثبت نام کنید و امکانات آن را تا 14 روز به صورت رایگان بررسی کنید و فروش خود را آغاز کنید. مطمئن باشید با پشتیبانی و مشاوره‌ی تیم ما شما در این مسیر تنها و سردرگم نخواهید بود.

نمونه فروشگاه اینترنتی محصولات هنری ساخته‌شده با سازیتو

نمونه فروشگاه اینترنتی
در این بخش شما می‌توانید نمونه فروشگاه‌های اینترنتی محصولات هنری ساخته شده با سازیتو را مشاهده کنید که به عنوان سایت فروشگاهی محصولات هنری فعالیت می‌کنند.
 

نتیجه‌گیری


محصولات هنری پتانسیل فروش بسیار زیادی در کشورمان دارند. صاحب فروشگاه این محصولات به راحتی می‌تواند با ‌راه اندازی آنلاین‌شاپ اینستاگرامی‌ و همینطور ساخت فروشگاه اینترنتی، تعامل و فروش خود را بیشتر کند. برای انجام این موضوع، نیاز است که تیمی قوی برای ایجاد هر کدام یک از این پلتفرم ها ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که طراحی سایت اینترنتی باید قبل از شروع هر کاری انجام شود. امیداوریم که نکات بالا در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات هنری برای شما سودمند بوده باشد.