زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ (آموزش ساخت لندینگ پیج به همراه مثال)

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟ (آموزش ساخت لندینگ پیج به همراه مثال)

اگر به دنبال جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش خود هستید، طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به این هدف نزدیک شوید. ما در این مقاله نحوه ساخت لندینگ پیج (landing page) را به طور کامل آموزش داده‌ایم.

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست

لندینگ پیج یا صفحه فرود‌ به یک صفحه وب مستقل در دیجیتال مارکتینگ می‌گویند که به طور خاص برای بازاریابی یا برای معرفی ‌کمپین‌های تبلیغاتی‌، ساخته و در نظر گرفته می‌شود. صفحه فرود، دقیقا همان صفحه‌ای‌ ‌است که بازدیدکنندگان پس از کلیک بر روی لینک شما در کانال‌های مختلف، مثل اینستاگرام، ایمیل، تبلیغات کلیکی در سایت‌های مختلف و کانال‌های مشابه، به این صفحه خاص فرود می‌آیند.

بر خلاف صفحات وب که باید شامل اهداف بسیاری باشند و باید همه‌ی این اهداف باعث ترغیب بازدید کننده به کاوش بیشتر در فروشگاهی اینترنتی‌ شما شود، لندینگ ‌پیج‌ها متمرکز به یک هدف واحد ساخته می‌شوند که به عنوان فراخوان یا کال تو اکشن عمل می‌کنند. ساخت لندینگ پیج با این هدف، باعث می‌شود که ‌نرخ تبدیل‌ فروشگاه اینترنتی شما افزایش پیدا کند و از هزینه‌های جذب مشتری بالقوه بکاهد.

اگر از لندینگ‌ پیج (landing page) در کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنید، اما جایگاه درست لندینگ پیج در قیف فروش را نمی‌توانید تشخیص دهید یا صفحه فرود را در مرحله نامناسبی از قیف فروش استفاده می‌کنید؛ به تصویر زیر توجه کنید:


ساخت لندینگ پیج مخصوص فروشگاه های اینترنتی

با توجه به تصویر بالا، لندینگ پیج دقیقا پس از مشتریان بالفعل که در بالای قیف فروش هستند، قرار می‌گیرد. مشتریان بالفعل از طریق کانال‌های مختلف در بالای قیف فروش، وارد صفحه فرود شما با کال تو اکشن‌های کلیدی می‌شوند. مرحله دوم قیف فروش، دقیقا همان محلی است که مشتریان را ترغیب به خرید یا ثبت‌نام می‌کند که در نهایت منجر به تبدیل و انتقال آن‌ها به آخرین مرحله قیف فروش، یعنی مرحله تبدیل می‌شود که همه‌ی خریدها و ثبت‌نام‌ها در این مرحله انجام شده است.

چرا باید لندینگ پیج داشته باشیم؟

چرا باید لندینگ پیج داشته باشیم؟

لندینگ پیج‌ها از مزایای خاصی برخوردار هستند که باعث می‌شود آن‌ها را از یک وب سایت تجاری جدا کند و آن‌ها را به عنوان ابزاری موثر برای تولید سرنخ و بازاریابی تبدیل کند. در فروشگاه اینترنتی شما برای رسیدن به آخرین مرحله ‌قیف فروش‌، مسیرهای مختلفی برای مشتری در نظر گرفته شده است، در حالی که لندینگ پیج‌ها اقدام خاص تری را شامل می‌شوند و مشتریان مستقیماً به آخرین مرحله قیف فروش منتقل می‌شوند. این ویژگی خاص، نیروی محرکه و معجزه صفحات فرود است. در این پست ما به چهار مورد از مزایای صفحات فرود برای کسب و کار شما خواهیم پرداخت.

صفحه فرود، اهداف کسب و کار اینترنتی شما را پشتیبانی می‌کند

اگر اهدافی مانند دستیابی به مشتریان بیشتر، افزایش فروش، تسلط به ‌نیچ مارکت‌ جدید یا قصد معرفی محصول جدید خود را دارید، لندینگ پیج عامل رسیدن به تمام اهداف بالا است زیرا، این صفحات فرود با مورد هدف قرار دادن مخاطبان خاص فروشگاه اینترنتی شما ساخته و طراحی می‌شوند. به همین دلیل اهدافی که شما برای کسب و کارتان در نظر گرفته‌اید را راحت محقق می‌سازند و از همه مهم‌تر قابلیت اندازه‌گیره این موفقیت را با کمک ابزار‌های مختلف به شما می‌دهند.

لندینگ پیج، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود

همانطور که ‌ساختار فروشگاه‌ اینترنتی شما حاوی اطلاعات و محتواهایی است که بازدید کننده را تحت تاثیر برای انجام کاری قرار می‌‌دهد، لندینگ پیج‌ها با تاثیرگذاری دوچندان، مخاطب را ترغیب به انجام یک عمل خاص می‌کنند و تمام تمرکز بازدیدکنندگان را منعکس به یک حرکت خاص می‌کند. صفحه‌های فرود با برخورداری از این ویژگی، باعث افزایش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند. نرخ تبدیل بیشتر، مساوی با مشتری و فروش بیشتر برای کسب و کار شما است.

صفحه‌های فرود باعث شناخت بیشتر شما از مخاطبان هدف می‌شود

وقتی از لندینگ پیج در کمپین خود استفاده می‌کنید، اطلاعات و داده‌های ارزشمندی از این صفحه بدست می‌آید که می‌توانید از آن‌ها در آینده استفاده کنید. از این داده‌ها می‌توانید متوجه شوید که کدام محتوا مورد پسند اکثر مخاطبان در کانال‌های متفاوت قرار گرفته است یا کدام کانال بازاریابی مشتری بالقوه بیشتری را برای کسب و کار اینترنتی شما به همراه داشته است. اگر به دنبال ساخت لندینگ پیج با بیش‌ترین تاثیر گذاری هستید، ردیابی رفتار کاربر را فراموش نکنید تا اثر بخشی خود را بهبود بخشید.

صفحات فرود آگاهی از برند را افزایش می‌دهند

یکی از نکات مهمی که هنگام طراحی لندینگ پیج باید به آن توجه کنید، سبک و شکل ظاهری صفحه فرود است که باید با محتوایی که به آن لینک شده است، مطابقت داشته باشد. یک صفحه فرود که معرف برند تجاری شماست، راهی کاربردی برای بهبود آگاهی از برند تجاری در بازاریابی است. این امر باعث افزایش سازگاری برند تجاری شما با انواع مختلف رسانه‌ها شده و مساوی با فرصت‌‌ دادن بیشتر به کاربران برای شناخت و تعامل با برند است و به سود کسب و کار آنلاین شما خواهد بود. وقتی شخصی در لندینگ پیج شما قرار می‌گیرد، با برند تجاری شما بیشتر آشنا می‌شود و احتمال بازگشت و یادآوری برند شما برای مشتریان بسیار است.

انواع لندینگ پیج‌ها

انواع لندینگ یا صفحه فروش (landing page)

   بسته به ویژگی‌ها و اهداف متنوعی که کسب و کارها برای خود تعریف کرده‌اند، لندینگ پیج‌های مختلفی ساخته شده است، اما در واقع دو نوع صفحه فرود وجود دارد که بسته به نوع اهداف کسب و کارتان می‌توانید طراحی می‌کنید:

لندینگ پبج سرنخ (lead generation landing page):

در این نوع از لندینگ پیج، از فرم به عنوان کال تو اکشن استفاده می‌شود. از این فرم‌ها می‌توانید برای دریافت ایمیل، مشخصات بازدیدکنندگان، استفاده کنید.

لندینگ پیج‌های کلیکی:

از این نوع لندینگ پیج‌ها مستقیماً برای فروش یا عضویت استفده می‌کنند و عموماً این صفحات شامل یک دکمه ساده کال تو اکشن هستندکه مستقیماً افراد رو به صفحه پرداخت منتقل می‌کنند.

لندینگ پیج شامل چه بخش‌هایی است؟

بخش‌های متعدد و مختلف لندینگ پیج

هر صفحه فرود از گروهی از عناصر تشکیل شده است. از این عناصر سازنده، باید هنگام ایجاد محتوای خود به عنوان راهنما استفاده کنید. با درک آناتومی صفحه فرود و اطمینان از اینکه به این قوانین پایبند هستید، از تبدیل واقعی مشتریان خود اطمینان حاصل خواهید کرد. سپس می‌توانید روش‌های منحصر به فرد و هوشمندانه ای را برای بهینه سازی آن پیدا کنید.

کامپوننت‌های لندینگ پیج

هیچ لندینگ پیجی با یکدیگر یکسان و مشابه نیستند. اما، پنج عنصر اصلی وجود دارد که هر صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا، باید از آن برخوردار باشد:

  • یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP)
  • یک تصویر یا ویدیوی هیرو
  • مزایا پیشنهاد دهید
  • نوعی اثبات اجتماعی
  • یک هدف تبدیل واحد (کال تو اکشن)

 پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP)


پیشنهاد فروش منحصر به فرد گزینه‌ای جنجالی است که محصول یا خدمات شما را از رقبا جدا می‌کند. قبل از انتخاب یک پیشنهاد منحصربه‌فرد، حتما این پرسش را از خود بپرسید که چه چیزی این پیشنهاد را بسیار خاص می‌کند؟ و از کلیشه‌ واژه‌ی منحصر بفرد تا جایی که امکان دارد دوری کنید. به USP خود فکر کنید که چگونه پیشنهاد خود را از بقیه متفاوت (و بهتر!) ارائه دهید.

صفحات فرود، این پیشنهاد را باید به صورت مختصر نشان دهند تا بازدید کنندگان شما بلافاصله متوجه شوند که چه چیزی محصول یا خدمات شما را جذاب می‌کند. این عناصر به شما کمک می‌کند تا پیشنهاد شما بی نظیر به نظر برسد:

تیتر اصلی
عنوان یا تیتر اولین چیزی است که بازدیدکنندگان شما می‌خوانند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که محصول یا خدمات شما را به خوبی توصیف کند. تایتل خود را بسیار واضح و به دور از هرگونه ابهام و ایهامی بنویسید.


عنوان حمایت کننده
از آنجا که عناوین کوتاه و مختصر هستند، گاهی اوقات برای ارائه اطلاعات بیشتر از یک عنوان فرعی استفاده می‌کنیم. اگرچه عنوان کوتاه‌تر بهتر است اما، عنوان پشتیبانی کننده می‌تواند چند رویکرد داشته باشد:

  • می‌تواند به عنوان یک تایتل اضافی، تمام تفکرات و ایده‌ها را به طور مستقیم به بازدیدکننده منتقل کند و فرایند را به پایان برساند. 
  • یا می‌تواند ارزش اضافی را ارائه دهد.
  • یا پیام متقاعد کننده ثانویه ای را که هنوز با عنوان شما مرتبط است، منتقل کند.

بیانیه تقویت کننده (اختیاری)
اگر صفحه فرود شما کمی طولانی است، بازدیدکنندگان را با یک عبارت متقاعد‌کننده به سمت وسط صفحه منتقل کنید و از پیشنهاد فروش منحصر بفرد خود، آن‌ها را باخبر کنید.


بیانیه پایانی (اختیاری)
بیانیه پایانی تکمیل‌کننده و پشتیبان پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما محسوب می‌شود و آخرین شانس را به بازدید کننده خود می‌دهد تا به مرحله نهایی قیف فروش منتقل شود. این آخرین فرصت و تیر شماست، پس آن را دست کم نگیرید. معمولا، این بخش با دیگر بخش‌ها کمی متفاوت است و به مشتری یادآوری می‌کند که در وهله اول قرار دارد و همه چیز برای او طراحی شده است. در این بخش با اشاره به وجود کال تو اکشن‌ها، یادآور انجام یک عمل به مشتری هستیم.

تصویر هیرو

اولین عنصر بصری لندینگ پیج شما، تصاویر هیرویی است که در اسلایدشو‌ها استفاده می‌کنید. این عناصر اولین ارتباط بصری لندینگ پیج شما با بازدیدکنندگان است.

مزایا پیشنهاد دهید

صفحه فرود شما برای اقناع بیشتر افراد، به چیزی فراتر از عنوان نیاز دارد توصیف ویژگی و مزایای خاص محصول یا خدمات‌‌تان باعث جذب بازدیدکنندگان به صفحه فرود شما می‌شود.
نکته‌ای که باید در نوشتن لندینگ پیج رعایت کنید، نوشتن مزایای محصول و خدمات شماست نه ویژگی‌ها. اگرچه ویژگی‌ها از اهمیت بساری برخوردار هستند، اما این مزیت است که همیشه برای بازدید‌کننده جذاب است. به مثال زیر توجه کنید:

«بدون نیاز به دانش فنی‌ شما می‌‎ توانید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.»

طراحی سایت فروشگاهی بدون اینکه نیاز به دانش فنی و طراحی داشته باشید، مزیت محسوب می‌شود و ‌راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌ را آسان می‌کند. اما امکان اضافه کردن محصول یا ‌اتصال دامنه شخصی‌ در سازیتو از ویژگی‌ها محسوب می‌شود و لازمه هر فروشگاه اینترنتی است.

ساخت فروشگاه آنلاین
همین حالا به صورت رایگان فروشگاه آنلاین بسازید!

اثبات اجتماعی

به بیان ساده، اثبات اجتماعی تأثیری است که افراد اطراف ما بر تصمیمات ما دارند. در یک صفحه فرود، اثبات اجتماعی اشکال مختلفی دارد:

  • نقل قول مستقیم از مشتریان
  • مطالعات موردی (یا پیوند به مطالعات موردی)
  • مصاحبه‌های ویدیویی یا توصیفات
  • لوگو مشتری

اثبات اجتماعی مسلماً قدرتمندترین ابزاری است که در اختیار شما قرار دارد.


 یک هدف تبدیل تعریف کنید (فراخوان شما برای اقدام)


آخرین و مهمترین نکته، صفحه مقصد باید فقط بر روی یک هدف تبدیل متمرکز شود. در غیر این صورت، یک صفحه فرود برای بازدید‌کنندگان نیست، این به عنوان یک فراخوان برای عمل (CTA) ارائه می‌شود که می‌تواند یک دکمه مستقل در یک صفحه کلیک یا یک فرم در یک صفحه فرود باشد که برای تولید سرنخ طراحی شده است.


از نوشتن دکمه کال تو اکشن مانند "اینجا کلیک کنید" یا "ارسال" خودداری کنید در عوض از زبان مکالمه استفاده کنید و به بازدیدکنندگان خود اطلاع دهید که دقیقاً چه چیزی را در اضای کلیک دریافت خواهند کرد. 
مثلا: ۵۰ درصد تخفیف
فرم‌ها را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید و یک بیانیه حریم خصوصی برای اطمینان از ایمن بودن داده‌های آن‌ها ومطابقت با مقررات در آن قرار دهید.

آموزش ساخت صفحه فرود (لندینگ پیج)

آموزش کامل ساخت لندینگ پیج

برای ساخت لندینگ پیج، ابزار و روش‌های متعددی وجود دارد که ما دو روش آسان و ساده را توضیح داده‌ایم:

  • ساخت لندینگ پیج با سازیتو
  • ساخت لندینگ پیج با ابزار لندینگ‌ساز

ساخت لندینگ پیج با سازیتو

با استفاده از امکان ساخت صفحات داخلی یا دسته‌بندی در سازیتو، صفحه فرود خود را با استفاده از کامپوننت‌های موجود طراحی کنید و لینک صفحه را با توجه به کمپین تبلیغاتی خود شخصی ‌سازی کنید.
با استفاده از کامپوننت‌های متنوع مثل اسلاید شو، تصاویر هیروی صفحه لندینگ خود را بارگذاری کنید و عنوان خود را در پس‌زمینه آن قرار دهید. با توجه به نکات بالا ‌کامپوننت‌‌های‌ مورد نیاز برای ساخت لندینگ پیج را متناسب با این نکات استفاده کنید.

ساخت لندینگ پیج با لندینگ‌ساز

همچنین به کمک ابزار‌ها و پلتفرم‌های مختلفی که به طور اختصاصی برای ساخت لندینگ پیج وجود دارد، می‌توانید لندینگ پیج خود را بسازید و برای اضافه شدن صفحه ساخته شده به سایت فروشگاهی خود از طریق راه‌های ارتباطی اطلاعات خواسته شده را در اختیار تیم سازیتو قرار دهید. این پلتفرم‌ها شامل:

  • unbounce
  • لندیک

نمونه لندینگ پیج‌های ساخته شده 

فروشگاه اینترنتی هامور

 

لندینگ فروشگاه اینترنتی هامور

فروشگاه اینترنتی استیکت

 

لندینگ فروشگاه اینترنتی استیکت

 

نتیجه‌گیری

برای رسیدن به اهدافی که برای کمپین یا کسب و کار اینترنتی خود در نظر گرفتید طراحی سایت و ساخت لندینگ پیج‌ متناسب می‌تواند شما را سریع‌تر به اهداف‌تان نزدیک کند. پس باید در طراحی صفحه فرود، تمام نکات گفته شده را رعایت کنید تا بیش‌ترین بازده‌ را بگیرید.