زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

مزایای فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به مارکت ‌پلیس‌ها

مزایای فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به مارکت ‌پلیس‌ها

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و توسعه آن نیاز به بستری قدرتمند دارد که در این مقاله به مزایای فروشگاه اینترنتی و مزایای مارکت پلیس و چگونگی توسعه کسب و کار می‌پردازیم. با انتخاب بستری مناسب و بررسی **معایب مارکت پلیس (Market place)** و باید و نباید‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی، به توسعه کسب و کار خود کمک کنید.


آنلاین واژه‌ای است که امروزه با ادبیات روزمره‌ی ما عجین شده، تقریباً همه اکنون آنلاین هستند. چرا؟ زیرا بسیار ساده تراست، خرید، معاشرت و بازدید بسیار آسان‌تر از پیش است. به طور کلی انجام هر فعالیت روزانه دیگری بسیار آسان تر از پیش شده است. اما بیایید از جنبه خرید و فروش این موضوع را بررسی کنیم. یک فروشگاه اینترنتی یا مارکت پلیس (market place) تقریباً همان چیزی است که ایجاد یک فروشگاه سنتی به همراه دارد. اما چه مزایای بیشتری را ارائه می دهد؟

توسعه‌ی کسب‌وکار به سمت فروش در فضای وب، دو راه‌کار دارد. اولین راه‌کار فروش در بستر وب‌سایت شخصی و دومین راه‌کار استفاده از محیط یک مارکت ‌پلیس (Market place) مثل دیجی‌کالا و باسلام است. در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت، که چرا می‌بایست ضمن حضور در مارکت پلیس‌ها، وب‌سایت شخصی کسب‌وکار خود را نیز راه‌اندازی کنیم. اگر به دنبال بررسی مزایای مارکت پلیس و مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی هستید، مطالعه این مقاله رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مشتریان خرید اینترنتی محصولات مورد نیاز خود را را پذیرفته اند، این ادعایی است که توسط آمار فروش خرده فروشی تجارت الکترونیکی گفته شده است. اگر به آمار پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸، فروش تجارت الکترونیک خرده فروشی نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که آمار فروش به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده، که نزدیک به ۱۰ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. فدراسیون ملی خرده فروشی (NRF) پیش بینی کرد که تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ به رشد خود ادامه می‌دهد. با توجه به این آمار به راحتی می‌توان گفت، طراحی فروشگاه اینترنتی برای موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم خواهد بود.

اگر آمار فروش خرده فروشی تجارت الکترونیک سال ۲۰۱۹ را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که صنعت تجارت الکترونیکی به سرعت و بیش از پیش در حال رشد است. در سال ۲۰۱۹ ، فروش تجارت الکترونیکی جهانی به مرز ۲۵تریلیون دلار رسید. مشتریان در حال مشاهده راحتی و سهولت خرید آنلاین هستند و حتی روند کارها را یک درجه بالاتر می‌برند. مشتریان اصولا از تلفن‌های هوشمند خود برای خرید استفاده می‌کنند. از این آمار کلی به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از تازه کارهایی که به تازگی وارد این پلتفرم شده‌اند، می‌خواهند به این بازار دسترسی پیدا کنند اما ایده‌ای برای شروع کار ندارند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، مطالعه ادامه مقاله را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی پیشنهاد می‌کنم.

اگر می خواهید از این روند بهره مند شوید ، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه های مهم شروع طراحی فروشگاه اینترنتی خرده فروشی و مزایای فروشگاه اینترنتی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تجارت الکترونیک (ecommerce) چیست؟

اصطلاح تجارت الکترونیکی (ecommerce) به فرآیند خرید و فروش کالا و خدمات بصورت آنلاین گفته می‌شود، هرچند در سال‌های اخیر تجربه خرید مشتریان، فراتر از آن بوده است. به عنوان مثال ، خرده فروشانی که مکان فیزیکی دارند ، می‌توانند علاوه بر فعالیت در فروشگاه‌ه سنتی خود در فضای تجارت الکترونیکی با طراحی فروشگاه اینترنتی نیز فعالیت کنند و مشتریان خود را علاقه‌مند به جستوجوی اینترنتی محصولات و خرید اینترنتی کنند.

همچنین به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد تا با ایجاد سهولت در خرید برای مشتریان، خدمات بهتری ارائه دهند. یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که می‌تواند به مشاغل اجازه دهد تا مخاطبان کاملا جدیدی پیدا کنند، مخاطبانی که ممکن است هرگز به مکان فیزیکی آن‌ها وارد نشوند. خرده فروشان مستقل، مشاغل کوچک و شرکت های بزرگ می‌توانند از ادغام تجارت الکترونیکی در استراتژی تجاری خود به شیوه‌های نوین بهره‌مند شوند.

مانند هر فناوری دیجیتال، تجارت الکترونیکی نیز به سرعت به پیشرفت خود ادامه داده است. از دهه ۱۹۹۰، تجارت الکترونیک شروع به هدف قرار دادن بازار مصرف كرد و خرده فروشان آنلاین کم کم در این عرصه شروع به ظهور كردند. اکنون تقریباً هر صاحب مشاغل یا کارآفرینی می‌تواند در عرض چند دقیقه به راحتی فروشگاه اینترنتی ایجاد کند.

مزایای فروشگاه اینترنتی

خرید شبانه روزی

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به خریداران این امکان را می دهند تا در هر زمان، شبانه روز محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرصه کنند و امکان خرید را برای مشتریان فراهم سازند. این امر خرید را برای مشتریان آسان می‌کند و این نوع دسترسی یک مزیت رقابتی بزرگ است. به علاوه یکی از مهم‌ترین مزیت‌ فروشگاه اینترنتی، ادغام با رسانه‌های اجتماعی به مشاغل این امکان را می‌دهد که حتی از کانال‌های بیشتری برای تعامل با مشتریان استفاده کنند.

دامنه گسترده تر

فروشگاه فیزیکی محدود به فروش به مشتریانی است که در یک منطقه خاص هستند. یکی از مزایای فروشگاه‌ه اینترنتی این است که امکان دسترسی به فروشگاه شما را به افراد در سراسر کشور یا در سراسر جهان گسترش می‌دهد، در نتیجه به طور گسترده مشتری و درآمد بالقوه فروشگاه اینترنتی شما را گسترش می‌دهند. فروش آنلاین همچنین امکان افزایش موجودی کالا را دارد. تعداد کالاهایی که یک کسب و کار می‌تواند به صورت آنلاین بفروشد، نیازی نیست به همان اندازه فروشگاه فیزیکی محدود شود که این ممکن است برای افزایش گردش پول باشد یا به عبارتی، هیچ محدودیتی در تعداد محصولات شما در فروشگاه اینترنتی وجود ندارد.

واضح بودن قیف خرید:

در حال حاضر تقریباً غیرممکن است که قبل از تصمیم گیری برای خرید، مشتری هر چند وقت یک بار به یک فروشگاه فیزیکی مراجعه کند تا قیمت‌هارو مقایسه ومرور کند. با این حال ، یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند با کلیک هر مشتری، بینش ارزشمندی در روند خرید فراهم سازد و تمام اطلاعات کلیدی و مورد نیاز مشتری را انتقال دهد تا مقایسه مناسبی از محصولات مورد نظر داشته باشند. این مزایای فروشگاه اینترنتی باعث عدم گمراهی مشتری در سیلی از محصولات متنوع می‌شود.

مقدار کار و سرمایه‌ی اولیه

راه‌اندازی یک وب‌سایت شخصی در وحله‌ی اول مستلزم تلاش و سرمایه‌ی اولیه بیشتری به‌نسبت فروش در بستر یک مارکت ‌پلیس است. اگر قصد حضور در یک مارکت ‌پلیس را دارید، تنها کاری که باید کرد لیست کردن محصولاتتان در وب‌سایت آن است. ضمن این‌که به‌واسطه‌ی بازدیدکنندگانی که مارکت ‌پلیس‌ها دارند، دیگر نیازی به تبلیغات چندانی برای جذب مشتری نخواهید داشت. از طرفی دیگر، فرآیند راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی نیازمند فعالیت‌های بسیاری مثل طراحی، اضافه کردن محصول و توضیحات، تبلیغات، بازاریابی و… است.

نکات ساخت فروشگاه اینترنتی

برای شروع فروش آنلاین، باید یک سایت فروشگاهی اینترنتی ایجاد کنید، محصولات را لیست کنید و دسته‌بندی کنید، پرداخت‌ها را تنظیم کنید و عملیات خرید خود را تنظیم کنید (مانند سفارش‌ها، حمل و نقل، مالیات فروش و موارد دیگر. سازیتو امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تکمیل همه‌ی فرایند‌های بالا به راحتی در کم‌ترین زمان صورت گیرد.

انجام پرداخت‌های مطمئن

عملیات پرداخت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فروشگاه اینترنتی است که با ایمن بودن آن سبب اطمینان خاطر مشتریان شما می‌گردد که با اتصال درگاه شخص خود این فرایند مطمئن‌تر از هر درگاه واسط دیگری است.

همگام نگه داشتن موجودی کالا:

از دیگر مزایای فروشگاه اینترنتی، تعیین موجودی محصولات و ایجاد محدودیت در تعداد فروش آن است که عملا در فروشگاه‌های سنتی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی:

طراحی فروشگاه اینترنتی به کمک سازیتو فرایند ساده‌ای است که امکان اتصال دامنه شخصی، تعیین روش حمل و نقل، ارتباط مستقیم با مشتری، فضای میزبانی رایگان و دیگر امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شخصی‌سازی طراحی فروشگاه اینترنتی:

فروشگاه‌ساز سازیتو برای ایجاد طرح ایده آل برای کسب و کار شما ، طرح های انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد که قابلیت شخصی‌سازی دارند. شما می‌توانید چیدمان فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید که بیشترین حس را برای خرده فروشی، رستوران‌ها و خدمات داشته باشد. از آنجا که خریدهای آنلاین زیادی روی تلفن‌های همراه مصرف کنندگان انجام می شود، این طرح ها برای مشاهده موبایل نیز بهینه شده‌اند.

آیا ایجاد فروشگاه آنلاین سخت است؟

فناوری ساخت یک فروشگاه اینترنتی به کمک فروشگاه ‌ساز، فرایند ساخت سایت فروشگاهی را سریع‌تر و ساده‌تر از آنچه تصور می‌کردید، کرده است. زمانی بود که ساخت یک فروشگاه اینترنتی تجارت الکترونیک (ecommerce) بسیار سخت بود. شما ملزم بودید شخصی را استخدام کنید که می داند چگونه کد نویسی کند تا سایت را برای شما ایجاد کند اما اکنون در کوتاه‌ترین زمان فروشگاه اینترنتی خود را برای راه‌اندازی یک کسب و کار پویا می‌توانید بسازید. استفاده از نیروی متخصص، هزینه زیادی دارد. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که فردی که استخدام می کنید کار خوبی انجام دهد. امروزه فقط با چند کلیک می توانید این فرایند خسته کننده را انجام دهید.

یک سازنده وب سایت تجارت الکترونیکی شما را قادر می سازد تنها با چند کلیک فروشگاه اینترنتی خود را بسازید و حتی می‌تواند به شما امکان فروش آسان در موتور‌های جستجو مانند ترب را بدهد.

گران است؟

در ابتدا ممکن است ‌سفارش طراحی سایت فروشگاهی‌ خوب کمی گران به نظر برسد. با این حال، وقتی با سودهایی که می توانید به دست آورید مقایسه شود، مقدار زیادی نیست! دنیای آنلاین به سرعت در حال رشد است و مستقیماً منجر به رشد سریع فروش آنلاین شما هم می‌شود.

آیا باید هاست بخریم؟

یک سایت میزبان برای کسانی که به دنبال یک راه حل کاربر پسند هستند که به هیچ توانایی فنی نیاز ندارد ، مناسب است. مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی در سازیتو، رایگان بودن فضای میزبانی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد.

چهار مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی

۱. جمع آوری اطلاعات مشتری

وقتی مشتری محصولات شما را در بستر بازار مشاهده می‌کند و بدون خرید چیزی از آنجا می‌رود، می‌توانید کالاهای محبوب دیگر را در دید مشتریان قرار دهید. اگر آن‌ها از فروشگاه آنلاین شما بازدید کرده‌اند، شما این فرصت را دارید که آدرس ایمیل آن‌ها را درخواست کنید که این موضوع از دیگر مزایای فروشگگاه اینترنتی محسوب می‌شود. آدرس برای ایجاد لیست ایمیل شما ضروری است، که ارزش آن را دارد که یک مقاله کامل دیگر در مورد آن بنویسید. بازارها حتی به ایمیل مشتری دسترسی ندارند.

۲. ایجاد برند اختصاصی خود

مارکت پلیس‌ها بسترهایی را فراهم می‌کنند که به راحتی می‌توانید محصولات را بارگذاری کرده و بلافاصله فروش آن‌ها را شروع کنید، اما ارائه محصولات و فروش محصولات خود با نام اختصاصی به فرایند آگاهی از برند شما کمک بسزایی خواهد کرد. با طراحی فروشگاه اینترنتی قابلیت برندینگ کسب و کار خود را خواهید داشت و ایجاد فروشگاه اینترنتی شما را از بقیه متمایز می‌کند. این به شما این قدرت را می‌دهد تا بتوانید نحوه مشاهده فروشگاه و چگونگی تجربه مشتری از آن را کنترل کنید. طراحی عنصر بسیار مهمی است که نحوه ارائه محصولات و تجربه مشتری شما را شکل می‌دهد و شما را قادر می‌سازد اعتماد‌سازی کنید. مشتری هرچه بیشتر به شما باور داشته باشد ، شانس خرید و بازگشت وی بیشتر است.

۳. از جنگ قیمت اجتناب کنید

از آنجا که **مارکت پلیس‌ها **با فروشندگانی که محصولات مشابه را ترویج می‌کنند عموما سرگرم می‌شوند، مصرف کنندگان همیشه حرف اول را می‌زنند. تنها راه رقابت با گروه اول برای خرده فروشان تجارت الکترونیک، کاهش قیمت است شما مجبور به فروش در حاشیه کم عمق هستید وساخت یک فروشگاه شما را از جنگ قیمت نجات می‌دهد. با منحصر به فرد بودن، خود را از بقیه جدا کرده‌اید. مشتری دیگر به تنهایی به دنبال هزینه نیست و اگر اعتماد کافی به شما داشته باشد، هیچ وقت نگران قیمت نیستید.

۴. خریدهای مکرر دریافت کنید

۸۰٪ از مشتریان شما فقط به ۲۰٪ از درآمد شما کمک می‌کنند. بقیه (مشتریان وفادار) بیشترین درآمد (۸۰٪) شما را تشکیل می دهند. نیاز به داشتن مشتری مکرر آشکار است. برای ایجاد مشتریان وفادار، خدماتی که ارائه می‌دهید را بهبود دهید تا نرخ حفظ مشتری افزایش یابد و به این نحو از ریزش مشتری جلوگیری کرده باشید.

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس به شما این امکان را می‌دهد تا کالاها را بدون راه اندازی فروشگاه آنلاین خود بفروشید. فروش از طریق بازارهایآنلاین فرصتی انعطاف پذیر برای تجارت با هزینه های نسبتاً کم فراهم می‌کند. مزایای بالقوه حاصل از عضویت در یک مارکت پلیس در صنایع و مشاغل و در واقع بین خریداران و فروشندگان متفاوت خواهد بود.

مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان و صاحبان کسب و کار در این پلتفرم

  • بازارهای محبوب با ترافیک بالا و میلیون‌ها مشتری را به خود جلب می‌کنند ، بنابراین پتانسیل درآمد بالایی را ارائه می‌دهند.
  • مارکت پلیس‌ها از فعالیت‌های backend ، سیستم‌ها، امنیت و توسعه وب مراقبت می‌کنند.
  • مارکت پلیس‌ها هزینه گزافی راصرف آگاهی از برند و بازاریابی می‌کنند.
  • مارکت پلیس‌ها ویترین فروشگاه‌ها، صفحات فرود، الگوها و چیدمان‌ها را ارائه می‌دهند که فروشندگان فقط به سادگی نیاز به پر کردن آن‌ها دارند.
  • مارک پلیس‌ها نمایه، محصولات، خدمات و موارد دیگر شما را میزبانی می‌کنند.
  • در مارکت پلیس، خریدها، صورتحساب‌ها، معاملات مالی و بازده را پردازش می‌کنند.
  • داشبورد فروشنده، تجزیه و تحلیل و گزارش‌ها را ارائه می‌دهد. یک روش عالی و سریع برای گسترش حضور آنلاین و نمایه شما هستند. و حضور در مارکت پلیس ممکن است منجر به فروش اضافی شود. به عنوان مثال ، مشتری شما را در دیجیکالا پیدا می‌کند و سپس به سایت شما می‌رود.

معایب مارکت پلیس برای فروشندگان

  • شما باید از قوانین و دستورالعمل‌های آن‌ها پیروی کنید، که می‌تواند فعالیت های شما را محدود کند.
  • این شما هستید که در برابر مارکت پلیس هستید، زیرا قوانین معمولاً بر اساس نیاز آن‌ها تغییر می‌کند نه شما!
  • اگر پلتفرم مارکت پلیس آن‌ها در حال سقوط باشد، شما هم با آن پایین می‌آیید ، بنابراین باید امیدوار باشید که مدیریت شایسته ای در پشت صحنه این پلتفرم وجود دارد (یک فرصت پنجاه و پنجاه).
  • تغییر قابل توجه در مدل کسب و کار یا تغییر نقاط تمرکز در مارکت پلیس می‌تواند، میزان قابل توجهی به درآمد شما آسیب برساند.
  • مارکت پلیس‌ها معمولاً به شرکای پرفروش خود بازاریابی و پشتیبانی ترجیحی ارائه می‌دهند که می‌تواند شما را در حالی که هنوز هم مجبور به تقسیم درآمد با پلتفرم هستید، بابت پشتیبانی اختصاصی و مدل بازاریابی خود هزینه کنید.
  • مارکت پلیس‌ها ممکن است برای محصولات / خدمات شما محدوده قیمت گذاری تعیین کنند که ممکن است با اهداف درآمد و سود شما همسو نباشد.
  • شما معمولاً باید درآمد را با آنها تقسیم کنید و درصد مشخصی از فروش خود را به آن‌ها اختصاص دهید و هزینه‌های خود را فرای قیمت اصلی قرار دهید.
  • عدم شفافیت در مورد فعالیت های داخلی شرکتی به این معنی است که شما باید امیدوار باشید / اعتماد کنید همه چیز آنطور که باید کار کند.
  • مارکت پلیس‌ها می‌توانند همکاری شما را به هر دلیلی که منجر به مراجعه مجدد کم شما شود را فسخ کنند.
  • شما به داده های مشتری - به عنوان مثال آدرس های ایمیل - دسترسی ندارید ، حتی اگر مسئولیت آوردن آن مشتری به بازار را داشته باشید (داده ها و تجزیه و تحلیل های مشتری باعث رونق تجارت می شوند).
  • گزارش فروش می‌تواند ناکافی باشد و فاقد اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری موثر است.
  • با این همه قوانین و محدودیت‌ها، این احساس به شما دست می‌دهد که شما برای پلتفرم مارکت پلیس کار می‌کنید و برای خودتان کار نمی کنید.
  • پارامترهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ممکن است محدود باشد، که می تواند منجر به فرصت های کمتری برای تأثیر بر دید و رتبه بندی شما شود.
  • شما در دامنه‌های آن‌ها مستأجری موقت هستید.

نتیجه‌گیری

فروش به‌واسطه وب‌سایت تحت عنوان مدل کسب‌وکار مستقیم شناخته می‌شود، در مقابل حضور در مارکت ‌پلیس‌ها مدل کسب‌وکار غیر مستقیم نام دارد. در مدل مستقیم، شما وب‌سایت خود را راه‌اندازی می‌کنید و به‌واسطه‌ی آن مستقیما با مشتری‌های خود در تعامل خواهید بود، اما در مدل غیر مستقیم، محصولات شما در بستر یک وب‌سایت شخص ثالث به فروش خواهند رفت. هر دو مدل، معایب و مزایای خود را دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

کنترل

وقتی به‌واسطه وب‌سایت شخصی‌تان اقدام به فروش محصولات می‌کنید، کنترل کاملی به شکل طراحی آن، نوع تجربه‌ای که مشتری در فرآیند خرید با آن روبه‌رو می‌شود، نحوه‌ی بازاریابی و… دارید. شما همچنین می‌توانید در بستر وب‌سایت اقدام به اطلاع‌رسانی نسبت به محصولات جدید خود کنید. وبلاگ نیز به شما این امکان را می‌دهد که به‌شکل غیر مستقیم با مشتری‌های خود تعامل داشته باشید. همه‌ی مواردی که اعلام شد، در محیط مارکت ‌پلیس‌ها شدنی نیستند! در واقع باید گفت هیچ‌گونه برندسازی‌ای در روند همکاری با یک مارکت ‌پلیس وجود ندارد. همچنین، در صورتی که مارکت ‌پلیس مورد نظر سیاست‌های کاری خود را تغییر دهد، امکان از دست رفتن مشتریان شما وجود دارد.

رقابت

وقتی یک مارکت ‌پلیس اقدام به فروش کالای شما از یک فروشنده‌ی دیگر نیز کند، فرآیند حضور و فروش در این محیط منجر به رقابت خواهد شد. حتی اگر محصول شما به نسبت محصولات دیگر متفاوت‌ باشد، در صورتی که مارکت ‌پلیس مورد نظر محصول شما را تبلیغ نکند، امکان این‌که یک مشتری بالقوه از شما خرید نکند وجود دارد. در مقابل اگر یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شخصی داشته باشید، علاوه بر معرفی مفصل محصول خود، قادر خواهید بود هر طور که لازم است به تبلیغ آن بپردازید.

سوددهی

با فروش در بستر مارکت ‌پلیس‌ها می‌بایست درصد مشخصی از سود خود را در قالب کمیسیون به آن پرداخت کنید. اما در مدل فروشگاه شخصی، تمام سود فروش، به جیب خودتان می‌رود.

شکل‌‍دهی یک پایگاه وفادار

بزرگ‌ترین عیب مارکت ‌پلیس‌ها، محدودیت در شکل‌دهی ارتباط فروشندگان و مشتری‌ها با یکدیگر است. این محیط در اکثر مواقع بدون هیچ معیاری، محصولات مختلف را نشان می‌دهد. در این صورت امکان این‌که فروشگاه شما در شمار بسیار رقبایتان، ناپدید شود بسیار بالا می‌رود. اما در صورتی که یک وب‌سایت شخصی داشته باشید، قادر به شکل‌دهی یک پایگاه وفادار از مشتری‌هایتان خواهید بود که نرخ خرید مجددشان نیز چند برابر است.

در نهایت باید گفت، اگر قصد توسعه‌ی کسب‌وکار خود به سوی فضای آنلاین را دارید، این را هم درنظر داشته باشید که راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی شخصی از الزامات به شما می‌رود. نکاتی که در مقاله‌ی فوق بررسی کردیم، تنها گوشه‌ای از مزیت‌های یک فروشگاه اینترنتی شخصی نسبت‌ به یک مارکت پلیس هستند.