زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چطور سود فروش‌مان را محاسبه کنیم؟

چطور سود فروش‌مان را محاسبه کنیم؟

محاسبه سود فروش یکی از کارهایی است که برای راه‌اندازی کسب و کار نیازمند یادگیری آن هستید. اما چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ چه راهکارهایی برای افزایش سود وجود دارد؟


برای آنکه کسب و کاری موفق و رو به پیشرفت داشته باشید، نیاز است که سود فروش و زیان کسب و کارتان را محاسبه کنید و به این کار تسلط داشته باشید. ممکن است در ابتدا این حساب و کتاب کمی پیچیده به نظر برسد اما راه حل‌هایی وجود دارد که به شما کمک کند.
به عنوان صاحب یک کسب و کار، طبیعی است که بخواهید فروشگاه اینترنتی‌تان سودآور باشد. بنابراین مهم است که سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص را محاسبه کنید تا متوجه شوید چقدر از فروشگاه اینترنتی خود درآمد دارید.

فواید محاسبه سود

فواید محاسبه سود

همانطور که می‌دانید هدف اصلی هر کسب و کاری رسیدن به سود است. صاحبان کسب و کار تمام تلاش خود را می‌کنند تا به سود بیشتری برسند. در این راستا محصولات باکیفیت‌تری ارائه می‌کنند، نیروی کار استخدام می‌کنند و زیان‌های مالی را به حداقل می‌رسانند. اما همینطور بدون محاسبه نمی‌توانید به سود فروش بیشتری دست پیدا کنید.
محاسبه سود فروش به گسترش کسب و کارتان و پتانسیل آن برای سرمایه‌گذاری در آینده، کمک می‌کند. بسیاری از صاحبان کسب و کار، پس از محاسبه سود فروش خود، در تجارت جدیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا تجارت خود را گسترش می‌دهند. این سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند شامل افزودن نیرو،‌ گسترش محل کار، راه‌اندازی خط تولید جدید و… باشد.
البته شرکت‌های بسیاری وجود دارند که با بررسی سابقه شما، روی کسب و کارتان سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال یکی از امکاناتی که سازیتو در اختیارتان قرار می‌دهد، همکاری با شرکت تامین‌چی است. این شرکت با بررسی سود فروش و میزان موفقیت‌تان، روی کسب و کارهای سازیتویی سرمایه‌گذاری می‌کند و در سود شما، شریک می‌شود. همه‌ی این موضوعات، نتیجه‌ی محاسبه سود فروش‌تان است. زمانی که شما با عدد قابل توجهی مواجه شوید، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیرتان خواهید داشت.

۳ روش برای محاسبه سود فروش

۳ روش برای محاسبه سود فروش

یک روش بسیار ساده برای محاسبه سود فروش وجود دارد، که در این روش کافی است هزینه‌ها را از درآمد خود کم کنید. هر چه کسب و کار شما گسترده‌تر شود، به فرمول‌های پیچیده‌تری برای محاسبه سود فروش نیاز دارید.

سود ناخالص

با کم کردن هزینه‌ی نهایی از درآمد، سود ناخالص به دست می‌آید. در محاسبه سود ناخالص به علت آنکه هزینه‌هایی مانند تجهیزات، مواد اولیه، دستمزد و مالیت در نظر گرفته نمی‌شود، به جواب دقیقی نخواهید رسید. همچنین در این سود هزینه‌های عملیاتی در نظر گرفته نمی‌شود، همین موضوعی دلیلی است که نسبت به محاسبه‌ی باقی سودها، به عدد بیشتری برسید. اما برای محاسبه سود و زیان کسب و کارتان، سود ناخالص را نیاز دارید، سود ناخالص به شما نشان می‌دهد که در به‌کارگیری نیروی کار و تجهیزات، تا چه میزان موفق بوده‌اید.

سود عملیاتی

محاسبه سود عملیاتی

حال تمام هزینه‌های جانبی مانند حقوق کارکنان، هزینه سایت، اینترنت، حمل و نقل، ارسال کالا و هرچیز دیگری که برای پیش‌برد کسب و کارتان استفاده می‌شود را از سود ناخالص کم کنید تا سود عملیاتی به دست آید. برخی کسب و کارهای اینترنتی برای محاسبه سود عملیاتی، عدد به دست آمده را از کل سود کسر می‌کنند اما در صورتی که از سود ناخالص کم کنید، به نتیجه‌ی دقیق‌تری خواهید رسید. در سود عملیاتی، هزینه‌های ثابت مانند اجاره، بیمه و... محاسبه نمی‌شود.

سود خالص

اگر می‌خواهید متوجه شوید که کسب و کار اینترنتی شما، پتانسیل سرمایه‌گذاری را دارد، باید سود خالص را محاسبه کنید. سود خالص نشان دهنده‌ی توانایی کسب و کارتان برای تبدیل درآمد به سود است و به شما می‌گویدبا تمام هزینه‌های انجام شده، چه میزان از درآمدتان باقی مانده است. برای محاسبه سود خالص، تمام هزینه‌های بهره‌ای که دارید مانند بهره وام‌هایی که برای خرید کالا گرفته‌اید را کم کرده، حال مالیات خود را از سود خالص قبل از مالیات، کسر کنید. این محاسبه به شما درآمد خالص را نشان می‌دهد که به آن سود فروش می‌گویند. به طور کلی سود خالص پس از آنکه کل هزینه‌ها کسر شد، به دست می‌آید. برای آنکه سود خالص بیشتری داشته باشید، می‌توانید روی افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های جانبی تمرکز کنید.

حسابداری فروشگاه اینترنتی چیست؟

حسابداری فروشگاه اینترنتی چیست؟

بسیاری از صاحبان کسب و کار، در ابتدای فعالیت خود، نسبت به محاسبه‌ی سود و زیان احساس نیاز نمی‌کردند و کسب و کار اینترنتی خود را به عنوان شغل دوم یا برای سرگرمی، راه‌اندازی کرده بودند. اما بعد از گذشت مدتی، حسابداری فروشگاه اینترنتی و محاسبه سود فروش‌ برای رشد کسب و کار اینترنتی‌شان بسیار  اهمیت پیدا کرد.
محاسبه سود فروش در فروشگاه اینترنتی با محاسبه سود در کسب و کارهای سنتی، تفاوت‌های بسیاری دارد. در کسب و کارهای اینترنتی موجودی کالا، تعداد محصولات فروخته شده، بدهکاری‌ها و.. جز مهم‌ترین عوامل حسابداری فروشگاه اینترنتی هستند. همچنین شما باید هزینه بسته بندی محصول، ارسال کالا و هزینه‌های جانبی بعد از فروش محصول را محاسبه کنید تا سود دقیق‌تری به دست بیاورید.
سایت‌های فروشگاهی سازیتو درآمد کلی شما از فروش محصولات‌تان در بازه‌های ۲۴ ساعت، ۳ روز، ۷ روز، ۱ ماه، ۳ ماه،‌ ۱ ساله و ۲ ساله را نشان می‌دهد و به راحتی با استفاده از پنل کاربری خود می‌توانید به این گزارشات دسترسی داشته باشید. اگر از سرویس حمل و نقل سازیتو که زیر نظر شرکت روناد انجام می‌شود، استفاده کنید، مبلغ دقیقی برای هزینه‌ی جمع‌آوری محصول، انبارداری، بسته‌بندی، آماده‌سازی و ارسال محصولات خواهید داشت. روناد تمام این کارها را برای شما انجام می‌دهد تا بتوانید تمرکزتان را روی افزایش فروش خود بگذارید. می‌توانید هر ماه یک هزینه ثابت برای ارسال محصولات‌تان کنار بگذارید تا درگیر هزینه‌ی متغیر ارسال محصولات نشوید.

نکات اصلی حسابداری و محاسبه سود فروش فروشگاه اینترنتی

نکات اصلی حسابداری و محاسبه سود فروش فروشگاه اینترنتی

احتمالا شما به عنوان صاحب کسب و کار، با اصول اولیه حسابداری آشنا نیستید. اما اگر به فکر گسترش کسب و کارتان هستید، این یکی از مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید. در ابتدای مسیر می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و در ادامه فردی را به عنوان حسابدار استخدام کنید. البته حتی در شرایطی که حسابدار استخدام کنید، بهتر است که به اصول اولیه‌ی حسابداری فروشگاه اینترنتی آگاه باشید تا نظارت خوبی روی این کار داشته باشید.

یادگیری نرم‌افزار حسابداری

نرم‌افزارهای بسیار زیادی برای محاسبه سود فروش و رسیدگی به امور مالی وجود دارد. بسیاری از این نرم‌افزارها امکان اتصال به سایت فروشگاهی شما را نیز دارند. برای انتخاب بهترین نرم‌افزار کافی است کمی جستجو کرده و از رقبایتان درباره‌ی نرم‌افزاری که استفاده می‌کنند، سوال بپرسید. بهترین نرم‌افزار حسابداری، همان نرم‌افزاری که نیازهای شما را به طور کلی برطرف کند. شما می‌توانید موجودی کالا و درآمد کلی را از طریق گزارشات سایت فروشگاهی سازیتویی خود نیز دریافت کنید. در نهایت بهتر است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که به سایت فروشگاهی شما متصل شود.

بررسی گردش مالی

بررسی گردش مالی

برای محاسبه گردش مالی، اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، افتتاح یک حساب بانکی جداگانه برای فروشگاه اینترنتی‌تان است. ساده‌ترین راه برای اطلاع از میزان درآمدتان، بررسی گردش مالی فروشگاه اینترنتی است. بیشتر بودن مبلغ ورودی به حساب‌تان، نسبت به خروجی آن، نشان دهنده‌ی این است که در کسب و کار اینترنتی خود موفق عمل می‌کنید.
برای محاسبه‌ی پولی که به حساب شما واریز می‌شود، باید زمان خرید مشتریان‌تان را بدانید. فروشگاه ساز سازیتو این مشکل را برطرف کرده‌ است. زمانی که یکی از مشتری‌ها سفارش خود را ثبت می‌کند، از طریق اس‌ام‌اس به شما اطلاع داده می‌شود. در این صورت دیگر نگرانی‌ای بابت دیرکرد پرداخت‌ها نخواهید داشت.

محاسبه موجودی کالاها

از ابتدای شروع کسب و کارتان باید در جریان موجودی کالاهای خود یا موادی که برای ساخت کالا استفاده می‌کنید، باشید. در غیر این صورت امکان دارد برای خرید متریال، هزینه کنید و با جستجو در انباری خود متوجه شوید نیازی به خرید آن نبوده است. سایت‌های فروشگاهی سازیتو شما را از موجودی محصولان‌تان مطلع کرده و با خرید مشتریان، به صورت خودکار موجودی‌ها را به‌روزرسانی می‌کند. در صورتی که سایت فروشگاهی خود را به پنل کاربری روناد متصل کنید و از قابلیت انبارداری این شرکت استفاده نمایید، به سادگی از موجودی انبارتان مطلع شوید.
موجودی محصولات شما، با درآمدتان مساوی است. پول خرید محصول و مواد اولیه فقط از طریق فروش محصولات‌تان به دست می‌آید.

محاسبه بهای تمام شده

محاسبه بهای تمام شده

بهای تمام شده‌ی کالایی که می‌فروشید، همان مخاطرح مربوط به محصولی است که فروخته‌اید. این مخارج شامل هزینه‌ی کالای فروخته شده و هزینه‌هایی که صرف ساختن این کالا کرده‌اید، می‌شود.
هر خرجی به صورت مستقیم با محصولات شما در ارتباط است و با افزایش تولید محصولات، باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، جزئی از بهای تمام شده کالا است. اگر هزینه‌ی صرف شده برای خرید کالا را از قیمت خرده فروشی آن کم کنید، نشان می‌دهد که درآمد شما به ازای هر محصول چقدر است.

محاسبه باقی مخارج

تا اینجا هزینه‌های جانبی را محاسبه کرده‌اید. هزینه‌های جانبی به پرداخت‌هایی گفته می‌شود که با افزایش فروش شما افزایش و با کاهش فروش‌تان، کاهش می‌یابد. اما مخارج اصلی ارتباطی با افزایش فروش‌تان ندارد. به عنوان مثال هزینه‌ی اجاره‌ی کارگاه شما هر ماه ثابت است. این هزینه‌ها در بهای تمام شده‌ی کالا یا سود ناخالص شما نیستند، اما بر گردش مالی شما اثر می‌گذارند. این هزینه‌ها، هزینه‌ی ثابت شما هستند زیرا چه فروش داشته باشید چه نه، موظف به پرداخت آن‌ها هستید.
با همه‌ی این توضیحات باید به اهمیت حسابداری و محاسبه سود فروش در فروشگاه اینترنتی پی برده باشید. تمام هزینه‌های گفته شده را برای اطلاع از سود فروش‌تان، باید محاسبه نمایید تا از وضعیت درآمد خود مطلع شوید.

اشتباه رایج در محاسبه سود فروشگاه اینترنتی

اشتباه رایج در محاسبه سود فروشگاه اینترنتی

در ابتدا نگاهی بیندازیم به تعریف سود دانه‌ای و سود سالیانه در فروشگاه اینترنتی. سود دانه‌ای به مقدار سودی که به ازای فروش هر محصول به شما تعلق می‌گیرد، گفته می‌شود. سود سالیانه سودی است که در طول یک سال از کل فروش خود به دست آورده‌اید.
اشتباه اصلی فروشگاه‌های اینترنتی این است که سود کسب و کارشان را از روی سود دانه‌ای محاسبه می‌کنند. سود دانه‌ای، راه حل مناسبی برای محاسبه دقیق سود فروش در طولانی مدت نیست و هزینه‌های پنهان را به شما نشان می‌دهد. سود دانه‌ای به شما دیدگاه بلند مدتی نمی‌دهد. بنابراین اگر به فکر محاسبه سود فروش هستید، سود سالیانه خود را در نظر داشته باشید.

نتیجه‌گیری

همین الان با یک کلیک سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید تا کسب و کار اینترنتی‌تان به سود بیشتری برسد. سازیتو امکاناتی مانند عدم نیاز به خرید هاست و دامنه، طراحی سایت فروشگاهی،‌ سئو سایت، بیش از ۱۰ درگاه پرداخت واسط و مستقیم، اتصال به ترب و ایمالز، جمع‌آوری، انبارداری و ارسال و… را برای شما انجام می‌دهد تا به راحتی بتوانید تمرکزتان را روی فروش خود بگذارید. در کمتر از ده روز سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید و با قرار دادن آن در کانال‌های فروش به سود بیشتری برسید.