زمان مطالعه ۱۶ دقیقه

نسل زد (z) چیست؟ بازاریابی نسل زد چگونه است؟

نسل زد (z) چیست؟ بازاریابی نسل زد چگونه است؟

بازاریابی نسل زد، راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان جوان و ارتباط با نوع جدیدی از مصرف‌کننده است. برای اینکه بیشتر و بهتر با نسل زد و بازاریابی نسل زد آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید. 


بازاریابی برای مشتریان جوان‌تر ممکن است نیاز به کمی دقت داشته باشد. یکی از چالش‌های بازاریابان، بازاریابی برای افراد نسل (z) زد است. آن‌ها همواره در پی پاسخ برای سوال‌های مختلفی هستند. محتوای بصری بیشتر؟ اصالت بیشتر؟ گفتگوهای بیشتر با مشتریان؟

با صرف زمان برای یادگیری ترجیحات نسل (z) زد و آنچه که آن‌ها را در مقایسه با نسل‌های دیگر منحصر به فرد می‌کند، برندها می‌خواهند روابط ارزشمندی ایجاد کنند که به نفع همه طرف‌های درگیر باشد.

برای ارتقای استراتژی بازاریابی نسل زد خود آماده‌اید؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در مورد نیازها، علایق و ارزش‌های این مخاطب جوان و باهوش رسانه‌های اجتماعی بیشتر بدانید.

نسل (z) زد چیست؟ 

نسل زد چیست؟ 
ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که منظور از نسل z چیست؟ و یا نسلz یعنی چه؟

نسل زد، نسل بعد از هزاره‌هاست. آنها که به عنوان iGeneration یا زومرها شناخته می‌شوند، آخرین افرادی هستند که وارد نیروی کار شده‌اند. نسل زد، بین اواسط دهه 1990 و اوایل دهه 2000 به دنیا آمدند، مسن‌ترین آنها اکنون در حال اتمام دانشگاه، ازدواج و تشکیل خانواده هستند.

نسل (z) زد، در حال جمع‌آوری سهم قابل توجهی از بازار مصرف جهانی است که فقط می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. گزارش سال 2021 توسط گوگل اعلام می‌کند که انتظار می رود نسل جوان در چند سال آینده از هزاره‌ها پیشی بگیرد. آنها در حال حاضر 32 درصد از جمعیت جهان و 40 درصد از مصرف‌کنندگان جهانی را تشکیل می‌دهند.

آمارهای جالب درباره‌ی نسل زد 

آمارهای جالب درباره‌ی نسل زد 
در سال 2018، 65 درصد از مارکترها، اقدام به افزایش تلاش‌های بازاریابی خود برای نسل زد کردند. 
ظاهراً  نسل زد در مقایسه با نسل هزاره، در حدود 8 ثانیه فاصله توجه دارد.
در واقع، نسل زد دارای یک فیلتر پیچیده‌ی 8 ثانیه‌ای است که از رشد با حجم عظیم اطلاعات به دست آمده است.


استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نسل زد

 

  1. نسل زد، از هر کانال رسانه اجتماعی، به صورت متفاوت استفاده می‌کند:
  2. آنها از اینستاگرام برای نمایش زندگی زندگی ایده‌آل و آرمانی خود استفاده می کنند.
  3. نسل زد، از اسنپ چت برای به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره خود استفاده می‌کند.
  4. نسل زد، از توییتر برای دریافت اخبار استفاده می‌کند.
  5. نسل زد، از فیس بوک برای اطلاعات استفاده می‌نند.


ایمیل و نسل زد

 

  1. 58٪ افراد نسل زد، ایمیل خود را چندین بار در روز چک می کنند.
  2. 23 درصد از افراد نسل زد، حداقل یک بار در روز ایمیل خود را چک می‌کنند.
  3. 12.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل خود را چند بار در هفته چک می‌کنند.
  4. 5.2٪ از افراد نسل زد، فقط یک بار در هفته ایمیل خود را چک می‌کنند.
  5. 0.98٪ از افراد نسل زد، هرگز ایمیل خود را چک نمی‌کنند.
  6. 8٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را برای فروش یا پیشنهادات باز می‌کنند.
  7. 60٪ از افراد نسل (z) زد، ایمیل‌ها را برای محتوای مرتبط باز می‌کنند.
  8. 36.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را به دلیل موضوع شخصی‌سازی شده باز می‌کنند.
  9. 35.1٪ از افراد نسل زد، ایمیل‌ها را به دلیل گرافیک، تصاویر یا نام تجاری باز می‌کنند.


محتوا و نسل زد

 

  1. 82.3٪ از افراد نسل زد، خواهان تبلیغات و تخفیف‌های ویژه هستند.
  2. 44.3٪ از افراد نسل زد، محتوای مرتبط با توصیه‌های محصول را می‌خواهند.
  3. 26.6٪ خواهان محتوای به روز رسانی شرکت هستند.
  4. 20.3 درصد خواهان محتوای پیوند به وبلاگ‌ها یا منابع هستند.

بازاریابی نسل زد چگونه است؟

بازاریابی نسل زد چگونه است؟
برای برخی از برندها، بازاریابی برای نسل زد می‌تواند کاری دلهره‌آور به نظر برسد. اما واقعیت چیست؟
فهمیدن اینکه چگونه می‌توانید کلیک بازاریابی خود را با جمعیت جوان‌تر انجام دهید، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.
بیایید به ویژگی‌های این گروه نسلی که به‌عنوان «بومی‌های دیجیتال» نیز شناخته می‌شوند، نگاهی بیندازیم. افراد نسل زد، مترقی هستند، از نظر نژادی و قومی متفاوت‌تر از نسل های قبل از خود هستند و در مسیر تبدیل شدن به بهترین نسل تحصیل‌کرده هستند. این نسل همچنین از برچسب زدن به خود اجتناب می‌کنند، کاملاً جامع هستند و برای ارزیابی همه گزینه‌های خود قبل از متعهد شدن به خرید زمان می‌برند.
اگر بازاریابان بخواهند از قدرت خرج عظیم نسل (z) زد بهره ببرند، درک اینکه چه چیزی این نسل جوان را نشان می‌دهد ضروری است. و داشتن بینش در مورد آنچه مصرف‌کنندگان جوان می‌خواهند، نه تنها فرصت برندها را به روی کسب‌وکارهای جدید باز می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که روندهای کلیدی رسانه‌های اجتماعی را از دست نمی‌دهند.


از لحاظ تاریخی، بازاریابی برای مشتریان جوان‌تر مشکل بوده است. ردیابی داده‌های جمعیتی ممکن است دشوار باشد. روندها و آمارهای بازاریابی می‌آیند و می‌روند. گفته می‌شود، ماهیت آنلاین صریح نسل زد باعث می‌شود یادگیری رفتار خرید آن‌ها شبیه به یک بازی حدس‌زنی تبدیل شود.
 این نکته مهم است که برندها بیاموزند که شکاف بین نسل زد و نسل‌های دیگر، از جمله Millennials را پر کنند. با وجود تمام شباهت‌هایی که دو نسل زد و میلینیال دارند، ارتباط با اعضای نسل زد با درک رفتارهای آنلاین متمایز و ترجیحات اجتماعی آنها شروع می‌شود.


اگر به دنبال این هستید که بازاریابی نسل زد کسب و کار شما پیشرفت کند، از راه‌اندازی سایت فروشگاهی غافل نشوید. احتمالا با شنیدن ساخت فروشگاه اینترنتی، نگران مواردی همچون خرید دامنه، اتصال درگاه، هزینه طراحی سایت و… شوید. اما با ساخت فروشگاه اینترنتی در فروشگاه‌ساز سازیتو، به راحتی در چند دقیقه و با چند کلیک، صاحب فروشگاه اینترنتی خود شوید.  

چالش‌های بازاریابی برای نسل زد

چالش‌های بازاریابی برای نسل زد
بازاریابی نسل زد، ثابت کرده است که برای بسیاری از بازاریابان بسیار مشکل‌ساز است. در ادامه به چالش‌های بازاریابی نسل زد می‌پردازیم. 


 نسل زد، کنترل بیشتری بر رسانه‌هایی که استفاده می‌کنند دارند


هیچ نسلی به اندازه نسل زد، قدرتمند نبوده است. فناوری آزادی، آزادی از کانال‌های رسانه‌ای سنتی را داده است. به نوبه خود، این آزادی به آن‌ها این امکان را داده است که انتخاب کنند که چه چیزی را مصرف کنند، چه زمانی آن را مصرف کنند و در چه پلتفرم‌هایی اقدام به مصرف کنند. برای بازاریابان، این امر باعث می‌شود که هنگام تنظیم  و تدوین پیام‌‌های بازاریابی‌شان موثر باشند، زیرا هر پلتفرم مجموعه‌ای از قوانین خاص خود را برای نوع و قالب محتوا دارد.

آنها با فیلترهای پیچیده متولد می شوند


به نظر می‌رسد توانایی آنها در فیلتر کردن سریع اطلاعات همچون دارا بودن از حس ششم است. برای اینکه توجه نسل زد را به خود جلب کنید، باید چیزی جذاب  و بسیار مرتبط به آنها ارائه دهید. زندگی در دنیایی سریع، نسل (z) زد را مجبور کرده است که بتواند هر چیزی را که از راه دور برای آنها بی‌ربط است، فراموش کنند.


آنها همیشه به دنبال یک تجربه جدید هستند


بازاریابی سنتی با جمع‌آوری داده‌ها از روندهای فعلی و استفاده از آن برای ایجاد کمپین موفق بعدی پیشرفت کرد. این رویکرد به سرعت در حال از دست دادن قدرت خود است، زیرا نسل (z) زد در روندهای فعلی نیست - آنها به دنبال روند بعدی هستند که دنبال کنند.
برندهایی که "موج بعدی" را پیش بینی می‌کنند، آنهایی هستند که در بازاریابی نسل زد خود موفق هستند. برای نسل زد، همه چیز در مورد ارائه تجربه‌ای است که آن‌ها از آن لذت می‌برند. به همین دلیل است که بیشتر کمپین‌های بازاریابی موفق زمان ما (و آینده) بیشتر در مورد تجربه محصول است. این رویکرد برخلاف روش‌های بازاریابی سنتی است که بیشتر بر کمپین‌های اطلاعاتی متکی بودند.
در ادامه به 10 استراتژی مهم برای بازاریابی نسل زد می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

تمرکز بر محتوای بصری جذاب 

تمرکز بر محتوای بصری جذاب 
بر محتوای بصری و چشم نواز تأکید کنید
وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی به میان می آید، 81 درصد از افراد نسل زد می‌گویند اینستاگرام و یوتیوب شبکه‌های اجتماعی ترجیحی و مورد علاقه‌ی آنها هستند. و هنگامی که از آنها پرسیده شد که نسل (z) زد می‌خواهد از کدام شبکه‌ها بیشتر استفاده کند، 56 درصد گفتند اینستاگرام در حالی که 38 درصد به یوتیوب اشاره کردند.
با توجه به تمایل نسل زد به محتوای ویدئویی فرم کوتاه، بازاریابان باید پلتفرم‌های بصری را در استراتژی‌های خود بگنجانند و محتوا با اندازه‌ای مانند استوری اینستاگرام توسعه دهند.
ویدیوی کوتاهی که از پوشش‌ها، جلوه‌های بصری و موسیقی استفاده می‌کند، ثابت کرده است که برای اینفلوئنسرها و مارکترها، نکته‌ی طلایی بازاریابی است. به عنوان شاهدی بر این پدیده به رونق اخیر تیک‌تاک نگاه نکنید. با بیش از 680 میلیون کاربر در سراسر جهان و 25 درصد از کاربران تیک‌تاک در ایالات متحده بین سنین 10 تا 19 سال، تیک‌تاک جزء حیاتی استراتژی هر برند برای ارتباط نسل زد است.
ویدئو و محتوای بصری، باید اولویت اصلی برای جلب نظر مشتریان جوان باشد. با وجود برنامه‌های جدید، ویژگی‌های اجتماعی و فیلترهای خلاقانه، هر چیزی که ثابت یا «خسته‌کننده» در نظر گرفته شود، برای بازاریابی نسل زد شانسی نخواهد داشت.

محتوای تعاملی و گیرا 

محتوای تعاملی و گیرا 
وقتی صحبت از جلب توجه نسل زد به موضوعات اجتماعی می‌شود، تحقیقات و آمارها، استفاده از ترکیبی از خلاقیت و تعامل را پیشنهاد می‌کنند. به عبارت دیگر، مشتریان جوان‌تر وقتی بر روی پست‌های شما مکث می‌کنند، می‌خواهند کاری انجام دهند.
هر کاری که می‌توانید برای تشویق تعامل یا گفتگو در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید یک امتیاز مثبت است. به عنوان مثال: استفاده از ویژگی‌های تعاملی مانند نظرسنجی‌ها را در نظر بگیرید که وظیفه مضاعف یادگیری در مورد مشتریان و جلب توجه آنها را نیز انجام می‌دهند.


نظرسنجی توییتر، یک راه سریع و آسان برای تشویق تعامل بین دنبال‌کنندگان شما و همچنین الهام بخشیدن به ایده‌های جدید برای محتوای آینده است.
ویژگی‌های اینستاگرام مانند نظرسنجی‌ها، استیکرها و اسلایدرها می‌توانند امکانات تعاملی بیشتری را برای استوری‌ها و پست‌های فید شما فراهم کنند.
محتوای تعاملی همچنین در تشویق مشتریان به تصمیم‌گیری برای خرید مفید است. برندهایی مانند تاپ‌شاپ، که دارای پایگاه مشتریان نسل (z) زد و میلنیال قابل توجهی هستند، آزمون‌هایی را در سایت‌های خود ارائه می‌کنند تا به خریداران کمک کنند سبک‌هایی را که متناسب با شخصیت آن‌هاست را شناسایی کنند. ترکیبی از تعامل و شخصی‌سازی هنگام صحبت با خریداران جوان‌تر، که می‌خواهند از برندهایی حمایت کنند که برای آنها به عنوان یک فرد ارزش قائل هستند، کلیدی است.

با بکارگیری استراتژی fomo احساسات نسل زد را درگیر کنید

با بکارگیری استراتژی fomo احساسات نسل زد را درگیر کنید
هنگام بازاریابی برای نسل زد، در نظر بگیرید که چگونه می توانید از حس ترس از دست دادن مخاطبان خود (FOMO) استفاده کنید.
برای مثال، استوری‌های اینستاگرام - به دلیل ویژگی زمانی 24 ساعته‌ی آن‌ها- به برندها اجازه می‌دهد تا تعاملی حساس به زمان داشته باشند. علاوه بر استوری، اینستاگرام ویژگی جدیدی به نام Drops منتشر کرد که به برندها کمک می‌کند تا برای راه‌اندازی‌های آتی که فقط برای مدت زمان محدودی در دسترس هستند، سر و صدا ایجاد کنند.

تگ‌کردن، اهرمی برای تعامل

تگ‌کردن، اهرمی برای تعامل
تگ‌کردن و هشتگ‌گذاری، همچنین نقش مهمی در بازاریابی برای اعضای نسل زد دارد. به عنوان مثال:
تشویق فالوورها به اشتراک‌گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر (مانند عکس های مشتری) همراه با هشتگ مشتریان را قادر می سازد تا خود را در مکان فیزیکی یک برند برچسب گذاری کنند.
از مشتریان بخواهید که دوستان و خانواده خود را تگ کنند تا دنبال کنندگان بالقوه جدید را به فید اجتماعی یک برند دعوت کنند.
برندهایی با موقعیت فیزیکی می‌توانند از تمایل نسل (z) زد، برای دیده شدن استفاده کنند. حتی چیزی به سادگی درخواست تگ کردن، برای تشویق پاسخ معنادار مخاطبان جوان کافی است.

حس شوخ طبعی برند خود را به نمایش بگذارید

حس شوخ طبعی برند خود را به نمایش بگذارید

این موضوع، ممکن است بی‌معنا به نظر برسد، اما اکثریت نسل زد، می‌خواهند از برندهایی حمایت کنند که آن‌ها را «سرگرم‌کننده» و «باحال» می‌دانند. این موضوع، می‌تواند توضیح دهد که چرا محتوای اجتماعی با محوریت طنز و میم (Meme) در میان جمعیت جوان بسیار محبوب است.
چالش برندها در این بخش، همگامی با سرعت اینترنت است. برندهایی که سعی می‌کنند میم‌های تقریبا قدیمی را پست کنند، در معرض خطر غیر قابل دیده‌شدن هستند. به همین ترتیب، همه صنایع این مزیت را ندارند که بتوانند نقش یک کمدین را بازی کنند.
آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که برندها صدایی متمایز داشته باشند و جنبه انسانی حضور اجتماعی خود را، از طریق تعاملات معتبر نشان دهند. هنگام تعامل با مشتریان، برندها باید تلاش کنند تا ارگانیک و غیرقابل پیش‌بینی باشند. 

به نسل زد، به موقع پاسخ دهید

به نسل زد، به موقع پاسخ دهید
توجه بی‌نظیر شما به دنبال‌کنندگان نسل زد، همراه با افزایش وفاداری به برند است. پاسخگویی به موقع بخش مهمی از استراتژی اجتماعی هر برند است.
پاسخگویی یک برند فقط وفاداری مشتری را پرورش نمی‌دهد. پاسخگویی به موقع، همچنین از اهداف مالی پشتیبانی می‌کند. تحقیقات Sprout نشان می‌دهد که 41 درصد از مصرف‌کنندگان نسل زد می‌گویند که از برندی خرید می‌کنند که خدمات به موقع و پاسخگو به مشتریان را نسبت به رقیب ارائه می‌دهد. با ابزارهایی مانند گوش دادن اجتماعی، برندها می توانند اطمینان حاصل کنند که هرگز ذکر کلمه کلیدی یا تعامل معنادار با مشتری را به صورت آنلاین از دست نمی‌دهند.

باورها و ارزش‌های برند خود را تقویت کنید

باورها و ارزش‌های برند خود را تقویت کنید
داده‌های گزارش Brands Get Real نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در مورد موضع‌گیری برندها در مورد مسائل اجتماعی، انتظارات بالایی دارند. این امر به ویژه در میان مصرف کنندگان نسل زد صادق است. نسل (z) زد، سه برابر بیشتر از نسل‌های دیگر اعلام می‌کند که هدف یک برند، خدمات‌رسانی به جامعه است.
از حمایت از تنوع گرفته تا افزایش آگاهی برای مسائل اجتماعی و فراتر از آن، برندها به طور فزاینده‌ای اعتقادات و ارزش‌های خود را در ارزش‌های (اجتماعی) خود می پوشانند.
برندهایی که مواضع جسورانه‌ای دارند بیشتر به یک انتظار تبدیل می‌شوند تا استثنایی از قاعده. به نظر می‌رسد این جسارت با تمایل نسل زد برای شنیده شدن و بیان عقایدشان مرتبط است. البته، برندها باید همیشه به نحوه ارائه موضع خود در مورد مسائل اجتماعی توجه داشته باشند و این کار را به شیوه‌ای مناسب انجام دهند. گاهی اوقات بهترین کاری که یک برند می‌تواند برای تشویق رفتارهای خرید انجام دهد این است که اصلاً چیزی نگوید.

اهمیت بازخوردها و نظرات مشتریان برای نسل زد

اهمیت بازخوردها و نظرات مشتریان برای نسل زد
بر اساس گزارش Sprout's Digital Natives، هشتاد و دو درصد از خریداران نسل زد، پس از خواندن نظرات سایر مشتریان در رسانه های اجتماعی، از یک برند خرید می‌کنند.
گنجاندن نظرات مشتری در استراتژی اجتماعی شما، می‌تواند به ایجاد شهرت آنلاین برند شما، آموزش مشتریان جدید بالقوه و تقویت اعتبار از طریق تایید اجتماعی کمک کند. به عنوان مثال، Five Guys اغلب محتوای تولید شده توسط کاربر و نظرات مشتریان خوشحال را در جدول زمانی خود به اشتراک می‌گذارد.

برای تشویق نظرات، تماس با مشتریانی را که می‌دانید از محصولات شما لذت می‌برند یا ایجاد الگوهای بازخوردی برای ارسال پس از خرید، در نظر بگیرید. ارائه بازخورد را تا حد امکان برای مشتریان آسان کنید و از پاسخ دادن به نظر، چه مثبت یا منفی، نترسید. 

شناسایی پلتفرم‌هایی که افراد نسل زد در آن فعال هستند

شناسایی پلتفرم‌هایی که افراد نسل زد در آن فعال هستند
Sprout Social Index، Edition XVII: Accelerate نشان داد که ۷۸ درصد از مصرف‌کنندگان نسل (z) زد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود را افزایش داده‌اند. با یک استراتژی تجارت اجتماعی، برندها می توانند بر روی خریداران فوری سرمایه‌گذاری کنند و با مخاطبان جوان مستقیماً در پلتفرم‌ها و برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند، ملاقات کنند. 
برای اینکه تلاش‌های بازاریابی کسب و کار شما، برای نسل زد اثربخش باشد، می‌توانید با نظرسنجی و بررسی آمارها، پلتفرم‌هایی که افراد نسل زد در آن‌ها بیشتر فعال هستند را شناسایی کنید. بدین ترتیب می‌توانید، برنامه‌ی مناسبی برای استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود تدوین کنید. 

به نسل زد آنچه را که واقعا می‌خواهند، بدهید

به نسل زد آنچه را که واقعا می‌خواهند، بدهید

مهم‌ترین استراتژی بازاریابی نسل زد، این است که بدانید خریداران نسل زد می‌خواهند که برندها نشان دهند که واقعاً خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را درک می‌کنند. آمارها، نشان می‌دهند که ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان نسل (z) زد، تمایل بیشتری به خرید از مارک‌هایی دارند که این درک را نسبت به رقیب منتقل می‌کنند.
برای برندها، این کار می‌تواند به سادگی این باشد که مشتریان بدانند صدایشان شنیده می شود، یا به اندازه انتشار یک محصول، تجربه یا محتوای جدید بر اساس بازخورد مصرف کننده مهم باشد. با داده‌ها و بینش‌های جمع‌آوری‌شده از شبکه‌های اجتماعی، بازاریاب‌ها در موقعیت خوبی قرار دارند تا محتوایی را ایجاد کنند که تضمین‌شده برای حفظ دنبال‌کنندگان و تقویت روابط با مشتری نسل زد باشد.

نتیجه‌گیری


نسل زد، به زودی به محوری‌ترین نسل برای آینده خرده‌فروشی تبدیل خواهد شد و بسیاری از آنها تا سال 2026 قدرت خرج عظیمی خواهند داشت. برای جذب بخشی از این گروه رو به رشد، کسب و کارها و برندها باید از هم اکنون روابط خود را با نسل زد شروع کنند. در این مقاله، به تمامی نکات درباره‌ی نسل زد و بازاریابی نسل زد اشاره کردیم. امیدواریم که با استفاده از مطالب این مقاله، تلاش‌های بازاریابی خود را نسبت به نسل زد، بهبود ببخشید. 

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو، سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و در حرفه‌ای ترین حالت طراحی کنید.