زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

چطور اس ام اس تبلیغاتی بنویسیم؟ - راهنمای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی

چطور اس ام اس تبلیغاتی بنویسیم؟ - راهنمای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی

ارسال پیامک تبلیغاتی، یکی از راه‌های مهم در بازاریابی هر کسب و کاری است. اما با وجود هزینه‌ها و صرف زمان، چگونه می‌توان یک پیامک تبلیغاتی مناسب و جذاب نوشت؟ در این مقاله، هر چیزی که برای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم. 


بازاریابی پیامکی، فرآیند مستمر برقراری ارتباط و انتقال اخبار تجاری، فروش، تبلیغات یا سایر اطلاعات مرتبط به مشتریان شما از طریق پیامک است. این یک نوع استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به ایجاد آگاهی از برند در سطح شخصی‌تر کمک می‌کند. می‌توانید پیام‌های انبوه را به گروه‌هایی از مشتریان یا مخاطبان هدف خود ارسال کنید، یا با ارسال پیام‌های فردی، تجربه را حتی بیشتر شخصی‌سازی کنید. 
اما تنها ارسال یک متن پیامک تبلیغاتی کافی نیست. برای ایجاد تبلیغات پیامکی، شما باید با مراحل و اصول اولیه‌ی نوشتن یک اس‌ام‌اس تبلیغاتی آشنا شوید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانید یک پیامک تبلیغاتی جذاب و مناسب بنویسید. 

مزایای ارسال پیامک تبلیغاتی 

مزایای ارسال پیامک تبلیغاتی 
ارسال پیامک تبلیغاتی، مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما دارد. 


پیامک، یک کانال مستقیم و فوری است.


پیامک یکی از فوری‌ترین کانال‌های موجود است. با نرخ خواندن 97٪، می‌توانید اطمینان داشته باشید که پیام‌های شما تقریباً بلافاصله پس از ارسال خوانده می‌شوند.


پیامک، می‌تواند از کانال‌های دیگر پشتیبانی کرده و با آن‌ها ادغام شود


پیامک یک کانال مستقل عالی است، با این حال این قابلیت را نیز دارد که رسانه‌های بازاریابی دیگر مانند رسانه‌های اجتماعی و ایمیل را تقویت و پشتیبانی کند.


با ارسال پیامک تبلیغاتی می‌توانید در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید


پیامک کانالی عالی برای دریافت بازخورد از مشتریان خود از طریق نظرسنجی است. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط ​​31٪ از مصرف کنندگان به نظرسنجی از طریق پیامک پاسخ می‌دهند و میانگین زمان پاسخ برای کاربران کمی بیش از 5 دقیقه است. به این معنی که می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به نتایج عالی برسید. 


تبلیغات پیامکی، تعامل با مشتری را افزایش می‌دهد. 


اگر متن اس‌ام‌اس تبلیغاتی خود را جذاب و متناسب با مخاطب هدف خود بنویسید، به راحتی می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و نرخ تعامل را افزایش دهید. 

شناخت مخاطب هدف

شناخت مخاطب هدف
آیا نوع پیامکی که برای پدر و مادر خود ارسال می‌کنید با پیامکی برای دوست صمیمی خود می‌فرستید یکسان است؟ قطعا خیر. لحن شما، کلماتی که در متن اس‌ام‌اس تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید، تعداد کاراکترها و اموجی‌ها و… همواره متفاوت است.


یکی از مهم‌ترین مسائل در نوشتن اس‌ام‌اس تبلیغاتی، شناخت مخاطب هدف است. شما ابتدا باید با بخش‌بندی مخاطبان هدف خود، درک درستی از آنچه قرار است برای آن‌ها ارسال کنید داشته باشید. نمی‌توانید برای تمام مشتریان خود یک نوع پیامک تبلیغاتی ارسال کنید. 


پس پیش از نوشتن متن اس‌ام‌اس خود، ابتدا درباره‌ی مخاطب هدف خود تحقیق و جستجو کنید. سپس با استفاده از داده‌های خود اقدام به نوشتن پیامک تبلیغاتی مورد نظر کنید. 

 

اهمیت جمله‌ی اول متن پیامک تبلیغاتی

اهمیت جمله‌ی اول متن پیامک تبلیغاتی
پس از شناخت مخاطبان هدف خود، باید حواستان به خشت اول یا در اینجا جمله‌ی اول متن پیامک تبلیغاتی‌تان باشد. در بسیاری از مواقع، این جمله‌ی اول متن پیامک است که توجه مخاطب را جلب می‌کند. 


اگر می‌خواهید مانند یک حرفه‌ای متن پیامک تبلیغاتی خود را بنویسید، باید با یک جمله‌ی جذاب آن را آغاز کنید. 
برای مثال، فروشگاه‌ساز سازیتو در نمونه‌ی زیر با جمله‌ی «هر یک دقیقه، یک فروش بیشتر»، توجه مخاطب هدف خود را جلب می‌کند تا پیامک را بخواند و عمل مورد نظر را انجام دهد. 

نمونه متن پیامک تبلیغاتی

ایجاد ضرورت در متن پیامک تبلیغاتی

ایجاد ضرورت در متن پیامک تبلیغاتی
در بیشتر مواقع، افراد تا زمانی که مسئله‌ای برای‌شان ضروری و فوری نباشد آن را به تعویق می‌اندازند. در مورد متن پیامک تبلیغاتی، این موضوع می‌تواند منجر به بی‌توجهی مخاطب هدف شما شود. قطعا شما با ارسال پیامک تبلیغاتی، به دنبال این هستید که توجه فرد را جلب کرده و وی را به انجام دادن عمل مورد نظرتان ترغیب کنید. 


فوری جلوه دادن متن پیامک تبلیغاتی و ایجاد ضرورت در آن، راهی عالی برای ترغیب مشتریان به اقدام سریع است. یکی از راه‌های ایجاد ضرورت در متن پیامک، مشخص کردن بازه‌ی زمانی است.


برای ایجاد ضرورت در متن پیامک تبلیغاتی، می‌توانید از نمونه‌پیامک‌های تبلیغاتی زیر ایده بگیرید. 


نمونه متن پیامک تبلیغاتی


در این نمونه پیامک تبلیغاتی حوزه‌ی پوشاک، با تعریف کردن بازه‌ی زمانی «تا آخر دی ماه»، برای مخاطب ضرورت انجام عمل را مشخص می‌کند.


نکته: بازه‌ی زمانی را به گونه‌ای مشخص کنید که مخاطب فرصت تصمیم‌گیری و انتخاب داشته باشد. 


برای مثال، اگر همین امروز پیامک را به مخاطب ارسال کنید و بازه‌ی زمانی را چند ساعته یا یک روزه در نظر بگیرید، احتمال اینکه مخاطب به پیام شما بی‌توجهی کند وجود دارد. از طرفی اگر بازه‌ی زمانی را بیش‌تر از یک ‌ماه در نظر بگیرید ممکن است باعث شود مخاطب ضرورت پیامک تبلیغاتی شما را فراموش کند. 

ساده‌نویسی؛ عدم استفاده از کلمات تخصصی و پیچیده 

ساده‌نویسی؛ عدم استفاده از کلمات تخصصی و پیچیده 
بسیاری بر این باورند که برای نوشتن یک متن پیامک تبلیغاتی حرفه‌ای، باید از کلمات و عبارات تخصصی استفاده کنند تا مخاطب را به خود جذب کنند. در حالی که این تفکر اشتباه است. 


متن پیامک تبلیغاتی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب با یک بار خواندن آن متوجه منظور و قصد شما شود. اگر از کلمه‌ای استفاده کنید که برای مخاطب تخصصی و ناآشنا است، مطمئن باشید شانس خود را در تبدیل مخاطب‌‌تان را از دست می‌دهید. 


پیش از ارسال پیامک، آن را برای افراد مختلف بخوانید و از آن‌ها نظرشان را بپرسید. در صورتی که همه‌ی افراد متن پیامک تبلیغاتی شما را به سادگی درک کردند، آنوقت می‌توانید مطمئن شوید که ساده‌نویسی را در تبلیغات پیامکی خود رعایت کردید. 

 

پیامک تبلیغاتی مختصر و مفید 

پیامک تبلیغاتی مختصر و مفید 
پیامک یعنی پیام کوتاه. این نکته‌ای است که شاید به نظر بسیار ساده به نظر بیاید، اما بسیاری از شرکت‌ها فراموش می‌کنند که این نکته و مسئله‌ی مهم را هنگام نوشتن متن پیامک تبلیغاتی خود اعمال کنند. 


فراموش نکنید که مشتریان شما در طول روز مشغول هستند و برای اینکه بتوانید آن‌ها را جذب کنید باید متن اس‌ام‌اس تبلیغاتی خود را تا حد ممکن مختصر ولی مفید بنویسید.


برای اینکه بتوانید پیامک تبلیغاتی مختصر و مفید بنویسید ابتدا با اعضای تیم بازاریابی پیامکی خود طوفان فکری برگزار کنید. یک برگه کاغذ بردارید و تمام مسائلی که باید در متن اس‌ام‌اس تبلیغاتی خود بیاورید را یادداشت کنید. سپس با توجه به اهمیت تعداد کاراکترها، موضوعات مهم را انتخاب و آن‌ها را در متن پیامک خود بگنجانید. 


هزینه‌ی ارسال پیامک تبلیغاتی بالا است؟ با ثبت‌نام در فروشگاه‌ساز سازیتو و انجام چند مرحله‌ی ساده همچون خرید دامنه، اتصال درگاه، طراحی سایت فروشگاهی به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده و در کنار از امکانات بی‌شمار فروشگاه‌ساز سازیتو، به راحتی و بدون نگرانی از هزینه‌، برای مشتریان خود پیامک‌ تبلیغاتی رایگان ارسال کنید. 

شخصی‌سازی متن پیامک تبلیغاتی 

شخصی‌سازی متن پیامک تبلیغاتی 
مشتریان بیشتر به مطالبی که مستقیماً به آن‌ها خطاب می‌شود پاسخ می‌دهند، بنابراین نام مشترکین خود را در صورت امکان وارد کنید. شما همچنین می‌توانید مشتری خود را با متن پیامک تبلیغاتی مرتبط‌تری بر اساس ترجیحات آن‌ها هدف قرار دهید.


برای مثال، به نمونه متن پیامک تبلیغاتی زیر توجه کنید. 

نمونه متن پیامک تبلیغاتی

زمان مناسب در ارسال اس‌ام‌اس تبلیغاتی 

زمان مناسب در ارسال اس‌ام‌اس تبلیغاتی 
انتخاب بهترین زمان برای هر نوع پیام بازاریابی مهم است. اما برای پیامک تبلیغاتی، امری بسیار مهم‌تر است. یکی از دلایل اهمیت انتخاب زمان مناسب این است که افراد در اکثر مواقع، آلارم پیامک گوشی خود را روشن می‌کنند، در حالی که برخی از افراد تلفن همراه خود را در مواقعی که نمی‌خواهند کسی مزاحم‌شان شود، روی حالت Do Not Disturb قرار می‌دهند. حتی در صورتی که اینطور نباشد، قطعا مایل نیستید که مشتری خود را در نیمه‌های شب با یک پیشنهاد بازاریابی از خواب بیدار کنید. مشتریان شما نیز احتمالاً نمی‌خواهند پیام‌هایی دریافت کنند که مزاحم آرامش‌شان می‌شود. در نتیجه، نمی‌توانید در هر زمانی که دل‌تان خواست پیامک تبلیغاتی ارسال کنید. 


با توجه به حوزه‌ی فروش خود و با آزمون و خطا، می‌توانید به زمان مناسب ارسال اس‌ام‌اس تبلیغاتی دست پیدا کنید. زمانی را هدف قرار دهید که مشتریان شما مشغول نباشند، مانند قبل یا بعد از کار، یا در ساعات ناهار. به عنوان یک قاعده کلی، قبل از ساعت 9 صبح یا بعد از ساعت 9 شب پیامک تبلیغاتی ارسال نکنید. 

استفاده از اموجی‌ها در پیامک تبلیغاتی 

استفاده از اموجی‌ها در پیامک تبلیغاتی 
بسیاری از بازاریابان برای‌شان سوال پیش می‌آید که آیا در متن پیامک تبلیغاتی خود از اموجی استفاده کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا نگاهی به آمارهای زیر بیندازیم:

 

  1. وجود اموجی در پیامک تبلیغاتی باعث افزایش تعامل می شود.
  2. پست‌های رسانه‌های اجتماعی با شکلک‌ها 57 درصد نرخ لایک بیشتری دارند.
  3. اموجی‌ها به بهبود نرخ حفظ مشتری تا 20٪ کمک می‌کنند.
  4. 72 درصد از کاربران نسبت به برندهایی که از اموجی استفاده می‌کنند احساس مثبتی دارند.


اکنون که می‌دانیم استفاده از اموجی در پیامک تبلیغاتی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر مخاطب بگذارد لازم است به نکات مهم زیر توجه کنیم: 

 

  • اموجی نباید متن پیامک شما را شلوغ و درهم نشان دهد. حواستان باشد که تعداد اموجی‌ها بیش از اندازه نباشد. 
  • در انتخاب اموجی‌ها دقت کنید. اموجی‌ای که در متن پیامک تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید باید با محتوای شما مرتبط باشد. 
  • در انتخاب اموجی‌ها خلاق باشید. خلاقیت شما برای مشتری مهم است و به او نشان می‌دهد که شما برای کاری که می‌کنید ارزش قائل هستید. 
  • از اموجی‌های محبوب استفاده کنید. استفاده از اموجی‌هایی که برای مخاطب ناآشنا است، تاثیر منفی‌ای در بازاریابی پیامکی شما می‌گذارد. 

به نمونه متن پیامک تبلیغاتی زیر توجه کنید: 

نمونه متن پیامک تبلیغاتی

استفاده از CTA یا فراخوان عمل در انتهای متن پیامک تبلیغاتی

استفاده از CTA یا فراخوان عمل در انتهای متن پیامک تبلیغاتی
همیشه یک فراخوان عمل واضح (CTA)  در انتهای پیامک تبلیغاتی خود بگنجانید تا گیرندگان را تشویق به انجام مراحل بعدی کنید. این ایده خوبی است که یک لینک اضافه کنید. 


فراخوان عمل، تعامل مشتری را با متن پیامک تبلیغاتی شما افزایش می‌دهد. این دقیقاً همان چیزی است که شما از مخاطبان خود می‌خواهید: درگیر شدن، برای متن هایی که ارسال می‌کنید ارزش قائل شوند، آن‌ها را بخوانند، با آن‌ها تعامل کنند و بر اساس آن‌ها عمل کنند.

برای مثال به نمونه متن پیامک تبلیغاتی زیر توجه کنید:

نمونه متن پیامک تبلیغاتی

نتیجه‌گیری


از آنجایی که برندهای بیشتری به دنبال هدف قرار دادن مشتریان هستند، بازاریابی پیامکی در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از بازاریابی چند کاناله موثر است. کسب و کارها می‌توانند با تبلیغات پیامکی، با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنند. پیامک به دلیل کوتاه و مختصر بودن آن می‌تواند راهی عالی برای رساندن پیام شما در کم‌ترین زمان ممکن باشد، اما نوشتن متن پیامک تبلیغاتی، چالش‌برانگیز است. در این مقاله، به مراحل و اصول اولیه‌ی نوشتن یک اس‌ام‌اس تبلیغاتی پرداختیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.