زمان مطالعه ۵ دقیقه

نکات مهم در موفقیت یک استارت‌آپ دانشجویی

نکات مهم در موفقیت یک استارت‌آپ دانشجویی

راه‌اندازی استارت‌آپ‌های دانشجویی، همیشه به‌نسبت فرم‌های دیگر کسب‌وکار بسیار مشکل‌تر بوده است. در مقاله‌ی پیش رو به معرفی چند نمونه از استارت‌آپ‌های دانشگاهی موفق و عوامل کلیدی پیشرفت آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر ایده‌ی مشخصی در ذهن خود دارید، خوانش مطلب پیش‌رو در الهام‌گیری شما خالی از لطف نخواهد بود. از گوگل و مایکروسافت، تا کمپانی‌هایی که در اتاق‌های خوابگاهی دانشگاه‌ها شکل گرفتند، دنیای امروز را با یک انقلاب اساسی روبه‌رو کرده‌اند. این استارت‌آپ‌ها -از کسب‌کارهای انقلابی گرفته تا ایده‌های آینده‌محور- همگی با یک چشم‌انداز ساده و ریشه‌ی دانشگاهی آغاز به‌کار کرده‌اند. در ادامه همراه ما باشید.

راه‌اندازی استارت‌آپ‌های دانشجویی، همیشه به‌نسبت فرم‌های دیگر کسب‌وکار بسیار مشکل‌تر بوده است. در مقاله‌ی پیش رو به معرفی چند نمونه از استارت‌آپ‌های دانشگاهی موفق و عوامل کلیدی پیشرفت آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر ایده‌ی مشخصی در ذهن خود دارید، خوانش مطلب پیش‌رو در الهام‌گیری شما خالی از لطف نخواهد بود. از گوگل و مایکروسافت، تا کمپانی‌هایی که در اتاق‌های خوابگاهی دانشگاه‌ها شکل گرفتند، دنیای امروز را با یک انقلاب اساسی روبه‌رو کرده‌اند. این استارت‌آپ‌ها -از کسب‌کارهای انقلابی گرفته تا ایده‌های آینده‌محور- همگی با یک چشم‌انداز ساده و ریشه‌ی دانشگاهی آغاز به‌کار کرده‌اند. در ادامه همراه ما باشید.

3DIM

3dim

بنیان‌گذارها: آندره کولاکو و احمد کرمانی

دانشگاه: دانشکده‌‌ی تکنولوژی ماساچوست

آغاز فعالیت: 2013

فرضیه‌ی بنیادی 3dim تغییر اساسی فعالیت‌های روزانه‌ی افراد به واسطه‌ی سنسورهای حرکتی سه‌بعدی است. در این صورت دیگر نیازی به لمس‌کردن نیست، حرکت کردن کافی است. تکنولوژی فوق در تمام حالت‌های نوری و شرایط متفاوت برقی، در تمام دستگاه‌های هوشمند کار می‌کند؛ از جمله لوازم خانگی. 3dim برپایه‌ی الگوریتم‌های نرم‌افزاری‌اش، قابلیت تعامل با تمام دستگاه‌های هوشمند را دارد.

 

دراپ باکس

Dropbox

بنیان‌گذار: آرش فردوسی و درو هوستون

دانشگاه: دانشکده‌‌ی تکنولوژی ماساچوست

آغاز فعالیت: 2007

آغاز شکل‌گیری ایده‌ی دراپ‌باکس جایی بود که آرش فردوسی و درو هوستون از محدودیتی که سرویس ای‌میل برای ارسال و دریافت فایل‌های بزرگ ایجاد می‌کرد خسته شدند. نتیجه‌ی این موضوع راه‌اندازی دراپ‌باکس بود. دراپ‌باکس یک سرویس اشتراک‌گذاری است که به کاربران خود امکان ارسال و ذخیره‌ی فایل‌های بزرگ را می‌دهد. این کمپانی در یک محدوده‌ی زمانی بسیار کم قله‌های موفقیت را فتح کرد، ایده‎‌ای که در ابتدا بسیار ساده و کوچک بود، حالا به کاربرانش امکان همکاری تیمی، اشتراک‌گذاری فایل بر بسترهای امنیتی، پشتیبان‌گیری و… را می‌داد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از دراپ‌باکس برای اشتراک‌گذاری فایل‌های خود استفاده می‌کنند.

Envoynow

EnvoyNow

بنیان‌گذارها: چد ماشورا، آنتونی ژانگ، گابریل کوینتلا و نیک وانگ

دانشگاه: دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

آغاز فعالیت: 2014

آیا تا کنون به‌فکر سفارش غذا و تحویل آن در محیط دانشگاه افتاده‌اید؟ به EnvoyNow خوش آمدید. Envoy ساده‌ترین راه سفارش غذا در محیط پردیس‌های دانشگاهی است. رستوران‌های اطراف به‌واسطه‌ی این پلتفرم قادر خواهند بود تا سفارشات خود را به دانشجوها تحویل دهند و از کابوس ارائه‌ی خدمات در محل رهایی پیدا کنند. از سویی دیگر دانشجوها نیز در این فرآیند می‌توانند در سریع‌ترین زمان سفارش خود را دریافت کنند.

اما مهم‌ترین عوامل موفقیت این استارت‌آپ‌ها چه بوده است و به چه چیزهایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار دانشجویی نیاز داریم؟ در ادامه به بررسی برخی از عوامل ضروری می‌پردازیم.

۱- توانایی برنامه‌نویسی مهم‌ترین عامل است.

ممکن است کمی خشن به‌نظر برسد، اما توانایی برنامه نویسی مهم‌ترین عامل در راه‌اندازی یک استارت‌آپ محسوب می‌شود. شما باید به‌سرعت بازخوردهای کمی و کیفی محصول خود را بررسی و در فرآیند توسعه‌ی آن لحاظ کنید. اولین دلیلی که منجر به شکست شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده دانشگاهی خواهد شد، این است که نتوانید در فرآیند اجرای خود موثر عمل کنید.

برنامه نویسی

۲- پیش از گزینش محصول، بازار هدف را انتخاب کنید.

اگرچه شخصا از فرانک کرن به‌عنوان یک بازاریاب دل خوشی ندارم، اما برخی از راه‌کارهای او در فرآیند مارکتینگ بسیار الهام‎‌بخش جلوه می‌کنند. یکی از نقل‌قول‌های فوق‌العاده کرن را می‌توانید از زیر مطالعه کنید:

"یک تصور غلط میان کسب‌وکارها جریان دارد. آن‌ها تصور می‌کنند مهم‌ترین عامل موفقیت بازاریابی در واقع خود محصول است. اما هیچوقت موضوع اصلی در مورد چیزی که شما می‌فروشید نبوده (که البته باید فوق‌العاده باشد). مهم‌ترین چیزی که در این فرآیند باید به آن توجه داشته باشید، بازار هدف و مردمی که محصول شما را خواهند خرید است. حتما بازاری وجود دارد که اعضا آن به‌شدت برای دریافت نتایج محصول شما مشتاق باشند. بدون توجه به این عامل، هر آن‌چه باقی می‌ماند، شکست خواهد بود."

با بررسی بازار هدف و انتخاب درست آن، به‌موقع خواهید فهمید که چرا راه‌کارهای موجود به موفقیتی که باید دست پیدا نکردند، و با توجه به این موضوع قادر خواهید بود استراتژی مناسبی را بچینید.

بازار هدف

۳- ایده‌ی خود را بسنجید.

در ایام قدیم، شما به عنوان یک کارآفرین اول از هرچیزی می‌بایست ایده‌ی خود را با چند مشتری بالقوه در بازار هدفتان به اشتراک می‌گذاشتید، و با توجه به بازخوردهای رفتاری میزان خوب یا بد بودن ایده را می‌سنجیدید. اما امروزه اوضاع تغییر کرده است. شما می‌توانید یک صفحه‌ی فرود راه بیاندازید، کمی ترافیک از گوگل یا فیسبوک به آن منتقل کنید و میزان آورده‌ی آن را بسنجید. این تکنیک یکی از موارد اساسی کتاب استارت‌آپ لین است، که به‌شکل عمیقی مورد بررسی واقع می‌شود. نمی‌توانم از این بلندتر بگویم، اعتبارسنجی خود را با پارامترهای کیفی مورد بررسی قرار ندهید، کمیت مهم‌ترین عامل سنجش موفقیت یک کسب‌وکار است. این که کاربران مرتبا از وب‌سایت شما تعریف کنند، عالی است. اما یک تفاوت بزرگ میان تعریف و عمل کردن وجود دارد. تنها راه بررسی میزان محبوبیت وب‌سایت بررسی آمار واقعی به‌واسطه‌ی یک صفحه‌ی فرود یا پیش‌نمایش آن است.

 

در انتها باید گفت، استارت‌آپ‌های دانشجویی بخش مهمی از این اکوسیستم را تشکیل داده‌اند. کمپانی‌های بزرگی چون فیسبوک یا دراپ‌باکس نیز در ابتدا با افق‌هایی بسیار ساده در این محیط شکل گرفتند. نقطه‌ی مشترک تمام این استارت‌آپ‌ها جسارت در عملی کردن ایده‌ها و باور به مسیر پیش رویشان بود. اگر ایده‌ای در ذهن خود پرورش داده‌اید، همین حالا برای راه‌اندازی آن اقدام کنید، اولین گام مهم‌ترین عامل موفقیت است.