زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

همه چیز درباره سئو قسمت اول

همه چیز درباره سئو قسمت اول

اگر تصمیم گرفتید این متن را مطالعه کنید احتمالا به اهمیت سئو در موفقیت وب‌سایت آگاهی دارید. در نخستین قسمت سری مقاله‌های دنباله‌دار سئو، به‌طور کلی مفهوم آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این متن سعی کردیم به تمام جنبه‌های سئو بپردازیم. از یافتن اصطلاحات و کلیدواژه‌هایی که منجر به ترافیک بالاتر در وبسایت شما می‌شوند، تا ارتباط بهتر وب‌سایت شما با موتورهای جستجو و بهینه‌سازی لینک‌ها. دنیای سئو، پیچیده و در حال تغیر است. اما شما به آسانی می‌توانید پایه و اساس آن را فرا بگیرید. کوچک‌ترین آگاهی نسبت به‌سئو می‌تواند منجر به تغیرات بسیارمفیدی در وب‌سایت شما شود. در ادامه همراه باشد.


اگر تصمیم گرفتید این متن را مطالعه کنید احتمالا به اهمیت سئو در موفقیت وب‌سایت آگاهی دارید. در نخستین قسمت سری مقاله‌های دنباله‌دار سئو، به‌طور کلی مفهوم آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این متن سعی کردیم به تمام جنبه‌های سئو بپردازیم. از یافتن اصطلاحات و کلیدواژه‌هایی که منجر به ترافیک بالاتر در وبسایت شما می‌شوند، تا ارتباط بهتر وب‌سایت شما با موتورهای جستجو و بهینه‌سازی لینک‌ها. دنیای سئو، پیچیده و در حال تغیر است. اما شما به آسانی می‌توانید پایه و اساس آن را فرا بگیرید. کوچک‌ترین آگاهی نسبت به‌سئو می‌تواند منجر به تغیرات بسیارمفیدی در وب‌سایت شما شود. در ادامه همراه باشد.

سئو چیست

SEO مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. این عمل برای افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وبسایت و قرار گرفتن برند شما، در نتایج اولیه موتورهای جستجوی رایگان است. سئو از داشتن اطلاعت درباره موتورهای جستجو و همچنین کاربرانی که جستجو می‌کنند، سرچشمه می‌گیرد. شما باید بدانید که کاربران در جستجوی چه محتوایی هستند و برای رسیدن به آن از چه کلماتی استفاده می‌کنند. به دنبال چه جوابی هستند و چه شکل از محتوا را بیشتر می‌پذیرند. آگاهی نسبت به اطلاعات بالا، به شما اجازه می‌دهد که با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و پاسخ پرسش‌هایشان را در وبسایت خود قرار دهید. اگر نیمی از کار دانستن نیاز مخاطب در فضای آنلاین باشد، نیم دیگر کار نحوه قرار دادن آن محتوا در وبسایت است. به شکلی که crawler ها بتوانند مطالب شما را پیدا کنند و متوجه آن باشند. در این آموزش هر دو نیمه‌ی کار را بررسی خواهیم کرد.

کلمات پرکاربرد در بحث سئو را بشناسیم

مبانی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو، درواقع ماشین پاسخگویی هستند. آن‌ها هزاران قطعه از محتوای وبسایت‌های گوناگون را حفظ و دسته‌بندی می‌کنند تا به هنگام پرسش، نزدیک‌ترین پاسخ را به کاربر ارائه دهند. موتورهای جستجو تمام این کار را با استفاده از یافتن و فهرست کردن کلیه اطلاعات و محتوای موجود در اینترنت (اعم از صفحات وب، فیلم، پی دی اف و …)‌ از طریق فرایندی به نام crawling and indexin انجام می‌دهند و در نهایت با بررسی میزان مطابقت محتوا با اطلاعاتی که از خود داده انجام می‌دهد. craweling در لغت به معنای خزیدن یا دنبال کردن مسیر است اما در دنیای سئو برای "دنبال کردن لینک‌ها" به‌کار می‌رود. وقتی ربات‌ها شروع به بررسی صفحات سایت شما می‌کنند (هر صفحه‌ای) فقط روی سایت شما متمرکز نیستند و هر صفحه‌ای را که به سایت شما لینک شده باشد نیز در نظر می‌گیرند. یکی از دلایلی که از نقشه‌ی گوگل استفاده می‌کنیم، این است که آن‌ها شامل تمام لینک‌های موجود در وبلاگ‌ها و یا سایت‌ها هستند. در شرایط عمومی Indexing فرآیند اضافه کردن صفحات وب، به جستجوی گوگل است. بسته به این که برچسب Meta کدام تگ‌های Index و یا No-Index را استفاده کند، گوگل صفحات شما را جستجو و فهرست می‌کند. بهتر است برای رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو تنها بخش‌های اصلی وبلاگ یا وب سایت Index شوند.

کدام نتایج در جستجو ارگانیک هستند؟

نتایج ارگانیک در موتورهای جستجو، به مواردی اطلاق می‌شود که با بهبود و بهینه‌سازی موثر، در نتایج موتور قرار بگیرد. بدون این که هزینه‌ای بابت تبلیغات و … به آن موتور پرداخته شود. در گذشته تشخیص نتایج ارگانیک از دیگر نتایج ساده بود. علامتی به عنوان تبلیغات در کنار چند نتیجه اول خورده و در زیر آن ده نتیجه ارگانیک لیست شده بود. اما امروزه پروسه‌ی برخی از موتورهای جستجو تغیر کرده و تشخیص نتایج ارگانیک از غیر، سخت‌تر شده است. اما چه‌طور می‌توان این تفاوت را تشخیص داد؟‌ امروزه صفحات نتایج موتورها که ما آن را با نام SERP می‌شناسیم، از تبلیغات‌های گوناگون و البته نتایج ارگانیک پویاتر استفاده می‌کنند. فراموش نکنید موتورهای جستجو از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند و هدفشان ارائه نتایج مفیدتر به کاربران است تا دوباره به سراغشان آمده و از آن‌ها برای جستجو کمک بگیرند. برخی از امکانات SERP در گوگل برای نتایج ارگانیک بوده و تحت تاثیر سئو است. جعبه پاسخ بالای نتایج گوگل یکی از آن‌هاست. باید توجه کنید بسیاری از این امکانات به هیچ وجه برای سایت‌های تبلیغاتی قابل کارکرد نیستند.

چرا سئو اهمیت دارد؟

همان‌طور که تبلیغات مستقیم، شبکه‌های اجتماعی و سایر سیستم‌های آنلاین می‌توانند میزان ترافیک وب‌سایت را بالاتر ببرند؛ بالاترین ترافیک آنلاین از سوی موتورهای جستجو به وبسایت هدایت می‌شوند. حضور به عنوان نتایج جستجوی ارگانیک اعتبار بیشتری به وبسایت می‌دهند و تعداد کلیک‌های ورودی به وبسایت به‌شکل محسوس از ورودی نتایج تبلیغاتی بیشتر است. برای مثال از تمام جستجوهای آمریکا تنها ۲.۸% از کاربران بر نتایج تبلیغاتی کلیک می کنند. این آمار به این معناست که نتایج جستجوی ارگانیک، ۲۰ برابر بیشتر از تبلیغات ترافیک ‌وب‌سایت شما را بالا می‌برد. از طرف دیگر، سئو یکی از معدود کانال های فروش است که اگر به درستی تنظیم شود، می‌تواند مستقیما به بالا بردن ارزش وبسایت تاثیر بگذارد. اگر شما از یک محتوای مشخص برای تعداد محدودی از کلید واژه‌ها در وبسایت خود قرار دهید، با گذشت زمان ترافیک سایت شما بالا می‌رود. در حالی که قرار گرفتن در سطر نتایج از طریق تبلیغات نیازمند هزینه بی پایان و بسیار است. موتورهای جستجو روز به روز پیشرفته‌تر و باهوش‌تر می‌شوند اما همچنان برای درک بهتر می‌توان به آن‌ها کمک کرد. بهینه‌سازی سایت، به ارائه اطلاعات دقیق‌تر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا در زمان درست آن را به مخاطب نشان دهد.

آیا باید برای کسب و کار متخصص و مشاور سئو استخدام کرد؟

بسته به پهنای باندی که دارید، زمان و اشتیاق نسبت به یادگیری در این زمینه و پیچیدگی وبسایت، ممکن است بتوانید با مطالعه و پیگیری، وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید یا به این نتیجه برسید که وب‌سایت شما نیازمند یک متخصص یا مشاور سئو است. فقط در این صورت باید توجه کنید که چه کسی (یا چه گروهی) را برای سئوی خود استخدام می‌کنید. چرا که یک انتخاب اشتباه نه تنها باعث بهبود سئوی سایت شما نمی‌شود بلکه آسیب جدی نیز به آن وارد خواهد کرد.

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

منظور از سئوی کلاه سفید مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و شیوه‌های منطبق بر قوانین موتورهای جستجو است که تمرکز آن بیشتر از هر چیز بر ارائه محتوای ارزشمند به مخاطبان بیشتر است. سئوی کلاه سیاه به تکنیک‌ها و استراتراتژی‌هایی می‌گویند که به هدف دیده شدن، قصد فریب موتورهای جستجو را دارد. این روش‌ها وب سایت را در معرض خطرهای گوناگونی از جمله حذف شدن کامل از نتایج موتورهای جستجو قرار می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که به‌این‌شکل مجازات شوند ورشکسته به حساب می‌آیند و این اندازه از اهمیت، نشان دهنده ضرورت در انتخاب یک مشاور و متخصص سئوی حرفه‌ای است. فراموش نکنید موتورهای جستجو می‌خواهند که به موفقیت وبسایت‌ شما کمک کنند. همین امر که گوگل برای تازه‌کاران این عرصه بخشی برای آموزش قرار داده و قوانین آن را خود آموزش می‌دهد یعنی موافق و پشتیبان بهینه سازی آگاهانه وب‌سایت شماست. پس نباید هدف فریب موتورهای جستجو باشد بلکه با آگاهی نسبت به قوانین و شرایط، می‌توان مفید ترین محتوا را به بهینه‌ترین شکل در وبسایت قرار داد. قوانین متفاوتی در موتورهای جستجو حاکم است اما پایه و اساس همه یکی بوده و وب‌سایت شما باید تجربه‌ای خوب و ارزشمند برای بازدیدکننده بوجود آورد. پس به دستورالعمل‌های موتورهای جستجو آگاه باشید و محتوایی که مخاطب نیازمند آن است را در وبسایت قرار دهید.

دستورالعمل‌های موتورجستجوی گوگل:

اصول اساسی:

  • صفحات را برای کاربران طراحی کنید نه برای موتورهای جستجو.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از ترفندهای دور زدن سئو و دستیابی به رتبه بهتر در موتورهای جستجو به شدت خودداری کنید.

از خودتان بپرسید:

  • آیا می‌توانید فعالیت خود در سایت را برای یک کارمند گوگل توضیح دهید؟
  • آیا محتوای وبسایت، برای کابران مفید است؟
  • اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند باز هم این محتوا را تولید می‌کردید؟
  • به آن‌چه که وب‌سایت شما را ارزشمند می‌کند بیاندیشید.

نکاتی که باید از آن بپرهیزید

  • محتوای وبسایت توسط ربات به‌طور خودکار تولید شود.
  • استفاده از لینک‌های مخرب برای بهبود رتبه.
  • ایجاد صفحات با محتوای اصلی کم یا بدون محتوای تازه (مثلاً از جایی دیگر کپی شده است).
  • نشان داده محتوایی متفاوت به crawler ها و کاربران (اصطلاحا به این ترفند cloaking گویند).
  • استفاده از متن‌ها و پیوندهای پنهان شده.
  • استفاده از صفحاتی صرفا جهت بالا بردن رنک که اصطلاحا به آن صفحات Doorway می‌گویند.

برآورده کردن نیاز کاربر

پیشنهاد ما به شما این است که به جای یافتن راه‌های میانبر و در یک شب رتبه آوردن در موتورهای جستجو، هدف خود را شناخت و پاسخگویی نیاز کاربران قرار دهید. این نیاز می‌تواند یک محتوای متنی در پاسخ به یک پرسش، فروش بلیت کنسرت یا سفارش خدماتی ویژه باشد. باید کاربران را بشناسید. بدانید از چه کلماتی برای یافتن چه پاسخی استفاده می‌کنند؟ مسئولیت شما در مسیر بهینه سازی وبسایت، تولید و ارائه سریع نیاز کاربران است.

دسته بندی نیاز‌های متداول کاربران

  • جستجوی اطلاعات

پرسشی برایشان مطرح شده و به دنبال پاسخ آن هستند. مثلا بهترین فروشگاه ساز آنلاین کدام است؟

  • جستجوی یک سایت مشخص

به طور آگاهانه و مشخص به دنبال یک وبسایت خاص هستند. مثلا سازیتو.

  • جستجوی محصول

در جستجوی محصولی اعم از محصول فیزیکی، دیجیتالی یا خدمات برای سفارش و خرید هستند.

شما می‌توانید با استفاده از داده‌هایی که گوگل در اختیارتان قرار داده کلمات کلیدی و پرکاربرد در جستجو را شناخته و با استفاده از آن چگونگی بیان کاربران را بشناسید. همچنین محتوایی که رقبای موفق و برتر شما ارائه می‌دهند را بشناسید و تفاوت آن با محتوای خود را بسنجید. تلاش کنید به سرعت محتوای به درد بخور بیشتری را در وبسایت خود منتشر کنید. انتشار محتوای مفید و با کیفیت نه‌تنها باعث بالا رفتن رتبه‌ی وبسایت شما در موتورهای جستجو می‌شود بلکه، اعتبار و اعتماد به وبسایت را نیز در چشم مخاطب افزایش می‌دهد. اما پیش از تمام این نکات لازم است هدف اصلی وبسایت خود را بشناسید تا بتوانید برنامه‌ای غنی و استراتژیک برای وبسایت خود طراحی کنید.

هدف وبسایت خود را بشناسید

هزاران وبسایت با اهداف و محتوای گوناگون با رتبه‌ی خوب مشغول به فعالیت هستند. مهم این است که هدف اصلی وبسایت خود را بدانید و در همان راستا تلاش کنید. پس بهتر است برای شناخت هدف اصلی وبسایت خود وقت گذاشته و خوب به آن فکر کنید. دانستن این امر نه تنها در مسیر تولید محتوا و انتخاب موضوع به شما کمک می‌کند بلکه می‌تواند ابزار مفیدی به مشاور و متخصص سئوی شما بدهد. KPI مخفف Key Performance Indicators به معنای شاخص‌های کلیدی عملکرد است. KPI شما برای سنجش بازده سرمایه گذاری بر سئو چیست؟ به عبارت ساده تر، شما با چه متر و معیاری میزان تاثیرگذاری تلاش‌هایتان بر بهینه سازی وبسایتتان را می‌سنجید؟ چگونه آن را مستند می‌کنید؟ نمونه از KPI ها را برای مثال با هم مرور می‌کنیم.

  • تعداد فروش
  • تعداد دانلودها
  • تعداد ثبت‌ نام‌ها در وبسایت
  • تماس‌های تلفنی

یا در بعضی از وبسایت‌ها می‌توان به تعداد کلیک‌های تماس، یا ورود به وبسایت توجه کرد. احتمالا توجه کردید که رتبه یا ترافیک سایت جزو این شاخص‌ها نبود. ممکن است با خود بگویید من وبسایت خود را بهینه سازی می‌کنم تا رتبه سایتم در موتور جستجو بهتر شود و ترافیک سایتم بالا برود اما حتی در بین شاخص‌ها نیست؟ سئو می‌تواند رتبه وبسایت شما را جا به جا کند و در نتایج جستجو شما را جلوتر قرار داده و در نتیجه ترافیک وبسایت را بالا ببرد اما باید دقت کرد که رتبه و ترافیک وسیله‌های هدف هستند. به زبان ساده تر اگر شما با رتبه‌ای عالی و حضور در صفحه اول جستجو، کسی بر وبسایتتان کلیک نکند یا با ورود به وبسایتتان سریعا آن را ترک کنند، عملا دو معیار بالا بی‌ثمر بوده و هدف وبسایت محقق نشده است. برای درک بهتر دو مثال می‌زنیم.

  • وبسایتی ۱۰۰۰ بازدید کننده در ماه دارد و فایل دیجیتالی موجود در آن ۳ مرتبه دانلود شده است.
  • وبسایتی ۳۰۰ بازدید در ماه دارد و فایل دیجیتالی موجود در آن ۴۰ مرتبه دانلود شده است.

امیدوارم هدف شما از بهبود سئوی وب‌سایت‌تان رسیدن به مورد دوم باشد. پیش از اقدام برای بهینه سازی سایت اهداف وبسایتتان را به‌طور کامل تعیین کنید. سپس به عنوان ابزار از سئو استفاده کنید. چرا که سئو ابزاری برای کمک به موفقیت مشاغل با کیفیت و واقعی است. این آموزش‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وبسایت خود را بهینه سازی کرده و سئوی آن را بهبود بببخشید و حتی اگر از متخصص یا گروهی برای سئوی وبسایت خود کمک گرفته اید اطلاعات خودتان نیز حول این محور تقویت کنید. ادامه‌ی این آموزش را در قسمت دوم آموزش مطالعه کنید.

 

با طراحی سایت سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را راه اندازی کنید