زمان مطالعه ۸ دقیقه

چالش‌های ارسال در فروشگاه اینترنتی + ترفندهای مقابله با آن

چالش‌های ارسال در فروشگاه اینترنتی + ترفندهای مقابله با آن

ارسال در فروشگاه اینترنتی، از چالش برانگیز‌ترین کارهایی است که یک صاحب کسب و کار باید با آن دست و پنجه نرم کند. پروسه دریافت سفارش، آماده‌سازی و ارسال، زمان‌بر و طولانی است. ما دراین مقاله چالش‌ها و راه‌حل‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


در نگاه اول، ارسال محصولات برای کسب و کارهای اینترنتی، شاید چندان کار سختی بنظر نرسد. به هر حال شخصی محصولی از شما را سفارش می‌دهد و شما آن را برای ایشان پست می‌کنید. اما اگر کمی دقیق‌تر شویم می‌بینیم که ارسال بسته پستی، از چند مرحله در هم تنیده و پیچیده تشکیل می‌شود و به راحتی امکان اشتباه در تمام مراحل بوجود می‌آید. مراحلی همچون دریافت و پروسس کردن سفارش، بسته بندی محصول، چاپ کردن لیبل پستی و یا دست نویس آدرس پستی، مدیریت فرآیند ارسال و همچنین بازپس فرستادن و مرجوع کردن محصولات. همچنین شما برای راحتی کار و رضایت مشتری، ناگزیرید که روش های ارسال مختلفی را به مشتریان خود ارائه دهید و همین کار، سختی ارسال را چند برابر میکند و در کنار این ها باید مشتریان خود را نیز در جریان روند ارسال محصول قرار دهید و تمام این ها، برای صاحبان کسب و کار چالش‌های بسیاری ایجاد می‌کند و می‌تواند سرنوشت یک کسب و کار اینترنتی را تعیین کند.
اما شما می‌توانید با استفاده از یک استراتژی ارسال دقیق، تمامی این چالش‌ها را به راحتی حل کرده و به سود بیشتری برسید. اما پیش از آن باید با مفهوم ارسال در کسب و کار و مراحل آن آشنا شوید.

ارسال در کسب و کار اینترنتی به چه معناست؟

مراحل ارسال در کسب و کار اینترنتی می‌تواند به سه بخش تقسیم شود.
دریافت سفارش
: پروسه همیشگی اطمینان از موجود بودن محصولات ارائه شده در آنلاین شاپ شما و همچنین آمده بودن آن‌ها برای ارسال. این پروسه شامل چک کردن سلامت محصولات، به روز کردن وضعیت موجودی‌ها و مدیریت فضای انبار است.
پردازش سفارش: این بخش از زمانی که مشتری سفارش خود را ثبت می‌کند آغاز می‌شود و داده‌های سفارش باید مورد تایید قرار بگیرند. تایید داده ها شامل پرداخت، آدرس گیرنده و دیگر داده‌های مربوط به سفارش می‌شود.
تکمیل سفارش: شامل بسته‌بندی و ارسال بسته برای مشتری می‌شود.
هرکدام از این سه مرحله، به یک اندازه مهم و حیاتی‌اند و همچنین به دلیل وابستگی‌شان به همدیگر اگر حتی در یکی از مراحل اشتباهی پیش بیاید، تمامی مراحل اشتباه شده و محصول به دست مشتری نمی‌رسد.

مشکلات ارسال در کسب و کار اینترنتی

ارسال در کسب و کار اینترنتی به چه معناست؟
حال که می‌دانیم ارسال کسب و کار اینترنتی شامل چه چیزهایی می‌شود. می‌توانیم رایج ترین مشکلاتی را که ممکن است با آن‌ها روبرو شویم را بررسی کرده و برای آنها راه حل‌هایی را ارائه می‌دهیم.

۱.هزینه بالای ارسال

۱.هزینه بالای ارسال
هزینه افتتاح و نگهداری از یک آنلاین شاپ، به نسبت مغازه‌های سنتی، بسیار پایین است. اما زمانی که ثبت سفارش انجام می‌پذیرد، هزینه‌های جاری کسب و کار شما بالا می‌رود. اگر کسب و کار شما از مدل دراپ شیپینگ استفاده نکند، در کنار هزینه‌های ارسال، هزینه‌ی نگهداری و انبار کردن محصولات نیز به هزینه‌های شما اضافه میشود. 
حتی کسب و کارهایی که از مدل دراپ شیپینگ استفاده می‌کنند هم باید با مراحل مختلفی از سرویس دهی مشتری را طی کنند تا مطمئن شوند که بهترین خدمات را به مشتری های خود ارائه می‌دهند. خدماتی مانند ارسال رایگان که بتوانند با رقبای خود به رقابت بپردازند و یا حتی احتمال مرجوع کردن محصول که همیشه وجود دارد، هزینه‌هایی را بر گردن کسب و کار شما می‌اندازد.
از طرفی سرویس‌های ارسال مختلف، هر کدام مدل قیمت‌گذاری خاص خودشان را دارند و هزینه ارسال با توجه به اندازه بسته و وزن آن‌ها تغییر می‌کند.

راه حل:

شما به عنوان صاحب کسب و کار خود، باید همیشه به فکر کم کردن هزینه‌ها و بالا بردن حاشیه سود خود باشید و شاید بره همین علت، مثلا ارسال رایگان را انتخاب خوبی برای خود ندانید. اما واقعیت این است که در جهان امروز که رقابت هر ثانیه بیشتر می‌شود، دادن چنین امتیازاتی برای شما تضمین سود می‌کند زیرا ممکن است که شما با ارائه ندادن ارسال رایگان در کوتاه مدت از هزینه‌های خود بکاهید، اما با این کار، احتمال بازگشت مشتری را کم می‌کنید. پس بهتر است شما این خدمت را ارائه دهید اما مثلا به شرط فروش حداقلی. مثلا بگویید خرید بالای پانصد هزار تومان با ارسال رایگان همراه است. اینگونه شما هزینه‌ی ارسال را پرداخت می‌کنید اما به دلیل راندمان فروش بالا، ضرر نمی‌کنید و سود بیشتری می‌برید. از طرفی برای اینکه بتوانید در هزینه‌های بسته بندی و ارسال خود صرفه جویی کنید، تلاش کنید بسته بندی‌های پستی مناسب برای هر محصول را داشته باشید و مثلا برای یک محصول کوچک، از جعبه‌ای که دو برابر اندازه مورد نیاز است، استفاده نکنید زیرا شرکت‌های خدمات دهنده‌ی ارسال، بر اساس اندازه بسته بندی، قیمت خود را بالا می‌برند. همچنین می‌توانید یک هزینه ثابت را به عنوان هزینه ارسال در نظر بگیرید و از تمامی سفارشات، هزینه یکسان دریافت کنید.

۲.دردسر و هزینه بالای کالای مرجوعی

۲.دردسر و هزینه بالای کالای مرجوعی
مرجوعیات، عضو اجتناب ناپذیر هر نوع کسب و کار است. در تمامی مراحل ارسال ممکن است مرسوله به آدرس اشتباه فرستاده شود، در مسیر ارسال، محصول ضربه خورده و خراب شود و زمان‌هایی هم می‌شود که مشتری، از سفارش خود پشیمان شده و به هر دلیلی دیگر محصول شما را نمی‌خواهد. شما برای اینکه بتوانید مرجوعی‌های خود را مدیریت کنید، باید از سیستمی به اسم " لجستیک معکوس" استفاده کنید که تمامی چالش‌های ارسال در فروشگاه اینترنتی را در خود دارد.
برای همین بهتر است که درست به همان اندازه که روی مراحل ارسال تمرکز می‌کنید، برای سیاست‌های بازگشت خود نیز وقت بگذارید.
عدم بهینه سازی در لجستیک معکوس، می‌تواند ضرر بسیار زیادی برای شما به ارمغان بیاورد و به غیر از هزینه‌های بازگشت، مشتری‌های شما را از شما ناراضی کرده و احتمال خرید دوباره را به صفر برساند. همچنین سیاست‌های غلط مرجوعی، می‌تواند سفارش‌های شما را پیش از ثبت، لغو کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده، داده‌هایی را ارائه داده که ۵۲٪ سفارش‌های اینترنتی، به دلیل سیاست‌های بد و یا عدم وجود هرگونه برنامه مرجوعی، کنسل شده و هیچگاه ثبت سفارش نشده است. این به آن معناست که سیاست‌های بازگشت، همانگونه که قسمتی از چالش های ارسال است، بخش مهمی از خدمات مشتری نیز به حساب می‌آید.

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو، سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و در حرفه‌ای ترین حالت طراحی کنید.

راه حل

یک ضرب‌المثل قدیمی است که میگوید: امید به بهترین اتفاق داشته باش و برای بدترین چیز آماده باش. شما نیز باید برای اینکه بتوانید مشکلات و چالش‌های مرجوعیات خود را برطرف کنید. تماما آماده باشید و تا آنجا که می‌توانید، سیاست مرجوعی دقیق و صریحی داشته باشید تا بتوانید مشتریان خود را راضی نگه دارید. همچنین می‌توانید از سیستم هایی مثل ، چاپ لیبل پستی سازیتو استفاده کنید تا امکان هرگونه اشتباهات انسانی از سوی شما از بین برود.

۳. ارسال کند و یا تاخیر خورده

۳. ارسال کند و یا تاخیر خورده
در جهان رقابتی کسب و کارهای اینترنتی، زمان ارسال، به یکی از مهمترین فاکتورهای برتری آنلاین شاپ‌ها با یکدیگر شده است. اینکه شما بتوانید ارسال همان روز و یا با فاصله یکی دو روزه داشته باشید، شما را برای مشتری‌هایتان جذاب تر می‌کند و باعث می‌شود که برای خرید به شما بازگردند. همینطور هم اگر شما در ارسال خود تاخیر داشته باشید و یا در کل ارسال کندی داشته باشید، مشتری‌هایتان را از خود دور کرده و احتمال بازگشتشان را کم می‌کنید. در یک تحقیق نشان داده شده که ۶۹٪ مشتریان پس از اولین خرید تاخیر خورده، دیگر سفارش جدیدی از آن کسب و کار ثبت نمیکنند.

راه حل

همانطور که می‌دانید شما برای اینکه بتوانید ارسال‌های سریع و بدون تاخیری داشته باشید، همچنان که باید برای ارسال زود اقدام کنید، باید امکان انتخاب بین سرویس‌های ارسال مختلف را برای مشتریان خود بگذارید و بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید. همچنین باید از موجودی انبار و مدیریت آن‌ها نیز غافل نشوید تا سفارشی ثبت نشود که محصول مورد نیازش را در انبار نداشته باشید.
برای همین هم بهتر است شما به غیر از خودتان، یک تیم رسیدگی به ارسال سفارش داشته باشید که می‌تواند هزینه‌های شما را بالا ببرد و یا می‌توانید با استفاده از سرویس‌های مختلفی که با سازیتو همکاری می‌کنند و همچنین ابزارهای مدیریت فروشگاه تعبیه شده از سازیتو، سرعت و دقت ارسال خود را بالا ببرید.

 ۴. پیچیدگی‌های نرم افزارهای مدیریت ارسال

4.پیچیدگی‌های نرم‌افزارهای مدیریت ارسال
یکی از روش‌های مدیریت ارسال، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ارسال است. واقعیت این است که نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و هرکدام از آن‌ها خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. از طرفی چون همچنان نرم افزار، یک نرم افزار سوم است. دردسر های همسان سازی وجود دارد.

راه حل

شما می‌توانید با استفاده از سازیتو، از سیستم یک پارچه پیگیری سفارش استفاده کنید. سازیتو با هر ثبت سفارش بر اساس تاریخ، سفارش و مشتری دسته بندی می‌شوند و همچنین به راحتی می‌توانید با استفاده از این سیستم فاکتور صادر کنید و همچنین لیبل پستی بزنید.

نتیجه گیری

همانطور که مشخص است‌، روند ارسال، از مهم‌ترین ارکان یک کسب و کار اینترنتی موفق است و ارسال درست، میتواند تفاوت بین موفقیت کسب و کار و یا شکست آن باشد. با طراحی سایت فروشگاهی با سازیتو، برای تسهیل روند ارسال، قابلیت‌های زیادی را در دسترس شما قرار دادیم تا شما بتوانید به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی، موفقیت را تجربه کنید.