زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

چطور برای کسب و کارمان سایت بسازیم؟

چطور برای کسب و کارمان سایت بسازیم؟

برای ساخت سایت فروشگاهی چند روش مختلف وجود دارد که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. ما در این مقاله، رایج‌ترین روش‌های طراحی سایت برای کسب و کارها را بررسی کرده‌ایم.


یکی از معروف ترین جملاتی که از بیل گیتس نقل قول می‌شود این است که می‌گوید: این روزها اگر کسب و کارت  آنلاین نباشد، کسب و کاری نخواهی داشت. این جمله شاید در نگاه اول صحبتی ساده به‌نظر برسد، ولی اگر کمی بیشتر به آن توجه کنید متوجه خواهید شد که در خود نکته‌ی بسیار مهمی دارد. این روزها به دلیل وابستگی بیشتر مردم به اینترنت، اگر در فضای آنلاین حضور نداشته باشید به‌راحتی فراموش می‌شوید. یکی از بهترین روش های حضور در فضای آنلاین، راه‌اندازی سایت فروشگاهی است. اما برای ساخت سایت فروشگاهی چه روش‌هایی وجود دارد؟ چطوری باید برای کسب و کارمان سایت بسازیم؟ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ و... ما در این مقاله قرار است همین موضوعات را بررسی کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید فروش خود را از طریق فروشگاه اینترنتی‌تان آغاز کنید.

اقدامات مورد نیاز برای ساخت سایت فروشگاهی

روش های ساخت سایت

حالا که اقدام به راه‌اندازی سایت فروشگاهی برای کسب و کارتان کرده‌اید، بهتر است روش‌های مختلف آن را بشناسید و از هزینه‌هایش اطلاع داشته باشید. برای راه‌اندازی سایت می‌توانید از روش‌های زیر اقدام نمایید:

  1. طراحی سایت توسط متخصص
  2. استفاده از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز
  3. راه‌اندازی سایت وردپرسی
  4. راه‌اندازی سایت فروشگاهی با گوگل

برای طراحی سایت فروشگاهی قبل از هرچیزی باید اطلاعاتی درباره‌ی برنامه‌نویسی داشته باشید یا حتی مقداری بلد باشید. در غیر این صورت باید به‌سراغ برنامه‌نویسی حرفه‌ای بروید که صفر تا صد ساخت سایت را برای شما انجام دهد. البته طراحی یک سایت حرفه‌ای کاری تک نفره نیست و اصولا یک تیم آن را انجام می‌دهد. اما برای ساخت سایت چه اقداماتی باید انجام دهید؟

خرید هاست

خرید هاست

اگر تا به‌حال اسم هاست به گوشتان نخورده یا اینکه شنیده‌اید اما معنی‌اش را نمی‌دانید، بیایید پیش از مبحث خرید هاست، توضیح کوتاهی درباره‌ی آن بخوانیم، هر چند برای آنکه هاست را بهتر درک کنید باید با مفهوم سرور آشنایی داشته باشید. تصور کنید یک مرکز خرید بزرگ وجود دارد که تعداد مشخصی مغازه در خود دارد.

شما برای اینکه کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید، نیاز دارید که یکی از مغازه‌ها را خریداری یا اجاره کنید تا بتوانید فروش محصولاتتان را شروع کنید. در این مثال مرکز خرید سرور و هر کدام از مغازه‌ها هاست‌های مختلفی هستند که در آن قرار دارند. در واقع هاست، فضای داده مشخصی است که سایت شما بر روی آن قرار گرفته و اطلاعات فروشگاه‌تان در آن بارگزاری می‌شود. شما می‌توانید هاست خود را در داخل یا خارج از ایران خریداری کنید اما به دلیل شرایط اینترنت در ایران پیشنهاد می‌شود سرورهای خود را در ایران انتخاب کنید، اما اگر کسب و کارتان بین‌المللی است می‌توانید سرور خارجی نیز داشته باشید.

هاست‌ها با توجه به حجمی که دارند، هزینه‌هایشان متفاوت است. در صورتی که ابعاد کسب و کارتان کوچک است شاید نیاز باشد ماهانه هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان را پرداخت کنید اما اگر به فکر گسترش کسب و کار خود هستید یا در حالت فعلی به‌دلیلی حجم زیاد مشتریان و سفارشات به فکر طراحی سایت فروشگاهی افتاده‌اید، ماهیانه باید هزینه‌ای نزدیک به پنج میلیون تومان یا بیشتر را پرداخت نمایید. زیرا سایت شما باید ظرفیت اینکه همزمان مخاطب‌های زیادی در آن باشند و سفارش خود را ثبت کنند را داشته باشد. اگر غیر از این باشد زمانی که محصول جدید به فروشگاه‌تان اضافه می‌کنید با مشکلات بارگیری نشدن اطلاعات مواجه خواهید شد.

خرید دامنه

خرید دامنه

دامنه به آدرسی می‌گویند که شما برای سایت خود انتخاب می‌کنید که کاربران برای دسترسی به سایت شما، آن را در قسمت سرچ بار بالای مرورگرتان وارد می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنه یکی از مهمترین قسمت‌های هویت کسب و کار شماست. پس برای انتخاب دامنه خود بیش از همه به سادگی و به یاد ماندنی بودن آن توجه کنید. پس از آنکه نام دامنه خود را انتخاب کردید، باید چک کنید که آیا دامنه مورد نظر شما در دسترس است یا خیر.

برخی سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند که بررسی کنید آیا دامنه مورد نظرتان در دسترس هست یا خیر! پس از آن که از در دسترس بودن دامنه مطمئن شدید باید نسبت به خرید آن اقدام کنید. از سایت‌های زیادی می‌توانید دامنه‌ی فروشگاه‌تان را خریداری کنید. اما در این میان حواستان به سایت‌هایی که احتمال کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد، باشد. به این صورت که دامنه را به شما می‌دهند اما کنترل آن را همچنان به دست خود می‌گیرند و زمانی که بازدید دامنه شما بالا رفت، آن را از دسترس خارج کرده و می‌فروشند. 

طراحی رابط کاربری (UI)

اگر از اقدامات مربوط به زیرساخت بگذریم، بخش مهم سایت فروشگاهی ظاهر آن است که حجم ویترین فروشگاه فیزیکی‌تان را دارد. طراحی سایت تاثیر مستقیم روی مخاطب‌ها می‌گذرد و باید با حساسیت زیادی طراحی شود. آن‌ها باید به‌سادگی محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و به سبد خریدشان اضافه کنند. تمرکز طراحی سایت باید روی تجربه کاربران باشد و نیازها، اهداف و توقعاتشان را برطرف کند تا بهترین تجربه‌ی خرید برایشان ایجاد شد.

طراحی سایت فروشگاهی فقط مربوط به قالبی که از بیرون مشاهده می‌کنید نمی‌شود، سایت باید کاملا طراحی ریسپانسیو داشته باشد تا قابل تطبیق روی تمام دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و... باشد. همچنین نمایش اطلاعات مرتبط با امنیت سایت مانند SSL یا نظرات باقی کاربران به ایجاد اعتماد کابران کمک می‌کند و باید در نظر گرفته شود.

به یاد داشته باشید که طراحی رابط کاربری فراتر از ظاهر سایت است و به ارتباط بین کاربر با سایت نیز می‌پردازد. به‌عنوان مثال جای قرار گرفتن دکمه‌ها، فرم‌ها و انیمیشن‌ها همگی بسیار مهم هستند. برای آنکه بخواهید هزینه‌ی طراحی رابط کاربری یا قالب سایت را بدانید کافی است با افراد یا شرکت‌هایی که پروژه‌ی طراحی قبول می‌کنند تماس بگیرید، اما این هزینه چیزی بیش از ۱۰ میلیون تومان تخمین‌زده می‌شود.

راه اندازی سایت وردپرس

یکی از محبوب ترین روش‌های راه اندازی سایت در ایران، استفاده از نرم‌افزار وردپرس است. وردپرس در سال ۲۰۰۳ توسط مت مولناگ به صورت رسمی معرفی شد. در ابتدا سرویس وردپرس تنها بیشتر برای ساخت وبلاگ و وبلاگ نویسی استفاده میشد، اما به مرور زمان و با بروز رسانی‌های مختلفی که در تمامی این سال‌ها انجام شده، تبدیل به یکی از بهترین بسترهای ساخت انواع سایت مختلف، چه سایت فروشگاهی و چه سایت غیر فروشگاهی، تبدیل شود.
برای ایجاد سایت وردپرس باید آخرین نسخه ارائه شده نرم افزار وردپرس را دانلود کرده و اقدام به نصب آن برروی هاست مورد نظر خود، که حتما باید با وردپرس همخوانی داشته باشد، کرده و دامنه خود را به آن وصل کنید. نصب وردپرس بر روی هاست‌های مختلف، روش‌های پیچیده‌ای دارد و در بحث ما نمیگنجد. اما پس از آن که وردپرس را به هاست خود وصل کردید، می‌توانید با استفاده از افزونه‌های مختلفی که وردپرس در اختیار شما قرار میدهد، اقدام به طراحی پوسته و شخصی سازی سایت فروشگاهی خود کرده و با استفاده از پنل ادمین، محصولات خود را در سایت گذاشته و اقدام به فروش کنید. اما همچنان اتصال درگاه پرداخت و مصائب دیگری در انتظار شما هستند تا بتوانید سایتی درخور، زیبا و سئوی مناسب داشته باشید.

راه اندازی سایت فروشگاهی با گوگل

چند سالی میشود که گوگل سرویسی را برای طراحی و اعمال سایت به صورت رایگان ارائه داده است. اما حقیقت آن است که برای ساخت سایت با کیفیت که بتوان از آن استفاده تجاری کرد و از آن به سود رسید، در این پلتفرم وجود ندارد. بله گوگل با استفاده از سرویس google sites به شما اجازه ساخت سایت رایگان میدهد. اما سایت مورد نظر، یک سایت ابتدایی و بیشتر برای معرفی کردن خودتان استفاده می‌شود تا یک سایت فروشگاهی چند لایه و با کیفیت. اما برای ساخت سایت در سرویس گوگل سایتس باید چگونه عمل کرد. در ابتدا باید وارد sites.google.com شویم. اگر پیش از ورود، در اکانت جیمیل خود لاگین باشید مستقیما وارد صفحه طراحی سایت می‌شوید اما اگر لاگ این نباشید و یا اکانت گوگل نداشته باشید، ابتدا باید یک اکانت جیمیل برای خود بسازید. پس از آن که وارد صفحه طراحی سایت شدید، باید هوم پیج سایت خود را طراحی کنید. واقعیت این است که اگر کمی زمان بگذارید، می‌توانید یک هوم پیج زیبا برای سایت خود طراحی کنید اما همچنان سایت شما، یک سایت ابتدایی است زیرا گوگل این سرویس را بصورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده و حتی تبلیغاتی را در آن نمایش نمیدهد. 
می‌شود گفت تنها مزیتی که سرویس گوگل سایتس دارد، رایگان بودن آن و همینطور عدم نیاز به خرید هاست و دامنه است، زیرا همچنان که اجازه کسب درآمد و تبلیغ در سایت ندارید، بدلیل فونت‌های فارسی محدود، المان‌های طراحی ناچیز، عدم امکان ثبت‌نام کابران، عدم امکان آپلود فایل، عدم ایجاد چند منو برای صفحه، عدم امکان ایجاد صفحات وبلاگ و…. انتخاب خوبی برای ساخت سایت نیست و اگر شما هدفتان ساخت سایت فروشگاهی است، این روش اصلا به شما توصیه نمیشود.

سایت استاتیک یا داینامیک

در مرحله بعدی ساخت سایت شما باید با درنظر گرفتن شرایط و نیازهای خود، تصمیم بگیرید که سایت خود را استاتیک بسازید یا داینامیک.
سایت‌های استاتیک سایت هایی هستند که تصاویر ایستا دارند و هیچگونه انیمیشن خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود و به برنامه نویسی زیادی هم نیاز ندارند. داشتن این سایت‌ها عموما راحت‌تر است و همچنین از سرعت لود بسیار بالایی برخوردارند. اما به دلیل سادگی بیش از حد، چشمگیر نیست و شاید نتواند مخاطب شما را جذب و وادار به خرید کند.
سایت‌های داینامیک‌ها سایت هایی هستند که نیاز به برنامه نویسی بیشتری دارند و برای ایجاد آن ها، باید زمان و هزینه زیادی مصرف کنید. این سایت ها به دلیل زیبایی بصری‌ای که دارند، حرفه‌ای تر بنظر می‌رسند و همچنین برای پروموت کردن محصولات و خدمات بدلیل افزونه‌های مشخص و انیمیشن‌های چشمگیر، بسیار کارآمد‌ند. این سایت‌ها نیاز به بهینه سازی دقیقی دارند زیرا اگر درست برنامه نویسی نشوند، روش لودینگ آن‌ها نامطلوب و در نتیجه حجم سایت شما را بالاتر می‌برند. اما همچنان برای سایت‌های فروشگاهی پیشنهاد می‌شوند، زیرا سایت شما، دقیقا مانند مغازه شماست. پس هرچقدر که ویترین زیباتری داشته و تجربه فروش بهتری داشته باشید، مشتریان‌تان از شما بیشتر راضی خواهد و بود و فروش بهتری نیز خواهید داشت.

همانطور که دیدید، ساخت سایت فروشگاهی مصائب زیادی دارد و همچنین
نیاز به دانش فنی، هزینه و وقت زیادی است و همچنین نیاز به پشتیبانی
زیاد و هزینه های جاری زیادی دارد. اما خب، روش بهتری نیز برای
ساخت سایت فروشگاهی هست.

ساخت سایت از طریق فروشگاه ساز

ساخت سایت از طریق فروشگاه ساز

 یکی از روش‌هایی که در سال‌های گذشته در جهان همه گیر شده و در ایران نیز چند سالی می‌شود که رواج پیدا کرده، ساخت سایت از طریق سایت ساز‌های مختلفی است که در حال فعالیت اند. یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای ساخت سایت فروشگاهی، سایت ساز سازیتو‌ست. شما برای ساخت سایت از طریق سازیتو و یا هر سایت ساز دیگری، نیاز به دانش فنی خاصی ندارید و همچنین به دلیل اینکه تمامی مراحل اولیه ساخت سایت، از پیش انجام شده است. شما در مدتی زمان کوتاهی، یعنی چیزی در حدود پانزده دقیقه، می‌توانید سایت فروشگاهی خود را بسازید.
برای ایجاد سایت از طریق سازیتو، وارد سایت sazito.com شوید و از طریق دکمه ایجاد سایت فروشگاهی، وارد پنل ثبت نام بشوید و با طی کردن مراحل و انتخاب نام سایت خود، سایت فروشگاهی خود را بسازید. شما می‌توانید چهارده روز  به صورت کاملا رایگان، از سایت استفاده کنید پس از استفاده از پلن‌های مختلف ارائه شده، سایت خود را داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از سایت سازها برای کسب و کارهای کوچک و یا حتی بزرگ به دلیل امنیت، پشتیبانی و رابط کاربری ساده، عموما انتخاب بهتری نسبت به طراحی سایت شخصی است و به دلیل اینکه شما دیگر نیازی به برنامه نویس شخصی ندارید، هزینه سالیانه‌تان برای یک سایت حرفه‌ای، بسیار پایین‌تر از ساخت سایت شخصی می‌شود و به دلیل ارائه پوسته‌های مختلف، امکان وصل کردن دامنه شخصی، ارائه خدمات ارسال، درگاه پرداخت و… دردسرهای شما برای فروش کمتر شده و می‌توانید بهتر عمل کنید.
سازیتو به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های سایت ساز موجود در ایران، در تمام مراحل کسب و کار شما کنار شماست.