زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

چطور برندسازی کنیم؟

چطور برندسازی کنیم؟

برندسازی باعث می‌شود محصولات کسب و کار شما در ذهن مخاطب باقی بماند و تبدیل به یک تجربه‌ی فوق‌العاده برای مشتریان‌تان شود. در این مقاله به سوال چطور برندسازی کنیم؟ پاسخ می‌دهیم.


ساخت برندی که از اولین قدم آن فوق‌العاده و کارآمد باشد، کار ساده‌ای نیست. برندسازی چیست؟ برند شما چطور باید به نظر برسد؟ چگونه باید باعث ایجاد احساسات مثبت در مخاطب هدف شود؟

این‌ها سوال‌هایی هستند که در صورت رسیدن به پاسخ‌شان می‌توانید یک سفر عالی برای مشتریان خود، رقم بزنید. ما در این مقاله یک چک‌لیست از کارهایی که باید برای برندسازی انجام دهید برای شما آماده کرده‌ایم، و در انتها با یک مثال سعی کرده‌ایم این فرایند را بهتر درک کنید.
فرقی نمی‌کند که شما فقط ایده‌ای برای یک کسب و کار داشته باشید یا بخواهید به طور کلی برند فعلی خود را تغییر دهید، در اینجا هر چیزی که باید درباره‌ی برندسازی قوی برای کسب و کارتان بدانید، آورده شده است.

برند چیست؟

برند چیست؟

برند چیزی فراتر از یک نام و لوگوی قابل تشخیص است که شما را از رقبا متمایز کند. برند شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب‌ها هر کجا که با کسب و کار شما در تعامل هستند، آن را درک کنند و بشناسند.
اگر یکم عمیق‌تر به این موضوع بیندیشید، متوجه می‌شوید که همه‌ی آدم‌ها، برند شخصی خود را دارند. هر کدام یک نام، یک چهره، یک سبک و یک راه ارتباطی دارند و با این ویژگی‌ها، تاثیر متفاوتی روی افراد مختلف می‌گذارند.
به همین ترتیب، کسب و کارها دارای نام، محصولات، لوگو، فونت، صدا و لحن هستند که آن‌ها را تشکیل می‌دهند و بر نحوه درک آن‌ها اثر می‌گذارند.
شما نمی‌توانید بدون اینکه هدف‌تان مشخص باشد و برای رسیدن به آن تلاش کنید و درباره‌ی ایجاد برند به نتیجه برسید. در ابتدا باید برند خود را به تمام بخش‌های کسب و کارتان گسترش دهید. بهترین راه برای ساخت یک برند با مشخص کردن هدف و اینکه می‌خواهید چه احساسی ایجاد کند، شروع می‌شود.

۷ مرحله برای برندسازی

۷ مرحله برای برندسازی

برندسازی برای یک کسب و کار ۷ مرحله اصلی دارد. ممکن است مجبور شوید این مراحل را بارها و بارها تکرار کنید تا نتیجه بخش شود. اما نکته مهم این است که هنگام برندسازی‌‌، هرکدام از این جنبه‌ها را در نظر بگیرید. بیایید قدم به قدم این مراحل را بررسی کنیم.

۱. تحقیق درباره‌ی مخاطب هدف و رقبا

 تحقیق درباره‌ی مخاطب هدف و رقبا

اگر کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید احتمالا درباره‌ی مخاطبان هدف و رقبای خود اطلاعاتی دارید. اما اگر در شروع راه‌اندازی کسب و کارتان هستید، الان زمان مناسبی است که این دو مورد را بررسی کنید. برای مثال اگر کسب و کارتان در حوزه‌ی فروش اینترنتی قهوه است، احتمالا مخاطبان هدف شما افرادی هستند که به قهوه، کافه رفتن و… علاقه‌مند هستند. زمانی که این آگاهی را داشته باشید، برای رسیدن به مخاطب‌ها راحت‌تر می‌توانید اقدام نمایید، علاوه‌بر آن، با این شناخت راحت‌تر می‌توانید نیازهای مخاطب را برطرف کنید.
در مرحله‌ی بعدی باید درباره‌ی فعالیت رقبایتان تحقیق کنید. در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی، کسب و کارهای مشابه‌تان را پیدا کنید. نقاط قوت و ضعف رقبایتان را بشناسید و از آن‌ها ایده بگیرید.
برای تحلیل رقبایتان باید تمام جزئیات از جمله طراحی، عکاسی، استراتژی فروش و بازاریابی و… را تحلیل کنید. اگر فکر می‌کنید یکی از این جزئیات، به خوبی انجام نشده، به این موضوع به عنوان یک موقعیت مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی، نگاه کنید.

۲. تعریف هویت شخصی برند

تعریف هویت شخصی برند

در ابتدای مسیر برندسازی‌، باید نگاه کنید که دوست دارید برند شما، بیان کننده‌ی چه موضوعی باشد. زمانی که شما در فرایند برندسازی‌‌، یکی هویت شخصی برای برند خود تعریف می‌کنید، باعث تمایز شما از دیگر کسب و کارها می‌شود. برای تعریف هویت برند می‌توانید لیستی از صفت‌هایی که شخصیت کسب و کارتان را توصف می‌کند، تهیه کنید.
تصور کنید در صورتی که کسب و کار شما یک شخص حقیقی بود، چه ویژگی‌هایی داشت؟ از جنسیت آن شروع کنید، آیا یک فرد بالغ و قابل اعتماد است یا جوان و پیش‌رو است؟ فردی است که تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و از تجربیات دیگران استفاده می‌کند یا خیر؟
هنگامی که به این سوال‌ها و سوال‌هایی مشابه آن پاسخ دادید، به داستان برندتان فکر کنید. مخاطب‌ها وقت داستان برند شما را بشنوند، راحت‌تر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. برای نوشتن داستان برندتان، از دید مخاطب‌ها به کسب و کار خود نگاه کنید و فکر کنید که چه موضوعی در روند کار یا ساخت محصولات برای مخاطب‌ها مهم است و باعث ایجاد نگاه عمیق به کسب و کارتان می‌شود.

۳. انتخاب نام تجاری در برندسازی

انتخاب نام تجاری در برندسازی

با توجه به کسب و کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، می‌توانید متوجه شوید که نام برند شما اهمیت زیاد یا کمی دارد. برند شما چیزی بیشتر از یک اسم است. هویت، کارهایی که انجام می‌دهید، لوگو و… جمعی از همه چیزهایی است که برند شما را تعریف می‌کند.
بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید، کوتاه و به یاد ماندنی باشد و راحت بشود آن را تلفظ کرد. اگر بر اساس این نکات، نام برند خود را تعیین کنید، افراد راحت‌تر شما را در خاطر می‌سپارند. برای انتخاب نام برند، به یاد داشته باشید که فردی پیش از شما، این نام را استفاده نکرده باشد. اسمی که مد نظرتان است را در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بنویسید و ببینید چه نتایجی به شما نشان می‌دهد.

۴. ساخت شعار جذاب

ساخت شعار جذاب

بسیاری از کسب و کارها، داشتن یک شعار جذاب و به یاد ماندنی را جدی نمی‌گیرند. زمانی که یک شعار مخصوص به برند خود طراحی کنید، می‌توانید آن را به عنوان یک تگ در شبکه‌های اجتماعی، بنر سایت، کارت ویزیت و هر جای دیگری که به چند کلمه‌ی تاثیرگذار نیاز دارید، استفاده کنید.
فراموش نکنید که با یافتن زوایای جدید بازاریابی، می‌توانید شعار خود را تغییر دهید. پپسی در چند دهه گذشته، بیش از ۳۰ شعار را پشت سر گذاشته است. شعاری که شما برای برندسازی استفاده می‌کند، تاثیرات بسیاری در افزایش آگاهی از برندتان ایجاد می‌کند. 

۵. طراحی لوگو حرفه‌ای برای برند

طراحی لوگو حرفه‌ای برای برند

بعد از آنکه اسم برند خود را انتخاب کردید، باید به فکر طراحی برند خود باشید. صورت بصری برندتان از اهمیت زیادی برخوردار است و همان موضوعی است که همیشه در خاطر مخاطبان شما باقی می‌ماند. لوگوی شما به صورت مستقیم روی نحوه‌ی شناخت مخاطب‌ها از برند شما اثر می‌گذارد. طراحی لوگو را می‌توانید به متخصصان آن بسپارید، اما در صورتی که فعلا نمی‌خواهید برای لوگو هزینه‌ای پرداخت کنید، می‌توانید لوگوهای معروف را ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید. اگر از لوگوهای منعطف استفاده کنید، می‌توانید آن را به دو صورت آیکون و متنی استفاده کنید.
نکته‌ی مهم در طراحی لوگو این است که بدون اشاره مستقیم به محصول خود، بتوانید هویت و شخصیت برند خود را نشان دهید. ثابت بودن لوگو و رنگ برندتان در زمانی که شما از فروشگاه‌سازها برای ساخت سایت فروشگاهی خود استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. مخاطب وقتی وارد سایت فروشگاهی شما می‌شود، کلی‌ترین چیزی که به چشمش می‌آید، رنگ پس‌زمینه، آیکون‌ها و نوشته‌ها است. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، فقط ظاهر برندتان را مشخص نمی‌کنند، بلکه احساسی که می‌خواهید مخاطب‌ها به کسب و کار شما داشته باشند را نیز تعیین می‌کنند. برای انتخاب رنگ در برندسازی‌، بهتر است رنگی را انتخاب کنید که شما را از دیگر رقبایتان متمایز می‌کند و باعث گیج شدن مشتریان بالقوه‌تان نمی‌شود.

۶. تعریف زبان بصری برند

تعریف زبان بصری برند

زبان بصری برند دقیقا جزئی از هویت برند شماست. زبان بصری از لوگو شروع می‌شود و تا جنبه‌های دیگر کسب و کارتان تاثیرگذار است. تاثیری که هویت بصری روی برندسازی شما می‌گذارد، سازگار کردن همه عناصر برندتان است، به عبارت دیگر یعنی مخاطب‌ها هر یک از اجزای کسب و کار شما را ببینند، بدون یک ثانیه ماتلی، برند شما را به یاد می‌آورد. زمانی که زبان بصری برند شما مشخص شد باید آن را در تمام جزئیات کسب و کارتان به کار بگیرید. جزئیاتی مانند طراحی سایت فروشگاهی‌، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی، محصولات، عکاسی و…
به طور کلی می‌توان گفت دو عامل اصلی در ساخت هویت بصری در برندسازی‌‌، شامل رنگ برند و طرح فونت می‌شود. فونتی که شما در سایت فروشگاهی یا لوگوی کسب و کارتان استفاده می‌کنید به راحتی می‌تواند احساس کلاسیک و مدرن بودن را القا کند.

۷. ساخت صدای برند

ساخت صدای برند

صدای برند سبک ارتباطی شما با مشتریان، روش صحبت کردن و نوشتن برای مشتریان است. صدای برند شما از شخصیت و هویت شما به عنوان یک کارآفرین سرچشمه می‌گیرد. با توجه به کسب و کاری که دارید می‌توانید لحن خود را تغییر دهید. یعنی در صورتی که مخاطب‌های شما اکثرا خانم‌ها هستند می‌توانید لحن صمیمانه‌تری داشته باشید. می‌توانید از اصطلاحات تخصصی استفاده کنید یا کمی لحن شوخ طبعی داشته باشید. صدای شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال صدای برند سازیتو، در اینستاگرام عامیانه‌تر است، در حالی که در صفحه‌ی وبلاگ سازیتو، مقالات با لحنی رسمی‌تر نوشته می‌شوند.

حضور در کانال‌های فروش مختلف

حضور در کانال‌های فروش مختلف

احتمالا تا امروز زیاد شنیده‌اید که به شما گفته می‌شود، حتما در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید و فقط به اینستاگرام اکتفا نکنید. اما بهتر است بدانید که همین کار ساده، شما را چند پله از رقبایتان جلو می‌اندازد. زمانی که شما به صورت مستمر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید، محصولات‌تان را به‌روز کنید، با مخاطب‌ها در ارتباط باشید و به سوال‌های آن‌ها پاسخ دهید، کسب و کار شما زنده می‌ماند.
بسیاری از کارآفرینان، کسب و کار اینترنتی خود را از اینستاگرام شروع کرده‌اند و در همان مرحله باقی می‌مانند. فراموش نکنید که حضور شما در دیگر کانال‌های فروش مانند؛ توییتر، تیک‌تاک، لینکدین و راه‌ندازی سایت فروشگاهی، برای شما مشتریان بیشتری می‌آورد.
ممکن است فردی اسم برند شما را بشنود و هر چقدر در موتورهای جستجو آن را بنویسد، به نتیجه‌ای نرسد، قطعا این موضوع تاثیر بدی بر برندینگ کسب و کار شما می‌گذارد. قطعا بخشی از مخاطبان شما که می‌توانند مشتریان آینده‌ی شما باشند در دیگر شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، بنابراین آن‌ها را نادیده نگیرید.

ساخت سایت فروشگاهی

ساخت سایت فروشگاهی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در برندسازی وجود دارد، طراحی سایت فروشگاهی است. شما هر محصولی که دارید، می‌توانید آن را در سایت فروشگاهی خود بفروشید. سایت‌های فروشگاهی سازیتو امکان فروش محصولات فیزیکی، فایل و خدمات را دارند.
 سایت فروشگاهی به برند شما اعتبار می‌بخشد. زمانی که مخاطبان به صفحه‌ی اینستاگرامی شما مراجعه می‌کنند و آدرس سایت فروشگاهی‌تان را می‌بینند می‌توانند به راحتی با استفاده از لپ‌تاپ یا گوشی همراه خود از سایت شما بازدید کنند. محصولات‌تان را ببیند، اگر صفحه‌ی درباره‌ی ما طراحی کرده‌اید، مطالعه کنند و در صورت رضایت، به سادگی خرید خود را انجام دهند. علاوه‌بر آن سایت‌های فروشگاهی سازیتو امکان اتصال به صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را نیز دارد، یعنی در حالی که فردی از طریق موتورهای جستجو سایت فروشگاهی شما را مشاهده کرد، فقط با یک کلیک می‌تواند صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را نیز دنبال کند.
همچنین دیگر نیازی نیست که نگران خرید هاست و دامنه، طراحی سایت فروشگاهی، سئو سایت و… باشید. سازیتو قالب‌های متنوعی را برای شما آماده کرده است که به راحتی می‌توانید آن‌ها را مطابق با رنگ برندتان شخصی‌سازی کرده و از آن‌ها استفاده نمایید.
هر چه سفر مشتری برای رسیدن به محصولات‌تان را ساده‌تر طراحی کنید، مشتریان سریع‌تر می‌توانند از مرحله‌ی تصمیم‌گیری به مرحله‌ی خرید برسند. با راه‌اندازی سایت فروشگاهی سازیتویی خود، می‌توانید اینماد تهیه کنید تا مخاطبان راحت‌تر به کسب و کارتان اعتماد کنند.

تاثیر بازاریابی محتوایی در برندسازی

تاثیر بازاریابی محتوایی در برندسازی

بازاریابی محتوایی باعث حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتری جدید می‌شود و انواع مختلفی دارد. مانند: اخبار، مقاله وبلاگ، رپورتاژ، پرسش و پاسخ و… . در فرایند برندسازی‌‌، بازاریابی محتوایی به شما در افزایش اعتبار برندتان کمک می‌کند.
محتوای شما می‌توانید آموزشی یا سرگرم کننده باشد، برای مثال می‌توانید یک مهارت به مخاطبان خود یاد بدهید. همچنین با ایجاد حس خنده و شادی می‌توانید باعث ایجاد ارتباطی صمیمانه‌تر با آن‌ها شوید.
نکته‌ی مهم در بازاریابی محتوایی این است که برای مخاطبین خود یک منتور باشید و نه یک فروشنده. به جای آنکه فقط روی فروش خود تمرکز کنید، شروع به آموزش دادن مهارت‌ها و تجربیات خود به مخاطبین کنید. بعد از انجام دادن این کار قطعا تاثیراتش را خواهید دید و به شکل شگفت انگیزی، فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد.

برند مارال شاکر حسینی

برند مارال شاکر حسینی

برند مارال کالکشن یکی از برندهای موفق است که کسب و کار اینترنتی خود را از اینستاگرام شروع کرد. بعد از گذشت مدتی با بیشتر شدن مشتریان و مخاطب‌های برندش، برای ساده‌تر شدن فرایند فروش، سایت فروشگاهی سازیتویی خود را راه‌اندازی کرد.
مارال شاکر حسینی برای افزایش اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی او، نماد الکترونیک خود را ثبت کرده و چند راه ارتباطی در سایت فروشگاهی خود قرار داده است. برند مارال کالکشن را افراد زیادی می‌شناسند، این برندسازی دلایل زیادی از جمله؛ رنگ برند، لوگو،‌ لحن برند، نحوه عکاسی، محصولات و.. دارد. اگر می‌خواهید شما هم یکی از کارآفرینان موفق با برند شخصی خود باشید، همین الان سایت فروشگاهی خود را در کمتر از ۱۴ روز راه‌اندازی کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره‌ی معنای برند‌، ۷ مرحله‌ی اصلی برندسازی‌ و راه‌حل‌های دیگری به مسیر برندسازی‌تان کمک می‌کند، صحبت کردیم. بعد از آن ۷ مرحله‌ی اصلی که از ابتدای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود باید در نظر بگیرید،‌ مهم‌ترین نکته، ساخت سایت فروشگاهی است.
سایت فروشگاهی نگرانی شما را بابت جواب دادن به سوالات تکراری در صفحه‌ی اینستاگرام، برطرف می‌کند. همه‌چیز با چند کلیک آماده‌ی ارائه برای مخاطبین شماست. اگر می‌خواهید برندی حرفه‌ای داشته باشید، همین الان دست به کار شوید.