زمان مطالعه ۸ دقیقه

چطور محصولاتم را بفروشم؟ روش‌های فروش کالا

چطور محصولاتم را بفروشم؟ روش‌های فروش کالا

فروش محصول به مشتری یکی از چالش‌های هر کسب و کاری است. اگر قصد دارید کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید در ابتدا باید با روش‌های فروش محصولات آشنا شوید و سپس اقدام به فروش کنید. 


همه‌ی کسب وکار‌ها با چالش روش‌های فروش محصولات روبرو هستند. شناخت مشتریان و مخاطبان هدف شاید اولین قدم در مرحله‌ی فروش باشد، اما متقاعد کردن آن‌ها و هدایت کردن‌شان به سمت خرید قدم بعدی و مهم شماست که باید برای آن به خوبی برنامه‌ریزی کنید. فرقی نمی‌کند که صاحب یک برند قدیمی باشید و یا به تازگی کسب و کار نوپای خود را راه‌اندازی کرده‌اید. باید تا آنجا که می‌توانید با روش‌های فروش محصولات آشنا شده، مناسب‌ترین روش را انتخاب کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.
اینکه چطور اجناس خود را بفروشیم، قطعا سوال اول هر صاحب کسب و کاری است. برای رسیدن به پاسخ این سوال در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با روش‌های فروش کالا و نکات افزایش فروش آشنا کنیم.

فروش محصول در فروشگاه فیزیکی خود

فروش محصول در فروشگاه فیزیکی خود
احتمالا اولین روش فروش محصول که به ذهن افراد خطور می‌کند، فروش محصولات در یک فروشگاه فیزیکی است. داشتن یک فروشگاه فیزیکی آرزوی بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کار است. اگر بتوانید از پس هزینه‌های فروشگاه بر بیایید و مکان مناسبی برای فروشگاه خود پیدا و انتخاب کنید، این روش فروش محصول، می‌تواند روش مناسب و خوبی برای شما باشد.
از این طریق می‌توانید علاوه‌بر جذب مشتری و افزایش فروش در محل زندگی خودتان، سبب جذب گردشگران و یا توریست‌هایی که به محل زندگی‌تان می‌آیند، شوید. 
اگر با دکوراسیون و ویترین جذاب بتوانید افراد را علاقه‌مند به ورود به مغازه‌تان کنید، می‌توانید از طریق دیگر روش‌های خلاقانه آن‌ها را به فروش تشویق کنید. 

فروش محصول در دیگر فروشگاه‌ها

فروش محصول در دیگر فروشگاه‌ها
اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده باشید، حتما کالاهای بی‌شماری را بر روی قفسه‌های فروشگاه می‌بینید. یکی دیگر از روش‌های فروش محصولات، فروش آن‌ها در دیگر فروشگاه‌ها می‌باشد. 
حتما در حوزه‌ی فروش شما، فروشگاه‌های بی‌شماری وجود دارند. با مراجعه به این نوع از فروشگاه‌ها می‌توانید  محصولات خود را ارائه و برای فروش‌شان با صاحبان این فروشگاه‌ها مذاکره کنید. این روش فروش محصول می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای شما باشد. محصولات شما می‌تواند در تبلیغات و قفسه‌های این فروشگاه‌ها دیده شود و  در دراز مدت خواهید دید که چطور فروش محصولات‌تان افزایش خواهد یافت و افراد بسیاری با کسب و کار شما آشنا خواهند شد.

فروش محصول با ایجاد سایت فروشگاهی

فروش محصول با ایجاد سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاهی، یکی دیگر از روش‌های فروش محصولات است. فرقی نمی‌کند که محصول شما چیست، ایجاد فروشگاه اینترنتی یکی از موارد مهم برای فروش و پیشی گرفتن از رقبای‌تان است. داشتن یک وب‌سایت فروشگاهی برخلاف دو روش بالا، هزینه‌‌های هنگفتی نخواهد داشت و شما با چند کلیک می‌توانید فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده و با افزایش فروش و مشتری روبرو شوید. 
در مقاله‌ی چگونه کالای فروشگاه خود را به صورت آنلاین بفروشیم؟ اشاره کردیم که بهترین روش فروش کالا از طریق ساخت سایت فروشگاهی است. دلایل بسیاری برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد که 5 مورد بسیار مهم به شرح زیر است:

  1. حضور وکسب اعتبار بیشتر
  2. افزایش بازدید و فروش
  3. دسترسی آسان مخاطبان‌تان
  4. امتیازی در مقابل رقبای‌تان
  5. صرفه‌جویی در وقت و هزینه 

‌ پس بهتر است این روش را در نظر داشته و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید. با وجود مطالب و مقالات بسیار در اینترنت، شاید ‌طراحی فروشگاه اینترنتی و مسائلی همچون ‌خرید دامنه‌ کمی برای‌تان پیچیده و گنگ به نظر برسد و شما را از ساخت سایت فروشگاهی منصرف کند، اما امروزه پلتفرم‌هایی تحت عنوان فروشگاه‌ساز‌های آنلاین  پدید آمده‌اند که به راحتی می‌توانید فروشگاه اینترنتی مورد نظرتان را راه‌اندازی کنید. یکی از این پلتفرم‌های فروشگاه ساز، سازیتو است. 
سازیتو یک فروشگاه آنلاین سایت‌ساز است. ما در سازیتو با آموزش، ایجاد بستر و مشاوره، کسب‌‌وکار های کوچک و بزرگ را همراهی می‌کنیم. با سازیتو می‌توانید کسب‌وکار‌تان را پرورش دهید و علاوه بر خدمت رسانی به مخاطبان‌تان ، شروع به کسب درآمد کنید.
با فروشگاه ساز سازیتو، دیگر نیاز نیست خود را درگیر مسائل فنی و پیچیده‌ی تخصصی کنید، و با ساخت سایت در سازیتو فقط کافیست بر روی فروش و جذب مشتری کسب و کار خود تمرکز کنید. از مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی در سازیتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی فنی
  • امنیت رایگان 
  • آدرس اینترنتی اختصاصی
  • شخصی سازی ظاهر فروشگاه
  • دریافت نماد اعتماد الکترونیک

برای آشنایی بیشتر با دیگر خدمات بی‌شمار سازیتو می‌توانید به ۲۵ دلیل برای اینکه فروشگاه ساز سازیتو را انتخاب کنید مراجعه کنید. 
یکی از مزایای مهم ساخت سایت در سازیتو، هزینه ساخت سایت رایگان آن است. برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی در سازیتو نیاز به پرداخت هزینه اولیه ندارید. در نتیجه می‌توانید در سازیتو ثبت نام کنید و امکانات آن را تا 14 روز به صورت رایگان  بررسی و فروش خود را آغاز کنید.

فروش محصول در شبکه‌های اجتماعی

فروش محصول در شبکه‌های اجتماعی
طبق آمار‌ها چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، واتسپ، تلگرام و... استفاده می‌کنند. در میان این شبکه‌های اجتماعی در دهه‌ی اخیر، اینستاگرام با افزایش کاربران روبرو شده و بستری بسیار مناسب برای صاحبان کسب و کار برای فروش اینترنتی شده است چرا که در میان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام با ۴۵.۳ درصد در رتبه دوم قرار می‌گیرد و این پلتفرم را تبدیل به یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کاربران شده است. برای راه‌اندازی آنلاین شاپ اینستاگرامی تنها کافیست در این پلتفرم عضو شوید و محصولات خود را به فروش برسانید.
عکاسی خوب از محصول، نوشتن توضیح محصول، هشتگ‌گذاری صحیح، پاسخ دادن به نظرات و دایرکت مخاطبان، برقراری ارتباط صحیح با مشتریان، افزایش تعامل با مخاطبان و افزایش ‌نرخ تعامل در اینستاگرام‌ به شما در افزایش فروش بهتر کمک می‌کند. 
یکی از نکات مثبت ساخت سایت فروشگاهی در سازیتو این است که می‌توانید با راه‌اندازی فروشگاه در سازیتو صفحه‌ی اینستاگرام فروشگاه‌تان را به پنل مدیریتی فروشگاه اضافه‌ کنید و علاوه‌بر فروش از طریق اینستاگرام، فروش سایت اینترنتی‌تان را نیز افزایش دهید. 

فروش محصول در مارکت‌پلیس‌ها

فروش محصول در مارکت‌پلیس‌ها
یکی دیگر از روش‌های فروش کالا، فروش از طریق مارکت‌پلیس‌ها است. مارکت‌پلیس‌ها پلتفرم‌هایی هستند که صاحبان کسب و کار با استفاده از خدمات و سایت این پلتفرم‌ها می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. برای مثال یکی از این مارکت‌پلیس‌ها در کشورمان دیجی کالا می‌باشد. مارکت‌پلیس‌ها بستری آنلاین برای شما ایجاد می‌کنند تا محصولات‌تان را ارائه و فروش خود را آغاز کنید. البته این کار مزایا و معایب خود را دارد که در مقاله‌ی مزایای فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به مارکت ‌پلیس‌ها  به آن اشاره کرده ایم. 

نکات فروش محصول

نکات فروش محصول

 برای فروش و افزایش فروش لازم است با نکاتی آشنا شوید. ما در بخش وبلاگ سازیتو، به طور جامع درباره‌ی نکات فروش و بازاریابی دیجیتال، مقالاتی را منتشر کرده‌ایم که می‌توانند برای شما بسیار سودمند باشند. اما در این قسمت از مطلب به چند نکته‌ی فروش اشاره خواهیم کرد.

قبل از فروش تحقیق کنید

تحقیق قبل از فروش
پیش از شروع فروش، نیاز است که بدانید چه نوع کالایی را قرار است بفروشید، مخاطبان شما چه کسانی هستند، نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها چیست، چه قیمتی باید برای هر کالا ارائه دهید. این به معنی است که باید بدانید چه ارزشی را قرار است به مخاطب ارائه کنید. 


سئوی قوی

سئوی قوی
میلیون‌ها وب‌سایت وجود دارند، چگونه افراد قرار است وب‌سایت فروشگاهی شما را پیدا کنند و از شما خرید کنند؟ ‌سئوی قوی‌ در این قسمت به شما کمک می‌کند. با این روش، الگوریتم‌های گوگل سایت شما را پیدا کرده و آن را در لیست جستجوی کاربران هدف‌تان قرار می‌دهند. استراتژی‌های سئو شامل: اضافه‌کردن کلمات کلیدی، توضیحات متا، عنوان‌ها، آلت‌تکست تصاویر و محتوای ارزشمندی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهید. 

آنالیز رقبا

آنالیز رقبا
نیاز است که بدانید تقاضای محصول با قیمتی که ارائه می‌دهید مناسب است یا خیر. برای شروع این کار لازم است که رقبای‌تان را آنالیز کنید. آیا رقبای شما در مسیر کسب و کار خود موفق و پیشرو هستند؟ موفق‌ترین رقبای شما چه کاری را به درستی انجام می‌د‌هند؟ ‌آنالیز رقبا‌، به شما در برداشتن قدم‌های درست در مسیر کسب و کار و جلوگیری از اشتباهات کمک بسیاری می‌کند. 


قیمت‌گذاری صحیح

قیمت‌گذاری محصول
درست است که در مرحله‌ی آنالیز رقبا، به نحوه‌ی قیمت‌گذاری آن‌ها باید توجه کنیم، اما فراموش نکنید که این به معنی نیست که اگر قیمت محصول‌تان را به نسبت قیمت‌گذاری رقبای‌تان کاهش دهید، فروش‌تان افزایش می‌یابد. افراد مشتاق این هستند که برای کالا‌ی با کیفیت، هزینه پرداخت کنند. برای آشنایی کامل با استراتژی‌های قیمت‌گذاری محصول می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. 

نتیجه‌گیری 


آشنایی با نحوه‌ی فروش محصولات و روش‌های فروش کالا از موارد بسیار مهم برای فروش کالا است. با آشنایی با این روش‌ها و به کارگیری آن‌ها، به راحتی می‌توانید فروش خوبی داشته و در دراز مدت افزایش فروش و افزایش مشتری را برای کسب و کار خود رقم بزنید. در این مطلب با ۵ روش فروش کالا آشنا شدیم و هرکدام از آن‌ها را بررسی کردیم. امیدواریم با استفاده از این روش‌ها و نکات، به خوبی در مسیر پروسه‌ی رونق کسب و کار خود قدم بردارید.