زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چطور مشتری مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟

چطور مشتری مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟

یکی از چالش‌های کسب و کار‌های نو‌پا و متوسط یافتن مشتری جدید است. یافتن بازار هدف برای فروش در یک کسب و کار اهرمی است که کمک به تدوین استراتژی‌های فروش و بازاریابی ما می‌کند.


برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینستاگرامی یا طراحی سایت فروشگاهی یکی از چیزهایی که نیاز دارید یافتن مشتریانی است که از آن خرید کنند. بسیاری از افراد در یافتن بازار هدف و مشتری هدف نا‌توانند و در نتیجه فروش مناسبی را تجربه نمی‌کنند. داشتن یک مشتری مناسب، بهتر از مشتریانی است که ممکن است یک بار از شما خرید کنند و بعد شما را به فراموشی بسپارند. در واقع یک مشتری وفادار ۱۰ برابر یک مشتری جدید برای شما ارزش‌آفرینی مالی ایجاد می‌کند.

چطور برای فروشگاه خود مشتری پیدا کنیم؟

یافتن مشتری مناسب
در ابتدا برای یافتن مشتری مناسب برای کسب و کار خود باید نوع خدمتی که ارائه می‌دهید و پلتفرمی که مشتریان شما در آن فعال‌اند را شناسایی کنید. به عنوان مثال؛ کسب و کار‌هایی که خدمتی را برای کسب و کار‌های دیگر ارائه می‌دهند، باید در پلتفرم‌هایی مانند لینکدین فعال باشند. ‌لینکدین‌ محل فعالیت برند‌ها و افراد حرفه‌ایست و می‌تواند به شما در یافتن مشتریان هدف‌تان کمک کند. 
اگر محصول فیزیکی یا دیجیتالی را برای فروش ارائه می‌دهید، می‌توان گفت شما گستره‌ی بزرگ‌تری از مخاطبان را باید پوشش دهید. برای این‌که در یک بازار بزرگ‌تر فعالیت کنید نیاز به فعالیت در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام دارید تا مشتری هدف خود را پیدا کنید و فروش بیشتری را داشته باشید.
در واقع در ابتدای امر شما برای یافتن مخاطبان هدف خود نیاز به شناخت پرسونای مشتری خود دارید. تعیین پرسونا به یافتن مخاطب شما کمک فراوانی می‌کند و شما با داشتن یک اینفوگرافیک از پرسونای مشتری هدف، فروش هدفمندی را خواهید داشت.
در ادامه با پرسونای مشتری بیشتر آشنا می‌شویم.

پرسونای مشتری چیست و چطور باید به آن برسیم؟

پرسونای مشتری هدف
پرسونای مشتری هدف، داده‌ایست که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد، تا شناخت درستی را از مشتری ایده‌آل خود داشته باشد. تمام استراتژی‌های بازاریابی، فروش و تولید محتوا بر اساس پرسونای مشتریان شکل می‌گیرد. تعیین پرسونای مشتریان به اشخاص کمک می‌کند تا بتوانند درک درستی از مشتری هدف خود داشته باشند و با او همزاد‌پنداری کنند. این درک صاحبان کسب و کار، در خدمتی که به مشتری خود ارائه می‌دهند و درک کردن نقاط درد مشتریان کمک‌رسان است. 
در واقع درک درست از پرسونای مشتری هدف ما را در یافتن نیاز‌ها، خواسته‌ها، رفتار، هدف و سیستم فکری مخاطب کمک می‌کند و این امر موجب خدمت رسانی بهتر و در نتیجه رضایت مشتری و بازگشت او برای خرید مجدد می‌شود.

به طور کلی پنج مرحله برای تعیین پرسونای مخاطبان وجود دارد که نباید آن‌ها را فراموش کنید

در مورد مشتریان خود تحقیق کنید


مشتریان فعلی خود را زیر ذره‌بین بگیرید. اطلاعاتی از جمله؛ سن، درآمد، زبان، محل زندگی و کار، رفتارهای خرید، علایق و سلایق و وضعیت تاهل و زندگی را جمع‌آوری کنید. البته آمار و اطلاعات این چنینی از پیش در بسیاری از سایت‌ها تحلیل شده و شما با جست و جوی آن‌ها می‌توانید با پرداخت هزینه یا به صورت رایگان دریافت‌شان کنید.
حالا سراغ رقبای خود بروید. ببینید که آن‌ها با چه گروهی از خریداران تعامل دارند و مشتریان هدف آن‌ها چه قشری هستند و چه سیستم فکری‌ای دارند. پرسونای مخاطبان خود را با آن‌ها تطبیق دهید و ببینید که آیا آن‌ها نیز مشتری هدفی مانند شما دارند؟

نقاط درد مشتریان را شناسایی کنید


شناخت مشکلات مشتریان برای شما امکان خدمت‌رسانی بهتر به مخاطب هدف را فراهم می‌کند. نقاط درد و دشواری مشتری هدف شما، چیزی است که شما با حل کردن آن و رفع مشکلات مشتری، می‌توانید مشتریانی راضی را داشته باشید یا به واسطه‌ی آن، خدمات خود را گسترش دهید.
برای یافتن نقاط درد مخاطبان، نیاز به حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی و ردگیری تعاملات مشتریان و نظرات آن‌ها در مورد کالا‌های هدف شما دارد. به عنوان مثال، شما و رقیب‌تان یک کالا را برای مشتریان عرضه می‌کنید. اما در کالای عرضه شده توسط رقیب شما کاستی خاصی وجود دارد که شما می‌توانید در محصول خود برطرف کنید. این موضوع به رفع یک نقطه درد در خریدار هدف شما کمک می‌کند، و این امر باعث ساخت مشتری وفادار برای کسب و کار شما می‌شود. 

اهداف مشتریان را بشناسید


همه‌ی ما جدا از درد‌ها و تنگنا‌هایی که در زندگی داریم، اهدافی را نیز برای آینده‌ی خود داریم. مشتری هدف ما نیز همین چهارچوب‌ها را در مورد مشکلات و اهداف زندگی‌اش دارد. در واقع در چنین شرایطی است که یک کسب و کار وارد عمل می‌شود تا علاوه بر رفع نقاط درد خریداران، آن‌ها را به اهداف‌شان نیز برساند.
در واقع هدف شما این خواهد بود تا اهداف محصول خود را با اهداف مشتری مناسب خود هم‌سو قرار دهید، تا به بتواند مشتری را به هدف‌های ذهنی‌اش برساند و از طرف دیگر دردی از مشتری را حل کند.

برند شما چه کمکی به پرسونای شما ارائه می‌دهد


در این بخش صحبت از منافع است. همه‌ی ما به دنبال منافع خود در زندگی هستیم. شما در این مرحله باید در نظر بگیرید که محصول و یا خدمت شما چه منفعتی را به مشتری هدف می‌رساند. در مقابل چیزی که از مشتری دریافت می‌کنید نیز در مقابل چیزی که ارائه می‌دهید باید متناسب باشد.
در واقع در این مرحله میزانی که محصول شما ارزش آفرینی کرده است و زندگی کاربر را ساده کرده است مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان بازده واقعی یک محصول را سنجید.

تبدیل تحقیقات به پرسونای مشتری


حالا زمان آن رسیده است تا تحقیقاتی را که انجام داده‌اید کنار هم بگذارید و پرسونا‌های منحصر به فرد از مشتریان هدف خود بسازید. این پرسونا‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند و در واقع افرادی بسیار شبیه یکدیگر هستند. برای پرسونای خود یک اسم حقیقی انتخاب کنید و برای او محتوا تولید کنید و بر اساس او استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود را تعیین کنید. مطمئن باشید سایر مشتریان هدف شما نیز با این محتوا و محصول ارتباط مناسب را خواهند گرفت.

به عنوان مثال:
محسن حسینی
حدودا ۲۵ ساله
احتمالا دانشجو یا با سابقه‌ی کاری کم
علاقه‌مند به کتاب‌خوانی
دنبال راحتی
عاشق محیط زیست
کمی تنبل


در این مثال خریدار هدف محسن است که برای یک کتا‌ب‌فروشی آنلاین به عنوان پرسونای هدف در نظر گرفته شده است. به طور کلی پرسونا یا بازار هدف این کتاب فروشی افرادی شبیه به محسن هستند و شما با یافتن آن‌ها می‌توانید دامنه مخاطبان گسترده‌تری را داشته باشید و فروش با کیفیتی برای خود رقم بزنید.

بازار هدف را بشناسید

بازار هدف مشتری
بازار هدف، بازاری متشکل از پرسونا‌های هدف شماست. بگذارید بلعکس به این موضوع نگاه کنیم. کسی که به دنبال خرید کفش باشد احتمالا به راسته‌ی کفش فروشان بازار مراجعه می‌کند. در یافتن مشتری هدف داستان کمی متفاوت است و کسب و کار‌ها برای یافتن مشتری مناسب به راسته مشتریان کفش مراجعه می‌کنند و محصول خود را معرفی و عرضه می‌کنند.
شناخت بازار هدف شامل شناختن راه‌های فروش و کانال‌هاییست که مشتریان هدف شما در آن زمان خود را می‌گذرانند. اگر بازار هدف خود را به درستی پیدا کنید به راحتی خواهید توانست به مشتریان بیشتری سرویس دهید و یافتن مشتری برای‌تان ساده‌تر خواهد بود. یافتن مشتریان بالقوه که با پرسونای شما هم‌سو هستند می‌تواند شاه‌کلید برد شما در یافتن مشتری مناسب باشد.
پس طیف مشتریان خود را به درستی پیدا کنید تا بتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید.

تاثیر مشتری مناسب بر فروش بالا

مشتری هدف بر فروش بالا
مشتری مناسب به دلیل هم‌سو بودن اهدافش با اهداف کسب و کار شما و به دلیل مشاهده‌ی رفع دغدغه‌هایش، شما را تاحد زیادی دوست و همراه خود می‌بیند نه فروشنده‌ای که به دنبال منافع خود است. در واقع چنین مشتری مناسبی می‌تواند تبدیل به مشتری ثابت کسب و کار شما شود و دائما از شما خرید کند. نقش مشتری ثابت بر فروش یک کسب وکار به مراتب بیشتر از مشتری جدید است زیرا که روندی که برای ‌جلب اعتماد یک مشتری‌ جدید صرف می‌شود هزینه‌بر و زمان‌بر‌تر است. می‌توان گفت که داشتن یک فروشگاه و داشتن فروشی نصفه و نیمه تازه شروع داستان است. ‌حفظ مشتری‌ و ساختن مشتریان وفادار کلید موفقیت و سود‌های تصاعدی برای یک برند است.

حفظ مشتری چیست؟

حفظ مشتری چیست؟
حفظ مشتری مناسب و هدف، به معنای جلو‌گیری از ریزش مشتری است. اگر ‌نرخ بازگشت مشتری‌ خود را افزایش دهیم، به این معناست که ما تعداد مشتریان هدف خود را زیاد کرده و آن‌ها را به عنوان مشتریان وفادار داشته باشیم و حفظ کنیم. در واقع حفظ مشتری می‌تواند باعث تداوم خرید و توسعه محصول شما شود. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم مشتریان قدیمی ۱۰ برابر بیش از خرید اول خود برای یک کسب و کار ارزش دارند.
یکی از بهترین پارامتر‌ها برای سنجش نقاط ضعف یک کسب و کار بررسی دلایل افت و ریزش مشتریان هدف است. شما با بررسی میزان افت مشتری و عیب یابی کسب و کارتان می‌توانید مشکلات و نقاط منفی کسب و کارتان را بسنجید و رفع کنید.

پیدا کردن مشتری با ساخت سایت فروشگاهی با سازیتو

افزایش مشتری با سازیتو
طراحی سایت فروشگاهی با سازیتو برای شما امکان یافتن مشتری‌های جدید را فراهم کرده‌است. همچنین در جهت حفظ مشتری نیز همراه همیشگی شماست تا بتوانید فروش بیشتری را داشته باشید. در ادامه با توضیح امکانات جذب و حفظ مشتری، شما را با امکانات سازیتو بیشتر آشنا می‌کنیم.

اتصال به ترب و ایمالز


از مراجع یافتن محصولات در سایت‌های مختلف، ترب و ایمالز هستند. شما می‌توانید سایت‌های ساخته شده با سازیتو را به ترب و ایمالز متصل کنید.عرضه شدن محصولات شما در ترب و ایمالز باعث دیده شدن محصول شما در این سایت‌ها و یافتن مشتری جدید می‌شود.

کد تخفیف تکی و گروهی 


کد‌های تخفیف در سازیتو ابزاری برای حفظ و ترغیب کردن مشتری هدف شما برای خرید از شماست. برای آن‌که بتوانید فروش بیشتری داشته باشید می‌توانید از کد‌های تخفیف پیشرفته سازیتو که قابلیت تغییر بر اساس سبد خرید، سقف سفارش و سقف تخفیف دارند، استفاده کنید. از کد‌های تخفیف، می‌توان جهت ترغیب مشتریان جدید برای خرید از شما و تشویق مشتریان قدیمی برای خرید مجدد از شما استفاده کرد.

سئوی خودکار و تکنیکال


 همه‌ی افراد به دنبال راه‌هایی جدید برای فروش محصول هستند تا مشتریان جدید داشته باشند. یکی از ابزار‌هایی که سازیتو در اختیار شما قرار می‌دهد سئوی خودکار است. سازیتو توضیحات و مشخصات محصولات شما را تبدیل به داده‌ها و ‌سایت مپ‌ کاملی می‌کند که برای گوگل قابل خواندن است و شما با استفاده از آن می‌توانید در گوگل دیده شوید و در نتایج بالا‌تر بیایید.
از نظر سئوی تکنیکال نیز سایت‌های ساخته شده با سازیتو بهینه‌اند و شما از نظر گوگل سایتی پر سرعت و بهینه شناخته می‌شوید و این موضوع باعث گرفتن امتیاز مثبت از طرف گوگل می‌شود. 

نتیجه‌گیری


یافتن مشتری جدید و مشتری هدف برای یک کسب و کار یکی از المان‌های مهم برای فروش بیشتر است. یافتن مشتری مناسب همیشه چالشی است که رفع کردن آن منجر به دیده‌شدن و شناخته شدن شما و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود. شناخت پرسونای مشتری هدف، به  شما در تصمیم‌گیری‌های اصلی که در کسب و کار خود انجام می‌دهید کمک بسیاری می‌کند. از طرفی دیگر ساخت سایت فروشگاهی یکی از راه‌های افزایش مشتری هدف شما با ساختن راهی جدید برای فروش است.