زمان مطالعه ۵ دقیقه

چهار نمونه از بازاریابی‌های موفق در صنعت مد

چهار نمونه از بازاریابی‌های موفق در صنعت مد


وجود استراتژی مناسب برای موفقیت هر برندی یک نیاز اساسی به شما می‌رود. در صنعت مد و فشن به علت حضور رقبای بزرگ، داشتن استراتژی مهم‌تر نیز می‌شود. برای داشتن استراتژی مناسب لازم است از تجربیات دیگران استفاده کرده و با داشتن اهداف کوتاه و بلند مدت، برنامه‌ای کامل برای رسیدن به اهداف خود برگزید. در این متن ۵ نمونه از برند‌های بزرگ دنیا در صنعت مد که با استفاده از استراتژی صحیح به نتیجه‌ی مطلوبی رسیده اند، بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

بازاریابی صنعت مد و فشن چیست؟

بازاریابی مد، یک شاخه از بازاریابی می‌باشد که با تبلیغات پوشاک و اکسسوری برای یک بازار هدف مشخصی سر و کار دارد. این نوع بازاریابی شامل تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. 
مهم‌ترین بخش بازاریابی مد، شناسایی و یافتن بازار هدف است. از دیگر بخش‌های مهم در بازاریابی مد و فشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چه نوع پوشاک و اکسسوری‌ای قرار است به فروش برسد
  2. محل فروش این نوع پوشاک و اکسسوری کجاست
  3. از چه نوع تبلیغاتی برای محصول مورد نظر باید استفاده کرد
     

 

بازاریابی‌های موفق در صنعت مد

 

نایکی

نایکی با یک قصه‌ی پر از احساس برای به دست گرفتن ذهن و قلب مردم راه خود را آغاز کرد. رقیب و تقلید‌کننده در عرصه‌ی ورزش بسیار است اما با داشتن ۴۸ درصد از سهم بازار کفش ورزشی (۹۶ درصد از بازار کفش بسکتبال) در آمریکا، هیچ کس حتی جرئت نزدیک شدن به نایکی را ندارد. نایکی استراتژي خود را برای شروع، با یک داستان پر احساس بنا کرده. با شعار “Just do it” به معنای فقط انجامش بده و حضور شخصیت‌هایی چون کالین کافرنیک، عرش اعلاء این صنعت را فتح کرد. نایک به‌واسطه‌ی تصاویری که در ذهن مخاطبان خود در تمام دنیا به جا گذاشته و ایجاد کمپین‌هایی که قلب شما را به تپش درمی‌آورد در صدر جدول برندهای صنعت کفش ورزشی قرار گرفته است.

نایکی

نایکی زبان ارتباط را بلد است. با استفاده از تبلیغات دهان به دهان، قصه‌ها و برانگیختن احساساتی که شاید نتوان آن‌ها را توصیف کرد اما می‌شود مدت‌ها درموردشان صحبت کرد، جای پای خود را در تمام دنیا سفت کرده است. هر گاه کسی با استفاده از نایکی، با کمک نایکی یا درباره‌ی نایکی قصه می‌گوید، از نو نایکی است که برنده می‌شود.

کانورس

کانورس کم کم متوجه شد که تبلیغ از طریق مشتریان و حفظ دنبالکنندگان با کلمات ممکن نیست. باید کاری می‌کرد که مخاطبانش حاضر به تماشا و نمایش آن باشند. چیزی بیشتر از یک تبلیغ. درواقع چیزی که کانورس را از رقبا جدا می‌کرد مخاطبانش بود و لازم بود این مخاطبان را برای خود نگه دارد. کانورس وقت و هزینه خود را صرف کارهایی کرد که به طور مستقیم سودی برای خود ندارد. موضوعاتی جذاب که بلافاصله فروش را بهبود نمی‌بخشد. برای مثال کانورس استودیویی با بهترین امکانات تولید کرد. این استودیو را به طور کاملا رایگان در اختیار گروه‌های آهنگ‌ساز قرار داده و از آن‌ها هیچ چیز در ازای این کار درخواست نکرد. نه پول، نه ساختن آهنگی برای کانورس و نه حتی پوشیدن کفش‌هایش تمام این کارها را انجام داد تا دوباره رابطه‌ای ویژه و فراتر از یک برند با بازار هدف خود برقرار کند.

کانورس

مدکلوت

وبلاگ این برند برای طرفدارانش بسیار محبوب است. مدکلوت وبلاگی به روز، زنده و پر از زرق و برق دارد. همین وبلاگ باعث شده تا طرفداران بتوانند به آسانی راهی برای جذاب بودن پیدا کنند. پست‌های وبلاگ این برند مطالب بسیاری را پوشش می‌دهند. از مصاحبه با افراد پر طرفدار، گفتن از مد روز، راهنمای خرید هدیه تا دستور العمل برای غذاهای خوشمزه و… هر جا که از میان صحبت‌های گوناگون راهی پیدا شود، لینکی به محصولات خود می‌دهد تا در انتها نتیجه گیری مخاطبان خرید از محصولاتش باشد. نتیجه چیست؟ یک بازی برد-برد که هم برند هم مخاطبین از آن بهترین استفاده را خواهند برد. مشتریان قدیمی، لباس‌های مورد علاقه خود را از این برند خریداری کرده و مشتریان جدید با یافتن پاسخ پرسش هایشان از وبسایت،‌ با این برند آشنا خواهند شد.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

مدکلوت

تیفانی و کو

این برند نحوه حضور در شبکه‌های اجتماعی را به سطوح بالاتری رساند. بر خلاف بسیاری دیگر از برندها،‌ شبکه اجتماعی محلی برای تکرار صحبت‌ها و معرفی محصولات این برند نیست. در واقع کاملا برعکس است. این شرکت از نظر تعامل با مشتریان و پاسخگویی در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی یکی از بالاترین رتبه‌ها را دارا است. مثلا یکی از کارهای پربازده تیفانی و کو، در سال ۲۰۱۵ طراحی و ارائه برنامه یافتن حلقه نامزدی بود. کاربران می‌توانستند از این برنامه برای انتخاب بهترین حلقه‌ی نامزدی با تمام جزئیات استفاده کنند. آن‌ها حتی می‌توانستند با استفاده از دوربین تلفن همراه خود شکل قرار گیری هر حلقه را در دست خود دیده و از انتخاب خود مطمئن شوند. نتیجه‌ی این کمپین چیزی نبود جز افزایش ۲۰ درصدی میزان فروش.

 

با فروشگاه‌ساز سازیتو به راحت‌ترین شکل ممکن طراحی سایت خودتان را انجام دهید.

 

وبلاگ نویسی

نتیجه‌گیری

هر یک از این استراتژی‌ها بسته به هدف در نظر گرفته شده نتیجه‌ی مطلوبی را برای برند در پی داشته‌اند. پس پیش از هر چیز لازم است اهداف خود را بدانیم و مطابق با اهداف و مخاطبان کسب و کارمان مناسب‌ترین استراتژی را برای رسیدن به آن اهداف انتخاب کنیم.