زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

چگونه تامین کننده پیدا کنیم؟ 

چگونه تامین کننده پیدا کنیم؟ 

افراد هنگام تصمیم‌گیری برای شروع یک کسب و کار با چالش بزرگی تحت عنوان پیدا کردن تامین کننده مواجه می‌شوند. در این مقاله، ما به این سوال که چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم؟ پاسخ خواهیم داد. اگر در مسیر پیدا کردن تامی کننده هستید این مقاله را از دست ندهید. 


پس از اینکه مراحل تحقیق و بررسی، ایجاد طرح کسب و کار(بیزینس پلن)، بودجه‌بندی و حسابداری را انجام دادید باید یک تامین‌ کننده خوب برای فروش پیدا کنید. تامین کنندگان مناسب خطرات مرتبط با اختلالات زنجیره تامین را کاهش خواهند داد. داشتن روابط با تامین کنندگان جایگزین نیز می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند. پیدا کردن بهترین تامین کننده برای کسب و کار شما می‌تواند زمان‌بر باشد، اما پیگیری مستمر و درست آن در ابتدای کار به شما کمک می‌کند تا یک کسب و کار موفق بسازید. در این مقاله همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه می‌توانید یک تامین کننده مناسب پیدا کنید. 

انواع تامین‌کنندگان

انواع تامین‌کنندگان
ابتدا باید با برخی از انواع مختلفی از تامین‌کنندگان آشنا شوید: 


تولیدکنندگان

تولیدکننده شرکتی است که محصولی را از ابتدا می‌سازد و مستقیماً به شما یا عمده‌فروشان می‌فروشد. آن‌ها معمولاً مقادیر بالای حداقل سفارش را درخواست می‌کنند، به این معنی که شما باید به صورت عمده سفارش دهید و جایی برای ذخیره تمام موجودی پیدا کنید. این بدان معنی است که سرمایه گذاری مالی قابل توجهی پیش رو دارید، اما شما محصولاتی را با کمترین قیمت ممکن دریافت خواهید کرد و با هر فروش سود بیشتری کسب خواهید کرد.


عمده فروشان

عمده فروشان با خرید مستقیم محصولات از تولید کنندگان و فروش مجدد آن‌ها به سایر مشاغل با قیمت بالاتر کار می‌کنند. آن‌ها قدرت خرید برای خرید اقلام عمده با کمترین قیمت ممکن را دارند و هر چه میزان بیشتری بخرید، هزینه هر کالا کمتر خواهد بود. سپس هزینه محصولات را از قبل پرداخت می‌کنید و تا محصولات ابتدا به شما و سپس از طریق شما به مشتریان‌تان ارسال شود. 


دراپ‌شیپینگ

تفاوت اصلی دو دسته‌ی بالا با دراپ‌شیپینگ این است که تامین‌ کننده شما محصولات را مستقیماً به درب مشتری شما ارسال می‌کند. شما مجبور نیستید محصولی را ذخیره کنید یا محصولی را از فروشگاه خود ارسال کنید. شما قیمت عمده فروشی محصول و هزینه ارسال ناچیز را به تامین‌ کننده می‌پردازید. سپس سفارش را طبق دستورالعمل شما بسته‌بندی می‌کنند و بسته را برای مشتری شما ارسال می‌کنند. در حالی که شما اساساً به عنوان یک واسطه بین تامین‌ کننده و مشتریان خود عمل می‌کنید، این مسئولیت شماست که با هر دو ارتباط برقرار کنید. 

دراپ‌شیپینگ با سازیتو

دراپ‌شیپینگ با سازیتو
در بخش پیشین، به سه دسته از تامین‌کنندگان اشاره کردیم. قطعا شما هم متوجه شده‌اید که از میان این سه دسته، فرآیند دراپ‌شپینگ برای تامین و فروش محصول گزینه‌ی بسیار مناسبی است. 


دراپ‌شیپینگ با وجود مزایای زیر، از دیگر روش‌ها بهینه‌تر است: 

 

  1. در دراپ‌شیپینگ شما نیاز به سرمایه اولیه ندارید. 
  2. لازم نیست نگران فرایند انبارداری و ارسال کالا باشید. 
  3. با چالش‌ها و دردسر‌های کمتری درگیر هستید.
  4. در دراپ‌شیپینگ، می‌توانید پیشنهادات خود به مشتری را گسترش دهید.
  5. مدیریت دراپ‌ شیپینگ، ساده است. 
  6. فرايند دراپ ‌شیپینگ، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. 


در دراپ‌شپینگ شما باید به دنبال یک تامین‌ کننده بگردید و پس از مذاکره و بستن قرارداد شروع به فروش محصولات کنید، اما فروشگاه‌ساز سازیتو با ایجاد بستری برای صاحبان کسب و کار این فرایندهای پیچیده و حتی خسته‌کننده را برای شما حذف کرده و بار این مسئولیت‌ها را از دوش شما برمی‌دارد. 


فقط کافیست که ابتدا نیچ مورد نظر خود را انتخاب کرده و در فروشگاه‌ساز سازیتو ثبت‌نام کنید. مراحل خرید دامنه، اتصال درگاه، پرداخت هزینه‌ی طراحی سایت فروشگاهی را انجام داده و با طراحی فروشگاه اینترنتی در فروشگاه‌ساز سازیتو، فروش خود را آغاز کرده و از بابت تامین محصولات، انبارداری و ارسال هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید. 

ویژگی‌های یک تامین‌ کننده خوب

ویژگی‌های یک تامین‌کننده خوب
پیدا کردن یک تامین‌ کننده‌ی خوب همواره برای افراد دغدغه بوده. برای اینکه تامین‌ کننده‌ی مناسب و مورد نظر خود را پیدا کنید، نیاز است که با ویژگی‌های یک تامین‌ کننده‌ی خوب آشنا شوید. 


هزینه


بسیاری از شرکت‌های در حال رشد تنها روی یک ویژگی تامین کنندگان خود تمرکز می‌کنند: قیمت. مطمئناً قیمت مسئله‌ای مهم است، چرا که شما تأمین‌کنندگان را انتخاب می‌کنید تا شما را در رشد کسب‌وکارتان همراهی کنند. اما فراموش نکنید که یک تامین‌ کننده، بیشتر از یک فاکتور و هزینه یا مبلغ سفارش خرید است. 


قابل اطمینان 

پس از قیمت، «مطمئن بودن» احتمالاً عامل کلیدی دیگری است که باید در تامین کنندگان مورد نظر جستجو کرد. تامین کنندگان خوب، طبق وعده داده شده، تعداد مناسبی از اقلام را در موعد مقرر ارسال می‌کنند تا به موقع و سالم برسند. گاهی اوقات می‌توانید این ویژگی را از یک تامین کننده بزرگ دریافت کنید. شرکت‌ها و تامین‌کنندگان بزرگ، منابعی را دارند که باید به سیستم‌ها و منابع پشتیبان اختصاص دهند تا اگر مشکلی پیش آمد، همچنان بتوانند به مسئولیت‌های خود در قبال شما عمل کنند. با این حال، از تامین کنندگان کوچک غافل نشوید. اگر مشتری بزرگ یک شرکت کوچک هستید، توجه بیشتر و احتمالاً خدمات و قابلیت اطمینان بهتری نسبت به مشتریان کوچک یک تامین‌ کننده بزرگ جلب خواهید کرد. 


ثبات 


ثبات یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی است. بهتر است در نظر داشته باشید که تامین‌ کننده‌ی خوب، تامین‌ کننده‌ای است که مدت طولانی در تجارت بوده و این کار را بدون تغییر هر چند سال یک بار انجام داده است. شرکتی که دارای مدیران ارشد با سابقه طولانی مدت است نشانه خوبی دیگر است و شهرت خوب نزد سایر مشتریان، شاخص امیدوارکننده‌ای است که آن تامین‌ کننده با ثبات است. 


موقعیت مکانی


موقعیت مکانی را فراموش نکنید. کالاهای سفارش داده شده از یک تامین کننده دور ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به شما برسد و هزینه‌های حمل و نقل اضافی را به سرعت ایجاد کند. دریابید که یک محموله چقدر طول می‌کشد تا به شما برسد. اگر احتمالاً به چیزی سریع نیاز دارید، یک تامین کننده از راه دور می تواند برای شما چالش ایجاد کند. همچنین، قبل از سفارش، سیاست‌های حمل و نقل تامین کننده را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر مقدار خاصی را سفارش دهید، ممکن است ارسال رایگان دریافت کنید. ممکن است بتوانید دو یا چند سفارش را در یک سفارش ترکیب کنید و در حمل و نقل صرفه‌جویی کنید. حتی بهتر است، برای حفظ صرفه‌جویی در هزینه و انعطاف پذیری سفارش، یک تامین کننده مشابه نزدیک به خانه پیدا کنید.


دیگر ویژگی‌ها


در نهایت، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها وجود دارد که به طور کلی می‌توان آن را نشان از شایستگی و مناسب بودن تامین‌ کننده یافت. شما باید به دنبال تامین‌کنندگانی باشید که بتوانند جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات و خدمات را ارائه دهند. آن‌ها برای فروش و خدمات رسانی به کالاهای خود نیاز به کارمندان آموزش دیده دارند. آن‌ها باید بتوانند انواع شرایط پرداختی جذاب را در هنگام خرید به شما ارائه دهند و باید نگرش واقع بینانه‌ای نسبت به شما و مشتری خود داشته باشند.

نحوه‌ی تحقیق درباره‌ی یک تامین کننده
پیدا کردن تامین‌ کننده برای محصولات‌تان می‌تواند مشکل و چالش‌برانگیز باشد، اما برای بقای کسب و کارتان امری ضروری است. مراحل زیر را دنبال کنید تا بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان را برای کسب و کار خود بیابید. 


جستجو در گوگل


ما عادت کرده‌ایم که بتوانیم به راحتی در گوگل جستجو کنیم و آنچه را که به دنبال آن هستیم در اولین نتایج جستجو پیدا کنیم. با این حال، بسیاری از تامین کنندگان با اینترنت یا تغییرات الگوریتم گوگل همگام نشده‌اند. سایت‌ فروشگاهی آن‌ها معمولا قدیمی و کم اطلاعات هستند.
بنابراین چگونه تامین کنندگان را در گوگل پیدا کنیم؟ احتمالاً برای اولین بار، باید صفحه دو نتایج جستجوی Google و فراتر از آن را جستجو کنید. شما همچنین می‌توانید از انواع عبارات جستجو استفاده کنید. برای مثال، کلماتی مانند «عمده‌فروشی»، «عمده‌فروش» و «توزیع‌کننده» ممکن است به جای یکدیگر استفاده شوند، بنابراین باید همه آن‌ها را جستجو کنید.


ریفرال یا ارجاع 


برخی از بهترین سرنخ‌ها می توانند از ارجاعات به دست بیایند. از پرسیدن از افراد هم‌صنف خود نترسید که آیا آنها توصیه‌ای دارند یا کسی را می‌شناسند که تامین‌ کننده‌ی مناسبی باشد. به دنبال افرادی باشید که در زمینه‌ای که می‌خواهید دنبال کنید به موفقیت دست یافته‌اند و ببینید آیا مایل به اشتراک‌گذاری مخاطبین خود هستند یا خیر.


شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی را بسیار آسان کرده‌اند، پس حتما از این کانال‌ها استفاده کنید. به گروه‌های تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک بپیوندید و ببینید آیا کسی در آنجا نظر درخشانی دارد یا خیر.


همانطور که شروع به کشف تامین کنندگان می‌کنید، حتی اگر آنها برای شما مناسب نیستند، حتما از آنها بپرسید که آیا می‌توانند شما را در جهت درست راهنمایی کنند. حضور در این صنعت به این معنی است که آن‌ها احتمالاً رابط‌های خوبی خواهند داشت و خوشحال می‌شوند که شما را به گزینه‌ای معرفی کنند که ممکن است مناسب تر باشد. 

نحوه تماس با تامین کنندگان

نحوه تماس با تامین کنندگان
هنگامی که تامین‌ کننده‌ی مورد نظر خود را پیدا کردید، باید با آ‌ن‌ها تماس بگیرید. شما می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تماس با آن‌ها تماس بگیرید یا اگر فروشگاهی فیزیکی دارند، شخصاً از آن‌ها بازدید کنید. شما باید در مورد آنچه در یک تامین کننده به دنبال آن هستید، مطمئن و صادق باشید و همچنین از آن‌ها اطلاعاتی در مورد شرکت خود و کارهایی که می‌توانند برای شما انجام دهند بخواهید.


در انتخاب تامین‌ کننده‌ی مورد نظر، باید به مسائل زیر توجه کنید:

 

  1. پیشینه شرکت. تامین‌کنندگان چه شهرتی دارن؟ 
  2. قیمت چقدر خواهد بود؟
  3. چه گزینه‌های حمل و نقل را ارائه می‌دهند؟
  4. آیا آن‌ها سیاست‌های بازگشت یا بازپرداخت را ارائه می‌دهند؟
  5. چگونه با خدمات مشتری برخورد می‌کنند؟

مذاکره با تامین کننده 

مذاکره با تامین کننده 
مذاکره فرآیندی است که در آن دو یا چند طرف به توافقی می‌رسند که هر یک از آن‌ها قابل قبول است.
قراردادهای تامین کننده اغلب شامل ترکیبی از اقلام قابل مذاکره و غیرقابل مذاکره است.
هنگام مذاکره در مورد قراردادهای تامین کننده، شما و تامین کننده هر یک باید قرارداد پیشنهادی را بررسی کرده و در مورد تغییراتی که برای قابل قبول بودن قرارداد لازم است قبل از امضا بحث کنید.


ممکن است لازم باشد در مورد مشمولان قرارداد مذاکره کنید. برای انجام موثر این کار:

 

  • از ارتباطات موثر و واضح از جمله گوش دادن فعال، جمع بندی و پرسش استفاده کنید.
  • آرام و حرفه‌ای باشید.
  • قیمت هزینه محصولات و خدمات را بررسی کنید تا بدانید محدوده قیمتی معقول چیست.
  • از یک متخصص (به عنوان مثال وکیل، مربی یا مشاور تجاری) کمک بگیرید.
  • چندین پیشنهاد از تامین کنندگان مختلف جمع‌آوری کنید تا به مقایسه قیمت و کیفیت کمک کند.
  • به ایجاد یک رابطه سودمند متقابل نگاه کنید (مثلاً این موضوع را نشان دهید که در صورت موافقت با شرایط مذاکره شما، به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید که مجددا با آن‌ها قرارداد ببندید.)

چگونگی دریافت نمونه محصول

چگونگی دریافت نمونه محصول
هنگام تصمیم گیری در مورد یک تامین کننده، بهتر است از آن‌ها بخواهید پیش از هر چیز، یک نمونه محصول را برای تایید شما ارسال کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا از کیفیت محصول، حمل و نقل و سایر جنبه‌های تامین کننده‌ای که انتخاب کرده‌اید کاملا مطمئن شوید. تامین‌ کننده ممکن است درخواست نوعی پرداخت کند، اما معمولاً فقط برای هزینه‌ی حمل و نقل است. این نکته را بخاطر داشته باشید که اگر آن‌ها نمی‌توانند نمونه محصولی را برای شما ارسال کنند، ممکن است تامین کننده مناسبی برای شرکت شما نباشند. 

حفظ رابطه با تامین‌ کننده 

حفظ رابطه با تامین‌کننده 
ایجاد و حفظ یک رابطه خوب با تامین کننده، یک راه عالی برای ماندن در تجارت طولانی مدت با آن‌ها است. اگر یک تامین کننده خوب پیدا کرده‌اید که برای شرکت شما کار می‌کند، باید سعی کنید تا زمانی که ممکن است از خدمات آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید با پرداخت به موقع و برقراری ارتباط صادقانه و مکرر با آن‌ها از چالش و درگیری جلوگیری کنید. مطمئن شوید که نیازها و انتظارات یکدیگر را درک می‌کنید تا کسی دچار مشکل نشود. 

نتیجه‌گیری


تامین کنندگان تقریبا برای هر کسب و کاری ضروری هستند. بدون مواد خام برای ساخت آنچه می‌فروشید یا وجود تولیدکنندگانی که چیزی را که مجدداً می‌فروشید ارائه کنند، رشد سختی خواهید داشت. بنابراین پیدا کردن تامین کننده مناسب امری ضروری در رشد و گسترش کسب و کار شما است. در این مقاله به بررسی مواردی همچون انواع تامین‌ کنندگان، ویژگی‌های یک تامین‌ کننده خوب، نحوه‌ی تحقیق درباره‌ی یک تامین کننده و به طور کلی اینکه چگونه یک تامین کننده پیدا کنیم پرداختیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله، بتوانید تامین کننده‌ی مورد نظر خود را پیدا کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.