زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

چگونه یوتیوبر شویم؟

چگونه یوتیوبر شویم؟

یوتیوبر به شخصی می‌گویند که با استفاده از ذوق و خلاقیت شخصی خود، محتوای ویدیویی اورجینال تولید کرده و در یوتیوب بارگذاری میکنند. برای اینکه یوتیوبر شویم باید نکاتی را رعایت کنیم که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم.


جهان امروز، جهانی پر از فرصت‌ها و تجربه های جدید است و به شما اجازه می‌دهد با خلاقیت خود و شخصیتتان، به موفقیتی که در ذهن خود دارید برسید. یکی از بهترین مکان‌ها برای رسیدن به موفقیت، پلتفرم یوتیوب است. یوتیوب به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت اینترنتی پس از گوگل، برای شما فرصت‌های بسیاری خوبی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن ها، به درآمد دلاری برسید. اما برای اینکه به این موفقیت برسید، باید پیش‌نیازهایی را رعایت کنید تا در میان حجم عظیم ویدیوهایی که هر ثانیه در یوتیوب آپلود می‌شوند-درهر دقیقه ۶۴۹۰۰۰ ساعت ویدیو- دیده شده و به درآمد برسید. ما در این مقاله، حداقل نیازهای شما برای شروع با کیفیت در یوتیوب را بررسی میکنیم.

یوتیوبر چیست؟

یوتیوبر چیست
به طور کلی به هر کسی که در یوتیوب، تولید محتوا می‌کند، یوتیوبر می‌گویند. این افراد مشخصاً محتواهای اورجینال تولید می‌کنند. زمانی که به اندازه کافی محتوا تولید کنید، یوتیوب به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مانتایز کنید و از طریق آن، شروع به درآمدزایی کنید.

نکاتی که باید برای یوتیوبر شدن رعایت کنید

جامعه هدف خود را مشخص کنید

جامعه هدف مشخص کنید
اینکه بگوییم می‌خواهیم یوتیوبر شویم درست مانند این است که بگوییم دوست داریم دانشمند شویم. همانگونه که دانشمند شدن-به دلیل گستردگی مباحث- تعریف مشخصی ندارد، یوتیوبر شدن نیز دقیقا به همین صورت است. شما در یوتیوب میتوانید از ویدیوهایی تخصصی و حتی علمی تولید کرده و دانش خود را با بقیه به اشتراک بگذارید. و یا اینکه از زندگی روزمره خود فیلم بگیرید و به طور تخصصی روی سرگرم کردن افراد تمرکز کنید. برای همین بهتر از پیش از هرچیز تصمیم بگیرید که دوست دارید چه محتوایی تولید کنید و یا بهتر بگوییم ببینید چه محتوایی را میتوانید تولید کنید که برای مخاطبانتان جذاب باشد. بهتر است که برای شروع روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و پس از آن اگر احساس نیاز کردید، ویدیوهایی با محتواهایی به‌غیر از تمرکز اصلیتان تولید کنید.

"چرایی" خود را مشخص کنید

بیایید امیدوار باشیم که شما فقط به این دلیل که از خودتان خوشتان می‌آید تصمیم بر یوتیوبر شدن نگرفتید. حتما باید برای خود مشخص کنید که "چرا" دارید ویدیوی یوتیوبی تولید می‌کنید؟ ارزش ویدیوی شما کجاست؟ هدفش چیست و برای مخاطب چه جذابیتی دارد؟ وقتی که شما این تصمیم‌ها را بگیرید، به راحتی می‌توانید مسیر تولید محتوای خود را مشخص کرده و مستقیما بر روی بازدید ویدیوهای خود تاثیر بگذارید.
حواستان باشد که چرایی کانال یوتیوبی شما حتما نباید هدف بزرگی را شامل شود. البته که چنل‌هایی وجود دارند که به صورت تخصصی، داده هایی را به مخاطب ارائه میدهند که برای یک جامعه هدف خاص، می‌تواند به شدت جالب باشد. اما حتما قرار نیست همه روی چنین چیزی کار کنند. چرایی صفحه شما میتواند به سادگی "خنداندن مخاطب" شما باشد.

مخاطبان خود را بشناسید

چندان محتمل نیست که شما در شب اول به هزاران ویو و صدها سابسکرایبر برسید. اما چیزی که مهم است این است که بدانید مخاطبان شما-به هر تعدادی که میخواهند باشند- از شما به عنوان تولید کننده محتوا چه میخواهند و چه چیزی برایشان جذاب‌تر است. برای اینکه بتوانید مشخص کنید که محتوای مورد علاقه مخاطبان شما چه چیزی است ، پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چه کسانی ویدیوهای مرا تماشا می‌کنند؟
  • رنج سنی مخاطبانم در کدام بازه قرار میگیرد؟
  • مخاطبانم عموما چه شغلی دارند؟
  • در چه زمانی از شبانه روز ویدیوهای مرا تماشا می‌کنند؟
  • چرا ویدیوهای مرا میبینند؟
  • چه چیزی از دیدن ویدیوها به دست می‌آورند؟

پرسش هایی از این دست "پرسونای مخاطب" شما را مشخص میکند. پرسونای مخاطب، شخصیتی است که شما برای خود می‌سازید تا بر اساس سلیقه های این شخصیت، ویدیوهایی تولید کنید که او به آن ها علاقه‌مند است.

رقبای خود را بشناسید

چه کسانی محتوایی شبیه به شما تولید می‌کنند؟ یا اگر بخواهیم کمی محترمانه‌تر بگوییم، شما می‌توانید از چه کسانی یاد بگیرید؟
بهتر است که رقبای خود را بشناسید، تولیدکنندگان دیگری که جامعه هدفشان با شما یکی است. شما می‌توانید با بررسی محتواهای آن‌ها، از استراتژی آنان الهام گرفته و محتواهای بهتری تولید کنید.
آن ها میتوانند در ویدیوهایشان از ابزارهایی استفاده کنند که جذاب‌تر باشند. ابزارهایی مانند:
افکت‌های ویدیویی(افکت تصویری، افکت های صوتی و…)
فرمت‌های مختلف ویدیو( پرسش و پاسخ، مصاحبه با متخصصین، داستان‌گویی)
لوکیشن(استودیو، فضای بیرون و شهری، در دکور)
ست های مختلف(در خانه، محل کار، دکور طراحی شده، انیمیشنی)
اما به احتمال زیاد آن‌ها در برندینگ و استایل ارائه و زیبایی شناسی با هم متفاوت اند.

کانال یوتیوب خود را بسازید

کانال یوتیوب خود را بسازید
بدیهی است برای اینکه بخواهید یوتیوبر شوید، باید کانال یوتیوب داشته باشید. شاید فکر کنید که نکات قبلی اهمیتی ندارد و مستقیما به این بخش مقاله مراجعه کردید اما واقعیت این است که نکات بالایی، پیش از شروع کانال، به شدت پر اهمیت اند، پس بهتر است بهشان توجه کرده و آن‌ها را رعایت کنید.
حال که دانستید پیش از کانال زدن، به چه چیزهایی باید توجه کنید. بیایید تا چنل یوتیوب را بزنید. برای چنل یوتیوب باید چیزهایی را آماده کنید. چیزهایی از قبیل:

  • اسم چنل
  • لوگو
  • عکس بنر(۲۵۴۰x۱۴۴۰ پیکسل)
  • پالت رنگی

پس از اینکه موارد بالا را مشخص و آماده کردید، می‌توانید اقدام به ایجاد کانال یوتیوب خود کنید.
برای اینکه صفحه یوتیوب خود را بزنید پیش از هرچیز باید یک اکانت گوگل افتتاح کنید. اکانت گوگل همان جی میل است. شما میتوانید اگر از قبل جی میل دارید از همان اکانت برای چنل یوتیوب خود استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که یک اکانت جدا مخصوص چنل یوتیوب خود بزنید زیرا در آینده این ایمیل، برای رسیدن به امورات چنل، به شدت اهمیت پیدا میکند و ممکن است ایمیل های یوتیوب در میان باقی ایمیل ها گم بشود.
پس از آن که اکانت گوگل خود را زدید، به وسیله آن در یوتیوب ساین این کنید و شروع به ویرایش چنل خود کنید. نکاتی که باید در ویرایش چنل رعایت کنید اینگونه است:
توضیحات کانال(channel description) را کامل نمایید.
سعی کنید برندینگ یک دستی داشته باشید.
یک لوگو و یا عکس پرتره با کیفیت آپلود کنید.
روش‌های ارتباط مختلف با خود را در کانال قرار دهید.

 

سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز خود را تهیه کنید

شما برای اینکه کانال یوتیوب موفقی داشته باشید، لزوما به وسیله‌های گران قیمت و حرفه ای نیاز ندارید، در بسیاری از موارد کار شما با دوربین گوشی موبایل نیز راه می‌افتد. اما اگر برنامه دارید که یوتیوب را به عنوان یک شغل برای خود در نظر بگیرید، بدانید که کیفیت، پر اهمیت است.
دیدن ویدیوهای با کیفیت برای مخاطبان شما راحت تر است.همچنین باعث میشود شما حرفه ای تر بنظر برسید و همچنین نسبت به ویدیوهای کم کیفیت، احساس ارزش بیشتری را به مخاطبانتان ارائه میدهد. اگر مخاطبان شما ببینند که شما برروی چنل خود سرمایه‌گذاری میکنید، احتمال اینکه آن ها از زمان خود برای دیدن ویدیوهای شما بزنند، بیشتر میشود.
سعی کنید بر اساس بودجه ای که دارید، بهترین وسیله ها را برای خود تهیه کنید. این به آن معناست که انتخاب شما میتواند تهیه کردن یک دوربین فیلمبرداری حرفه و ابزار نورپردازی فوق‌العاده باشد یا اینکه با موبایل خود جلوی یک پنجره فیلمبرداری کنید.
برای ادیت ویدیوها میتوانید برون‌سپاری کنید و یا از نرم افزارهایی مانند corel video studio، after effects، adobe premier، edius و … استفاده کنید

 

درباره استایل و زیبایی‌شناسی ویدیو‌های خود تصمیم بگیرید

زیبایی‌شناسی


برندینگ یکپارچه یکی از مهمترین مولفه ها برای موفقیت در یوتیوب- یا هر شبکه اجتماعی دیگری- است. انتخاب پالت رنگی، فونت شخصی، موسیقی شروع ویدیو، بک دراپ یکسان و دیگر مولفه های خلاقه برای ثامبنیل‌های ویدیوهای شما باید جدی گرفته شوند.
همه چیز در یوتیوب شناخت برند است. اینکه مخاطب شما در نظر اول بفهمد که ویدیویی که به او پیشنهاد شده، ویدیوی شما است و به راحتی تشخیص دهد که محتوا، محتوای مورد علاقه او است.

از کال تو اکشن استفاده کنید

کال تو اکشن جمله ای است که با استفاده از آن شما میتوانید مخاطبتان را ترغیب کنید که یک رفتار خاص، مانند کامنت، اشتراک گذاری و لایک و سابسکرایب را انجام دهند.
مخاطبان خود را با استفاده از کال تواکشن درست ترغیب کنید که تا در انتهای ویدیوهای شما، به کال تو اکشن شما عمل کنند. تعدادی از چیزهایی که با کال تو اکشن میتوانند تعامل بگیرند شامل لیست زیر میشود:

  • کال تو اکشن را در متن ویدیوی خود قرار دهید.
  • با ساختن پلی‌لیست، رفتن به ویدیوی بعدی را خودکار کنید.
  • از کارت‌ها  اسکرین‌های انتهای ویدیو برای ترغیب کردن مخاطب خود استفاده کنید.
  • در توضیحات ویدیو، به دیگر محتواهای جذاب، اشاره کنید.

کارت‌ها، اسکرین‌ها و پلی لیست ها از ابزارهای پیشرفته تر یوتیوب اند اما یادگیری آن‌ها بسیار ساده است.

یک جدول زمانی محتوا تهیه کنید.(و از تقویم محتوا استفاده کنید)

شما احتمال یک شبه وایرال نمیشوید اما پست کردن ویدیو به صورت منظم یک روش بسیار خوب برای ساختن و بزرگ کردن یک جامعه مخاطب است. پست کردن ویدیوی منظم میتواند به صورت روزانه، هفتگی و یا حتی ماهیانه باشد. در واقع هرچیزی که برای شما، مخاطبان شما و محتوای شما بهترین باشد.
پست گذاشتن به صورت منظم با استفاده از تقویم محتوا راحت تر میشود. تقویم محتوا، تقویمی است که شما بر اساس آن تولید محتوا میکنید و میدانید در آینده باید چه محتواهایی بسازید و در چه زمانی کدام محتوا باید پست شود. تقویم محتوا میتواند یک فایل اکسل، گوگل شیت و یا تقویم گوگل باشد. همچنین میتوانید از ابزارهای مدیریت محتوای دیگر استفاده کنید.

به یوتیوب آنالیتیکس توجه کنید

بله. این مهم است که برای جامعه هدف خود، محتوایی مشخص و آشنا تولید کنید. بهتر است که مخاطبان شما یک ذهنیت کلی درباره اینکه شما چجور محتوایی تولید میکنید داشته باشند. اما بد هم نیست که گاهی محتواهای جدیدی تولید کنید و نتیجه بدست آمده از آن‌ها را بسنجید. 
سعی کنید فرمت های مختلف ویدیو را امتحان کنید. روش انتقال محتوا را گاهی اوقات تغییر دهید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید و با استفاده از ابزار یوتیوب آنالیتیکس، آمار دقیقی از شکل مشاهده، تعداد ازدید، زمان بازدید و … ویدیو به دست بیاورید و با استفاده از آن‌ها، کم کم ویدیوهای بهینه‌تر و بهتری بسازید.

ویدیوهای خود را پیش از انتشار برنامه‌ریزی کنید

یادتان می‌آید که پیش از این درباره پرسونای مخاطبانتان صحبت کردیم؟ اینجا دقیقا زمانی است که این پرسونا به کارتان می‌آید. اگر شما بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، میتوانید حدس بزنید که در چه زمانی آنلاین میشوند و به دنبال محتوا برای مصرف میگردند، چه روزهایی در هفته تعطیل اند و چه زمانی از روز از شغلشان خلاصی میابند. با استفاده از این داده ها میتوانید در بهترین زمان ممکن محتوای خود را پست کرده و بیشترین سود را از محتوای تولید خود ببرید.

چنل خود را در دیگر شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید

مخاطبان یوتیوب،تنها مخاطب یوتیوب نیست. در واقع ۹۹٪ کاربران یوتیوب، در دیگر شبکه های اجتماعی نیز فعالیت دارند. ۷۹٪ آن‌ها  در فیسبوک و ۷۸٪ نیز در اینستاگرام فعال اند. این به آن معناست که هم فیسبوک و هم اینستاگرام هردو مکان خوبی برای تبلیغ صفحه یوتیوب شما است.
در این میان تیک تاک نیز به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی در جهان میشود. پس از تیک تاک نیز غافل نشده و ویدیوهای کوتاهی که برای یوتیوب درست میکنید و یا بریده ای از یک ویدیوی بلندتر را در صفحه تیک تاک خود نیز آپلود کنید.

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

همچون تمامی شبکه‌های اجتماعی دیگر، یوتیوب نیز تعامل را در راس عوامل مهم در موفقیت محتوا در الگوریتم خود قرار میدهد. پس حتما حواستان باشد که همیشه برنامه ای برای همراهی در کامنت ها داشته باشید و تا آن جا که میتوانید، پاسخگوی آن ها باشید.
ممکن است زمانی که چنل خود را گسترش دهید به نقطه ای برسید که رسیدگی به کامنت ها به انداز قبل آسان نباشد. در این مواقع بهتر است شخصی را در کنار خود داشته باشید که مسئولیت پاسخدهی به کامنت هارا به عهده بگیرد.

راه های درآمدزایی در یوتیوب

درآمد زایی
یوتیوب به عنوان بزرگترین پلتفرم ویدیویی جهان، راه های زیادی را برای درآمدزایی روبروی شما قرار میدهد. رایج‌ترین روش درآمدزایی در یوتیوب، یوتیوب پارتنرشیپ است. زمانی که محتوای شما به تعداد مشخصی از ویو برسد، میتوانید با استفاده از تبلیغاتی که یوتیوب در ابتدا و میانه ویدیوی شما قرار میدهد، درآمدزایی کنید. اما این روش، تنها روش درآمدزایی از یوتیوب نیست. برای مثال:

  • شما میتوانید در ویدیوهای خود از کمپانی ها تبلیغ بگیرید و محصول آن ها را تبلیغ کنید.
  • فروش مرچندایس: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که محصولاتی با برندینگ شخصی خودتان تولید کنید و با استفاده از سایت فروشگاهی خود به فروش برسانید. شما میتوانید با استفاده از سایت ساز سازیتو  فروشگاه اینترنتی خود را به راحتی بسازید و هرچه سریعتر به درآمد برسید.
  • تامین‌مالی جمعی: بدون شک شما تلاش میکنید که بهترین محتوای ممکن را برای مخاطب خود تولید کنید. به همین منظور هم میتوانید از مخاطبان خود درخواست کنید که مبلغی را به عنوان حمایت، در سایت هایی مانند حامی باش پرداخت کرده و به شما در ادامه دادن تولید محتوا، کمک کنند.
  • اسپانسرشیپ: اگر شما محتوایی با تمرکز روی یک موضوع خاص، مثلا ورزش، تولید می‌کنید. میتوانید از برندهای ورزشی اسپانسرشیپ بگیرید و با استفاده از این روش، به درآمد برسید.

نتیجه‌گیری

همانطور که خودتان هم میدانید، یوتیوب یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بروز و ارائه خلاقیت فردی است و همین هم باعث میشود که یکی بهترین مکان ها برای درآمدزایی از طریق علاقه شما باشد. اما مانند تمامی مشاغل دیگر، نکات ریز و درشتی دارد که میتواند موفقیت و عدم موفقیت شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. برای همین هم بهتر است که نکاتی که در این مقاله نوشته شده را رعایت کنید تا بتوانید در یوتیوب به موفقیت برسید. پس به این نکات توجه کرده و هرچه سریع‌تر چنل یوتیوبی خود را به راه بیاندازید! موفق باشید!

 

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو، سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و در حرفه‌ای ترین حالت طراحی کنید.