زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

گیمیفیکیشن چیست؟ کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار 

گیمیفیکیشن چیست؟ کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار 

اگر به تازگی عبارت گیمیفیکیشن را شنیده‌اید و به دنبال استفاده از آن در بازاریابی و کسب و کار خود هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید. 


افراد در هر سنی که باشند از بازی‌ و بازی کردن لذت می‌برند. موضوعاتی مانند امتیاز گرفتن و کسب پاداش، چیزی است که ما به طور غریزی جذب آن می‌شویم. به همین دلیل است که امروزه تکنیک‌های گیمیفیکیشن را در اینستاگرام، سایت‌های فروشگاهی و… مشاهده می‌کنید.
در این مقاله، ما به طور مفصل درباره‌ی گیمیفیکیشن، اهمیت آن و چگونگی استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.. 

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن چیست؟
ابتدا بگذارید یک داستان واقعی از برند محبوب M&M برای‌تان تعریف کنم. در سال 2010، برند M&M، چوب‌شور با روکش شکلاتی را روانه بازار کرد. در حالی که استقبال خوبی از این محصول شد، این برند می‌خواست تعامل کاربران را افزایش دهد. از چه راهی؟ ایجاد یک پازل دیجیتالی که کاربران را ترغیب می‌کرد تا تصویری از چوب‌شور را که در میان ‌M&M‌های زیادی پنهان شده بود، پیدا کنند.
این کار نتیجه داد:

  • 25000 لایک در صفحه‌ی فیس‌بوک این برند
  • 10000 کامنت زیر همین پست
  • 600 بار به اشتراک‌گذاری پست

این کار، راهی سرگرم‌کننده برای طرفداران در جهت تعامل با برند و انتشار این خبر در رسانه‌های اجتماعی فراهم کرد. 
عناصر یک استراتژی تبلیغاتی/بازاریابی خوب شامل مواردی مانند تعامل با مخاطب، به یاد ماندنی‌ بودن، انتقال پیام به طور خلاصه، درک آسان، و فراخوان عمل است.


در داستان برند M&M می‌توانیم ببینیم که چگونه استراتژی بکار رفته بدون صرف هزینه‌ی چندان، به راحتی باعث جذب مخاطب، افزایش تعامل و فراخوان عمل می‌شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه به سوال «گیمیفیکیشن چیست؟» پاسخ دهیم باید بگوییم گیمیفیکیشن ابزاری است که افراد برای افزودن عنصر سرگرمی به تبلیغات خود از آن بهره می‌برند. 


گیمیفیکیشن، به کارگیری عناصر بازی در محیط‌های غیربازی است که به کاربران شبکه‌های اجتماعی اجازه می‌دهد تا برای فعالیت‌های روزمره مانند سفارش قهوه یا تماشای فیلم، سرگرم شوند. کسب‌وکارهایی که عناصر بازی را در کمپین‌های بازاریابی، محصولات مصرفی و برنامه‌های آنلاین قرار می‌دهند، تعامل و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهند. گیمیفیکیشن اطلاعات خوبی از رفتار مشتری و بینش ارزشمندی در مورد فعالیت‌های مشتری در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.

اهمیت گیمیفیکیشن چیست؟

اهمیت گیمیفیکیشن چیست؟
دنیای بازاریابی، به صورت روزمره در حال پیشرفت است. رقابت در این حوزه، بیش از پیش سخت و چالش برانگیز شده است. شما نمی‌توانید از روش‌های قدیمی برای جذب مخاطبان و افزایش تعامل آن‌ها استفاده کنید. 


به همین دلیل، گیمیفیکیشن از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. چرا که اگر بتوانید از گیمیفیکیشن به صورت اصولی در کسب و کار خود استفاده کنید، یک پله از رقبا‌ی‌تان جلو می‌افتید. 


با خلاقیت و تلاش، گیمیفیکیشن را در تلاش‌های بازاریابی خود اعمال کرده و در کم‌ترین زمان ممکن شاهد افزایش مشتری و برندسازی باشید. 

مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کار

مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کار
از اهمیت گیمیفیکیشن در کسب و کار گفتیم، اکنون از مزایایی که گیمیفیکیشن در کسب و کار شما خواهد گذاشت صحبت می‌کنیم. 
افزایش انگیزه و مشارکت: گیمیفیکیشن می‌تواند انجام یک کار را لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر کند. این موضوع سبب افزایش انگیزه و تشویق افراد برای تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف‌شان می‌شود.


افزایش رضایت مشتری: از گیمیفیکیشن می‌توان برای تشویق وفاداری مشتری و افزایش رضایت از یک محصول یا خدمات استفاده کرد.
افزایش تعامل اجتماعی: گیمیفیکیشن باعث به وجود آمدن تعامل اجتماعی در بین کاربران می‌شود.
احساس موفقیت: گیمیفیکیشن می‌تواند حس موفقیت و پیشرفت را ایجاد کند، که می‌تواند به ویژه برای کسانی که ممکن است برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند مفید باشد. 

شیوه‌های رایج گیمیفیکیشن چیست؟

شیوه‌های رایج گیمیفیکیشن چیست؟
ممکن است کلمه‌ی گیمیفیکیشن برای‌تان ناآشنا باشد و فکر کنید که تا به‌حال با آن روبرو نشدید. اما حتی اگر یک بار از یک اپلیکیشن استفاده کرده باشید، قطعا با گیمیفیکیشن مواجه شدید. 


گیمیفیکیشن در استوری اینستاگرام


ایده‌های بسیاری برای استفاده از گیمیفیکیشن در استوری اینستاگرام وجود دارد. ما چند ایده‌ی کلی به شما معرفی می‌کنیم و شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود از این ایده‌ها بهره ببرید. 


در استوری اینستاگرام، دو عکس متفاوت قرار دهید و با قابلیت نظرسنجی یا همان Poll از مخاطبان سوال بپرسید. مانند: کدام تصویر درست است؟
در استوری اینستاگرام، تصویری شلوغ مانند پازل بگذارید و از مخاطبان بخواهید شی مورد نظر شما را پیدا کنند. 


در استوری اینستاگرام، با استفاده از قابلیت QUIZ از کاربران سوالاتی در حوزه‌ی اطلاعات عمومی بپرسید و با خلاقیت خود آن‌ها را ترغیب به پاسخ دادن کنید.

 
شما می‌توانید در پایان از فالوورهای خود بخواهید استوری صفحه‌ی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند یا در پایان استوری‌های گیمیفیکیشن خود آن‌ها را به سایت فروشگاهی خود یا انجام فعالیت دیگری هدایت کنید. به این ترتیب شما علاوه بر تعامل با فالوورهای خود و ترغیب آن‌ها به انجام عمل دلخواه خود، اقدام به جذب دیگر مخاطبان می‌کنید. 

 

با طراحی سایت سازیتو در سریع‌تررین زمان ممکن سایت مورد علاقه خودتان را طراحی کنید. 


گیمیفیکیشن در پست اینستاگرام


یک پست اینستاگرامی به صورت موشن درست کنید که در آن اجسام در حال حرکت هستند. از مخاطب بخواهید با اسکرین‌شات گرفتن جسم X را داخل جسم Y  قرار دهد. 


یک پست اینستاگرامی از یک صحنه‌ی فیلم یا شخص معروف پست کنید و از مخاطبان بخواهید حدس بزنند که آن فیلم چیست یا آن شخص معروف کیست. 


در پایان می‌توانید از مخاطبان بخواهید تا چند نفر دیگر را منشن کنند. یا پاسخ خود را در استوری اینستاگرام شیر کنند و شما را در استوری‌شان منشن کنند. 


برنامه‌های وفاداری


برنامه‌های وفاداری نیز یک راه عالی برای بازی‌سازی تجربه مشتری هستند. با ارائه امتیاز به مشتریان پس از خرید و متصل کردن این امتیازها به تخفیف یا پیشنهادات ویژه، برندها می توانند مخاطبان هدف خود را بازگردانند. 


امتیازدهی 


می‌توانید به کاربران با نشان‌های درون‌برنامه‌ای که پس از انجام یک عمل خاص در سایت فروشگاهی شما یا صفحه‌ی اینستاگرامی انجام دادند، به آن‌ها پاداش دهید. این یک روش هوشمندانه برای تشخیص دستاوردهای کاربر و دادن جوایز انحصاری برای فعالیت آنها است.


ایده‌های گیمیفیکیشن بسیار زیاد است. ما فقط چند نمونه برای شما مثال زدیم تا درک درستی از گیمیفیکیشن داشته باشید و با استفاده از خلاقیت خود و بازی‌های تعاملی در حوزه‌ی تخصصی خود ایجاد کنید. 

چگونه از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟ 

چگونه از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟ 
تعیین اهداف خود برای گیمیفیکیشن


قبل از پرداختن به انواع روش‌های استفاده از گیمیفیکیشن، ابتدا لازم است هدف نهایی‌تان از استراتژی گیمیفیکیشن را مشخص کنید.
اهداف شما از استراتژی گیمیفیکیشن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  1. افزایش زمان بازدید مخاطبان 
  2. افزایش ارزش سفارش با ارائه تخفیف  
  3. ایجاد وفاداری به برند با امتیازهای پاداش
  4. برندسازی و در خاطر ماندن 
  5. آموزش به مشتریان درباره برند، محصولات و خدمات‌تان


تحقیق در مورد انواع بازی‌ها


هنگامی که ایده‌ای در مورد مخاطب هدف خود و آنچه آن‌ها را به بازی سوق می‌دهد دارید، زمان آن رسیده است که بازی مورد نظر خود را پیدا کنید. برای درک اینکه بازی‌های خاص چگونه بر پاسخ کاربر تأثیر می‌گذارند، باید کمی زمان صرف کنید. شما باید یک بازی پیدا کنید که متناسب با شرکت شما و آنچه ارائه می‌کنید باشد.


برای مثال اگر به دنبال افزایش مخاطب در صفحه‌ی اینستاگرام خود هستید، ایده‌های گیمیفیکیشن در استوری اینستاگرام یا پست اینستاگرامی می‌توانند گزینه‌ی بهتری باشد. 


طراحی بازی


 پس از اینکه هدف خود را از بکارگیری گیمیفیکیشن مشخص کردید، شروع به طراحی بازی کنید. اگر برای اولین بار است که از این روش استفاده می‌کنید، بازی را سخت و پیچیده طراحی نکنید. تلاش کنید بازی به دور از هرگونه پیچیدگی باشد و پیام آن برای مخاطب واضح و گیرا باشد. در حین طراحی بازی، هدفی که در ابتدا مشخص کردید را فراموش نکنید. 


آنالیز نتایج گیمیفیکیشن


پس از طراحی بازی و به اشتراک‌گذاری آن با مخاطبان، بهتر است نتایجی که گیمیفیکیشن برای برندتان داشته است را بررسی کنید. قطعا نیاز دارید که از انواع مختلفی از گیمیفیکیشن استفاده کنید تا بتوانید بهتر مقایسه نتیجه‌گیری کنید. آنالیز گیمیفیکیشن، دید کلی و خوبی از رفتار مخاطبان و میزان تعامل آن‌ها به شما می‌دهد. در نتیجه، برای برنامه‌های آتی خود در این زمینه می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. 
از همه‌ تقدیر کنید


بدیهی است که بهترین جوایز برای کسانی است که در بازی شما برنده می‌شوند. با این حال، تقدیر و تشکر از دیگر افرادی که در بازی شما شرکت کردند، سبب می‌شود تا دوباره در برنامه‌ی گیمیفیکیشن شما مشارکت داشته باشند. 


در بسیاری از موارد، یک پیام ساده "متشکرم" برای تعامل با افراد کافی است. عناصری مانند این باعث می‌شود مخاطب درگیر شود و از تعاملات خود احساس غرور کند حتی اگر در بازی برنده نشده باشد. 

گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی 

گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی 
ابتدا بگذارید کمی درباره‌ی بازاریابی گیمیفیکیشن صحبت کنیم. اصلا بازاریابی گیمیفیکیشن چیست؟ 


گیمیفیکیشن در بازاریابی، عناصر رایج بازی را در کمپین‌های بازاریابی اعمال می‌کند. این عناصر می‌توانند شامل مواردی مانند امتیاز دادن، ارتقاء سطح و… برای افزایش تعامل کاربر و تبدیل مخاطب به مشتری باشد. 


مانند هر استراتژی بازاریابی دیگر، اگر گیمیفیکیشن را به طور موثر اعمال کنید می‌توانید نتایج مثبتی ببینید. در اینجا چند اصل وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی گیمیفیکیشن خود را به خوبی پیش ببرید.


قابل دستیابی


سوال، چرخش چرخ، پازل، تطبیق و هر نوع بازی‌ای که قرار است اعمال کنید، نباید خیلی پیچیده باشد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما در حال طراحی یک بازی نیستید. شما فقط از مکانیک‌ و عناصر بازی در استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنید.


هدف مشخص


قوانین و شرایط باید برای همه ساده و قابل درک باشد. اگر بازی و چالش پیچیده باشد و زمان زیادی ببرد، افراد بدون تکمیل آن کار را ترک خواهند کرد.


طراحی جذاب


از هر عنصر گیمیفیکیشنی که استفاده می‌کنید، باید طراحی قابل تشخیصی داشته باشد و با راه‌حل‌های مشابه رقبا متفاوت باشد. 


سرگرم‌کننده


هیچ‌کس بازی‌های خسته کننده را دوست ندارد. البته که افراد در نهایت به نتیجه‌ی بازی فکر می‌کنند، اما روال بازی نیز باید سرگرم کننده باشد.


 پاداش


 مخاطبان شما باید بدانند که در پایان پاداشی دریافت خواهند کرد. این کار باعث می‌شود علاوه بر احساس هیجان، به شما و برندتان اعتماد کنند. 

نتیجه‌گیری 


وقتی گیمیفیکیشن به درستی در کسب و کار اجرا شود، تاثیر مثبتی بر بازاریابی کسب و کار شما می‌گذارد. کافیست هدف مشخصی داشته باشید، خلاقیت خود را اعمال کنید تا بتوانید با استفاده از اصول گیمیفیکیشن، با کاربران تعامل داشته باشید و از دیگر مزایای گیمیفیشکیشن بهره‌مند شوید. در این مقاله، ما به بررسی گیمیفیکیشن و کاربرد آن در کسب و کار پرداختیم. امیدواریم به خوبی از این ابزار بازاریابی در کسب و کار خود استفاده کنید.

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو، سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و در حرفه‌ای ترین حالت طراحی کنید.