زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

۹ روش برای جذب اعتماد مشتری هنگامی که فروش شما صفر است

۹ روش برای جذب اعتماد مشتری هنگامی که فروش شما صفر است

تنها محصولات شما هستند که بازی را به ضرر شما می‌چرخانند. فروشگاه اینترنتی شما عالی به نظر می‌آید و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان مملو از طرفداران‌تان است. بنابراین قاعدتاً شما باید با افزایش فروش روبرو شوید و وقت سرخاراندن نداشته باشید. اما به دلایلی فروش به آن میزانی نیست که انتظار دارید. چرا؟ اولین چیزی که کارشناسان تجارت الکترونیک به شما می‌گویند این است که ببینید بخش توضیح محصول را چطور نوشته‌اید.

  تصور کنید از یک فروشگاه آنلاین برای اولین بار بازدید می‌کنید. شما چیزی در مورد این فروشگاه، کیفیت محصولات یا تعهد برای جلب رضایت مشتری نمی‌دانید. مانند بسیاری از مشتریان دیگر، به احتمال زیاد نظرات مشتریان قبلی را مرور می‌کنید تا سندی مبنی بر معتبر بودن فروشگاه و برآورده شدن نیازهای مشتریان قبلی، بیابید.

اما هنگامی که خودتان یک فروشگاه آنلاین جدید ارائه کرده‌اید که هنوز هیچ فروشی نداشته است و هیچ نظری از مشتریان قبلی به عنوان سند اعتبار این فروشگاه ثبت نشده است، چگونه این خلاء موجود در جلب اعتماد مشتریان بالقوه را پر می‌کنید؟ این مشکلی است که تقریبا هر کارآفرینی با آن رو به رو می‌شود.

جذب اعتماد مشتری‌ها هنگامی که هیچ مشتری‌ای ندارید، سخت‌ترین کار برای یک کسب و کار آنلاین نوپا است!

با همه این وجود، شما مجبورید تا این اعتماد را به دست آورید! خوشبختانه انواع تکنیک‌های افزایش فروش وجود دارد که می‌توانید با این سختی رو به رو شوید و با ایجاد یک برنامه جذب مشتری، اعتماد مشتریان را برای شروع تجارت الکترونیک خود و رشد آن به دست آورید.

در این پست، شما با ۹ روش افزایش فروش و جذب اعتماد مشتری و رشد تجارت خود از پله اول آشنا می‌شوید.

۱. بخش انسانی کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید

در این قسمت ما با روانشناسی جذب مشتری سر‌وکار داریم. به عنوان مشتری، ما همگی نسبت به برندهای جدید در نگاه اول بی‌اعتماد هستیم. هدف نهایی آنها بالاخره کسب درآمد است. اما ما نسبت به اعتماد کردن به آدم‌ها پذیراتر هستیم.

به همین علت است که یک روش برای رویارویی با شک مصرف کننده، نشان دادن بعد انسانی کسب و کار است. مثلا می توانید خودتان را، شخصی را که در پشت این تجارت آنلاین قرار دارد، به مشتریان خود معرفی کنید. به خصوص اگر این کار اعتبار و اعتماد به برند شما اضافه کند، برای مثال هنگامی که شما محصولاتی را می‌فروشید که خودتان می‌سازید.

یک جای مناسب برای انجام دادن این کار ‌

صفحه درباره ما فروشگاه‌ شماست. با تمرکز بر خودتان به عنوان صاحب این تجارت به جای تنها تمرکز کردن بر روی محصولات، می‌توانید داستان خودتان و برندتان را نیز بگویید. این کمک می‌کند تا مشتریانتان شما را بهتر بشناسند و پایه و اساس اعتماد به تجارت آنلاین شما را نیز فراهم می‌کند. با این کار یک رابطه احساسی بین فروشنده و خریدار ایجاد می‌شود که تنها در کسب و کارهای کوچک، اتفاق می‌افتد. دانستن اینکه فروشندگان شما قابل شناسایی هستند و همچنین اینکه آن‌ها اشخاص واقعی هستند، به مشتریان کمک میکند حس بهتری در خرید از فروشگاه شما داشته باشد.

با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو  می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

۲. روابط را از طریق محتوا ایجاد کنید

محتوا ابزار قدرتمندی برای ارتباط با مشتریان جدیدی است که هیچ شناختی درباره شما ندارند و این امکان را به شما می‌دهد که به آرامی خودتان را معرفی کنید. به روزرسانی و پست گذاشتن در وبلاگ نشان دهنده این است که شما نسبت به تجارت خود، فروشگاه خود و مشکلات مشتریان خود متعهد هستید که همواره نشانه خوبی برای مشتریان شماست.

همچنین محتوا می‌تواند به مشتریان شما کمک کند تا با برند و فروشگاه شما بیشتر آشنا شوند، به خصوص اگر آوای برند شما متمایز از دیگران باشد. این مسئله شخصیت پشت تجارت شما را نمایان می‌سازد و به افراد کمک می‌کند تا احساس کنند واقعا شما را می‌شناسند و می‌توانند به شما اعتماد کنند.

از طرفی با تشویق کردن مخاطبانتان به بحث و مذاکره، ارتباط شما با مشتریان تقویت می‌شود. حتی اگر کاربران تنها به یک کامنت کوتاه بسنده کنند، این فرصت را به شما می‌دهد که تک تک با آنها صحبت کرده و یک ارتباط شخصی بین شما و آنها ایجاد می‌شود که آن‌ها را به دیدن دوباره بحث ترغیب می‌کند.

بازاریابی محتوا یک روش استثنائی برای نشان دادن تخصص شماست. اگر مشتریان شما ببینند که شما، به عنوان صاحب تجارت آنلاین، به طور کامل محصول خود را می‌شناسید به این باور می‌رسند که محصولات و یا سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید با کیفیت هستند.

دقت داشته باشید که برای اینکه بازاریابی محتوای شما موثر باشد، باید به طور منظم مطالب با کیفیت و طولانی ارائه دهید.

۳. به مشتریان خود نشان دهید که امنیت آنها اولویت شما است

امکان پرداخت وجه با شیوه‌های مختلف، یک راه دیگر است که مشتریان را اندکی در مورد خرید از شما مطمئن‌تر می‌سازد. برخی از خریداران ترجیح می‌دهند از یک شیوه خاص پرداخت استفاده کنند. مثلا پرداخت از طریق درگاه بانکی، یک شیوه امن اقتصادی است که بسیاری از مشتریانی که احساس می‌کنند یک لایه امنیتی دیگر اضافه شده است، ترجیح می‌دهند از این شیوه پرداخت استفاده کنند. اگر شما قادر به پیشنهاد شیوه‌های پرداختی هستید که مورد اعتماد بیشتر مشتریان است، در این صورت مشتریان‌تان نیز بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

۴. یک سیاست عالی برای بازگشت کالا در نظر بگیرید

اگر شما در آستانه خرید از یک فروشگاه آنلاین باشید، آن چیزی که باعث می‌شود در مورد این خرید حس بهتری داشته باشید، چیست؟

یک سیاست عالی برای بازگشت کالا!

سیاست‌های بازگشت کالا نشان دهنده کیفیت خدمات پس از فروش می‌باشند. این نشان می‌دهد که شما تجربیات مشتریان را در اولویت قرار می‌دهید و نسبت به کالای خود به اندازه‌ای اطمینان دارید که در صورتی که مشتری آن را دوست نداشت، می‌تواند آن را پس داده و مبلغ را دریافت نماید.

سیاست‌های بازگشت کالا، بلافاصله خطر بالقوه‌ای را که مشتریان شما هنگام خرید آنلاین احساس می‌کنند را کاهش می‌دهد. اگر شما بازگشت‌های رایگان برای فاصله زمانی ۳۰ روزه در نظر بگیرید، مشتریان‌تان برای خرید از فروشگاه شما راغب‌تر خواهند بود.

البته داشتن یک سیاست بازگشت کالا به تنهایی کافی نیست زیرا که شما باید این سیاست را تبلیغ هم بکنید مثلا:

  • یک صفحه که این سیاست را به طور کامل نشان می‌دهد ایجاد کنید (همچنین این توضیحات می‌تواند بخشی از صفحه سوالات متداول باشد)
  • یک بخش در صفحه محصولات را به بازگشت‌ها اختصاص دهید
  • تضمین بازگشت پول را برجسته کنید
  • سیاست بازگشت کالا را در فوتر فروشگاه خود اضافه کنید

۵. برای سوالات مشتری در دسترس باشید

مشتریانی که در مورد فروشگاه شما اطمینان ندارند، ممکن است از راه‌های مختلفی با شما ارتباط برقرار کنند مثلا از طریق پشتیبانی فروشگاه، فرم تماس، ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی. آن‌ها ممکن است در مورد سیاست‌های بازگشت، نحوه ارسال و به طور کلی در مورد فروشگاه شما اطلاعاتی را بخواهند.

این خیلی مهم است که به این درخواست‌ها هر چه سریع‌تر و هر چه کامل‌تر پاسخ داده شود.

شما به کدام فروشگاه اعتماد بیشتری می‌کنید؟ فروشگاهی که در طول دو دقیقه جواب کاملی به سوال شما می‌دهد یا فروشگاهی که چند روز طول می‌کشد تا یک جواب چهار کلمه‌ای مختصر به شما بدهد؟

سرعت درحال حاضر بسیار مهم است! چرا که رضایت پیوسته، جواب دادن به تقاضای مصرف کنندگان را واجب‌تر کرده است. به همین دلیل، در صورت امکان، ‌چت زنده‌ را در فروشگاه خود در نظر بگیرید. دانستن اینکه شما می‌توانید تقریبا به صورت فوری، جواب مشتریان را بدهید، ممکن است مشتریان بالقوه را ترغیب کند تا سوالات خود را بپرسند و شما می‌توانید نگرانی‌ها و اعتراضات آن‌ها را برطرف کنید.

پشتیبانی زنده تبدیل به یک ضرورت در خدمات مشتریان شده است. همچنین ثابت شده است مشتریان ترجیح می‌دهند از طریق چت زنده با شما ارتباط برقرار کنند. ۹۲٪ از مشتریان در استفاده از این امکان، احساس رضایت می‌کردند و ۵۳٪ اعلام کردند که ترجیح می‌دهند از چت زنده استفاده کنند تا راه‌های ارتباطی دیگر.

۶. اطلاعات دقیقی از محصولاتتان ارائه دهید

هرچه مشتریان اطلاعات بیشتری از محصولات فروشگاه شما داشته باشند، تمایل بیشتری نسبت به خرید آن محصولات دارند.

دقیق بودن کمک زیادی به شما می‌کند. مثلا به جای اینکه بنویسید «چرم»، بنویسید «چرم گاوی»!

برخی از ویژگی‌هایی که در ‌توضیحات محصولات‌تان‌ باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ابعاد دقیق محصول
  • وزن دقیق محصول
  • جنس اجزای تشکیل دهنده محصول
  • اطلاعات وارانتی
  • ویژگی‌های مخصوص به خود کالا و مزیت این ویژگی‌ها

همچنین تصاویر و ویدئوهای متعدد برای نمایش بهتر کالا و شیوه استفاده از آن، بسیار کمک کننده می‌باشند. این کمک می‌کند تا مردم آن را در زندگی خود بهتر تجسم کنند و هرچه واضح‌تر بتوانند آن را مجسم کنند، بیشتر باور می‌کنند که شما می‌توانید آن چیزی را که توصیف کرده‌اید را ارسال کنید.

۷. نمونه‌هایی برای هدیه در نظر بگیرید

پیدا کردن چند مشتری اول که به شما فرصتی داده و کمک می‌کنند تا مشتریان بیشتری را به دست آورید می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. یک روش مطمئن برای اینکه محصولات خود را به دست مشتریان‌تان برسانید این است که آن‌ها را ‌هدیه‌ دهید.

اشانتیون‌ها و هدیه‌ها می‌توانند علاقه و اعتماد به کسب و کار شما را در مشتریان ایجاد کنند. این پیشنهاد به مشتریان که «پیش از خریدن، امتحان کنید» به درد هر تجارتی نمی‌خورد. اما اگر شما محصولی می‌فروشید که می‌توانید آن را در مقادیر کوچک به صورت رایگان به مشتریان بدهید (مانند غذا)، با این کار می‌توانید ابتدا اعتماد مشتری را نسبت به محصول مورد نظر کسب کنید و سپس آن‌ها را به خریداران محصول خود تبدیل کنید.

راه‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید محصولات خود را به صورت رایگان به مشتریان ارائه دهید و نتایج واقعی بگیرید، از جمله:

  • محصولات‌تان را به گروهی از مردم داده و از آن‌ها بخواهید تا نظر خود را در این مورد با شما به اشتراک بگذارند. شما می‌توانید این توصیفات و بررسی‌ها را هنگامی که به اندازه کافی باشند، بر روی سایت فروشگاه خود نمایش دهید و برای افزایش اعتبار فروشگاه‌تان از آن‌ها بهره بگیرید.
  • محصولات خود را به اینفلوئنسرها و یا وبلاگ‌نویسان بفرستید که می‌توانند محصولات شما را به مخاطبان هدف شما معرفی کنند.
  • نمونه‌های رایگان را از طریق پاپ‌آپ‌ها یا رویدادها به اشتراک بگذارید تا علاقه مشتریان به محصولات خود را بالا ببرید. با این کار افرادی که محصول شما را دوست دارند، فروشگاه و برند شما را بعدا جستجو می‌کنند.

به یاد داشته باشید که نمونه‌های محصول و فروشگاه‌ها یک راه عالی برای ایجاد اعتماد هستند، اما برای این که تلاش‌تان موثرتر باشد، باید این نمونه‌ها را در جای مناسب ارائه کنید تا بیشترین نتیجه و بازخورد را بگیرید.

۸. صفحه سوالات متداول برای پاسخ دادن به نگرانی‌های مشتریانتان در نظر بگیرید

 

صفحه پاسخ به سوالات متداول‌ یا همان پرسش و پاسخ متداول می‌تواند کارهای بسیار زیادی برای شما انجام دهد‌!

این صفحه می‌تواند به سوالات کاربران هم در مورد برند شما و هم در مورد محصولات‌تان پاسخ دهد، تخصص شما را نشان دهد، اطلاعات محصولات را در اختیار کاربران قرار دهد و به مشتریان نشان دهد که چگونه فروشگاه و کسب و کار خود را اداره می‌کنید.

این در حقیقت، یک راه دیگر است برای اینکه مشتریان‌تان با شما آشنا شوند و در مورد خرید از شما حس خوبی داشته باشند.

صفحه سؤالات متداول فروشگاه اینترنتی، اغلب با هدف اطلاع دادن به کاربران، غلبه بر اعتراض‌ها و کاهش هرگونه شک و تردید در مورد خرید نوشته شده است. همچنین به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا داستان برند خود را توضیح دهید و به کاربران یادآوری می‌کند که چه چیزی شما را متفاوت می‌کند و چرا آنها باید به مشتریان شما تبدیل شوند.

صفحه سوالات متداول می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعاتی در مورد فروشگاه شما که نتوانستید در صفحه تماس با ما یا صفحه اصلی قرار دهید.
  • اطلاعات کلی در مورد محصولات شما که می‌دانید برای مشتریان‌تان اهمیت دارد.
  • اطلاعاتی در مورد گواهینامه‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد اعتماد شوند.
  • پاسخ به سوالاتی که مشتریان بالقوه به طور پیوسته از شما یا رقیبانتان می‌پرسند.

۹. چیزهای کوچک که باعث سلب اعتماد می‌شوند را تصحیح کنید

در انتها فراموش نکنید که نگاه دقیقی به فروشگاه‌تان داشته باشید، چه از طریق لپ‌تاپ، چه از طریق موبایل و تمام صفحات از صفحه اصلی تا صفحه پرداخت را چک کنید.

‌از همکاران و دوستان خود بپرسید که آیا آن‌ها به چنین فروشگاهی برای خرید از آن اعتماد می‌کنند. اگر بله، چرا و اگر خیر چه چیزی باعث ‌نارضایتی آن‌هاست. آیا صفحه اصلی فروشگاه شما در مورد کسب و کار شما ناواضح است؟

شما می‌دانید که صادق و قابل اعتماد هستید اما شاید مشتریان این را ندانند!

وب‌سایت اینترنتی فروشگاه‌ خود را برای اشتباهات کوچک جست‌وجو کنید. اگر اشتباه تایپی یا ساختاری در محتوای شما وجود داشته باشد، می‌تواند‌ باعث از دست رفتن اعتبار شود. لینک‌های خراب و تصاویر کم کیفیت، غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند. این چیزها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما در اینکه یک مشتری در زمانی کوتاه به شما اعتماد کند و یا فروشگاه شما را ترک کند، تاثیر بسیار زیادی دارد.

اعتماد قبل از خرید ایجاد می‌شود.

اعتماد‌، پیش‌نیاز خرید است، به ویژه در دنیای امروز که فروشندگان، دنیای بیشماری از انتخاب‌ها را با یک کلیک مهیا می‌کنند.

برای جلب اعتماد مشتری، نیاز است که هوشمندانه، ارتباط مفید و سودمندی با آن‌ها ایجاد کنید و این احساس را به آن‌ها بدهید که ارزش و اهمیت بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان دارند. برای اینکه بتوانید این کار را به خوبی پیش ببرید، بهتر است از نرم‌افزار  CRM استفاده کنید. 

CRM یا سیستم ارتباط با مشتری، یک نرم‌افزار برای مدیریت ارتباطات و تعاملات شما با مشتریان‌تان است. با استفاده از سیستم CRM می‌توانید تعاملات، دیتاها و نکات مربوط به مشتریان‌تان را در اختیار داشته و دنبال کنید. سیستم CRM به شما کمک می‌کند تا فروش‌ها، تلاش‌های بازاریابی، خدمات مشتری، حسابداری و مدیریت را به خوبی در جهت رشد شرکت‌تان دنبال کنید. 

از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای CRM در دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. HubSpot
  2. Microsoft Dynamics CRM

یکی از بهترین و موفق‌ترین نرم‌افزارهای CRM در ایران، نرم‌افزار CRM دیدار  است. با استفاده از نرم‌افزار CRM دیدار، با خیال راحت ارتباط با مشتری‌تان را بهبود ببخشید و در نهایت باعث جلب اعتماد مشتری خود شوید.

نتیجه‌گیری

هر صاحب کسب و کاری باید از پله صفر شروع کند و بدون هیچ فروش یا اعتبار اجتماعی نفوذ خود را افزایش دهد. هرچند با این استراتژی‌ها امید می‌رود در جایگاه بهتری نسبت به قبل قرار گیرید و چند فروش اول خود را داشته باشید تا بتوانید در مسیر کسب اعتبار و اعتماد و جذب مشتریان بیشتر حرکت کنید. برای یادگیری استراتژی‌های بیشتر به بخش ‌وبلاگ سازیتو‌ مراجعه کنید، تا با ‌استراتژی‌های بازاریابی‌ بسیاری آشنا شوید.