زمان مطالعه ۸ دقیقه

چگونه یک استراتژی بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم؟ (بخش اول)

چگونه یک استراتژی بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم؟ (بخش اول)

با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مخاطبانی را هدف قرار دهید که در حال حاضر زمان خود را در آن‌ها صرف می‌کنند و همچنین مرتبط با نوع کسب و کار شما هستند، مقدار زیادی بازدید یا ترافیک هدفمند و مداوم را از شبکه‌های مختلف وارد فروشگاه یا سایت کنید و کسب و کارتان را با قدرت شبکه‌سازی موجود در آن، گسترش دهید. مزیت داشتن یک استراتژی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که تمامی کارها را متمرکز روی اهداف مشخص شده نگه می‌دارد و در عین حال امکان اجرای کامل و دقیق برنامه‌ها را بدون ایجاد هیچ گونه مشکل و مزاحمتی در مدیریت اصلی کسب و کار را فراهم می‌سازد. در این مطلب قصد داریم تا تمامی مواردی که می‌تواند در ایجاد یک Social Media Marketing Strategy یا استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مفید است را به صورت جزئی توضیح دهیم تا کمکی باشد به رشد کسب و کار آنلاین شما.

با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مخاطبانی را هدف قرار دهید که در حال حاضر زمان خود را در آن‌ها صرف می‌کنند و همچنین مرتبط با نوع کسب و کار شما هستند، مقدار زیادی بازدید یا ترافیک هدفمند و مداوم را از شبکه‌های مختلف وارد فروشگاه یا سایت کنید و کسب و کارتان را با قدرت شبکه‌سازی موجود در آن، گسترش دهید.

مزیت داشتن یک استراتژی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که تمامی کارها را متمرکز روی اهداف مشخص شده نگه می‌دارد و در عین حال امکان اجرای کامل و دقیق برنامه‌ها را بدون ایجاد هیچ گونه مشکل و مزاحمتی در مدیریت اصلی کسب و کار را فراهم می‌سازد.

در این مطلب قصد داریم تا تمامی مواردی که می‌تواند در ایجاد یک Social Media Marketing Strategy یا استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مفید است را به صورت جزئی توضیح دهیم تا کمکی باشد به رشد کسب و کار آنلاین شما.

تبلیغات و بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

قبل از اینکه پستی در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید، به شما کمک می‌کند تا تصویر جامعی از آنچه که می‌خواهید به دست آورید را شکل دهید. کسب و کار شما که همان سایت شماست در هسته این استراتژی قرار می‌گیرد و استراتژی شما این است که چگونه فعالیت‌های شبکه اجتماعی خود را به اهدافی که مشخص کرده‌اید تبدیل کنید.

شبکه‌های اجتماعی خدمات متنوعی را می‌توانند به شما ارائه دهند، مثل بالا بردن ترافیک سایت و میزان فروش، بالا بردن آگاهی مردم درباره برند شما، ارتباط با مشتری، پشتیبانی و بسیاری خدمات ارزشمند دیگر.

استراتژی بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی چیست؟

در ابتدای کار پنج مفهوم مهمی را که برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید در نظر بگیرید را عنوان می‌کنیم:

۱.اهداف: خروجی‌های مورد نظر خود را شناسایی کرده و ابزاری برای ارزیابی و اندازه‌گیری آن‌ها در نظر بگیرید.

۲.جامعه هدف: جامعه هدف خود را به درستی شناسایی کنید.

۳.محتوا: برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی را بر مبنای الگوهای استراتژی محتوای پرتکرار ایجاد کنید.

۴.کانال‌ها: شبکه اجتماعی‌هایی که بیشترین کارایی را برای شما دارند انتخاب کنید و عمده زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهید.

۵.روند اجرا: بستر و ابزارهای مورد نیاز برای راه‌اندازی مناسب استراتژی خود را فراهم کنید.

اهداف خود را برای بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید

تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام

هر پستی که شما در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید باید به نحوی به اهداف شما ارتباط داشته باشد. در مورد تعیین این اهداف و نحوه اندازه‌گیری موفقیت آن‌ها به خوبی فکر کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمند مقدار زیادی تست و صحیح و خطا است. امکان بهبود و پیشرفت وجود نخواهد نداشت مگر اینکه متوجه شوید که به کدام بخش از فعالیت خود باید توجه بیشتری نشان دهید و روی آن بخش تمرکز کنید.

چند مورد از اهداف مهم که حتما باید به آن‌ها توجه کنید را در ادامه آورده‌ایم که در طول زمان می‌توانید به این لیست اضافه کنید:

  • آگاهی مردم از برند خودتان را افزایش دهید: با دیده شدن توسط مخاطبان مرتبط، تعداد افرادی که برند شما را می‌شناسند را افزایش دهید. شما می‌توانید از طریق لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و هر سیگنال دیگری که نشان دهنده دیده شدن برند شما توسط مخاطب مورد نظر است، میزان شناخته شدن برند خود را اندازه بگیرید.

  • برای محصولات خود تقاضا ایجاد کنید: تلاش کنید تا با استفاده از ایجاد انگیزه‌ درست و فرهنگ‌سازی، مخاطب خود را نسبت به محصول خود علاقه‌مند کنید.

  • راه ارتباطی با مخاطبان مهم خود ایجاد کنید: از کاربران خود بخواهید که در سایت عضو شوند و یا شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان را دنبال کنند. با این روش می‌توانید همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید و برای فروش محصولات، آن‌ها را هدف قرار دهید.

  • فروش خود را بالا ببرید: این کار از طریق مشتریانی است که از طریق شبکه های اجتماعی فروش شما را بالا می برند و میزان موفقیت شما از طریق تعداد فروش و درآمد شما مشخص می شود.

  • ترافیک آفلاین خود را بالا ببرید: اگر شما تجارت کوچکی دارید و یا رویداد خاصی را مدیریت می‌کنید، شاید یکی از اهداف شما جمع کردن افراد در مکانی خاص در زندگی واقعی باشد.

  • برای همکاری تجاری شبکه‌سازی کنید: با اینفلوئنسرها و یا برندهای محبوب برای افزایش بازاریابی همکاری کنید.

  • فالوورهای وفادار به محصول خود را جذب کنید: تعداد فالوورهای خود را که مشتاق شنیدن از شما هستند افزایش دهید. این تعداد را با فالوورهای فیک و یا خریدن فالوور به صورت مجازی بالا نبرید. شما می‌خواهید جامعه‌ای معتبر از افرادی را بسازید که به محصولات شما علاقه‌مند هستند و محتوا و محصولات شما را به دیگران پیشنهاد می‌کنند. میزان موفقیت خود را با تعداد فالوورهایی که در یک بازه زمانی خاص اضافه و یا کم شده‌اند اندازه بگیرید.

  • رضایت عمومی ایجاد کنید: از بازخوردها و محتوای مثبتی که توسط مشتری‌ها و یا اینفلوئنسرها ایجاد شده‌اند و می‌توانند بر روی برند شما تاثیر مثبت بگذارند برای معتبرسازی برند خود بهره بگیرید.

  • ارائه خدمات به مشتریان را نادیده نگیرید: حضور شما در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا با سوالات، شکایات و درخواست‌هایی از سمت مشتریان رو به رو شوید. پس یکی از اهداف شما باید پشتیبانی و پاسخگویی مناسب به این درخواست‌ها باشد. یک روش برای اندازه‌گیری میزان موفقیت شما در این امر، فاصله زمانی است که طول می‌کشد تا شما به مشتریان پاسخ دهید.

  • تبدیل به یک پیشرو در جامعه هدف خود شوید: شبکه‌های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهند که نه تنها بتوانید در گفتگوهای دیگران شرکت کنید بلکه بتوانید روند گفتگوها را به سمتی که می‌خواهید هدایت کنید و برای خود کسب اعتبار نمایید.

همه انتخاب‌های شما باید به گونه‌ای باشد که یک یا چند مورد از موارد بالا را محقق سازد. هر ایده و یا هر تاکتیک جدیدی که میخواهید پیاده‌سازی کنید، باید بر اساس توانایی آن‌ها در محقق کردن این اهداف ارزیابی شوند. برخی از این ایده‌ها ممکن است به سرمایه‌گذاری بلندمدت نیاز داشته باشند، در حالی که بقیه آن‌ها آنی هستند.

جامعه هدف خود را شناسایی کنید!

شناسایی جامعه هدف فروشگاه اینترنتی برای بازاریابی

تجارت چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین با شناسایی مشتری‌های شما آغاز می‌شود. جمع آوری اطلاعات کامل از مخاطبان هدف، نیاز به زمان دارد اما روش‌هایی وجود دارد که با رعایت آن‌ها شما در موقعیت بهتری نسبت به پله اول قرار می‌گیرید.

زمانی را به شناخت مخاطب هدف خود اختصاص دهید. از اطلاعات جمعیتی و روانشناختی و یا الگوهای قابل مشاهده بهره بگیرید تا تصویری از کسانی که احتمال دارد از شما خرید کنند را در ذهنتان بسازید. این کار نه تنها در شکل‌گیری اولیه استراتژی شما تاثیر دارد بلکه به شما کمک میکند تا صدای برند خود را با مشتریانتان همگام سازید.

اگر تجارت شما به طور طبیعی روی جایگاه خاصی تمرکز دارد، کار شما در مقایسه با حالتی که بخواهید مخاطبان وسیعی را راضی نگه دارید، راحت‌تر است. پیشنهاد ما این است که به جاهایی که مخاطبان مورد نظر شما در آن جمع می‌شوند سر بزنید، به عنوان مثال، کامنت‌های بلاگ‌ها، تا ببینید مخاطبان شما به چه چیزی بیشتر علاقه‌مند هستند.

هنگامی که مقداری در این مورد کند و کاو کردید می‌توانید همه آموخته‌های خود را کنار هم بگذارید تا یک مشتری ایده آل و یا "شخصیت خریدار" را شناسایی کنید.

نیازی نیست تا شما همه ویژگی‌های مشتریان خود را شناسایی کنید، اما آنچه که نیاز دارید تا تصویری از این شخص را بسازید را توصیف کنید.

به عنوان مثال عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • مکان: مشتریان شما در کجا زندگی می کنند؟ حتی فقط دانستن اینکه مشتریان هدف شما کجا زندگی می‌کنند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • سن: بازه سنی مشتریان مخاطب شما چقدر است؟ تا جایی که می‌توانید این بازه را گسترده نگه دارید مگر در حالتی که مطمئن هستید مشتریان شما در سن خاصی به سر می‌برند.

  • جنسیت: این که جنسیت در جامعه هدف شما چه تاثیری دارد می‌تواند بسیار اساسی و یا خیلی بی اهمیت باشد.

  • علاقه‌مندی‌ها: علایق و سرگرمی‌های آن‌ها چیست؟ این موارد می‌توانند به خلق ایده‌های مرتبط برای بازاریابی و جذب مخاطب کمک کنند.

  • شغل/صنعت: در چه صنایعی فعالیت می‌کنند و چه شغلی دارند؟ این ویژگی نیز ممکن است بسته به فعالیت شما تاثیر چندانی بر روی برند شما نداشته باشد.

  • سطح درآمد: سطح درآمدی شخص خریدار چقدر است؟ آیا آن‌ها به قیمت حساس هستند یا تمایل دارند پول بیشتری را برای خرید کالاهای اعلا خرج کنند؟

  • انگیزه‌ی خرید: این شخص برای خرید کالای شما چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

  • نگرانی‌های خرید: به چه دلایلی ممکن است آن‌ها انتخاب کنند که کالای شما را نخرند؟ آیا در مورد کیفیت کالا نگرانند؟

  • اطلاعات دیگر: هر چیز دیگری که در اینجا پوشش داده نشده است اما می‌تواند تاثیرگذار باشد مانند تحصیلات، در چه مرحله‌ای از زندگی به سر می‌برند، رویدادهایی که شرکت می‌کنند و…

الزاما همه خروجی‌های بالا ۱۰۰٪ درست نیستند بلکه به شما کمک می‌کنند بهترین حدس خود را درباره اینکه چه شخصی را می‌توان به مشتری تبدیل کرد، شکل دهید.

این شاخص‌ها را وسیع در نظر بگیرید. تمام چیزی که شما باید در طول زمان آن را تغییر دهید، کامل کنید و بر اساس فیدبک‌های دریافتی آن‌ها را بهبود دهید در این شاخص‌ها گنجانده شده‌اند. شاید یکی از فرضیات شما اشتباه بود و یا مشتریان‌تان ویژگی مشترک دیگری دارند که از چشم شما پنهان مانده است.

در هر صورت، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای یافتن مشتریان مخاطب شماست و چیزی که شما از این بازاریابی فرا می‌گیرید می‌تواند در نقشه راه بزرگتری در آینده استفاده شود. مثلا اینکه در آینده چه محصولی را انتخاب کنید.

در مطلب بعدی در مورد محتوای مناسب، اولویت‌بندی کانال‌ها و روند اجرای استراتژی توضیح خواهیم داد.