زمان مطالعه ۹ دقیقه

آموزش ساخت صفحه سوالات متداول (FAQ) مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی

آموزش ساخت صفحه سوالات متداول (FAQ) مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای کمک به افرادی که از فروشگاه اینترنتی شما بازدید می‌کنند، طراحی صفحه سوالات پر تکرار است که ما در این مقاله به بررسی نکات و باید و نبایدهای این بخش و نحوه اضافه کردن آن در سازیتو پرداخته‌ایم.

 


 

اگر شما هم مثل هزاران فروشگاه اینترنتی دیگر، روزانه ده‌ها سوال تکراری دریافت می‌کنید و وقت زیادی را صرف پاسخ‌دهی به مشتریان می‌کنید، ‌صفحه‌های سوالات ‌متداول‌ (FAQ)  به تنهایی می‌توانند بار سنگینی را از دوش ‌کسب و کار اینترنتی‌ شما بردارند، به طوری که این صفحه‌ها  باعث جذب مشتریان جدید می‌شوند و شما را به فروش نزدیک‌تر کرده و همچنین در زمان صرفه‌جویی می‌کنند.
اما خیلی از کسب و کارها فراموش می‌کنند که سوال‌های متداول را به ‌فروشگاه اینترنتی‌ خود اضافه کنند. شاید این بخش به نظر کم اهمیت بیاید اما با مطالعه، نکات و دلایل آن، حتما به ارزش و کاربرد این صفحه، پی خواهید برد.

سوالات متداول (FAQ) چیست؟

سوالات متداول (faq) چیست؟
 

‌سوالات متداول (FAQ)‌ قسمت یا صفحه‌ای است که پاسخی سریع به سوالات پرتکرار مشتریان می‌دهد. ایده و هدف این صفحه در کوتاه بودن و مستقیم بودن پاسخ‌هاست که افراد می‌توانند به راحتی آن‌ها را پیدا کنند.


چرا باید در فروشگاه اینترنتی خود سوالات متداول داشته باشیم؟

چرا باید سوالات پرترکرار داشته باشیم


سوالات پرتکرار‌ باعث اعتماد بیشتر مشتریان شما برای تکمیل خرید می‌شود. اما در کنار اعتمادسازی ‌، FAQ از اهمیت بسزایی بر خوردار است که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. باعث صرفه جویی در زمان شما می‌شود.


اگر از دسته فروشگاه‌هایی هستید که زمان زیادی را صرف پاسخگویی به سوالات مشتریان می‌کنید، سوالات پرتکرار می‌تواند حلاّل مشکلات شما باشد.


۲.باعث افزایش میزان ترافیک و مشتریان شما می‌شود.


هدف موتورهای جستجو، پاسخ هر گونه سوالی است که توسط بازدیدکنندگان پرسیده می‌شود. اگر متن‌های خود را در قالب پرسش و پاسخ قرار بدهید، نیمی از راه را طی کرده‌اید. اگر پاسخ‌هایی که برای سوالات خود در نظر گرفتید، جامع وکامل باشد، گوگل پاسخ شما را در اسنیپت‌های خود قرار می‌دهد که این خود باعث افزایش ترافیک می‌شود.

افزایش ترافیک با اضافه کردن کامپوننت سوالات پرتکرار

با اضافه کردن کامپوننت سوالات متداول، شما نیازی به اضافه کردن اسکیمای سوالات متداول در تگ منیجر را نخواهید داشت، زیرا این اسکیما به طور خودکار برای این کامپوننت در نظر گرفته شده است و سوالات متداول شما در نتایج موتور جستجو به نمایش گذاشته خواهد شد. فقط در نظر داشته باشید که به نمایش درآمدن این اسکیما در موتور‌های جستجو ممکن است فرایندی زمان‌بر باشد.
 

۳.در میان بازدیدکنندگان اعتماد‌سازی می‌کند.


صفحه سوالات متداولی که به خوبی نوشته شده باشد، نشان‌دهنده تجربه کافی کسب و کار شماست. به عبارتی  شما به خوبی مطلع‌اید که مشتریان شما به چه مسائلی فکر می‌کنند و از همه مهم‌تر پاسخ این مسائل را از قبل برای همه یادداشت کرده‌اید.


۴.باعث بهبود سئو سایت فروشگاهی شما می‌شود.


موتورهای جستجو علاقه‌ای شدیدی به ‌سایت‌های فروشگاهی‌‌ دارند که پاسخ‌های مناسبی به سوالات متداول داده‌اند. اگر این ‌سوالات متداول‌ را به خوبی تشخیص دهید و از همه مهم‌تر، به صراحت هرچه تمام به آن‌ها پاسخ دهید، موتور‌های جستجو رتبه سایت شما را نسبت به بقیه افزایش می‌دهد.

چطور کامپوننت سوالات متداول را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنیم؟


با توجه به اهمیت صفحه و بخش ‌سوالات متداول‌ که در بالا ذکر شده است. امکان اضافه کردن ‌کامپوننت سوالات متداول‌ در فروشگاه‌ساز سازیتو امکان‌پذیر است که فروشگاه‌های اینترنتی‌‌ می‌توانند از این قابلیت در تمام بخش‌های فروشگاه خود استفاده کنند‌‌.


برای اضافه کردن کامپوننت سوالات متداول در ابتدا باید وارد پنل مدیریتی فروشگاه اینترنتی خود شوید و مراحل زیر را طی کنید:

اضافه کردن کامپوننت سوالات متداول در فروشگاه اینترنتی

  •     پس از ورود، وارد بخش ویرایش پوسته شوید.

کامپوننت سوالات پر تکرار

  •     در صفحه مد نظر خود از بخش‌های فعال، کامپوننت سوالات پرتکرار را به محل مورد نظر خود اضافه کنید.

ویرایش کامپوننت سوالات پرتکرار

  •    با کلیک بر روی آیکون تنظیمات کامپوننت ویرایش سوالات پرتکرار، تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید.

در اضافه کردن کامپوننت سوالات متداول، چه نکاتی را رعایت کنیم:

 

  •     در بخش عنوان، نامی که برای این قسمت در نظر گرفته‌اید را یادداشت کنید.
  •     توضیحات متناسب خود را که حاوی کلمات کلیدی شما می‌باشد را نیز اضافه کنید، توضیحات در قسمت زیرین عنوان به نمایش در می‌آید.
  •     با کلیک بر روی گزینه اضافه کردن سوال جدید، پرسش و پاسخ‌های خود را اضافه کنید.
  •    همچنین در صورت نیاز، می‌توانید سوالات متداول خود را با کلیک بر روی گزینه ویرایش، تغییر دهید.

کامپوننت سوالات متداول را در چه قسمتی از سایت قرار دهیم؟


این کامپوننت را در طراحی بخش‌های مختلف سایت اعم از ‌صفحه اصلی‌، ‌صفحه محصول‌ و صفحات داخلی  بسته به تصمیم خود می‌توانید قرار دهید.

چطور صفحه سوالات متداول در فروشگاه اینترنتی خود طراحی کنیم؟


اهمیت صفحه سوالات متداول برای هیچ کسب و کاری پوشیده نیست، برای اینکه اهمیت و دسترسی به این صفحه را دوچندان کنیم، باید صفحه‌ای مجزا برای سوالات پرتکرار داشته باشیم، برای ساخت صفحه:

  •     در ابتدا باید در قسمت دسته‌بندی و صفحات، صفحه‌ای داخلی تحت عنوان سوالات متداول بسازید و موارد مورد نیاز با این صفحه را تکمیل کنید.
  •     در مرحله بعدی باید کامپوننت سوالات متداول را در این صفحه، از طریق ویرایش پوسته قرار دهید و طبق روش بالا پرسش و پاسخ‌های خود را وارد کنید.
  •   در مرحله آخر برای اینکه این صفحه در هدر و ‌فوتر‌ به نمایش گذاشته شود، در قسمت ویرایش پوسته، با کلیک بر روی گزینه اضافه کردن لینک جدید، عنوان و آدرس لینک را وارد کنید.
  • برای اضافه کردن این صفحه به فوتر، در صفحه ویرایش پوسته این صفحه داخلی، تنظیمات کامپوننت فوتر، تغییرات خود را اعمال کنید.
  • در آخر این صفحه به منوی هدر و فوتر شما برای دسترسی آسان‌تر برای بازدیدکنندگان اضافه شده است.
  • همچنین در این صفحه از دیگر کامپوننت‌ها مثل کامپونتت متن و تصویر، نظرات مشتریان و غیره، می‌توانید استفاده کنید.

چه پرسش و پاسخی در بخش سوالات متداول (FAQ) بنویسیم؟

پرسش و پاسخ‌ های مناسب در صفحه سوالات متداول

اولین نکته در انتخاب سوالات، توجه کردن به سوالات مستقیم مشتریان است. معمولا مشتریان چه سوالاتی را از شما می‌پرسند؟ 
به سوالاتی که در شبکه‌های اجتماعی از شما پرسیده می‌شود یا به سوالاتی که از طریق روش‌های ارتباطی موجود مثل چت آنلاین، ایمیل و ...ارسال شده است، توجه کنید.
با بررسی پرسش‌های دریافتی، موضوعات زیر را از خود بپرسید:

  • چه چیزی معمولا باعث شک و شبهه قبل از خرید می‌شود؟
  • چه چیزی مشتریان را در تکمیل خرید مردد می‌سازد؟

اگر ریشه سوالات بالا و عوامل بوجود آمدن آن‌ها را در پاسخ‌های خود قرار دهید، فرایند خرید را برای مشتریان راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنید. همچنین، در زمان نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.


به فروشگاه اینترنتی رقبای خود سر بزنید.


اگر کسب و کار اینترنتی خود را تازه راه‌اندازی کردید و هنوز مشتریان فراوانی که در نوشتن صفحه سوالات متداول به شما کمک کنند، ندارید؛ برای ایده گرفتن به سایت‌های فروشگاهی که در زمینه کسب و کار شما فعالیت می‌کنند، سر بزنید. نمونه صفحه سوالات متداول را مشاهده و بررسی کنید و از هر یک از نمونه‌ها، نکات مثبت آن را بردارید و بهتر از آن‌ صفحه خود را ایجاد کنید.
 

از نتایج جستجو و گوگل استفاده کنید.


از نتایج خودکار گوگل برای نوشتن سوالات پرتکرار استفاده کنید. با جستجوی سوالات مرتبط با کسب و کار خود در باکس جستجو، پرسش‌هایی که مکررا از طرف مخاطبان جستجو شده است را یادداشت کنید. این کار، ساخت صفحه سوالات پرتکرار را برای شما آسان می‌کند. البته در این روش باید به یاد داشته باشید که سوالات شما به طور عمومی، درباره محصولات یا کسب و کار شما باشد، نه سوالاتی درباره‌ی یک سوال که یک شخص خاص پرسیده است.


برای مثال در نظر بگیرید، یک فروشگاه اینرتنتی پوشاک راه‌اندازی کرده‌اید، یکی از سوالات عمومی که می‌توانید در نظر بگیرید، "نحوه اندازه‌گیری برای انتخاب بهترین سایز است. افرادی که با نحوه اندازه‌گیری و روش‌های متر کردن آشنا نیستند، محتوای شما را پیدا می‌کنند، حتی اگر هنوز اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما نداشته باشند. در نتیجه با یک تیر دو نشان زده‌اید به نحوی که هم محتوای مناسب تولید کرده‌اید و هم کسب و کار خود را به فردی که تاکنون هیچ شناختی از شما نداشته است، معرفی کرده‌اید.


نوشتن سوالات عمومی باعث جذب مشتریانی می‌شود که شناختی از شما نداشتند، همچنین فروشگاه اینترنتی شما را به عنوان منبعی موثق از اطلاعات در نظر می‌گیرد.
 

چه نکاتی را در طراحی صفحه سوالات متداول باید رعایت کنیم؟

نکات کلیدی طراحی صفحه سوالات پرتکرار در فروشگاه اینرتنتی

با وجود تمام نکات بالا، صفحه سوالات متداول فروشگاه اینترنتی شما باید به گونه‌ای باشد که مشتریان به راحتی بتوانند به جواب سوالات خود برسند. این نکات تمرینی به شما کمک می‌کند تا به سادگی تمام صفحه سوالات متداول خود را بنویسید:

  •  واژه سوالات متداول، سوالات پرتکرار یا به اختصار در صورت مناسب بودن، واژه FAQ را برای کامپوننت سوالات متداول انتخاب کنید.

  • سوالات را از دید مشتریان خود بنویسید.

  •  کوتاه و مختصر بنویسید.

  • تا جایی که امکان دارد، از لینک دادن در صفحه سوالات متداول، دوری کنید و جامع و مختصر بنویسید.

  •  در صورت امکان، پاسخ سوالات خود را با بله و خیر آغاز کنید

  • .از لحن و ادبیات رسمی دوری کنید و از زبان مشتری و عامیانه بنویسید.

  •  در پرسش و پاسخ‌های خود از شخصیت و مثال‌های واضح استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

صفحه سوالات پرتکرار به فروشگاه اینترنتی شما کمک می‌کند تا نیاز مشتریان خود را در کم‌ترین زمان برطرف کنید. همچنین سوالات متداول یکی از بهترین روش‌هایی ‌است که باعث آموزش و جذب مخاطبان می‌شود.اگر یک فروشگاه اینترنتی فعال دارید، اهمیت صفحه سوالات متداول را دست کم نگیرید و از این کامپوننت در ‌طراحی فروشگاه اینترنتی‌‌ خود استفاده کنید‌.