زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

فوتر سایت چیست؟ (اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی)

فوتر سایت چیست؟ (اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی)

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که کم‌ترین اهمیت به آن داده می‌شود، **فوتر سایت** است که با رعایت چند نکته ساده، به راحتی می‌توانید فوتری پویا در **طراحی سایت فروشگاهی** خود در نظر بگیرید.


فوتر وب‌سایت، مجموعه عناصر موجود در قسمت پایین صفحات وب است که اغلب کمترین توجه را در طراحی سایت فروشگاهی به خود اختصاص می‌دهد. وقتی فوتر سایت را کم‌ارزش در نظر بگیرید، فرصت شگفت‌انگیزی را از دست داده‌اید زیرا، فوترها به طرز شگفت آوری برای عملکرد یک فروشگاه اینترنتی ضروری هستند.

با توجه به آمار موجود، افراد بیشتر از آنچه که تصور می‌شود، فوتر سایت شما را می‌بینند. مردم در واقع اسکرول می‌کنند و سریعا به قسمت نهایی صفحه اول سایت فروشگاهی شما می‌رسند؛ مخصوصاً در دستگاه های تلفن همراه. محتوای فوتر مناسب نشان می‌دهد که آن‌ها به انتهای صفحه رسیده‌اند، بدون اینکه پایان خسته کننده‌ای برای مشتریان شما داشته باشد.

فوتر سایت چیست؟

در طراحی فروشگاه اینترنتی، عموماً فوتر در پایین هر صفحه و زیر محتوای اصلی قرار می‌گیرد. درواقع اصطلاح فوتر از صنعت چاپ به دنیای وب به ارث رسیده است، اما تعریف و مفهوم متفاوتی دارد. در صنعت چاپ، فوتر یک عنصر طراحی ثابت است که در تمام صفحات به عنوان یک سند دیده می‌شود. با این حال، در دنیای دیجیتال، فوتر شامل انواع مختلفی از اطلاعات است که قابل مشاهده برای بازدیدکنندگان است.

در سال‌های گذشته، فوترها یا به عنوان بخش‌های مفید که شامل داده‌های مختصر در مورد یک موضوع مورد استفاده قرار می‌گرفتند یا به عنوان مکانی برای انواع مختلف پیوندها استفاده می‌شدند. با این حال، اهمیت فوترها در طی سال‌ها تغییر کرده است و آن‌ها به عنوان یک مرجع مهم برای مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، از پاورقی برای انجام کارهای مختلف این روزها استفاده می شود.

اهمیت فوتر سایت در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

طراحان UX (تجربه کاربری) توجه بیشتری به طراحی عناصر واقع در بالای صفحه یک وب دارند، زیرا اکثر کاربران زمان بیشتری را به خواندن یا مشاهده بالای هر صفحه وب اختصاص می دهند. با این حال ، اهمیت فوتر در طول سال‌ها تغییر کرده است و می توان از این عنصر برای افزودن اطلاعات اضافی یا گزینه‌های انتقال در پایین صفحه وب استفاده کرد. بنابراین، مهم است که قبل از در نظر گرفتن طراحی آن، مفید بودن یا استفاده از فوتر را در یک صفحه وب خاص بخصوص در طراحی سایت فروشگاهی را بررسی کنید.

در مطالعه اخیر بدست آمده، سایت Chartbeat حدود ۲۵ میلیون بازدید از وب سایت را آزمایش کرده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بازدیدکنندگان مایلند صفحات طولانی را از طریق هزاران پیکسل به پایین پیمایش کنند تا ببینند چه چیزی در فوتر برای آن‌ها وجود دارد. بنابراین، می‌توان گفت فوترها دیگر در یک صفحه وب نادیده گرفته نمی‌شوند. در نتیجه فوتر سایت را در ساخت فروشگاه اینترنتی نادیده نگیرید.

دلایلی که بازدید کنندگان به انتهای صفحه اول سایت فروشگاهی شما اسکرول می‌کنند.

  • یکی از دلایلی که بازدید کنندگان شما به فوتر صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی شما اسکرول می‌کنند، عدم پیدا کردن بخش یا محتوای مورد نظرشان در قسمت اصلی است، درنتیجه می‌توانید برای متقاعد کردن کاربران، با اضافه کردن دیگر بخش‌های مهم در پاورقی یا فوتر استفاده کنید.

    مثلا،یک کاربر ممکن است یک برند خاص را برای یک محصول خاص دوست داشته باشد. با این حال، اوممکن است قبل از مشتری شدن به اطلاعات بیشتری راجب به آن محصول نیاز داشته باشد. در این سناریو، می توان از پاورقی یا فوتر برای یادآوری یا آگاهی دادن به مشتریان بالقوه در مورد پیشنهادات انحصاری یک کسب و کار خود استفاده کرد و آن‌ها را به 

  •  

  • صفحه محصول یا دسته‌بندی محصول خاص انتقال دهید.

  • پاورقی یا فوتر حتی ممکن است به عنوان مکانی برای اطلاعاتی مانند صفحه سوالات متداول که یافتن آن‌ها دشوار است استفاده شود.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی به دلیل علاقه به شغلی در یک صنعت خاص از وب سایت بازدید کند. در این سناریو، از پاورقی می‌تواند برای ارائه سوالات متداولی که برای کاربران پیش‌می‌اید تحت عنوان صفحه سوالات متداول استفاده کند.

  • برخی از انواع داده‌ها معمولاً در پاورقی یا فوتر گنجانده می‌شوند، مانند جزئیات مربوط به یک کسب و کار، اطلاعات تماس،صفحه درباره ما، پست‌ها / لینک‌های شبکه‌های اجتماعی یا محتوای مرتبط. یک کاربر ممکن است در جستجوی این نوع اطلاعات به پایین پاورقی یا فوتر پیمایش کند.

    نکته:

هرچه اطلاعاتی از این دست در فوتر فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید، تجربه مشتری بهتری را برای مشتریان بالفعل خود خواهید ساخت. تجربه مشتری بهتر سبب وفاداری مشتریان شما می‌شود و همچنین از ریزش مشتریان جلوگیری کرده‌اید.

  • پاورقی یا فوتر حتی ممکن است برای پیمایش به سایر صفحات وب یا قسمت دیگری در یک صفحه وب استفاده شود.

به عنوان مثال ، از این امکان می‌توان برای کاربران استفاده کرد تا بدون پیمایش به بالای صفحه به مقصد مورد نظر خود برسند.

  • از دیگر مواردی که بازدیدکنندگان وب سایت فروشگاهی ممکن است به فوتر فروشگاه شما اسکرول کنند، ایجاد اطمینان از لوگو اینماد یا ساماندهی و وجود لوگو‌های مربوط به درگاه‌های فعال در فروشگاه اینترنتی شماست.

نکته:

وجود لوگوی اینماد در فوتر سایت فروشگاهی شما باعث جذب اعتماد مشتریان و اطمینان خاطر آن‌ها از خریدشان می‌شود. لوگوی اینماد نقش به سزایی در حفظ مشتریان دارد.

در هر یک از سناریوهای فوق الذکر ، اطمینان از اینکه طراحی فوتر با طراحی صفحه وب همراه سازگار و به راحتی قابل دسترس است، ضروری است که قبل از در نظر گرفتن نوع محتوایی که قرار است در پاورقی یا فوتر قرار دهید، مطمئن شوید که هدف اصلی وب سایت، همراه با کاربرد اصلی پاورقی یا فوتر در نظر گرفته شده است.

چه بخش‌هایی در فوتر فروشگاه اینترنتی خود قرار دهیم:

 

 

طراحی فوتر در طراحی سایت فروشگاهی

شرایط استفاده

"شرایط استفاده" نکاتی را توصیف می کند که بازدید کننده در هر زمان بازدید از یک وب سایت با آن‌ها موافقت می‌کند. متن استفاده شده در "شرایط استفاده" را می توان در پاورقی یا فوتر فروشگاه اینترنتی قرار داد.

لینک به نقشه / جهت همراه با آدرس:

درج آدرس یک کسب و کار یا یک شرکت به همراه نقشه و راهنما فقط برای کاربران مفید نیست. Google ممکن است از این داده ها برای کسب اطلاعات در مورد موقعیت کسب و کار شما استفاده کند که مشتریان بالقوه را قادر می سازد کسب و کار شما را پیدا کنند.

سیاست حفظ حریم خصوصی:

سیاست حفظ حریم خصوصی توضیح می دهد که چه نوع داده ای جمع آوری می‌شود و چگونه داده ها توسط یک وب سایت ذخیره یا استفاده می شوند. 'سیاست حفظ حریم خصوصی' یکی از عناصر رایج مورد استفاده در پاورقی یا فوتر است.

اطلاعات تماس

ممکن است یک پیوند "تماس" در پایین سمت راست یک صفحه وب یا بالا سمت راست یک صفحه وب قرار دهید. با این حال ، بنا به دلایلی، این لینک به جای اینکه یک لینک ایمیل باشد، به یک صفحه تماس منجر می شود که شامل یک فرم تماس است که روش‌های ارتباطی با مشتریان را مشخص می‌کند

شماره تلفن / نمابر

قرار دادن شماره تلفن یا شماره نمابر در پاورقی برای گوگل اثبات میکند که این یک کسب و کار محلی است.

گزینه پیمایش

فوترشما ممکن است شامل برخی لینک‌ها باشد که در منوی کشویی هدر یافت می‌شود؛ اما برای اینکه از انتقال مشتری به بالا و اتلاف وقت جلوگیری کند در فوتر نیز قرار می‌گیرد تا به راحتی بازدید‌کنندگان را به صفحه مدنظرشان منتقل کند

آیکون‌ها شبکه‌های اجتماعی:

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از وب سایت های بازاریابی (۷۲٪ از وب سایت‌های برتر بازاریابی) از فوتر برای قرار دادن آیکون های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

ابزار جستجوی سایت

اگر یک ابزار جستجوی سایت به درستی طراحی شده باشد ، یک افزودنی ارزشمند در پانویس یا فوتر صفحه وب خواهد بود.

تصاویر / برند تجاری:

اگر می‌خواهید برخی از نویسه‌ها را به وب سایت خود اضافه کنید، می‌توانید یک تصویر را به فوتر صفحه وب اضافه کنید. این تغییر ساده شما را قادر می‌سازد ظاهر وب سایت خود را شخصی سازی کنید. تصاویر استفاده شده در فوتر، حتی ممکن است برای برند تجاری استفاده شود. شما ممکن است از این فرصت برای قرار دادن لوگو کسب و کار خود استفاده کنید.

ارزش ها / ماموریت:

از فوتر می توان برای بازدید کنندگان در مورد ارزش های شما یا مأموریت خود در رابطه با تجارت استفاده کرد.

گواهینامه‌ها، جوایز و لوگو‌های عضویت:

اگر می‌خواهید قابلیت اطمینان بخشی کسب و کار یا خدمات خود را افزایش دهید، ممکن است، جوایز یا گواهینامه را در فوتر قرار دهید. اگر می‌خواهید اعتماد بازدیدکنندگان را بدست اورید یا ارزش کسب و کار خود را افزایش دهید، پس از قرار دادن لوگو طراحی شده کسب و کارتان افتخارات خود (به‌ویژه دریافت اینماد) در فوتر دریغ نکنید.

کلمات کلیدی SEO:

متنی که در فوتر نمایش داده می‌شود در هر صفحه وب سایت نمایش داده می‌شود یعنی فوتر سایت فروشگاهی شما بخش جدانشدنی و ثابت تمام صفحات سایت شماست این یک فرصت عالی است که از طریق متنی که ارزش‌ها و اهداف شما را توضیح می‌دهد یا از طریق صفحه "درباره ما" کلمات کلیدی کسب و کار خود را در این قسمت وارد کنید. این متن می‌تواند شعار و تگ لاین کسب و کار شما نیز باشد.

جدیدترین مقالات:

اگر در بازاریابی محتوا فعال هستید، ممکن است جدیدترین مقالات (درمورد موضوعی که مربوط به تجارت شماست) را در فوتر قرار دهید که تمام این مقالات تحت عنوان صفحه وبلاگ در فوتر قرار می‌گیرد.

توصیفات:

شما می‌توانید از فوتر برای ارائه توصیفات مشتریان راضی استفاده کنید. این گواهی‌ها می‌توانند نشان دهند که شما مطابق با ارزش‌ها یا استانداردهای مشخص شده در وب سایت خود عمل می‌کنید. بازنشر نظرات مشتریان به افزایش نرخ تبدیل شما کمک می‌کند.

چه نکاتی را در طراحی فوتر سایت باید رعایت کنیم؟

سادگی را در طراحی فوتر سایت فروشگاهی فراموش نکنید.

پانویس یا فوتر وب سایت شما مهم است، اما در قرار دادن لینک‌های فراوان زیاده روی نکنید. پاورقی مملو از محتوای اضافی، فقط باعث یک تجربه کاربری بد می‌شود. شما نمی‌خواهید کسی بخواهد از طریق انبار انبوه پیوندها به دنبال موضوع مورد علاقه خود جستجو کند.

فوتر سایت فروشگاهی خود را سازماندهی کنید.

موثرترین پاورقی های وب سایت دارای سه بخش مجزا است که عناصری از بالا به پایین در اولویت قرار دارند: لینک‌های خود را دسته‌بندی کنید و به صورت ردیفی و ستونی سازماندهی کنید. و از کال تو اکشن‌های کاربردی که سبب تعامل بیشتر بازدیدکنندگان می‌شود، استفاده کنید.

از همه مهم‌تر، لینک‌ها در پاورقی یا فوتر سایت باعث سه هدف در تجربه کاربری می‌شوند:

  • لینک‌ها به بازدیدکنندگان سایت یک فرصت دیگر می‌دهند تا اقدامی دلخواه انجام دهند. اگر می‌خواهید افراد اطلاعات بیشتری از کسب و کار شما داشته باشند، نسخه نمایشی محصولات را مشاهده کنند یا با شما تماس بگیرند، با قراردادن لینک‌های مرتبط می‌توانید آن‌ها را دعوت به انجام یک فراخوان موثر کنید، دقیقاً مانند CTA های انتهای تبلیغات.

  • لینک‌ها راهی برای ادامه تعامل حتی در انتهای فروشگاه اینترنتی شما ارائه می‌دهند. با درج لینک‌های انتقال در فوتر، کار را برای بازدیدکنندگان سایت، آسان تر می‌کنید و بدون اینکه مجبور شوند مجدداً به عقب برگردند، به جستجو ادامه می‌دهند.

  • لینک‌ها دسترسی به اطلاعات مهمی را که ضروری است، فراهم می‌کنند (یعنی اطلاعات مربوط به حق چاپ ، بیانیه‌های حریم خصوصی و سلب مسئولیت قانونی).

نتیجه‌گیری

اگر فوتر سایت آخرین بخشی است که بازدیدکنندگان در فروشگاه اینترنتی شما مشاهده‌ می‌کنند، پس باید از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد تا تعامل مورد نظر را با مخاطبان برقرار کند. در حالی که فوترها اولین چیزی نیستند که با طراحی وب سایت فوشگاهی به ذهن خطور میکنند، اما طراحی فوتر به هنگام طراحی سایت فروشگاهی با وجود کم اهمیت بودن، بیش‌ترین تاثیر را دارد