زمان مطالعه ۱۴ دقیقه

لینکدین (LinkedIn)و بازاریابی لینکدین چیست؟

لینکدین (LinkedIn)و بازاریابی لینکدین چیست؟

لینکدین (LinkedIn) اگرچه سابقه‌ی طولانی‌ای در میان نرم‌افزار‌ها دارد؛ ولی مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی ‌نوظهور اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما؛ واقعیت چیز دیگری است و لینکدین می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند باشد. مخصوصا زمانی که شما از ویژگی‌های پنهان این پلتفرم که قالباً مورد توجه قرار نگرفته است،آگاه باشید. لینکدین با بیش از ۶۹۰ میلیون کاربر در سرارسر جهان، یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی است.

بازاریابی linkedin چیست؟

بازاریابی لینکدین، فرایند استفاده از لینکدین برای ایجاد پیوند‌ها، مدیریت مشتریان بالقوه، بهبود فرایند آگاهی از برند، تقویت روابط و مشارکت‌های تجاری، اشتراک گذاری محتوا و در نهایت هدایت ترافیک به وبسایت شما است. امروزه به‌دلیل اینکه استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند، در گسترش و پیشرفت شبکه‌های حرفه‌ای موثر باشند به همین دلیل لینکدین به بخشی جدایی‌ناپذیر میلیون‌ها کسب و کارموفق مبدل شده است. به‌هنگام استفاده از لینکدین برای بازاریابی تجارت خود، شما به ویژگی‌هی مفیدی مربوط به تجزیه تحلیل ، پیوند‌ها و برندسازی دسترسی پیدا می‌کنید.

درباره‌ی لینکدین

لینکدین در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد و به‌طور اختصاصی متمرکز بر ایجاد و اشتراک گذاری بستر‌های شغلی است. این پلتفورم به شما کمک میکند تا با دیگر افراد متخصص مثل همکاران،کارآفرینان بالقوه ،کارمندان و شرکای خود در ارتباط بوده و محتوای مورد نظر خود را با آنان به اشتراک بگذارید. به همین دلیل داشتن کسب و کار خود در لینکدین بسیار مهم است زیرا؛ بستری توانمند برای بازاریابی است.

چگونه از لینکدین استفاده کنیم؟

۱.url پروفایل عمومی خود را شخصی سازی کنید،.

۲.عکس پس زمینه برای صفحه لینکدین خود در نظر بگیرید.

۳. یک نمادProFinder به پروفایل خود اضافه کنید.

۴.از وجود مزیت اضافه کردن وبلاگ و وبسایت به پروفایل خود،استفاده کنید.

۵.موتور‌های جستوجو، پروفایل شما را بهینه می‌کند.

۶.بخش‌های مختلف پروفایلتان را حذف،اضافه یا مجدداً ویرایش گنید.

۷.از جستوجو‌های ذخیره شده و اعلام های مصاحبه کنندگان استفاده کنید.

۸.فرصت های شغلی را لیست کرده و با اشتراک گذاشتن آن، استعداد‌های جدید را استخدام کنید.

۹.از امضا و تاییدیه لینکدین (LinkedIn Endorsements) استفاده کنید.

۱۰.از ویژگی Open Profile برای ارسال پیام به افرادی که نمی‌شناسید، استفاده کنید.

۱۱.شبکه خود را بروزرسانی کنید و بررسی کنید.

۱۲. قابل شناسایی باشید.

۱۳. بررسی کنید چه کسانی از پروفایل شما بازدید می‌کنند.

۱۴. اتصالات(connections) را انتقال دهید.

۱۵.اتصالات خود را برای رشد بستری حرفه ای، سفارشی کنید.

۱۶.عضو گروه‌های لینکدین شوید.

۱۷.گروه لینکدین خود را ایجاد کنید.

۱۸.با اعضای گروه خود در ارتباط باشید.

۱۹. به روزسانی‌های لینکدین را در توییتر بازنشر کنید.

۲۰. در بروزرسانی های خود از @mentions بهره ببرید و افراد را تگ کنید.

۲۱.صفحه کمپانی(company page) لینکدین خود را طراحی کنید.

۲۲.در لینکدین Showcase Pages بسازید.

۲۳. بروزرسانی ‌هایی درمورد شرکت خود ارائه داده و آن را مورد هدف قرار دهید.

۲۴. امتیاز بازاریابی محتوا در لینکدین و همچنین منابع موضوعات بروز را بررسی کنید.

۲۵. استفاده از اسپانسر در محتوا و همچنین از تبلیغات محلی را امتحان کنید.

۲۶.از طریق پلتفرم نشر لینکدین، محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

۲۷. آیکون مشاهده سایت برای پروفایل خود در نظر بگیرید.

۲۸.عملکرد بازاریابی لینکدین خود را بررسی کنید.

۱.url پروفایل عمومی خود را شخصی سازی کنید.

با سفارشی کردن url پروفایلتان در لینکدین، ظاهری حرفه‌ای به صفحه خود داده و اشتراک گذاری را آسان‌تر جلوه دهید. به جای استفاده از اعداد گیج‌کننده در انتهای ادرس url خود، از نام‌های مختصر استفاده کنید:

(https://www.linkedin.com/company/sazito)

با کلیک کردن بر روی گذینه‌ی View Profile و سپس گذینه‌ی Edit Public Profile and URL می‌توانید url خود را به هر نامی که دوست دارید مثل نام برند خود تغییر دهید. فقط فراموش نکنید منحصر بفرد باشید.

۲.عکس پس زمینه برای صفحه لینکدین خود در نظر بگیرید.

سرانجام، در سال ۲۰۱۴ لینکدین قابلیت جدیدی که شامل اضافه کردن پس‌زمینه به صفحه‌ی اصلی بود را برای پروفایل کاربران ارائه داد. با اضافه کردن پس‌زمینه دلخواه به پروفایل لینکدین خود، شخصیت قائل شوید. به یاد داشته باشید لینکدین، شبکهاجتماعی حرفه‌ای است؛ پس عکسی متناسب انتخاب کنید. لینکدین، سایز عکس پس‌زمینه ۱۵۸۴ *۳۶۹ پیکسل را توصیه میکند وباید فایلی با فرمت JPG ، PNG یا GIF و زیر ۸MB باشد.

۳. یک نمادProFinder به پروفایل خود اضافه کنید.

ممکن است شما ترجیح بدهید که یک نماد ProFinder به پروفایل خودتان اضافه کنید که این نماد نشانگر فریلنس بودن شما در ProFinder LinkedIn استفاده می‌شود. این سرویس، پیمانکاران را با مدیران پروژه‌ای که به‌دنبال کمک هستند، هماهنگ می‌سازد. فریلنسر‌ها با اضافه کردن این نماد، می‌توانند مهارت‌های خود را به مشتریان ومتقضیان نشان دهند.

۴.از وجود مزیت اضافه کردن وبلاگ و وبسایت به پروفایل خود،استفاده کنید.

شما می‌توانید لینک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود را به صفحه لینکدین خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای افزایش نرخ کلیک، به محتوا و اطلاعات بیزینسی خود لینک اضافه کنید.این ویژگی باعث می‌شود که توجه بیشتری را به قسمت‌های مشخصی از صفحه خود، منعکس کنید و ترافیک را به قسمت‌های مختلف هدایت کنید.

۵.موتور‌های جستوجو پروفایل شما را بهینه می‌کند.

بهینه سازی موتور جستوجو (seo) محدود به وبلاگ نیست بلکه شما میتوانید پروفایل خود را توسط موتورهای جستوجو بهینه کنید تا توسط افرادی که به‌دنبال کلمات کلیدی مرتبط با شما هستند، پیدا شوید. شما میتوانید این کلمات کلیدی را در بخش‌های متنوعی از صفحه خود مثل سرفصل، درباره ما و یا تجربیات کاری استفاده کنید.

۶.بخش‌های مختلف پروفایلتان را حذف،اضافه یا مجدداً ویرایش کنید.

شما می‌توانید بخش‌های مختلف پروفایل خود را ویرایش و مجدداً تنظیم کنید تا اطلاعات مشخصی که مدنظرتان است به صورت برجسته نمایان شود. وقتی در حالت ویرایش هستید، موس خود را روی فلش دوطرفه بخش مورد نظرتان قرار دهید؛ علامت موس شما به یک نماد چهار پیکانه تبدیل خواهد شد در این مرحله می‌توانید بر روی بخش مورد نظر کلیک کنید و به بخش دلخواه بکشید.

۷.از جستوجو‌های ذخیره شده و اعلام های مصاحبه کنندگان استفاده کنید.

اگر به‌دنبال فرصت‌های شغلی از طریق لینکدین هستید، افزونهLinkedIn Recruiter به شما کمک میکند تا مشاغل مربوط به خود را توسط مصاحبه کننده‌ها پیدا کنید. با استفاده از این ویژگی تعداد بالایی از جستوجو‌ها را ذخیره کنید و در صورت مطابقت با معیار و ضوابط شما، اعلامات را دریافت کنید. شما می‌توانید برای دریافت اعلام‌های جستوجو، به صورت روزانه یا هفتگی، از طریق صفحه اصلی استخدام، اقدام کنید.

۸. فرصت های شغلی را لیست کرده و با اشتراک گذاشتن آن، استعداد‌های جدید را استخدام کنید.

[به هنگام صحبت از فرصت های شغلی کسب و کارتان، هرگز فراموش نکنید موقعیت شغلی خود را در صفحه [مشاغل لینکدین (LinkedIn Jobs page) اضافه کرده باشید. در این قسمت متقضیان می‌توانند با جستوجوی کلمات کلیدی خاص مثل عنوان شغل، درآمد، صنعت، موقعیت و دیگر کلمات، در مورد فرصت‌های شغلی شما بیاموزند.

۹.از امضا و تاییدیه لینکدین (LinkedIn Endorsements) استفاده کنید.

لینکدین ویژگی ای را به نام Endorsements ارائه داده است که به کمک آن میتوانید مهارت‌های افرادی را که با آن‌ها کار میکنید را شناسایی کنید.شما می‌توانید مهارت‌های افرادی را که نزدیک به آن‌ها کار می‌کنید را ارتقا داده و تایید کنید تا به این نحو در کار‌های دیگر به آن‌ها کمک کرده باشید. پروفایل همکارانتان را تاثیرگذار جلوه دهید و حمایت خود را نشان دهید.

۱۰. از ویژگی Open Profile برای ارسال پیام به افرادی که نمی‌شناسید، استفاده کنید.

برای ایجاد و برقراری ارتباطی جدید با شرکای بالقوه،مشتریان و رهبران دیگر صنایع، ممکن است شما خواستار ارسال پیامی شخصی به آن‌ها باشید. این پلتفرم به شما این امکان را میدهد تا فقط به افرادی که شما آن‌ها ر ا در درجه یک اطلاق می‌کنید، پیام ارسال کنید. اما میدانستید،افرادی هستند که به شما اجازه ارسال پیام را می‌دهند حتی اگر متصل به آن‌ها نباشید. امکان حضور در شبکه Open Profile فقط در نسخه حرفه‌ای امکان پذیر است. اما؛ امکان پیا‌رسانی بدون در نظر گرفتن نسخه مورد استفاده را به کاربران می‌دهد. برای ارسال پیام به کسانی که متصل به آن‌ها نیستید، میتوانید از InMail استفاده کنید. اگرچه این راه زیاد توصیه نمی‌شود.

۱۱.شبکه خود را بروزرسانی کنید و بررسی کنید.

فید خود را به طور دوره‌ای بررسی کنید. صفحه اصلی لینکدین را برای دیدن پست‌های connection، رقبا و همکاران خود ببینید. همچنین در بروزرسانی‌های خود میتوانید جزئیاتی درباره‌ خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید و فعالیت‌های خود را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید، ایمیل خود را ثبت‌نام کنید تا بروزرسانی‌ها برای شما ارسال شود. همچنین می‌توانید بر اساس آخرین و جدیدترین پست‌ها، بروزرسانی‌ها را مرتب کنید.

۱۲. قابل شناسایی باشید.

بازدیدکنندگان پروفایل لینکدین شما از لحظه‌ای که به آن نگاه می‌کنند باید صاحب این صفحه را تشخیص دهند. یک راه بسیار عالی برای شناسایی بهتر برند شما با بازرایابی محتوایتان، اطمینان یابی از نام پروفایل، سرفصل و یا هر شناسه‌ی دیگری که به‌راحتی برای بازدید کننده ها قابل مشاهده است. مطمئن شوید که هر اطلاعات و نامی وارد میکنید، مختصر به شماست و با کسب و کار شما همخوانی دارد.

نکته: تنظیمات نمایه عمومی را فعال کنید تا قابل مشاهده برای همگان باشید.

۱۳. بررسی کنید چه کسانی از پروفایل شما بازدید می‌کنند.

در مورد افرادی مثل مخاطبان، مدیران بالقوه، مشتریان که محتوای منتشر شده از طرف شما را مشاهده می‌کنند، کمی بیاموزید و آن‌ها را برسی کنید. با استفاده از ویژگی Who Viewed Your Profile feature میتوانید افرادی را که صفحه شما را مشاهده کرده‌اند را شناسایی کنید. این ابزار در پروفایل شما موجود است.

۱۴. اتصالات(connections) را انتقال دهید.

امروزه، بسیار اشکار است که شما می‌توانید با استفاده از ارتباطاتی که در لینکدین ایجاد می‌کنید ترافیک را به سمت سایت خود هدایت کنید و مشتریان خود را رشد دهید. برای مثال یک سیستم مدیریت تماس ایجاد کنید.تحت تنظیمات پیشرفته می‎توانید این فرایند را آغاز کنید.

۱۵.اتصالات خود را برای رشد بستری حرفه ای ، سفارشی کنید.

برای ایجاد ا connections ارزشمند و رشد شبکه‌ی حرفه‌ای خود، لینکیدین ویژگی‌هایی را ارائه میدهد:

• بسته به سطح ارزش تجاری خود ، connectionهای خود را اضافه، مشاهده وحذف کنید.

• کسانی که می‌توانند، connectionهای شما را ببینند را کنترل کنید.

• برای رشد بستر خود در لینکدین و ایجاد روابطی جدید از connectionهای درجه دو و سه خود استفاده کنید.

• مخاطبان خود را از ایمیلتان و دیگر منابع موجود به لینکدین انتقال دهید و همگام سازی کنید، تا با رهبران و مشتریان در تمام بسترها در ارتباط باشید. این امر باعث می‌شود افراد درمکان‌های مختلف محتوای شما را مشاهده کنند و اطلاعات بیشتری از برند شما کسب کنند و پایه روابط شما محکم‌تر می‌شود.

۱۶. عضو گروه‌های لینکدین شوید.

گروه‌های لینکدین راهی مناسب برای ایجاد ارتباط با افرادی است که عضو کسب و کار شما هستند. لینکدین، گروه‌ها را به‌عنوان مرکزی برای اشتراک‌گذاری محتوا، رشد لیست مخاطبان، معرفی خود به عنوان متخصص در زمینه مرتبط و بهبود اگاهی از برند ارائه می‌دهد. همچنین با عضویت در گروه‌ها، شما می‌توانید پروفایل افراد را بدون اتصال به آن‌ها مشاهده کنید.

۱۷. در لینکدین گروه اختصاصی خود را بسازید.

شما با ایجاد گروه؛ خود را به عنوان یک رهبر فکری در کسب و کار ثابت میکنید همچنین جامعه‌ی طرفداران را رشد دهید و ایده‌های محتوای بازاریابی مختصر به خود را به اشتراک بگذارید، اگاهی از برند را تقویت کنید و در نهایت مشتریان جدیدی را اضافه کنید.

۱۸.با اعضای گروه خود در ارتباط باشید.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد گروه در لینکدین این است که به شما این امکان را می‌دهد، تا تعامل و ارتباط میان افراد در گروهتان را که مسئولیت آن را برعهده دارید، می‌دهد. همچنین شما می‌توانید به اعضای گروه پیام ارسال کنید و یا پست گروهی بگذارید. ویژگی ارسال پیام این امکان را به شما می‌دهد تا به طور خصوصی به فرد مشخصی از گروه، پیام ارسال کنید و محتوایی از گروه را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

۱۹ به روزسانی‌های لینکدین را در توییتر بازنشر کنید.

حساب توییتر خود را به پروفایل لینکیدن اضافه کنید تا اخرین بروزرسانی‌ها را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارید. همچنین این روش راهی کاربرد برای افزایش کاربران خود در هر دو شبکه است. اگر از محتوایی در لینکدین خوشتان امد، به‌راحتی با انتخاب گذینه‌ی Public + Twitter آن محتوا را بازنشر کنید.

۲۰. در بروزرسانی های خود از @mentions بهره ببرید و افراد را تگ کنید.

آیا می‌خواهید دیگر کاربران و کمپانی‌های لینکدین، از اخرین وضعیت شما باخبر باشند، می‌توانید از ویژگی برچسب گذاری استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا تعامل خود را با افراد تقویت کنید و باعث افزایش تعامل با محتوای تولید شده باشید و در نهایت آگاهی از برند را تقویت کنید.

۲۱.صفحه کمپانی(company page) لینکدین خود را طراحی کنید.

طراحی و قالب صفحات لینکدین در طول این سال‌ها تغیرات فراوانی کرده است. اطمینان حاصل کنید که با اخرین بروزرسانی لینکدین، تنظیمات خود را بهینه کرده‌اید و سعی کنید از تصاویری با کیفیت و با وضوحیت بالا استفاده کنید.

۲۲.در لینکدین Showcase Pages بسازید.

Showcase Pages در لینکدین، نیچ صفحه کسب و کار شماست. با استفاده از آن شما می‌توانید محتوای خاص، ابتکارات و کمپین ‌های خود را به‌طور برجسته و کاربردی در صفحات بیزینسی لینکدین به نمایش بگذارید. Showcase Pages ها افزونه‌های صفحه کمپانی شماست و به شما این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را ترویج داده یا شخصیت بازاریابی خود را به نمایش بگذارید. صفحات showcase راهی عالی برای گسترش شبکه‌ی لینکدین خود است. همچنین این امکان را به سایر کاربران میدهد که این افزونه را دنبال کنند در حالی که صفحه اصلی شما را دنبال نمی‌کنند.

۲۳. بروزرسانی ‌هایی درمورد شرکت خود ارائه داده و آن را مورد هدف قرار دهید.

بروزرسانی‌های مربوط به شرکت خود را در صفحه‌ی لینکدین، برای دنبال کنندگان به اشتراک بگذارید. این کار باعث می‌شود لینکدین شما با اخرین پیشرفت‌ها و بروزرسانی‌های شرکت درگیر باشد. در این نوع بروزرسانی‌ها می‌توانید از تصاویر،فیلم، اسناد و محتوای نوستاری استفاده کرده و به اشتراک بگذارید. همچنین این نوع محتوا را می‌توانید به طور هدفمند در میان افراد خاص و گروه‌های خاصی از مخاطبان به اشتراک بگذارید. برای انجام این کار، معیارهایی همچون سایز کمپانی،صنعت،عملکرد شغلی، ارشدیت، جغرافیا، زبان و یا کارمندان استفاده کنید. این بروزرسانی هدفمنددر صفحه لینکدین شما به طور هدفگذاری شده به نمایش در می‌آید.

۲۴.امتیاز بازاریابی محتوا در لینکدین و همچنین منابع موضوعات بروز را بررسی کنید.

امتیاز باراریابی محتوای لینکدین به شما میزان تعامل و درگیری مخاطبان با محتوای تولید شده را نشان می‌دهد. محتوای بروز نشان می‌دهد چه محتوا و موضوعی را با گروه خاصی از افراد که به اشتراک بگذارید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد و همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا محتوای خود را به جهت تاثیر بیشتر بهینه کنید.

۲۵. استفاده از اسپانسر در محتوا و همچنین از تبلیغات محلی را امتحان کنید.

اگر به‌دنبال تکمیل فرایند و تلاش‌های بازاریابی خود با تبلیغ کردن هستید، تبلیغ کردن در لینکدین یک انتخاب هوشمندانه است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تبلیغ در لینکدین، تبلیغ هدف گذاری شده است. تبلیغات PPC لینکدین به شما این امکان را می‌دهد تا عناوین و کارکردهای شغلی، صنعت و افرادی که به محصول شما نیازمندند را هدف گذاری کنید.

۲۶. .از طریق پلتفرم نشر لینکدین، محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

دیگر نیازی نیست برای انتشار مقاله در لیکدین، یک اینفلوئنسر باشید.هم‌اکنون قابلیت انتشار مقاله در اختیار همه‌ی کاربران قرار گرفته است. با تولید محتوا و ترویج آن در صفحه لینکدین، این ویژگی را و نحوه کمک آن به اهداف بازاریابی شما ، مورد ازمایش قرار دهید. برای مثال می‌توانید محتوای وبلاگ خود را به لینکدین منتقل کنید و از این طریق مشترکان خود را از وبلاگ به لینکدین و بالعکس ترویج دهید.

۲۷. ایکون مشاهده سایت برای پروفایل خود در نظر بگیرید.

ایکون LinkedIn Company Followرا به وبسایت خود اضافه کنید تا حضور کمپانی خود و محتوایی را که ارائه می‌دهید را در لینکدین ترویج دهید. وقتی افراد از طریق وبسایت شما بر روی ایکون لینکدین کلیک می‌کنند، به‌طور مستقیم به صفحه شما وصل شده واخرین بروزرسانی‌های شما را مشاهده می‌کنند. همچنین شما می‌توانید وبسایت خود را در پروفایلتان اضافه کنید تا تعاملی دو طرفه ایجاد شود و ترافیک را به‌سمت صفحه لینکدین خود هدایت کنید.

۲۸.عملکرد بازاریابی لینکدین خود را بررسی کنید.

برای رسیدن به موفقیت، تجزیه تحلیل تلاش‌های شما بسیار حائز اهمیت است. لینکدین دارای ابزار‌های گزارش‌دهی و صفحات تحلیلی قوی‌ای است که برای کسب و کار‌ها، عملکرد کلی را ارزیابی می‌کند. داده‌های تکمیلی درباره محتوا، دسترسی مخاطبان ،وضعیت و جزئیاتی در مورد نرخ بازدیدکنندگان و نرخ تعاملات شما وجود دارد که با کمک آن‌ها میتوانید فعالیت خود را بهبود ببخشید.

در نهایت بازاریابی را در لینکدین، آغاز کنید.

با در نظر گرفتن به روزرسانی ها و افزودنی های بسیاری که در لینکدین از زمان راه اندازی آن تا به امروز وجود دارد، نمی توانیم صبر کنیم تا ببینیم چگونه این شبکه همچنان خود را به عنوان منبع و بستر یکپارچهای برای بازاریاب‌ها، متقاضیان کار، داوطلبان و سایر حرفه ها تبدیل می گرداند بازاریابی در لینکدین را با امتحان روش‌های موجود که بیشترین علاقه و اشتیاق را در شما ایجاد می‌کند، آغاز کنید و از آن به عنوان ابزاری کاربردی برای افزایش آگاهی از برند خود در میان مخاطبان، استفاده کنید.