زمان مطالعه ۴ دقیقه

ساختار فروشگاه خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

ساختار فروشگاه خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

سازماندهی و ساختاربندی فروشگاه شما روی دسته‌ها، زیردسته‌ها، صفحات داخلی و صفحات محصول هم برای مخاطبان و هم برای موتورهای جستجو مفید است. وقتی که مخاطبان شما چیزی را که می‌خواهند بخرند، به سادگی پیدا می‌کنند احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر است. به همین ترتیب وقتی موتورهای جستجو چیزهایی را که می‌خواهند به سادگی و سرعت پیدا می‌کنند، احتمال اینکه سایت شما در صفحات اول‌تر ظاهر شود بیشتر می‌شود. در این مقاله، ما به شما خواهیم آموخت که چگونه ساختار فروشگاه می‌تواند بر روی سئو تاثیر داشته باشد. چرا ساختار فروشگاه برای سئو مهم است؟ موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج را برای یک داده رتبه‌بندی کنند. ساختار فروشگاه در اینکه سایت شما در رتبه چندم قرار بگیرد، نقشی اساسی ایفا می‌کند چرا که موتورهای جستجو قسمتی از رتبه‌بندی خود را بر این اساس قرار می‌دهند که شما چگونه صفحات مهم را سازماندهی می‌کنید و به هم ارتباط می‌دهید. کاربران با ورود به صفحه اصلی فروشگاه شما، باید بتوانند به راحتی به دسته‌ها، زیردسته‌ها و صفحات محصول هدایت شوند. هر محصول تنها باید در یک دسته قرار گیرد اما می‌تواند در چند زیردسته قرار گیرد. هدف از این کار این است که با کمترین تعداد کلیک، بهترین و مرتبط‌ترین محتوا و محصول به کاربران نمایش داده شود.


سازماندهی و ساختاربندی فروشگاه شما روی دسته‌ها، زیردسته‌ها، صفحات داخلی و صفحات محصول هم برای مخاطبان و هم برای موتورهای جستجو مفید است. وقتی که مخاطبان شما چیزی را که می‌خواهند بخرند، به سادگی پیدا می‌کنند احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر است. به همین ترتیب وقتی موتورهای جستجو چیزهایی را که می‌خواهند به سادگی و سرعت پیدا می‌کنند، احتمال اینکه سایت شما در صفحات اول‌تر ظاهر شود بیشتر می‌شود.

در این مقاله، ما به شما خواهیم آموخت که چگونه ساختار فروشگاه می‌تواند بر روی سئو تاثیر داشته باشد.

چرا ساختار فروشگاه برای سئو مهم است؟

موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج را برای یک داده رتبه‌بندی کنند. ساختار فروشگاه در اینکه سایت شما در رتبه چندم قرار بگیرد، نقشی اساسی ایفا می‌کند چرا که موتورهای جستجو قسمتی از رتبه‌بندی خود را بر این اساس قرار می‌دهند که شما چگونه صفحات مهم را سازماندهی می‌کنید و به هم ارتباط می‌دهید.

کاربران با ورود به صفحه اصلی فروشگاه شما، باید بتوانند به راحتی به دسته‌ها، زیردسته‌ها و صفحات محصول هدایت شوند. هر محصول تنها باید در یک دسته قرار گیرد اما می‌تواند در چند زیردسته قرار گیرد. هدف از این کار این است که با کمترین تعداد کلیک، بهترین و مرتبط‌ترین محتوا و محصول به کاربران نمایش داده شود.

بهینه سازی سئوی سایت برای فروشگاه آنلاین

دو قانون طلایی در مورد ساختار فروشگاه شما وجود دارد:

  • آن را ساده و قابل گسترش نگه دارید
  • برای رسیدن به یک صفحه دلخواه از صفحه‌ای که هستید، نباید بیشتر از ۳ کلیک طول بکشد

مثالی از یک ساختار بد برای یک فروشگاه آنلاین

شکل زیر نمونه‌ای از یک ساختار بد برای سایت فروشگاه را نشان می‌دهد.

روش های بهینه سازی سئوی سایت

این ساختار، هر دو قانون طلایی را نقض می‌کند. چرا که برای رسیدن به یک صفحه دسته، ۴ کلیک نیاز است. از طرفی اگر شما بخواهید یک محصول یا یک دسته جدید بسازید، باید آن را در جایی از فروشگاه قرار دهید که به نظر می‌رسد دسترسی به آن خیلی ساده نباشد و به عبارتی در جایی از سایت فروشگاه شما گم می‌شود.

این ساختار نه تنها برای هدایت مشتری به صفحات مورد نظر بد است بلکه برای رتبه‌بندی فروشگاه شما نیز مخرب است. علت این است:

به طور معمول صفحه اول فروشگاه شما، معتبرترین صفحه فروشگاه است. لینک‌های داخلی از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر، مقداری از اهمیت لینک (link juice) یا اعتبار صفحه اول را به صفحات دیگر انتقال می‌دهند. این امر قبلا رتبه صفحه (pagerank) نامیده می‌شد ولی گوگل دیگر از این اصطلاح استفاده نمی‌کند.

به این ترتیب، صفحه اول می‌تواند مقداری از اعتبار خود را به صفحات دسته‌ها منتقل کند که آن‌ها نیز به نوبه خود مقداری از این اعتبار را به زیردسته‌ها و سپس به محصولات انتقال می‌دهند. شکل زیر چگونگی اختصاص این اعتبار را نشان می‌دهد.

 

با فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید

 

بالا آمدن سایت در نتایج گوگل

برای داشتن یک قیاس در ذهن خود، ساختار فروشگاه خود را سیستم آبیاری یک مزرعه و اعتبار یا اهمیت لینک سایت را میزان آب مزرعه در نظر بگیرید. در این صورت، صفحات، گیاهان مزرعه هستند.

واضحا شما می‌خواهید بیشترین میزان آب را به گیاهی برسانید که تولید بیشتری از بقیه گیاهان دارد، یعنی دسته و صفحه محصول مهم‌تر!

برای این کار شما باید بیشترین میزان اهمیت لینک را از صفحات اصلی فروشگاه به آن دسته و محصول برسانید که این ساختار، این کار را نمی‌کند.

مثالی از یک ساختار خوب برای یک فروشگاه آنلاین

برای رساندن بیشترین میزان اعتبار به بهترین صفحات فروشگاهتان، با ساختاربندی فروشگاه خود شروع کنید و ۲ قانون طلایی را در ذهن داشته باشید.

شکل زیر نمونه‌ای از یک ساختار خوب برای سایت فروشگاه را نشان می‌دهد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

صفحه اول سایت شما باید به صفحات دسته‌ها و حتی صفحات بهترین محصولاتتان لینک یا وصل شده باشد. هدایت مناسب و لینک‌های داخلی باعث می‌شوند تا صفحات مورد نظر بیشترین اعتبار را از صفحه اول سایت دریافت کنند و در نتیجه هنگام جستجو، رتبه بهتری به دست می‌آورند.

 

با طراحی سایت سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.