زمان مطالعه ۹ دقیقه

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست؟

فرض کنید قصد دارید آمار خاصی در رابطه با صفحات مختلف یا صفحه‌ی خاصی از وبسایتتان داشته باشید. مثلا می‌خواهید تعداد بازدید‌کنندگانی که بیشتر از ۷۵ درصد صفحه را تا انتها دیده‌اند داشته باشید. چنین کاری بدون داشتن علم کدنویسی، ممکن نیست و در صورت درخواست از یک متخصص هزینه‌بر خواهد بود. گوگل امکان جدیدی را به نام گوگل تگ منیجر (Google tag manager) به‌طور رایگان برای کاربران مهیا کرده است.


اگر به این مقاله مراجعه کرده‌اید حتما می‌خواهید بدانید گوگل تگ منیجر (Google tag manager) چیست؟ گوگل تگ منیجر به زبان ساده یکی‌ از ابزار‌های کاربردی گوگل‌ است که برای مدیریت تگ‌ها ایجاد شده است. در واقع با استفاده از این ابزار رایگان گوگل، یعنی تگ منیجر، شما به آسانی‌ تگ‌هایی که در صفحات وب‌سایت‌تان قرار دارند را مدیریت می‌کنید.

گوگل تگ منیجر در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد اما تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است. تغییرات به‌طور کلی به هدف گسترش قابلیت و ساده‌تر و کوتاه‌تر شدن مسیر برای کاربر بوده است. با این حال همچنان نیاز است برای استفاده از تگ منیجر با برخی اصول مقدماتی آشنایی داشته‌ باشید. در این پست سعی کردیم تمام آنچه نیاز است تا برای استفاده از گوگل تگ منیجر بدانید برای شما توضیح دهیم و در پست بعد با ذکر نمونه‌ای تمام قدم‌های آموزش گوگل تگ منیجر را نشان دهیم.

چند نمونه از کاربردهای گوگل تگ منیجر

  • قرار دادن کدها و اسکریپت‌های مورد نیاز در هدر سایت
  • نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر
  • وریفای کردن گوگل وبمستر با استفاده از تگ منیجر
  • اضافه کردن تگ‌های خاص به صفحات خاص بدون نیاز به مراجعه به کدها
  • به‌دست آوردن داده‌های مربوط به رفتار کاربران روی وبسایت و انتقال آن‌ها به ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی آنلاین مانند گوگل آنالیتیکس
  • ردیابی رویدادها یا Event Tracking
  • انتقال داده‌های مالی مثل انواع تراکنش‌ها به ابزارهای دیجیتال آنالیتیکس مثل گوگل آنالیتیکس
  • عدم مراجعه مکرر به تیم برنامه نویسی جهت اعمال تغییرات روی تگ های مربوط به دیجیتال مارکتینگ

اما پیش از آن باید بدانیم تگ و تگ منیجر چیست؟

تگ چیست؟

تگ‌ها ، قطعه کدهای کوچکی هستند که برای جمع‌آوری داده و ارسال آن داده‌ها به یک نرم افزار تجزیه و تحلیلِ داده مثل ‌گوگل آنالیتیکس‌، به سایت اضافه می‌شوند. شما می‌توانید از تگ‌ها برای اهداف مختلفی مانند تشخیص میزان اسکرول کاربر در صفحه، تشخیص مکان‌هایی از صفحه که کاربران بیشتر روی آن‌ها کلیک می‌کنند، کاربران از چه مسیری به وب‌سایت شما رسیده‌اند و موارد بسیار دیگری استفاده کنید. معمولاً سایت‌ها از تگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند و مقداری کدنویسی برای ایجاد همه آن‌ها نیاز است که انجام این کار به‌خصوص زمانی که نیاز باشد برای تغییرات تگ‌ها سراغ سورس‌کدها بروید کار بسیار خسته‌کننده‌ای است. گوگل تگ منیجر یک نرم افزار تحت وب است که با مرورگر باز می‌شود و برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به کدنویسی و مراجعه مکرر به سورس‌کدها بتوانید تگ‌های مورد نیازتان را ایجاد، حذف یا مدیریت کنید.

تگ منیجر چیست؟

احتمالاً اکثر خوانندگان با عملکرد سیستم مدیریت محتوا آشنایی دارند. مثلاً محیط وردپرس که یک سیستم مدیریت محتوا است، محیطی واحد می‌باشد که می‌توان در آن بدون نیاز به کدنویسی یا تغیر در کد‌های پیشین، محتوای مورد نظر را منتشر و ویرایش کرد. از طریق گوگل تگ منیجر نیز می‌توان بدون نیاز به کد صفحات وبسایت، تگ‌های مورد نظر را وارد کرد. بسیاری از محیط‌های تحلیل و آمار که به آن آنالتیکس گوییم، تگ منیجر اختصاصی خودشان را دارند؛ برای نمونه Launch از ادوبی آنالیتیکس. می‌توان گفت با وجود اندکی تفاوت در توصیف بخش‌ها، کلیت این تگ منیجر‌ها بسیار نزدیک به هم است. به‌علاوه، بسیاری از آن‌ها از پلتفرم‌های مختلف آنالیتیکس نیز پشتیبانی می‌کنند. گوگل تگ منیجر هم با تعداد زیادی از این پلتفرم‌ها سازگار است.

آمار

برای آغاز کار با گوگل تگ منیجر نیاز است تا عناصر اصلی این ابزار را بشناسید.

Containers

به عنوان یک تعریف ساده، Containers را می‌توان ظرف تگ‌ها معرفی کرد. به این معنا که شما برای قرار دادن تگ‌ها در سایت نیاز است ابتدا تگ‌ها را در ظرف مخصوصشان قرار داده و آن ظرف یا Containers را در وبسایت قرار دهید.

Triggers

هر تگ باید برای هدفی خاص اضافه شود. شرط فعال شدن، مربوط به بخش Triggers است. به همین جهت Triggerها به فعال‌کننده‌ها معروفند. در واقع به شرایطی که هر تگ باید در آن فعال باشد Triggers یا «فعال‌کننده» می‌گویند که هر تگ حداقل باید یک Trigger داشته باشد در غیر این صورت آن تگ فعال نخواهد شد و کاری برای شما انجام نمی‌دهد. Triggers را می‌توانیم به دو زیر بخش Events و Filters تقسیم کنیم. لیست نمایش داده شده توسط گوگل تگ منیجر از انواع Triggerها، Events هستند. پس از انتخاب آن می‌توانید فیلتر هم انتخاب کنید. خود فیلتر هم به سه بخش؛ متغیرها (Variables)، عملگرها (Operators) و مقادیر (Values) تقسیم می‌‌شوند. عملگرها به تگ‌ها می‌گویند که اگر شرایط حال بزرگ‌تر، مساوی یا کوچک‌تر از شرایط تعریف شده توسط ما بود، آن تگ فعال بشود یا خیر. طبق مقادیر شرایط تعریف می‌شود. شاید به صورت پیشفرض لفظ مقدار را همیشه برای اعداد شنیده باشید اما مقادیر در گوگل تگ منیجر هم می‌توانند عدد باشند هم کلمه یا آدرس.

Variables متغیر‌ها و ثابت‌ها

همان طور که تگ به Triggers وابسته است، خود Triggers هم به متغیرها وابسته هستند. اما متغیرها دقیقاً چه هستند؟ متغیرها مقادیری اند که شرط فعال شدن با آن‌ها مقایسه می‌شود. به زبان ساده‌تر، تگ‌ها مقادیر موجود در متغیر و Triggers را با هم مقایسه کرده و در صورت همخوانی تگ فعال می‌شود. البته که این بخشی از کاربرد متغیرها در گوگل تگ منیجر است. در گوگل تگ منیجر با دو نوع متغیر روبرو خواهید شد. پیش ساخته و سفارشی. متغییرهای پیش ساخته یا پیشفرض، متغیرهایی هستند که کاربرد زیادی دارد و گوگل برای اینکه کار را برای کاربران ساده‌تر کند آن‌ها را از پیش تعریف کرده است. همچنین پس از انتخاب متغیر پیشفرض شما قادر خواهید بود تا بر اساس نیاز خودتان آن را تغییر دهید. با کلیک روی دکمه Configure می‌توانید متغییرهای پیشفرض بیشتری را مشاهده و انتخاب کنید. اگر به انواع دیگری از متغیرها نیاز دارید که به صورت پیشفرض در گوگل تگ منیجر وجود ندارد، می‌توانید از user-defined variable استفاده کنید. بدین معنی که برای خودتان یک متغیر سفارشی درست کنید.

گوگل تگ منیجر

مزایای استفاده از Google Tag Manager

سهولت استفاده و کاهش وابستگی به تیم برنامه نویس

مهم‌ترین ویژگی گوگل تگ منیجر، قابلیت استفاده ساده‌تر از آن و عدم نیاز به دانش فنی برنامه‌نویسی است. البته که همچنان به اصول پایه‌ای نیاز است. صاحبان فروشگاه‌ها معمولاً درگیر کارهایی با اولیت‌های بالاتر هستند و معمولاً کارهای مربوط به تگ‌گذاری را به بعد موکول می‌کنند. اما از زمانی که گوگل تگ منیجر به بازار عرضه شد، ‌دیجیتال مارکترها‌ به سرعت تگ‌های خود را بنا به سلیقه خودشان پیاده‌سازی می‌کنند و وابستگی خیلی کمی دارند. این موضوع بزرگترین مزیت گوگل تگ منیجر است.

تسریع در فرایند به روزرسانی

به دلیل وجود محیطی واحد برای تغییر در تمام صفحات، سرعت عمل در اعمال تغیرات و به‌روزرسانی بیشتر است.

امکان رفع ایرادات پیش از انتشار

یکی از کاربرد‌های گوگل تگ منیجر، امکان مشاهده‌ی پیش‌نمایشی از عملکرد پیش از انتشار است. این قابلیت یعنی «پیش‌نمایش گوگل تگ منیجر» باعث جلوگیری از اشتباهات می‌شود.

وجود تگ‌های پیش فرض

یکی دیگر از مزایای گوگل تگ منیجر، وجود بسیاری از تگ‌های مهم به صورت پیش فرض در خود این محیط است. پس همان‌طور که پیش‌تر قید شد، اگر شما مهارت برنامه‌نویسی ندارید می‌توانید از این تگ‌های از پیش آماده استفاده کنید.

تمام کسب و کار‌های آنلاین می‌توانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند

بدون توجه به اندازه و سطح وب‌سایت‌ و فروشگاه‌ آنلاین، هر فروشگاهی می‌تواند از این امکانات استفاده کند. استفاده از از آن برای کسب و کارهای کوچک که پشتیبان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده ندارند یا از طریق فروشگاه‌ساز‌های آنلاین فروشگاه خود را ساخته‌اند، بسیار کاربردی و مفید است.

جلوگیری از افت سرعت

یکی از مشکلات تگ‌گذاری به روش‌های قدیمی، افت سرعت لود سایت به هنگام فعال شدن تگ‌ها می‌باشد. وقتی لود شدن یک تگ کند باشد باعث می‌شود تا لود شدن بقیه تگ‌هایی که منتظر فعال شدن تگ قبلی هستند هم با تاخیر مواجه شود و در نهایت سرعت لود سایت کاهش پیدا کند. کاهش سرعت سایت باعث می‌شود مشتریان بدون خرید از سایت، خسته شده و سایت را ترک کنند. اما استفاده از تگ‌ها در گوگل تگ منیجر هم به صورت همزمان فعال می‌شوند اما این قابلیت وجود دارد که ترتیب فعال شدن هرکدام را مدیریت کنید تا با مشکل افزایش سرعت لود و کاهش سرعت لود سایت مواجه نشوید.

قابلیت استفاده در صفحات AMP و برنامه‌های موبایل

یکی از نکات مثبت گوگل تگ منیجر، قابلیت استفاده در صفحاتی به جز صفحات استاندارد وب است. شما می‌توانید از گوگل تگ منیجر برای صفحات AMP که برای استفاده در تلفن‌های همراه آماده شده و برنامه‌های موبایل نیز استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای گوگل تگ منیجر برای اپلیکیشن‌های موبایل این است که پس از تغییر یک تگ نیازی نیست تا ورژن اپلیکیشن تغییر کند. چون برخی از کاربران اپلیکیشن ها خود را خیلی دیر آپدیت می‌کنند.

ردیابی رویداد

در گذشته برای نظارت بر رویدادهای مرتبط با بازدیدکننده‌ها، نظیر کلیک‌ها، میزان تعامل با ویدئوها و وضعیت ارسال فرم‌ها، باید برای هر یک کدهای خاصی را به صفحات مورد نظر اضافه می‌کردید. قابلیت ردیابی خودکار رویدادها در گوگل تگ منیجر نیاز به اضافه کردن کد برای هر مؤلفه را مرتفع می‌سازد؛ در عوض، می‌توانید لینک‌ها و دکمه‌ها را بر اساس ویژگی‌های (Attribute) موجود در آن‌ها، یا با استفاده از یک ساختار نام‌گذاری استاندارد، هدف قرار بدهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سازیتو، به آموزش گوگل منیجر، تعریف تگ‌ها، کاربرد‌های گوگل تگ منیجر و مزایای استفاده از آن اشاره کردیم. درمقاله‌ی بعدی یاد می‌گیریم که چطور از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم. در قدم به قدم در گوگل تگ منیجر یک نمونه استفاده از این سیستم را قدم به قدم مرور می‌کنیم