زمان مطالعه ۲۰ دقیقه

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی در حوزه بازاریابی

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی در حوزه بازاریابی

طراحی یکی از مهم‌ترین موارد در جذب مخاطبان و مشتریان است. آشنایی به انواع و اصول طراحی، به‌ویژه طراحی فروشگاه اینترنتی و اعمال آن در استراتژی‌های بازاریابی، کمک بسزایی بر افزایش تعامل افراد در فروشگاه اینترنتی شما دارد. اما، چگونه باید اصول طراحی فروشگاه اینترنتی را بر استراتژی‌های کسب و کار خود اعمال کنیم؟ فروشگاه‌ساز‌ها چه کمکی در تکمیل طراحی شما می‌کنند؟

طراحی یکی از مهم‌ترین موارد در جذب مخاطبان و مشتریان است. اصول طراحی، ایده‌های عمومی هستند که به طراحی فروشگاه اینترنتی شما به عنوان یک صنعت و عمل اجرایی، اعمال و اضافه می‌شوند. اصول طراحی همان مقدماتی است که تمام طراحان را مشتاق می‌کند تا آن را برای ایجاد بخش‌های متنوع تاثیرگذار دنبال کنند. طراحی یکی از مهم‌ترین مواردی است که بیشترین تعامل و ارتباط را با مخاطبان سطح وب و به‌ویژه با مشتریان فروشگاه اینترنتی شما برقرار می‌کند، طراحی و ایجاد خلاقیت در قدم اول شاید فرایند دشواری به‌نظر برسد، اما با اشنایی با این اصول طراحی، طراحی داخلی فروشگاه، آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید همچنین اگر قصد طراحی فروشگاه اینترنتی ندارید، فروشگاه‌ساز‌ها با ارائه خدمات آماده در طراحی به شما کمک می‌کنند.

پایه و اصول طراحی فروشگاه‌اینترنتی شامل:

۱. توازن (بالانس)

۲.کنتراست یا تضاد

۳.تسلط یا سلسله مراتب

۴.حرکت

۵.تناسب یا مقیاس

۶.پیوستگی یا انسجام

از دیگر موارد مربوط به اصول طراحی فروشگاه‌ اینترنتی شامل:

  • ریتم حرکتی
  • تقارن
  • فضای سفید

این دسته از موارد، زیرمجموعه‌ی اصول طراحی مستقل در نظر گرفته نمی‌شود ولی، با رعایت این نکات نیز کارایی بالایی را به طراحی شما اضافه می‌کند و ساختار زیبایی را به فروشگاه اینترنتی شما می‌افزاید. در قسمت‌ زیر به طور جامع و کاربردی به معنای هر یک از این موارد که مربوط به مفهموم اصول طراحی است خواهیم پرداخت.

۱.بالانس

تعادل یا بالانس به نحوه چیدمان و ترکیب اشیا و اجزا و وزن بصری که به همراه خود دارند گفته می‌شود. بالانس را طبق نکاتی که در قسمت ذیل گفته شده، می‌توانید مشخص کنید:

بالانش در اصول طراحی

تقارن (تعادل رسمی):وقتی اجزا به طور مساوی در اطراف یک محور عمودی یا افقی قرار گرفته باشند، به‌طوری که اجسام در اطراف یک نقطه مرکزی (یا شعاع) مرتب شده اند که به تقارن شعاعی معروف است.

عدم تقارن (تعادل غیررسمی):

وقتی اجزا به طور ناهموار در اطراف یک محور عمودی یا افقی قرار گرفته باشند. به طور معمول ، یک سمت یا عنصر غالب در یک ترکیب نامتقارن وجود دارد.

استفاده از عنصر بالانس در طراحی فروشگاه اینترنتی، ترکیب متعادلی را میان اجزای فروشگاه آنلاین شما ایجاد می‌کند، در نتیجه، به‌کارگیری این عنصر در طراحی بنر‌ها، جلوه‌ای ویژه به ظاهر سایت شما می‌دهد.

۲. کنتراست

کنتراست به چگونگی تفاوت عناصرها در یک ترکیب اشاره دارد. این اصل غالباً با اصل تشابه برابری می‌کند، این موضوع به چگونگی شباهت عناصر ترکیب به یکدیگر اشاره دارد. کنتراست را می توان با استفاده از عناصر طراحی مانند رنگ ، فضا ، فرم ، اندازه و بافت ایجاد کرد.

کنتراست در طراحی فروشگاه اینترنتی

فضای سفید نیز عنصر مهمی از کنتراست است. که اغلب به عنوان فضای منفی نامیده می شود، که این فضا به قسمت‌های خالی یک ترکیب اشاره دارد. فضای سفید می تواند به سازماندهی و ترتیب عناصر در یک ترکیب موجود در فروشگاه اینترنتی کمک کند و بر مهمترین آنها تأکید و تمرکز داشته باشد و همچنین هاله ای از تجمل و مینیمالیسم را در فضای طراحی فروشگاه اینترنتی شما ایجاد می‌کند.

۳.تسلط یا سلسله مراتب

ترتیب به درجات مختلف تأكید در یك تركیب اشاره دارد. تأکید معمولاً با استفاده از عناصری مانند اندازه ، انتخاب قلم و ترکیب رنگهای خاص (که ممکن است کنتراست ایجاد کند) حاصل می شود. سه مرحله اصلی تسلط در طراحی وجود دارد که به شرح زیر است:.

ترتیب در اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

چیرگی :مورد اولی که بیشترین تاکید بر روی آن می‌شود و بیشترین وزن دیداری را دارد و به طور معمول در پیش زمینه یک ترکیب یافت می شود.

نیم چیرگی :شی‌هایی که در جایگاه ثانویه بر آن‌ها تأکید می‌شود، معمولا در زمین میانی طراحی سایت فروشگاهی یافت می‌شوند.

زیرمجموعه :شی‌هایی که در جایگاه سوم تاکید بیشتری روی آن‌ها می‌شود معمولا در پس زمینه یافت می‌شود.

مرکز بصری جایی است که ما به طور طبیعی بر روی یک قطعه از طراحی بصری تمرکز می کنیم. مرکز بصری اصولا کمی بالاتر از مرکز واقعی و در سمت راست یک ترکیب قرار دارد و اغلب ارتفاع موزه نامیده می شود.

۴.حرکت

حرکت، مسیری بصری است که بیننده هنگام مشاهده یک ترکیب، دنبال می کند. با حرکت مناسب، یک ترکیب می‌تواند، خط داستانی تاثیر گذار در ذهن بیننده ایجاد کند و همچنین سبب ایجاد تجربه کاربری بالا و با کیفیت باشد.

 

عنصر حرکت در طراحی فروشگاه اینترنتی

عنصرحرکت با استفاده از عناصر زیر در یک ترکیب ساخته می‌شود:

  • خط و خطوط
  • اشکال
  • رنگ‌ها

۵.تناسب یا مقیاس

تناسب به وزن بصری و اندازه عناصر یک ترکیب و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر اشاره دارد. این اصل به مقیاس نیز معروف می‌باشد.

 عناصر اصول طراحی و مقیاس در طراحی سایت فروشگاهی

یکی بودن ابعاد یک شی با شی دیگر می‌تواند به ایجاد نقطه مرکزی یا حرکت در یک ترکیب کمک کند. همچنین، متفاوت بودن ابعاد یک شی نسبت به دیگر اشکال می‌تواند به ایجاد ارتباطی موثر بین اهمیت و ترتیب یک عنصر نسبت به دیگری کمک کند. و از ایجاد ظاهر یکنواخت در طراحی فروشگاه اینترنتی شما جلوگیری کند.

۶.انسجام یا پیوستگی

به‌طور کلی انسجام و پیوستگی بصری، به‌عنوان هدف اصلی طراحی سایت فروشگاهی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه این نظر در بین طراحان و جوامع خاص طراحی با ضد و نقیض‌هایی همراه است. انسجام یا هارمونی به رابطه بین قسمتهای منفرد یک طراحی با کل یک ترکیب اطلاق می‌شود. وقتی عناصر یک ترکیب با هم همخوانی داشته باشند، انسجام و هماهنگی در آن ترکیب به چشم می‌خورد و وجود دارد. اما، وقتی عناصر با هم مطابقت نداشته باشند، آن ترکیب شامل عنصر‌های متنوع است که در اصطلاح به آن ترکیب، متنوع گفته می‌شود.

در قسمت زیر به مواردی که با عنصر انسجام دراصول طراحی مرتبط هستند، آشنا خواهیم شد:

  • هم تراز یا هم‌راستایی : وقتی اشکال در یک جهت مشخص مرتب شده‌ باشند و از وزن و اهنگ بصری مشخصی برخورد باشند در این حالت، عناصر طراحی هم‌تراز یا هم‌راستای یکدیگر هستند.

  • تداوم و استمرار : اصطلاح تداوم هنگامی در طراحی استفاده می‍شود که یک خط یا الگو در یک ترکیب گسترش پیدا کند.

  • پرسپکتیو : زمانی که بین عناصر فاصله وجود داشته باشد، از این عبارت استفاده می‌شود.

  • مجاورت : وقتی اجزای طراحی در کنار یکدیگر و یا نزدیک به یکدیگر قرار می‌گیرند، در این حالت از اصول طراحی مجاورتی الهام گرفته‌اند.

  • تکرار: تکرار زمانی در یک طراحی به وقوع می‌پیوندد که اجزا چندین بار کپی شده باشند.

  • ریتم: وقتی اجزا با اعمال کمی تغییرات دوباره در طراحی تکرار شوند یا با فاصله ایجاد شوند؛ در این حالت طراحی از ریتم مشخصی برخوردار است.

اصول طراحی انسجام در فروشگاه اینترنتی

در حالی که اصول طراحی در همه‌ی اقصی نقاط جهان به یک شکل تلقی و خوانده می‌شوند، اما در جوامع گوناگون و شیوه‌های مختلف طراحی ، کمی متفاوت‌تر از آنچه که هست، به نظر می رسند. یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطبین هدف و درک درست از بازار هدف، انتخاب درست اصول طراحی در بازاریابی است.

در قسمت زیر به انواع و اقسام طراحی‌ها در زمینه بازاریابی اشاره خواهیم کرد:

۱. طراحی گرافیک

۲. برندسازی و طراحی لوگو

۳. طراحی UI/UX

۴. طراحی وب (FRONT-END)

۵. طراحی چند رسانه‌ای (MULTIMEDIA)

۶. طراحی محیطی

با آشنایی با هر کدام از این شیوه‌ها در بازاریابی، قدمی مثبت در جهت رشد کسب و کار خود بخصوص در حوزه فروشگاه اینترنتی برداشته‌اید. اما، نحوه به کارگیری هر کدام از این شیوه ها در صنعت بازاریابی حائز اهمیت است که در ادامه‌ی مطلب به هر یک از آن‌ها به طور ویژه خواهیم پرداخت.

۱.طراحی گرافیک

وقتی حرف از طراحی در حوزه بازاریابی به میان می‌اید، طراحی گرافیک اولین واژه‌ای است که اکثر افراد در ذهن خود تصور می‌کنند و از آنجایی که محتوای بصری از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است و راه تعاملی تاثیر گذار در رسانه‌ی بازاریابی به شمار می‌رود؛ به همین جهت شرکت‌ها به طراحان گرافیک برای ایجاد ارزش و سودی که نشان‌دهنده‌ی برندشان باشد، اعتماد می‌کنند تا همچنین تعاملی کارامد با مخاطبان نیز داشته باشند.

۲.برندسازی و طراحی لوگو

برندسازی و طراحی لوگو یکی از زیرشاخه ها و زیرمجموعه‌های طراحی گرافیک به‌شمار می‌رود که شامل عناصر بصری یک برند و در توصیفی بهتر، هویت یک برند است که شامل لوگو، تایپوگرافی، پالت رنگ‌ها، سبک راهنمایی و غیره است. برندسازی و طراحان لوگو، ماموریت برند، هدف و ارزش یک برند را به تصویر می‌کشند و آگاهی از برند یک شرکت را گسترش می‌دهند.

۳.طراحی UI/UX

طراحی واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) متمرکز بر بهبود چگونگی اثر متقابل تجربه استفاده از محصول با کاربران وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و نرم‌افزار‌ها است. درحالی که بعضی از نقش‌ها این دو را به هم ترکیب می‌‌کند و تقریباً یکی می‌دانند، با این حال این دو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند.

طراحان واسط کاربری، مسئولیت ایجاد رضایتمندی بصری را در تجربه برندسازی برای کاربران از طریق طراحی صفحات وب، طراحی برنامه‌های موبایل و طراحی قالب برای وردپرس و فروشگاه‌های اینترنتی را برعهده دارد.

از طرفی دیگر طراحان تجربه کاربری، اطمینان حاصل می‌کنند که درواقع یک محصول از طریق گردش کاربری، امتحان کردن قابلیت استفاده و پروتایپ دیجیتالی، مشکلات را حل و نیاز‌ها را برطرف می‌کند. طراحان UX خود در قبال این موارد مسئول می‌دانند.

۴.طراحی وب (FRONT-END)

طراحی وب‌ در بخش فرانت اند یک وب‌سایت اعمال می‌شود. طراحان فرانت اند همانند طراحان UI به دانش کدنویسی مسلط هستند. طراحان وب برای یک وب سایت موکاپ‌های UI ایستا طراحی می کنند و سپس آنها را به کد HTML ، CSS و کد JavaScript ترجمه می‌کنند. طراحان وب ارزش‌هایی را ایجاد می‌کنند که یک وب سایت جذاب و کاملاً کاربردی تولید می‌کند، مانند صفحات پراکنده ، عناصر ناوبری ، نقشه سایت و صفحات، ویژگی های پیمایش و کلیک و سیستم های مدیریت محتوا.

۵.طراحی چند رسانه‌ای

طراحی مولتی مدیا یا موشن گرافیک به گونه‌ای از طراحی گفته می‌شود که برای انواع رسانه‌ها بخصوص انیمیشن و ویدیو در نظر گرفته می‌شود. به‌دلیل زمان و هزینه‌ای که نیازمندی این نوع از طراحی است، این شیوه از طراحی، در طول تاریخ به کسانی که در تلویزیون و فیلم هستند، اختصاص یافته است. اما با وجود پیشرفت‌ها در تکنولوژی و گسترش استفاده از بازاریابی محتوای ویدیویی در سال‌های اخیر، موشن گرافیک بیش از پیش در دسترس است. طراحان مولتی مدیا در برابر ایجاد ارزش‌های بصری حرکتی که با مخاطبان ارتباط موثر برقرار و رضایتمندی ایجاد می‌کند. این طراحی ها شامل:

  • لوگو‌های حرکتی
  • گیف‌ها
  • محتوای ویدیوهای انیمیشنی
  • ویدیوهای اموزشی
  • وب‌سایت‌های انیمیشنی

۶. طراحی محیطی

طراحی محیطی به طراحی گرافیک محیطی نیز شناخته می‌شود که از طریق پیشبرد یک هدف محیطی به بهبود تجربه کاربری چه به یاد ماندنی ، هیجان انگیز ، آموزنده ، انگیزشی یا به راحتی قابل جستجو باشد، درنهایت به طراحی محیطی ختم می‌شود. این روش طراحی داخلی ، معماری ، طراحی گرافیک ، طراحی چشم انداز و طراحی صنعتی را با هم ادغام می کند. طراحی محیطی عناصری را ایجاد می‌کند که افراد را به فضای محیطی متصل می‌کند. مثل، نقاشی‌های دیواری، طراحی دفتری و برندسازی، طراحی داخلی فروشگاه ،طراحی فضای محیطی رویدادها، طراحی بیلبوردها و تبلیغات کارامد.

نکته‌های طراحی در بازاریابی

رایج ترین اصول طراحی در بازاریابی در قسمت بالا توضیح داده شد که شامل طراحی گرافیک ، برندسازی ، UI و UX و طراحی وب ، چندرسانه ای و محیطی. حالا ، ما می خواهیم به برخی از نکات برای چهار تیم برتر بپردازیم.

نکات مربوط به طراحی گرافیک

نکات اصول طراحی گرافیک در فروشگاه اینترنتی

۱. هدفمند شروع کنید.

برای چه نوعی از محتوا، طراحی می‌کنید؟ شبکه‌های اجتماعی ، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، سرفصل قالب‌های ایمیل یا کتاب الکترونیکی؟ هم اکنون سه نوع محتوای متنوع با سه هدف و مقصود متفاوت ذکر شد . قبل از اینکه شروع به طراحی کنید، اهداف محتوای خود را یادداشت کنید. این امر به شما کمک می‌کند که اهداف طراحی شما با اهداف و مقصود محتوا مطاقبت داشته باشد درحالی که شما درحال خلق یک اثر هنری هستید.

۲. راهنمای سبک خود را برای محتوای کلی اعمال کنید.

هنگام تصمیم گیری در مورد عناصر طراحی ، راهنمای سبک برند تجاری شرکت خود را در نظر بگیرید. (در ادامه نحوه و چرا ایجاد راهنمای سبک را بررسی خواهیم کرد.) این راهنما بلافاصله به شما نشان می‌دهد که هنگام طراحی محتوای خود از چه رنگ ها، قلم‌ها و سایرعناصر طراحی استفاده کنید. از آنجا، بسته به نوع محتوایی که ایجاد می کنید، می‌توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید.

۳.با ایجاد خطوط و ترازبندی، نظم و ترتیب ایجاد کنید.

خطوط و ترازبندی عاملی است که در طراحی گرافیکی می‌تواند، حرکت و نظم ایجاد کند. متن را در گرافیکی که در نظر گرفته‌اید تراز کنید تا بیننده ها را به هنگام مطالعه، به بخش مورد نظر خود هدایت کرده‌باشید یا از خطوط افقی را برای ایجاد فاصله میان متن و تصاویر استفاده کنید تا مرزی مین محتوای تصویری و محتوای متنی شما ایجاد شود. همانگونه که متن‌های طولانی وبلاگ را در ساختار پاراگراف‌های کوچک قالب‌بندی می‌کنیم، استفاده از عناصر خطوط و تراز، اعمال و نمایش بخش‌های مختلف طراحی گرافیک را آسان می‌کند.

۴. استفاده از حداکثرها در برخی از نمادها و تصاویر

رنگ ‌ها، متن‌ها و تصاویر، گرافیک خارق العاده‌ای را مثل همیشه ایجاد می‌کنند، اما نباید عناصر کاربردی خود را فقط به این سه محدود کنیم. نمادها و تصویرسازی‌ها همچنین می‌توانند، متن یا محتوای سنگین تصویر را هیجان‌انگیزتر کنند. همچنین ممکن است ، نمادها بتوانند مفاهیمی را که عکس‌ها، قادر به نمایش آنها نیستند، نشان دهند و آن‌ها به عنوان نقطه قوت و مرکز خلاقیت لیست های طولانی اعمال کنند.

نکات مربوط به برندسازی و طراحی لوگو

نکات اصول طراحی و برندسازی در فروشگاه اینترنتی

۱. فلسفه زیبایی‌شناسی را در شخصیت خود در نظر بگیرید و طبق آن طراحی کنید.

چگونه از لحاظ بصری شخصیت برند و شرکت خود را نمایش می‌دهید؟ اگر برند شما یک شخص بود، آن فرد هز چه شخصیتی برخوردار بود؟ طراحی مارک تجاری شما باید پاسخگوی این سوالات مطرح شده باشد. قبل از شروع طراحی، لیستی از ویژگی‌هایی که برند، شرکت و فرهنگ شما را به‌خوبی توصیف می‌کند، تهیه کنید. این به شما کمک می کند تا یک ترکیب رنگ، تصاویر، فونت‌ها و سایرعناصر طراحی را به‌درستی انتخاب کنید و نکات کلیدی شخصیت برند خودرا به نمایش بگذارید. همچنین، با استفاده از ویژگی‌های برند تجاری خود به عنوان راهنما ، مجموعه ای از تصاویر ، گرافیک‌ها ، نمونه های رنگی و لوگوهای مشابه را بسازید که نمایانگر روحیه نام تجاری شما باشد. امروزه، طراحی مینیمال بیشترین تاثیرگذاری را در تعامل با مشتریان و مخاطبان سطح وب دارد، با استفاده از قالب‌هایی که در فروشگاه‌ساز‌ها ارائه داده‌ می‌شوند از طراحی مینیمال برای محصولات و محتوای خود می‌توانید در نظر بگیرید.

۲. کمی خلاقانه‌تر طراحی کنید.

لوگو و دارایی‌های برند شما قطعا نباید نمایشی مستقیم از آنچه که برندتان ارائه می‌دهد، باشد. برای مثال به لوگوی سازیتو توجه کنید، این لوگو شاید مفهوم مستقیمی از ارائه خدمات و یا یک فروشگاه‌ساز نباشد. ولی با این حال ، با این انتخاب در عین به یادماندنی و متمایز بودن ، کاملاً نماینده و پرچم‌دار شرکت ماست. وقتی هویت بصری برند خودتان را طراحی کردید، از بی‌پروا بودن در طراحی و از ترکیب جنبه‌های طراحی منحصر بفرد نترسید.

۳. از طراحی مینیمال و ساده استفاده کنید.

نام برند تجاری شما باید زیبایی شرکت شما را در کوتاه‌ترین زمان فراهم کند. برداشت‌ها در یک چشم به هم زدن ساخته می شوند، و نشان و برند تجاری شما از این قاعده مستثنی نیست. کاربران تصمیم خواهند گرفت که آیا شما را دوست دارند ، دوست ندارند ، تحت تأثیر قرار گرفتهف اند یا نمی خواهند به اندازه یک ثانیه با نام تجاری شما ارتباط برقرار کنند ، بنابراین طراحی خود را ساده و دقیق نگه دارید وسعی کنید در طراحی فروشگاه اینترنتی از ساده‌ترین و بی‌الایش‌ترین ابزار‌ها و عنصر‌ها استفاده کنید.

۴. ثبات و سازگاری در طراحی را در اولویت قرار دهید.

این شاید مهم‌ترین نکته در مورد نام برند تجاری و طراحی لوگو باشد: در طراحی ثبات داشته باشید. شما می توانید صدها ساعت و میلیون‌ها تومان صرف ایجاد یک هویت بصری زیبا برای نام برند تجاری خود کنید - اما اگر در هر چاپ و محتوای دیجیتالی شما انعکاس پیدا نکند، تمام منابعی که در این راستا بهره گرفته‌اید، هدر خواهد رفت.

سازگاری و ثبات در چند محور مختلف در طراحی فروشگاه اینترنتی اعمال می‌شود و به صورت افقی در امتداد عناصر محتوای شما ، به عنوان مثال در فونت‌ها ، فاصله ها و ترکیب رنگ‌ها ، و به صورت عمودی در رسانه های محتوای شما ، یعنی بین رسانه های اجتماعی ، ایمیل ، وب سایت و موارد چاپی شما اعمال می‌شود. یک راهنمای سبک برای تشویق همه به پایبندی به برند تجاری جدید خود ایجاد کنید.

نکات مربوط به طراحی UI/UX

نکات و پایه اصول طراحی در فروشگاه اینترنتی

طراحی رابط کاربری با طراحی تجربه کاربری متمایز از یکدیگر است اما؛ به‌دلیل وجود نقطه اشتراکات فراوان میان این دو، نکات مربوط به این نوع از طراحی در یک بخش قرار گرفته است که می‌تواند برای هردو اعمال شود.

۱. دیدگاه کاربران را در طراحی در نظر بگیرید.

چه در حال طراحی رابط کاربری یا تجربه کاربری یک برنامه ، فروشگاه اینترنتی یا ابزار‌های آنلاین هستید، همیشه دیدگاه کاربران را ایجاد و تطبیق دهید. چرا کسی ازفروشگاه اینترنتی شما باید استفاده کند؟ کاربران امید به دستیابی چه اهدافی را دارند؟ چه چالش‌هایی ممکن است، داشته باشند؟ مهم است که درباره پایگاه کاربری خود تحقیق کنید و از چگونگی آشنایی کاربران با فروشگاه اینترنتی شما، مطلع شوید.انجام تحقیقات درباره‌ی کاربران دست اول را از طریق یک گروه متمرکز یا گفتگو با مشتریان فعلی در نظر بگیرید.

۲. اشتباهات و خطاها را پیش‌بینی کنید.

صرف نظر از میزان مکالمه شما با کاربران ، همیشه تعداد معدودی از افراد وجود خواهند داشت که با فروشگاه اینترنتی یا هر پلتفرم آنلاینی که شما ارائه می‌دهید، سر لج خواهند داشت. به همین جهت، خطاها را پیش‎بینی کنید تا با استفاده از مکانیزم‌های کاربردی، احتمال وجود این مشتریان و کاربران را از فروشگاه اینترنتی خود کاهش دهید. یکی از این مکانیسم‌ها ایجاد باکس تایید کاربران است که این امکان را به شما می‌دهد که اگر افرادی به اشتباه با یک کلیک ساده وارد پلتفرم آنلاین شما شدند قبل از ایجاد هر مشکل دیگری و دسترسی به اطلاعات بیشتری از محتوای شما ، از سایت خارج شوند. این مکانیسم ها می توانند از بروز اشتباهات قبل از وقوع، جلوگیری کرده و به کاربران شما اطلاع دهند که شما هوای کاربران و مشتریان قدیمی خود را دارید.

۳. از استانداردها و موضوعات بروز غافل نشوید.

طراحان دوست دارند با طراحی‌های منحصر بفرد خود مسیر جدیدی را بایجاد کنند. در اصطلاح چرخ را دوباره اختراع کنند. اگرچه این امر می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد و به یادماندنی برای کاربر ایجاد کند، اما اگر بیش از حد پیش رفته باشید ممکن است باعث سردرگمی او شود. با الگوهای شناخته شده طراحی، استانداردها و روندها مانند نوار پیمایش در گوشه بالا سمت راست یا اطلاعات تماس در پایین صفحه یا همان فوتر فروشگاه اینترنتی خود همراه باشید. رعایت این امر در طراحی سایت فروشگاهی می تواند به کاربران شما کمک کند تا به طور ناخودآگاه بدانند چگونه بدون توضیح در سایت شما پیمایش و حرکت کنند.

۴. برای پلتفرم موبایلی و کاربران موبایل طراحی کنید.

طراحی ریسپانسیو برای وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی موضوع قابل بحثی نیست، اما آیا طراحی شما برای تلفن‌های همراه مناسب است؟ فاصله دکمه‌ها، اندازه متن و سایر عناصر سازمانی را که ممکن است در طراحی ریسپانسیو ناخوشایند باشد را در نظر بگیرید. همچنین، به نحوه تغییر فروشگاه شما در هنگام مشاهده در دسک تاپ، تبلت وانواع پلتفرم‌های مختلف تلفن‌های هوشمند نگاه کنید و از تاثیرات هر یک از نمایه‌ها در پلتفرم‌های مختلف برخودار شوید.

نکات مربوط به طراحی وب (FRONT-END)

نکات اصول طراحی وب در فروشگاه اینترنتی

1.چین خوردگی‌ها را در نظر بگیرید.

در یک وب سایت ، چین پایین صفحه در نظر گرفته می‌شود. جایی که صفحه شما اگر به‌عنوان یک ماده فیزیکی در نظر گرفته باشیم، مانند یک روزنامه تا شود. مهمترین اطلاعات در یک وب سایت باید همیشه بالاتر از چین‌خوردگی قرار گیرد. (مانند روزنامه ها) بنابراین بازدیدکننده مجبور نیست برای دیدن اطلاعات مورد نظر به پایین پیمایش کنند.

۲.برای ایجاد تمرکز بیشتر و هدایت کاربران، فضای سفید در طراحی خود در نظر بگیرید.

در زمینه طراحی وب، مقیاس کمتر اغلب بیشتر است. با در اختیار داشتن اطلاعات فراوان برای اشتراک گذاری با بازدیدکنندگان، بی‌نظمی سازمان یافته شده برای مخاطبان جذاب و تعامل برانگیز به نظر می‌رسد، بنابراین افراد بلافاصله آن را مشاهده می کنند. اما خواندن ، پیمایش و هضم وب سایت های کم نظم ، آسان تر است. با قرار دادن فضای سفید زیادی در اطراف محتوای خود ، بازدید کنندگان خود را در وب سایت خود نگه دارید. درک محاوای بارگذاری شده و تمرکز در این نوع از طراحی برای مخاطبان اسان تر از پیش خواهد بود. اگر تشخیص مقیاس فضای سفید مناسب، برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود فرایند دشواری به نظر می‌رسد‌؛ با بهره‌گیری از خدماتی که فروشگاه‌ساز‌ها ارائه می‌دهند، دیگر نگرانی برای در نظر گرفتن این عنصر تاثیرگذار نخواهید داشت.

۳.از رنگ ها در راهنمایی‌های عملکردی استفاده کنید.

روانشناسی رنگ‌ها نقش مهمی را در صنغت بازاریابی ایفا می‌کند. بدون اینکه ما اطلاعی از این موضوع داشته باشیم، برخی از رنگ‌های مشخص، می‌توانند ما را مجاب به انجام برخی از کار‌های مشخص کنند. برای مثال می‌توان به کلیک بر روی دکمه مشخص یا ادامه در صفحات بعدی فروشگاه اینترنتی اشاره کرد. در طراحی فروشگاه اینترنتی، از رنگ‌ها برای ایجاد راهنمایی در بخش‌های مختلف سایت خود استفاده کنید. برای افزایش نرخ کلیک خود می‌توانید از رنگ‌های برجسته استفاده کنید.

۴. در استفاده از تصاویر حاضری موجود در بستر وب، خودداری کنید.

روش‌های متعددی برای استفاده از تصاویر در بازاریابی وجود دارد ، اما یکی از روش‌ها عدم استفاده از تصاویر حاضر در بستر وب است. تصاویر حاضری باعث می‌شود، نام برند تجاری شما برای پرسونای مشتریان، تنبل و از کار افتاده به نظر برسد. تصاویر موجود در وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما باید نمایانگر مخاطبان شما باشد و اگر نمی توانید مخاطبان واقعی خود را جذب کنید ، باید سخت کار کنید تا تصاویر استوکی را پیدا کنید که بیش‌ترین هماهنگی را با برند شما دارد. همچنین استفاده از تصاویر منحصر‌به‌فرد نه تنها طراحی فروشگاه اینترنتی شما را به‌خصوص جلوه می‌دهد، بر روی سئوی فروشگاه انلاین شما نیز تاثیر میبت دارد.

سخن پایانی

طراحی در همه‌ی اشکال و اندازه‎‌ها وجود دارد که شما می‌توانید با بهره‌گیری از اصول طراحی آن را در بستر‌های اینترنتی مثل فروشگاه اینترنتی، اپلیکیشن‌ها و دیگر پلتفرم‌های موجود در بستر وب اعمال کنید و طراحی سایت فروشگاهی خود را منحصر بفرد کنید. حتی اگر خود را یک طراح نمی‌دانید یا دانش کافی از طراحی برخوردار نیستید، ما به شما کمک می‌کنیم تا با کمک فروشگاه‌ساز اصول طراحی اولیه را بدون نیاز به دانش طراحی بر فروشگاه اینترنتی خود پیاده سازی کنید همچنین شما را تشویق می‌کنیم تا با عناصر و اصول طراحی فروشگاه اینترنتی بیشتر آشنا شوید تا تعامل بهتر و بیشتری با مشتریان و مخاطبان خود برقرار کنید.