زمان مطالعه ۶ دقیقه

شادوبن اینستاگرام (Instagram shadow-ban) چیست و چگونه برطرفش کنیم؟

شادوبن اینستاگرام (Instagram shadow-ban) چیست و چگونه برطرفش کنیم؟

برای بدست آوردن دنبال کنندگان بیشتر در اینستاگرام، شما نیازمند به هشتگ‌ها و تعاملاتی هستید که مخاطبان خود را گسترش دهید. اما؛ به نمایش درنیامدن محتوای شما درهیچ کجا، تاحدودی دلسرد کننده و ناامید کننده می‌تواند باشد. اگر پست‌های شما لایک و نظرات کمتری را دریافت میکنند؛ ممکن است (shadow ban) شده باشید.

در این مقاله به بررسی موضوعات زیر خواهیم پرداخت:


برای بدست آوردن دنبال کنندگان‌ بیشتر در اینستاگرام، شما نیازمند به هشتگ‌ها و تعاملاتی هستید که مخاطبان خود را گسترش دهید. اما؛ به نمایش درنیامدن محتوای شما درهیچ کجا، تاحدودی دلسرد کننده و ناامید کننده می‌تواند باشد. اگر پست‌های شما لایک و نظرات کمتری را دریافت می‌کنند؛ ممکن است شدوبن (shadow ban) شده باشید.

شدوبن (Shadow ban) اینستاگرام چیست؟

شدوبن اینستاگرام shadow ban  چیست

حالت روح (shadow banning)، عمل مخفی‌سازی محتوای کاربران شبکات اجتماعی است، به نحوی که کاربر از این موضوع نامطلع است. اگر در اینستاگرام shadow ban هستید، محتوای شما در فید هیچ ‌کس به نمایش درنمی‌آید؛ مگر افرادی که در حال حاضر به طور مداوم شما را دنبال می‌کنند. از نگاه اینستاگرام، shadow banning موضوع بسیار حائز اهمیتی است. زیرا؛ این امکان را به اینستاگرام می‌دهد تا صفحاتی را که مطابق شرایط و قوانین اینستاگرام نیستند را فیلتر کند. برخی از افراد برای افزایش تعداد دنبال کنندگان خود، از راه‌های غیرمجازی مثل ربات‌ها و هشتگ‌های غیرمرتبط استفاده می‌کنند. بنابراین؛ مسدود کردن این قبیل صفحات هم برای اینستاگرام و هم برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال محتوای مفید هستند، عادلانه و منطقی به نظر می‌رسد.

آیا پیج من شدوبن(shadow ban) شده؟

برای اینکه متوجه شوید پیج شما شدوبن شده است یاخیر، ابتدا پستی را با هشتگی که گاهی از آن استفاده می‌شود، منتشر کنید. سپس، از ۵ تن از دوستان خود بخواهید تا آن هشتگ را جستوجو کنند. اگرهیچ کدام از آن‌ها پست شما را در نتایج بدست آمده، مشاهده نکردند به احتمال زیاد شما shadow ban شده‌اید. اگر یک یا دو شخص، پست شما را مشاهده کردند؛ این به معنی است که شما با افت تعامل با مخاطب مواجه شدید. این تست را امتحان کنید و اگر مطمئن شدید که مخفی شده‌اید؛ اصلا نگران نباشید. راه‌حل این مشکل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

چرا پیج شما shadow ban شده است؟ چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

چندیل دلیل احتمالی باعث شدوبن شدن پیج شما می‌شود. برای اینکه دوباره دچار این مشکل نشویم بهتر است، برخی از مواردی را که عامل شدوبن است را با هم بررسی کنیم:

• احتمالا از ربات‌ها و یا از دیگر ابزار‌های اتوماتیک رشد و افزایش فالوور اینستاگرام استفاده کرده‌اید.

اگر به شخصه روی گسترش پیجتان فعالیت نمی‌کنید و برای افزایش تعداد فالوورهای خود به صورت غیر‌مجاز از ربات‌ها استفاده می‌کنید، اینستاگرام از کاربری مثل شما راضی نیست. طبق بیانیه اینستاگرام، این شبکه اجتماعی به دنبال ترغیب کاربران برای بدست آوردن استراتژی‌ مناسب به جهت ارتباطی درست با مخاطبانی مناسب هستند. درنتیجه، استفاده از ربات‌ها و ابزارهای اتوماتیک، اسپم در نظر گرفته و سبب مخفی شدن محتوای شما می‌شود. به طور خلاصه فالوور فیک باعث رشد پیج شما نمی‌شود و تاجی که می‌توانید از این روش استفاده نکنید.

• از هشتگ‌های نامناسب و ناقص استفاده می‌کنید.

گاهی اوقات، یک هشتگ محبوب پر از محتوای نامناسب می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد اینستاگرام آن هشتگ را حذف می‌کند و یا استفاده از آن را محدود می‌کند. پس اگر از هشتگ‌های ناقص و نامناسب استفاده می‌کنید؛ این امر باعث می‌شود تا از رتبه‌بندی هشتگ‌های دیگر جلوگیری کند. حتی احتمال مسدود شدن صفحه هم وجود دارد. پس تا جایی که می‌توانید ‌استفاده از هشتگ‌های درست و مرتبط‌ را فراموش نکنید

• حساب شما اغلب گزارش شده است.

زمانی که کاربران، حساب شما را به طور مکرر به اینستاگرام گزارش دهند. این فرض پیش می‌آید که حساب شما محتوای نا‌مناسبی را به اشتراک می‌گذارد یا شرایط و خدمات اینستاگرام را نقص می‌کند. درنهایت، حساب شما پنهان شده و یا در بد‌ترین حالت بسته می‌شود.

• در مدت زمان کوتاه، پست و نظرات فراوانی را به اشتراک گذاشته‌اید و یا تعداد بالایی از افراد را دنبال کرده‌اید.

اینستاگرام محدودیت زمانی روزانه و ساعتی برای فعالیت‌های کاربران از قبیل دنبال کردن، پست کردن، پسندیدن، نظردادن و دنبال نکردن در نظر گرفته است. برای مثال؛ اگر شما در یک ساعت ۶۰ نفر را دنبال کنید، احتمالاً یک ربات این کار را انجام داده‌است نه شما.

این روش‌ها ممکن است راه میانبری برای رشد سریع در اینستاگرام باشد؛ ولی هرگز راه درستی برای ارتباط با افراد مناسب نیست که این دقیقا اولین دلیل حضور شما در اینستاگرام است. علاوه بر این، این روش‌‌ها عامل پنهان شدن شما می‌شود که این خود سبب کم شدن تعامل با افراد جدید است.

چطور از shadow ban شدن جلوگیری کنیم؟ و یا مشکل را برطرف کنیم؟

جلوگیری از شادوبن شدن پیج اینستاگرام

برای اینکه حساب خود را به حالت عادی برگردانیم و آسیب ها را جبران کنیم، چندین راه وجود دارد:

• اگر از ربات‌ها و ابزار‌های خودکار استفاده می‌کنید، سریعا اتصال و حساب خود را قطع و حذف کنید.

برای اطمینان از این موضوع، به حساب دسکتاپی خود بروید و بر روی ویرایش نمایه و سپس برنامه های مجاز کلیک کنید. اگر یکی از حساب‌های متصل به ربات‌ها را در این لیست مشاهده کردید، بر روی لغو دسترسی کلیک کرده تا به‌طور کامل حذف شوند. به خاطر داشته باشید؛۱۰۰  دنبال‌کننده‌ای که صادقانه برند شما را دوست دارند و شما را دنبال می‌کنندُ بهتر از ۱۰۰۰ دنبال کننده‌ای است که هیچگاه از شما خرید نمی‌کنند و یا هرگز با شما تعاملی نداشته‌اند.

• از هشتگ‌هایی که در حال حاضر ممنوع هستند، استفاده نکنید.

قبل از استفاده از یک هشتگ، نگاهی به هشتگ‌های ممنوعه بیاندازید و نهایت تلاش خودتان را بکنید تا از هشتگ‌های ناقص استفاده نکنید.

• تا دو روزهیچ فعالیتی نداشته باشید.

گزارش شده‌است که یک وقفه ۴۸ ساعته و عدم استفاده از اینستاگرام در این بازه، باعث تنظیم دوباره‌ی سیستم می‌شود. به هرحال دو روز استفاده نکردن می‌ارزد تا به پاک شدن حساب.

• قوانین و مقررات اینستاگرام را دنبال کنید.

شرایط استفاده و دستورالعمل‌های انجمن اینستاگرام را مطالعه کنید. درنهایت، سعی کنید از تولید محتوای مفید، مناسب و معتبر برای رشد مخاطبان خود استفاده کنید تا دچار shadow ban نشوید. فرایند رشد، فرایندی زمانبر است که نیازمند تلاش و بررسی است. پس در این راه صبور باشید.

نتیجه‌گیری

شبکه‌های اجتماعی تاثیر و اهمیت بسیاری در زندگی‌های ما دارد و بیش‌ترین تاثیر روانی و اجتماعی را در سبک زندگی می‌گذارد. از دست دادن تعامل و مخاطب در پلتفرمی که شاید بیش‌ترین زمان خود را در آن سپری می‌کنیم، امری ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. قبل از اینکه از بستری کاربردی مثل اینستاگرام استفاده کنید، زمان خود را مدیریت کنید و تلاش نکنید که به هر قیمتی رشد سریع داشته باشید. پیشرفت و توسعه در هر زمینه‌ای فرایند زمان‌بری است. با حوصله باشید تا پیج اینستاگرام‌تان شدوبن (shadowban) نشود.