زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

چه اسمی برای فروشگاهم انتخاب کنم؟

چه اسمی برای فروشگاهم انتخاب کنم؟

انتخاب نام برند یا انتخاب اسم برای فروشگاه، یکی از نکات مهم برای شروع هر کسب و کاری می‌باشد. پس از راه‌اندازی سایت فروشگاهی، انتخاب اسم برای سایت می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در این مطلب به بررسی اصول انتخاب نام فروشگاه خواهیم پرداخت.


داشتن اسم بزرگ برای موفقیت یک کسب و کار آنلاین امری حیاتی و پیدا کردن آن کاری چالش برانگیز است. روزانه برندهای جدیدی به وجود می‌آیند و بی شک اسم‌هایی که به ذهن شما رسیده‌اند، به ذهن دیگران هم آمده‌اند ولی خوشبختانه در دنیای امروز فضای زیادی برای پیدا کردن یک اسم خلاقانه و متقاعد کننده موجود است. انتخاب نام سایت درست قبل از راه‌اندازی, و طراحی سایت فروشگاهی امر بسیار مهمی است.  برای پیدا کردن یک اسم خاص و متمایز برای فروشگاه‌تان، چند نکته وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

انتخاب نام سایت مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین‌ها را برای کسب و کار خود رقم بزنید. انتخاب اسم سایت فروشگاهی مناسب به شما کمک می‌کند تا آن‌طور که باید دیده شوید و برند شما آن‌طور که باید در یاد‌ها بماند. برای آن‌که انتخاب اسم سایت بهینه‌ای داشته باشید در ادامه با سازیتو همراه باشید.

داشتن یک نام تجاری قوی در ابتدای شروع کار همان‌طور که در بالا نیز اشاره شده است ، یک مزیت به‌ شمار می‌رود. به‌طوری که Marty Neumeier در کتابThe Brand Gap می‌گوید:<< نام مناسب می‌تواند ارزشمند‌ترین دارایی یک برند باشد، متمایز از بقیه و پذیرش سریع! نام اشتباه می‌تواند میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد و این هزینه از درامد از دست رفته‌ی عمر یک برند حاصل شده باشد.>> به هنگام راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود، بسیار مهم است که نام مناسبی را انتخاب کنید تا در میان برند‌های مشابه، منحصر بفرد به نظر برسد.

دامنه چیست؟

انتخاب نام سایت

آدرس سایت یا دامنه چیزی است که شما برای ورود به یک سایت به آن نیاز دارید در واقع دامنه شناسه برند شماست که در سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کنار پسوند دامنه برای شما راه ورود به سایت‌تان است برای آن که بتوانید انتخاب نام سایت را به بهترین شکل انجام دهید همراه سازیتو باشید.

نام دامنه آدرس وب سایت شماست که افراد برای بازدید از وب‌سایت شما در منوی بالا URL مرورگر آن را تایپ می کنند.

به زبان خیلی ساده، برای اینکه افراد به سایت شما دسترسی داشته باشند، شما نیازمند دامنه هستید

نکته‌های انتخاب اسم سایت چیزی است که دانستن آن بر دیده‌شدن و در یاد ماندن شما تاثیرگذار است

دلیل بوجود امدن دامنه:

اینترنت یک شبکه عظیم رایانه‌ای است که از طریق شبکه جهانی کابل به یکدیگر متصل می‌شوند. هر رایانه در این شبکه می‌تواند با رایانه‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

برای شناسایی آن‌ها ، به هر رایانه یک آدرس IP اختصاص داده شده است. ip یک سری اعداد است که یک رایانه خاص را در اینترنت شناسایی می کند. یک آدرس IP معمولی به این شکل است:

66.249.66.1

خاطر سپردن یک آدرس IP با چندین عدد، بسیار دشوار است. تصور کنید برای مشاهده سایت مورد علاقه خود مجبور به حفظ چندین عدد هستید. تقریبا شبیه به یک فاجعه است اما خوشبختانه نام دامنه اختراع شد تا این مشکل برای همیشه برطرف شود.

اکنون اگر می خواهید از یک وب‌سایت بازدید کنید، دیگر نیازی به وارد کردن یک رشته طولانی از اعداد نیست. در عوض، می توانید با تایپ یک نام دامنه به راحتی به خاطر سپرده شده در نوار آدرس مرورگر خود، از آن دیدن کنید. به عنوان مثال ،

sazito.com

در واقع کار گوگل این است که بعد از انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی توسط شما با وارد شدن نام دامنه‌ی شما در گوگل، این موتور جستجو شما را به آی پی سایت متصل می‌کند و شما در نتیجه دیده می‌شوید و سایت شما برای کاربران‌تان نمایش داده می‌شود. در ادامه نیز باید گفت با انتخاب اسم سایت جذاب و ساده می‌توانید بهتر در یاد کاربران بمانید.

دامنه چطور کار می‌کند؟

انتخاب نام کسب و کار

هنگامی که یک نام دامنه را در مرورگر وب خود وارد می کنید ، ابتدا درخواستی را به یک شبکه سرور جهانی ارسال می کند که سیستم نام دامنه (DNS) را تشکیل می دهند. سپس این سرورها به دنبال نام سرورهای مرتبط با دامنه می گردند و درخواست را به آن سرورهای نامی ارسال می کنند.

به عنوان مثال ، اگر وب سایت شما در sazito میزبانی شود ، اطلاعات سرور نام آن به این صورت خواهد بود:

ns1.sazito.com

ns2.sazito.com

این سرورهای نام رایانه هایی هستند که توسط شرکت میزبان مدیریت می شوند. شرکت میزبان شما درخواست شما را به رایانه‌ای که وب‌سایت شما در آن ذخیره شده ارسال می کند. به این رایانه وب سرور گفته می شود.

در واقع با اتصال دامنه به سایت‌تان شما این امکان را خواهید داشت تا در نتایج گوگل به واسطه‌ی سرور‌ها دیده شوید. انتخاب نام سایت با توجه به کسب و کار شما این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که بتوانید در نتایج گوگل نیز بالا‌تر بیایید و از نظر سئو نیز دیده شوید.

پسوند های دامنه

انتخاب پسوند دامنه

نام دامنه در پسوندهای مختلفی وجود دارد. مشهورترین آن .com است. گزینه های زیادی مانند .org ، .net ، .tv ، .info ، .io و موارد دیگر وجود دارد. با این حال ما همیشه توصیه می کنیم از پسوند دامنه ir و .com استفاده کنید. برای تهیه دامنه با پسوند ir به راحتی از سازیتو اقدام به خرید کنید، با انجام این کار دیگر نیازی به ست کردن dns نخواهید داشت.

1. پسوند com.
پسوند دات کام را می‌توان یکی از رایج‌ترین پسوند‌ها برای انتخاب نام سایت میان تمامی پسوندهای دامنه دانست. کام مخفف commercial به معنی تجاری است. به همین برای استفاده از com. برای کسانی که قصد دارند تجارت الکترونیک خود را داشته باشند می‌تواند بسیار مناسب باشد. اکثر شرکت‌های فعال در سرتاسر جهان از این پسوند برای ساخت دامین خود استفاده می‌کنند.

2. پسوند int.
این پسوند مخفف کلمه international به معنی بین المللی است. از int. برای ساخت دامین سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

3. پسوند net.
این پسوند مخفف network به معنای شبکه می باشد. به همین دلیل برای شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی مثل هاست، فروش دامنه و غیره فعالیت می کنند، مناسب می باشد. همچون دامنه mizbanfa.net که در حوزه هاستینگ فعالیت دارد.

4. پسوند gov.
پسوند gov. مخفف کلمه government به معنی دولت است. در نتیجه از این پسوند برای ساخت دامنه سایت‌های دولتی استفاده می‌شود.

5. پسوند info.
این پسوند مخفف کلمه Information به معنای اطلاعات است. معمولا سایت هایی که در زمینه اطلاع رسانی و تولید محتوا درباره حوزه های مختلف فعالیت دارند از این پسوند برای دامنه خود استفاده می کنند.

6. پسوند org.
پسوند org. یکی دیگر از پسوندهای رایج است که مخفف کلمه Organization به معنای سازمان است. معمولا از این پسوند برای دامنه سازمان های خصوصی که فعالیت های آن تجاری نمی باشد، استفاده می شود. معروف‌ترین سایتی که می توان مثال زد Sanjesh.org است که فعالی کاملا غیرتجاری و آموزشی دارد.

7.پسوند name
پسوند name را می توان اولین پسوندی دانست که برای اشخاص حقیقی معرفی شده است که می‌خواهند انتخاب نام سایت خود را با نام خود انجام دهند. کسانی که قصد دارند وب‌سایتی به نام خود راه‌اندازی نمایند، می توانند از name برای انتخاب نام دامنه خود استفاده کنند.

8. پسوند edu.
این پسوند مخفف education به معنای کسب دانش است. به همین دلیل نیز برای ایجاد سایت‌هایی که محتوای آموزشی دارند به کار برده می شود. اکثر سایت‌های دانشگاهی و آموزشی از این پسوند برای انتخاب نام سایت خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

9. پسوند mobi
این کلمه مخفف mobile است و برای شرکت هایی که خدمات مربوط به گوشی های تلفن همراه را ارائه می دهند گزینه بسیار مناسبی است. انتخاب نام سایت برای یک کسب و کار موبایل برای شما این امکان را فراهم می‌کند که به پلتفرم‌هایی مانند گوگل نیز به عنوان یک سایت فعال در حوزه موبایل نگاه کنند

10. پسوند biz.
biz مخفف business به معنی تجارت است. در نتیجه از این پسوند برای ساخت دامنه سایت های تجاری استفاده می شود. انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی با این پسوند به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند خود را به عنوان یک کسب و کار معرفی کنند.

11. پسوند Travel.
travel. به معنای سفر است. به همین دلیل برای شرکت هایی که در زمینه خدمات مسافرتی فعالیت دارند انتخاب مناسبی است. آژانس‌های مسافرتی برای انتخاب اسم سایت خود از این پسوند به طور خاص استفاده می‌کنند همچنین ایرلاین‌های مسافرتی نیز از این پسوند برای شکل دادن سایت خود استفاده می‌کنند.

12. پسوند ws.
این پسوند همانند ir. دامنه اصلی یک کشور دیگر به شمار می‌رود. اما از آنجایی که مخفف آن به کلمه website به معنی وب‌سایت نیز تشابه دارد، گاها از آن برای ایجاد سایت‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

13. پسوند tv.
پسوند tv. اما این پسوند نیز به دلیل شباهتی که به مخفف televesion دارد، برای ایجاد وب‌سایت های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد. این پسوند در انتخاب نام سایت‌های شبکه‌های مختلف دیده می‌شود.

14. پسوند ac.
ac . اما به دلیل شباهتی که به مخفف کلمه academy به معنای تحصیلات عالی دارد، مورد توجه سازمان‌های آموزشی می‌باشد. این دامنه نیز در سایت‌ها آموزشی و دانشگاهی دیده می شود.

15. پسوند ir.
این پسوند انحصارا متعلق به دامنه‌ سایت‌های ایرانی است. کسانی می‌توانند ثبت این دامنه برای انتخاب اسم سایت اقدام کنند که به شکل رسمی تبعه‌ی ایران هستند. این پسوند به دلیل ایرانی بودن و همچنین رایج بودن به یکی از پسوندهای محبوب برای ثبت انواع دامنه سایت‌ها تبدیل شده است. ir. انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود. البته دقت داشته باشید برای ثبت این دامنه به شناسه ایرنیک نیاز دارید، و قبل از ثبت باید نسبت به ساخت شناسه ایرنیک اقدام نمایید.

دامنه ir هزینه معقولی دارد و ثبت آن دردسر مالی یا دلاری برای کاربران ایجاد نمی‌کند

16. پسوند gov.ir.
از این پسوند برای ساخت نام دامین مراکز دولتی و سایر ارگان های نظام مثل وزارتخانه‌ها، قوه مقننه یا قوه قضاییه استفاده می‌شود. درخواست کتبی در سربرگ موسسه متقاضی باید ارائه شود.

17. پسوند co.ir.
تابحال به این فکر کرده اید که معنی پسوند co چیست؟ کسانی که شرکت خود را ثبت کرده اند و می خواهند پسوند تقریبا ملی مخصوص به حوز فعالیت خود داشته باشند، می توانند از co.ir. استفاده نمایند. این پسوند برای ثبت دامنه شرکت های غیردولتی گزینه بسیار مناسبی است. به یاد داشته باشید که برای ثبت این domain باید مجوز دریافتی را ارائه دهید.

18. پسوند ac.ir.
ac مخفف academy است. به همین دلیل از این پسوند در کنار ir. برای موسسات آموزش عالی که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند و به شکل قانونی فعالیت می کنند مناسب است. ارائه کپی مجوز دریافت شده الزامیست.

برای انتخاب اسم سایت با این پسوند شما نیاز به این دارید تا جزو مراکز عالی آموزشی ثبت‌شده باشید.

19. پسوند sch.ir.
استفاده از پسوند sch.ir. برای نام دامنه موسسات آموزشی دارای مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب می باشد. ارائه کپی مجوز دریافت شده و همچنین درخواست کتبی در سربرگ موسسه ضروری می باشد. پسوند  sch به کلمه‌ی School باز می‌گردد پس برای سایت مدارس می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

20. پسوند org.ir.
org مخفف کلمه organization است. معمولا مراکز علمی یا موسسات آموزشی ثبت شده از پسوند ملی org.ir. برای ثبت دامین خود استفاده می کنند. موسساتی می توانند از این پسوند استفاده نمایند که دولت ایران را به عنوان یکی از اعضای خود داشته باشند. همچنین متقاضیان می بایست کپی روزنامه رسمی موسسه خود را نیز ارائه دهند.

21.پسوند net.ir.
از این پسوند می‌توان برای ساخت دامنه شرکت‌هایی که خدمات شبکه یا ISP ارائه می‌دهند، استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که داشتن مجوز ISP برای کار با پسوند net.ir. ضروری است.

22. پسوند id.ir.
اشخاص حقیقی که تابعیت ایران را دارند، می‌توانند با ارائه تصویر شناسنامه خود برای ثبت دامنه خود با پسوند id.ir. اقدام نمایند.

نکاتی درباره‌ی انتخاب یک نام تجاری و نام دامنه جذاب

انتخاب دامنه جذاب

۱. نام فروشگاه ساده و کوتاه باید باشد.

۲. متفاوت باشید.

۳. حضور آنلاین خود را در نظر بگیرید.

۴. با نام دامنه‌ی خود، خلاق باشید.

۵. اصیل باشید.

۶. موضوع الهام‌بخش جدیدی پیدا کنید.

کوتاه و ساده باشد

داشتن یک نام کوتاه و شیک، به‌ دلایل مختلفی مطلوب و عالی است: به یادماندنی است و به راحتی تلفظ می‌شود و همچنین بدون دردسر در صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی شما به نمایش درمی‌آید. هرچند پیدا کردن یک اسم، چالش برانگیز به‌ نظر می‌رسد زیرا؛ برند‌ها هرروز راه‌اندازی می‌شوند، و ممکن است نامی که برای شما جذاب به‌ نظر برسد، برای دیگری نیز جذاب به‌ نظر برسد ولی؛ خوشبختانه جهان پهناوری است که فضا برای تمام برند های خلاق و قانع‌کننده وجود دارد.

  • اسم کوتاه، به یاد ماندنی است
  • تلفظ آن آسان است
  • بدون زحمت در بالای صفحه فروشگاه‌تان جا میشود

استراتژي‌های یافتن نام مناسب برای برند و دامنه

  • ترکیب‌های مختلف از واژه‌های کوتاه را امتحان کنید. برای مثال کلماتی که هم‌آوا و یا ریتم مشابهی دارند، به‌یاد ماندنی‌ترند. (مثل، حشره کش پیف پاف)
  • کلمه ایجاد کنید و یا بخشی از کلمه را تغییر دهید، حتی اگر معنی نداشته باشد. برند‌های فناوری مثل گوگل، ایبی،اسکایپ که سریعا قابل تشخیص هستند حتی اگر معنی نداشته باشند.
  • از کلمه‌ای با معنای شخصی استفاده کنید. این اسم میتواند نام مستعار شما باشد و یا نامی که با آن توسط دیگران شناخته‌شده‌اید. استفاده از نام شخص برای فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند در سطح دوستانه و شخصی کار شما را آسان کند اما؛ توجه داشته باشید فروش محصولات در این دسته از فروشگاه‌ها سختی‌های خود را به همراه دارد.

متفاوت باشید

برای انتخاب اسم کسب و کار لازم است تحقیقات بازار انجام دهید تا اسم‌هایی که فروشگاه‌های رقیب شما گرفته‌اند را بدانید و سعی کنید اسم متفاوتی انتخاب کنید. در عین حال این اسم باید معرف موقعیت شما باشد و نوع محصول شما را نشان دهد مثلا اگر شما محصولات الکترونیکی می‌فروشید، رقبای شما احتمالا در اسمشان از کلماتی مانند «الکترونیک» «تکنولوژی» یا «آینده» استفاده می‌کنند. به جای این کلمات دنبال یک نام برجسته و متفاوت بگردید.

حضور آنلاین خود را در نظر بگیرید

انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی

وقتی شما لیستی از گزینه‌ها برای نام فروشگاه‌تان دارید، بهتر است چک کنید که دومین اسم انتخابی شما موجود باشد. داشتن یک نام دامنه خاص برای فروشگاه شما امری حیاتی است. هرچند نیاز نیست که دنبال یک نام دامنه فوق‌العاده و بی‌نقص باشید، چون ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و از هدف اصلی خود دور شوید، همچنین همیشه امکان تغییر دامنه وجود دارد.

انتخاب نام دامنه مناسب که از ابتدا معرف برند شما باشد، مهم است زیرا این تصمیم تضمین کننده خیلی از عوامل خواهد بود. شما ممکن است بعد از مدتی بخواهید محصول خود را علاوه بر سایت فروشگاه خودتان، در فروشگاه‌های آنلاین دیگر نیز بفروشید. حتی در صورتی‌که این قصد را ندارید بهتر است اسم انتخابی خود را در فروشگاه‌های آنلاین محبوب جستجو کنید تا مطمئن شوید اسم شما مختص شماست و خریداران شما را با فروشگاه دیگری اشتباه نخواهند گرفت.

با نام دامنه‌ی خود، خلاق باشید.

خلاقیت در انتخاب اسم دامنه

وقتی لیستی از نام‌ها را برای خود تهیه می‌کنید مطمئن شوید که دامنه‌ی ir یا com آن برای ثبت‌نام در دسترس و موجود است. این موضوع در مورد دامنه‌ی .comتا حدودی دشوار است زیرا، این پسوند دامنه ، محبوب‌ترین دامنه سطح بالا (TDL) برای مدت زمان بسیار طولانی بوده ست.

داشتن نامی اختصاصی و شخصی برای دامنه، ماموریتی مهم برای فروشگاه اینترنتی است. اگرچه نباید اجازه دهید انتخاب نام دامنه, شما را از ادامه راه بازدارد زیرا همه چیز قابل تغییر است. انتخاب نام دامنه مرتبط از ابتدا، نشان دهنده محصولات و فروشگاه شماست.

اگر دامنه‌ای با TLD بالا مثل .COM در دسترس نبود از دیگر دامنه ها استفاده کنید. شما می‌توانید از دامنه‌های محلی مثل IR که از TDL بالایی در ایران برخوردار است استفاده کرده و پیشرفت کنید. اگر به دنبال روش‌های تهیه دامنه با پسوند IR هستید، در مقاله‌ای اختصاصی مطالعه کنید

اصیل باشد

اصالت اسم دامنه

بعد از انتخاب اسم به سایت Google یا Bing سر بزنید و اسم‌تان را جستجو کنید و ببینید آیا اسم شما در لیست نمایش داده شده، موجود است یا خیر. اگر انتخاب شما یک نام عمومی است احتمالا زمان زیادی خواهد برد تا شما به صفحه اول راه پیدا کنید. همچنین توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی که میخواهید از آنها استفاده کنید را چک کنید.

الهام بگیرید

انتخاب نام کسب و کار

اگر ایده‌ی یک اسم کوتاه را دارید باید به ذهن‌تان پیش زمینه‌ای برای فکر کردن بدهید. مثلا اسمی که نوستالژی است یا دنبال کننده یک ترند خاص است. همچنین می‌توانید از زبان‌های دیگر ایده بگیرید. در کل هر جایی ممکن است برای شما الهام بخش باشد، به صحبت‌های اطراف‌تان به دقت گوش دهید. محیط اطراف‌تان را بررسی کنید حتی عبارت‌های معمول خودتان را در نظر بگیرید.

در نهایت انتخاب اسم کسب و کارتان ممکن است کمی دشوار و گیج کننده باشد، ولی یک اسم مناسب میتواند در موفقیت برند شما تاثیری زیادی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب اسم کسب و کار شما نیاز به این دارید تا الهام گرفتن و خلاقیت خود را به حداکثر برسانید. بعد تصمیم راه‌اندازی سایت فروشگاهی شما نیاز به این دارید تا انتخاب نام کسب و کار خود را استارت بزنید. و بعد از انتخاب نام سایت و اتصال دامنه مرتبط با آن بهترین‌ها را برای آینده‌ی کسب و کار خود رقم بزنید. با استفاده از فروشگاه ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را راه‌اندازی کنید.