زمان مطالعه ۵ دقیقه

کلمه کلیدی چیست؟ با پایه و اساس سئو آشنا شوید

کلمه کلیدی چیست؟ با پایه و اساس سئو آشنا شوید

کلمات کلیدی چیست؟ کلمه کلیدی یا کلمه کلیدی کانونی، عبارتیست که محتوای صفحه یا محصول شما را به بهترین نحو ممکن معرفی می‌کند. در واقع هدف اصلی شما در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) این است که کاربران با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما، صفحه مورد نظر در وبسایت‌تان را در رده‌های بالای نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنند.


کلمه کلیدی یا کلمه کلیدی کانونی، عبارتیست که محتوای صفحه یا محصول شما را به بهترین نحو ممکن معرفی می‌کند. در واقع هدف اصلی شما در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) این است که کاربران با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما، صفحه مورد نظر در وبسایت‌تان را در رده‌های بالای نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنند.

فرض کنید شما وبسایتی درباره پیانو دارید و انواع مختلف پیانو را به فروش می‌رسانید. در وبلاگ خود مطلبی در رابطه با مواردی که مشتری در هنگام خرید پیانو باید در نظر بگیرد، دیدگاه‌های مختلف و پیشنهادهای خرید را منتشر کرده‌اید. در این فروشگاه پیانوی دیجیتال به فروش می‌رسانید پس یک دسته‌بندی با عنوان پیانوهای دیجیتال ایجاد کرده‌اید. این سوالات را باید از خودتان بپرسید:

  • می‌خواهید برای چه عبارتی (Search Term) در موتورهای جستجو نمایش داده شوید؟
  • به نظرتان مردم در موتورهای جستجو از چه عبارتی برای پیدا کردن شما استفاده می‌کنند؟
  • این عبارت یک کلمه‌ای است یا چند کلمه‌ای؟

احتمالا [پیانوی دیجیتال]؟ چراکه این عبارت به بهترین نحو محتوای صفحه شما را منعکس می‌کند. اگر بخواهید در یک عبارت، محتویات صفحه وبسایت‌تان را بیان کنید، این عبارت چه خواهد بود؟ از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟ این عبارت در واقع کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی شماست. ما معمولا از عبارت کلمه کلیدی استفاده می‌کنیم، اما این بدین معنی نیست که همواره از یک کلمه تشکیل شده است. در اغلب موارد کلمه کلیدی از چند کلمه تشکیل شده است. بر اساس آمار‌ها ۷۵ درصد جستجوی کاربران، بیشتر از ۳ کلمه است.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

یکی از مواردی که گوگل برای رده‌بندی وبسایت‌ها در موتور جستجوی خود در نظر می‌گیرد، محتوای صفحات شماست. گوگل به کلمات موجود در صفحه نگاه می‌کند. به طور مثال فرض کنید همه کلمات در پست وبلاگ درباره پیانوی دیجیتال دوبار تکرار شده باشد، در واقع همه کلمات از اهمیت یکسانی برخوردار خواهند بود و گوگل نشانه‌ای نخواهد یافت که کدام کلمات مهم هستند و کدامیک اهمیت کمتری دارند. کلماتی که در متن استفاده می‌کنید در واقع راهنمایی هستند برای گوگل. آنها به گوگل و سایر موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که این صفحه درباره چه موضوعی صحبت می‌کند. پس اگر می‌خواهید گوگل متوجه شود که کلمه کلیدی اصلی شما چیست، آن را در متن صفحه خود به میزان کافی استفاده کنید.

اما گوگل تنها دلیلی نیست که باعث اهمیت یافتن کلمات کلیدی می‌شود. در واقع، گوگل در این زمینه اهمیت کمتری دارد، چرا که شما باید همواره بر روی بازدیدکنندگان و کاربران وبسایت‌تان تمرکز کنید. در مبحث بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) شما هدف‌تان این است که کاربران با جستجوی کلمات یا عبارات خاص به وبسایت شما راه پیدا کنند. در واقع لازم است به ذهن مخاطبان‌تان نفوذ کنید و از کلماتی استفاده کنید که آنها از آن کلمات استفاده خواهند کرد. اگر از کلمات کلیدی اشتباه استفاده کنید، هرگز بازدیدکنندگانی که می‌خواهید را نمی‌توانید به وبسایت‌تان هدایت کنید، اما اگر کلمات کلیدی را درست انتخاب کنید، بازدید وبسایت‌تان به طرز شگفت‌انگیزی افزایش خواهد یافت.

 

با استفاده از فروشگاه‌ساز سازیتو در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خودتان را طراحی کنید.

 

چگونه از کلمات کلیدی در صفحات وبسایت استفاده کنید؟

در گذشته رسم بر این بود که کلمات کلیدی را به تعداد زیاد در صفحه مورد نظر تکرار می‌کردند و در نتایج جستجوی گوگل هم با آن کلمات در رده‌بندی مناسبی حضور پیدا می‌کردند. اما متنی که یک عبارت خاص بارها در آن تکرار شده باشد، متن جذابی برای کاربران نیست. به همین دلیل گوگل هم دیگر علاقه‌ای به این نوع صفحات ندارد. در نتیجه خوشبختانه با استفاده بیش از حد کلمات در صفحه، دیگر نمی‌توان رتبه‌های بالای گوگل را تصاحب کرد.

پس راه حل چیست؟ اولین و مهمترین قانون این است که محتوای شما به راحتی قابل خواندن باشد. البته لازم است که کلمه کلیدی را در متن‌تان استفاده کنید اما زیاده روی نکنید و آن را در همه جملات به کار نبرید. به طور کلی تعداد کلمات کلیدی می‌تواند ۱ تا ۲ درصد از کل کلمات صفحه باشد. اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی در سرتاسر متن پخش شده باشد و لزومی ندارد که آن را بارها در پاراگراف اول تکرار کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، بهتر است کلمات کلیدی در موارد زیر به کار گرفته شود:

  • عنوان مطلب
  • URL
  • پاراگراف اول و دوم مطلب
  • پاراگراف پایانی
  • متادیسکریپشن
  • نام فایل عکس
  • alt text عکس

 

ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی

برای یافتن کلمات کلیدی و بررسی آن‌ها، سایت‌ها و ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی بسیاری وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ابزار Google Keyword Planner - بررسی کلمات کلیدی

با استفاده از این ابزار می‌توانید، کلمه‌ی مورد نظر خود را در آن وارد کرده و میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود را بررسی کنید.

ابزار KWFinder - یکی از بهترین ابزار‌های بررسی کلمات کلیدی

ابزار KWFinder یکی از بهترین و مناسب‌ترین ابزار‌های تخمین میزان کلمات کلیدی است.

ابزار Google Trends - ابزاری برای تخمین میزان نوسانات کلمات کلیدی

برای بررسی میزان نوسانات کلمات کلیدی مورد نظرتان از این ابزار استفاده کنید. این ابزار با ارائه‌ی کلمات کلیدی دیگر مرتبط با جستجوی شما، دید بهتری برای انتخاب کلمه‌ی کلیدی مورد نظرتان می‌دهد.

پس از مطالعه این مطلب درک مناسبی از کلید واژه پیدا کرده‌اید. این دانش به شما در مرحله «جستجو و بررسی کلیدواژه» کمک خواهد کرد. در این مورد در مطالب بعدی ‌وبلاگ سازیتو‌ صحبت خواهیم کرد. اگر قصد ‌راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌ دارید، ایمیل‌تان را در باکس زیر وارد کنید و با  امکانات سازیتو آشنا شوید و بدون نگرانی از ‌هزینه طراحی سایت، مراحل ‌طراحی فروشگاه اینترنتی‌ را بدون پیچیدگی‌های فنی به خوبی بگذرانید.