زمان مطالعه ۲۴ دقیقه

چگونه برای نسل هزاره و زومر بازاریابی متناسب، در نظر بگیریم؟

چگونه برای نسل هزاره و زومر بازاریابی متناسب، در نظر بگیریم؟

درک و شناخت صحیح پرسونای افراد، در انتخاب روش‌های درست بازاریابی و تقویت کسب و کارتان کمک بسزایی می‌کند. در‌نتیجه، با مطالعه و بررسی رفتار‌های گوناگون نسل‌ها، شناخت متناسبی از نیاز‌های آن‌ها پیدا خواهید کرد. امروزه، نیمی از بازار را جوانان تشکیل داده‌اند، پس با درنظر گرفتن خصوصیات رفتاری نسل‌های هزاره و زومر،در پیدا کردن روش‌های درست بازاریابی موفق باشید. اما، چه روش‌هایی مناسب نسل y و z است؟

هر نسلی با عقاید و رفتار‌های مخصوص به خود بزرگ شده‌است. باوجود شباهت‌ها، تفاوت‌های فاحشی میان این افراد وجود دارد که این افراد را از یکدیگر به‌طور فزاینده‌ای متمایز می‌کند. بر اساس تحقیقات مرکز PEW نسل هزاره، متولدین سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۵ هستند، درحالی که زومرها بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۱ متولد شده‌اند. وقتی به تغیرات نسلی در مقیاس گسترده فکر کنید، اولین میلنیال‌ها به چهل‌سالگی نزدیک می‌شوند و به آرامش نسبی دست یافته‌اند و ممکن است به قدرت خرید وسیع‌تری مثل خرید خانه و ماشین رسیده باشند. جوان‌ترین اعضای نسل Z درحال تحصیل در مقطع دوم ابتدایی هستند و ممکن است علاقه‌مند به برنامه کودک باشند و مستقیماً به‌زودی قدرت تصمیم‌گیری در خرید نخواهند داشت. در نظر گرفتن روش‌های مناسب بازاریابی برای هر نسل به طور ویژه‌ای حائز اهمیت است.

در سال‌های اخیر، تصوری اشتباه رایج شده‌است که نسل هزاره را با نسل ‌Z یکسان می‌داند. هنگامی که شرکت‌ها درباره‌ی چگونگی بدست ‌آوردن مخاطبان جوان بحث می‌کنند، بسیاری از آن‌ها این دو گروه را در یک دسته قرار می‌دهند و استراتژی تبلیغاتی یکسان برای هر دو درنظر می‌گیرند که به عقیده‌ی آن‌ها، این کمپین‌ها مناسب هردو گروه است. مطمئناً، برای بسیاری از میلنیال‌ها و زومر‌ها عنوان بزرگسالان جوان در نظر گرفته می‌شود. برهیچ کس پوشیده نیست که این دو نسل، بیشترین اتصال و وابستگی به اینترنت و تکنولوژی دارند. با در نظر گرفتن این شباهت‌ها، ممکن است، اجرای یک استراتژی تبلیغاتی، با هدف گذاری بر روی هر دو نسل، رفتاری کاربردی و مقرون به صرفه به‌نظر برسد. اما، آیا این حرکت، معقولانه است؟

آیا تاکتیک‌های بازاریابی نسل هزاره بر روی زومر‌ها کار می‌کند؟ تا چه اندازه این ادعا صحیح یا غلط است؟ به نتایج تعجب برانگیز زیر دقت کنید:

اگرچه، ۵۶ درصد از افراد در این نظر‌سنجی، اذعان کرده اند که هر دو نسل را در حوزه بازاریابی، باید یکی در نظر گرفت اما؛ تقریبا نیمی از افراد مخالف این موضوع بودند. در این مقاله، به برخی از تفاوت‌های اساسی میان هزاره‌ها و زومر‌ها می‌پردازیم و با تغییرات هرروزه‌ای که میان افراد ایجاد می‌شود،کمپین و بازاریابی مورد نظر را تشخیص داده و با کمک مشتریان جوان خود به تعامل، رشد و رضایتمندی بیشتری برسید.

اینفوگرافیک تفاوت نسل‌ها

در کنار این اختلاف سنی بارز میان این دو نسل، ۶ عامل اساسی وجود دارد که میلنیال‌ها و زومر‌ها را از هم متمایز می‌سازد:

آن‌ها رفتار متفاوتی درباره‌ی پول و تکنولوژی دارند.

درک نسلی که یک گروه سنی در آن رشد کرده‌است، به شناسایی اشتراکات نسلی مثل، انگیزه‌ها،عادت‌ها یا نقطه ضعف‌ها که همه‌ی آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، کمک می‌کند.دو موردی که کودکی هر فردی، از هر نسلی را متمایز می‌کند، تکنولوژی و اقتصاد است.

تکنولوژی

بارزترین تفاوت میان دوره‌هایی که نسل‌های مختلف در آن رشد یافتند، وجود فناوری است.هزاره‌ها با استفاده از دستگاه‌های بخشDVD، کامپیوتر‌های غول‌آسا، تلفن‌های همراه با صفحات کوچک و اینترنت DIAL-UP بزرگ شدند. در آن دوره همه‌ی ما تصور می‌کردیم، این فناوری‌ها پیشگام هستند. درحال حاضر، بیشتر کودکان و نوجوانان زومر، به ایپد، تلفن‌های هوشمند،وای‎فای نامحدود یا خدمات استریم دسترسی دارند. حتی، بسیاری از افراد این نسل ممکن است در خانه‌هایی بزرگ شده‌باشند که دارای فناوری‌های هوشمند است. درحالی که نسل Y، نظاره‌ی آغاز خلاقیت و پیشرفت فناوری بودند، زومر‌ها از روز اول حیات، در تکنولوژی غوطه‌ور شدند. اگرچه، نسل Z، هرگز خواستار ابزار‌های شگفت‌انگیز برای حل مشکلات ساده نبود. اما، تاثیر تکنولوژی، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی،هنوز به این گروه آسیب می‌رساند و آن‌ها را بیشتر از پیش منتظر بروزرسانی‌ها می‌سازد. تحقیقات نشان می‌دهد، زومر‌ها که به‌عنوان ‌نسل آگاه جامعه یاد می‌شوند، به مراتب بیشتر از هر نسل دیگری با سلامت روان و موضوعات مربوط به حملات سایبری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین، متخصصان، این نسل را با وجود تمام روش‌های ارتباطات دیجیتالی، تنهاترین نسل قلمداد می‌کنند.

اقتصاد

میلنیال‌ها و زومر‌ها، نگرشی متفاوت درباره‌ی پول و درامد دارند. درحالی که هر دو گروه به مسائل مالی اهمیت می‌دهند و بر مواردی مثل آموزش عالی، سرمایه‌گذاری می‌کنند که باعث بهبود زندگی شغلی‌شان شود. هر دو نسل، عادات مالی بهبود‌یافته‌ای نسبت به نسب قبل خود دارند. البته، هزاره‌ها، پول خود را بیشتر صرف محصولات و خدماتی می‌کنند که عامل تجربیات مثبت آن‌ها می‌شود، درحالی که زومرها، بر پس‌انداز‌کردن و تهیه محصولات کارآمد متمرکز‌اند. اگر قصد بازاریابی به این دو نسل را دارید، مسائل مالی رو جزو اولین اولویت‌های خود قرار دهید. برای مثال، اگر میخواهید هزاره‌ها محصولات شما را بخرند، شما باید متمرکز بر ساخت یک برند تجاری باشید که تجربه‌ای سرگرم‌کننده و مطلوب را القا کند و همچنین بازاریابی محصولات و خدمات سبب ایجاد خشنودی شود.اگر نسل Z مورد هدف شماست، کمپین شما باید به طور واضح گویای این مسئله باشد که چگونه یا چرا محصول شما برای زندگی روزمره‌ی آن‌ها کاربردی است. در نتیجه، طراحی سایت فروشگاهی شما باید به گونه ای باشد که سبب جذب این قشر از جامعه شود.

زومرها به خریدهای موبایلی بیشتر از هزاره‌ها، تسلط دارند.

درحال حاضر، احتمالا می‌دانید که هر دو نسل به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به شدت متصل و وابسته هستن، درحالی که هزاره‌ها شاهد پیشرفت اینترنت بودند؛ زومرها در سنین پایین از آن استفاده می‌کردند. هزاره‌ها روزانه ۷.۵ ساعت از وقت خود را آنلاین هستند در حالی که این عدد برای زومر‌ها به ۱۰ ساعت در روز افزایش یافته است. هردو گروه بیشتر با تلفن‌های همراه از اینترنت استفاده می‌کنند. طبق THINK WITH GOOGLE، نسلZ، منحصرا زمان زیادی را صرف استفاده از اینترنت از طریق موبایل می‌کند. ۷۱ درصد از نوجوانان از تلفن هوشمند برای تماشای فیلم استفاده می‌کنند، درحالی که ۵۱ درصد از آن‌ها برای گشت و گذار در رسانه‌های اجنماعی از موبایل استفاده می‌کند.

طبق مطالعات به‌دست آمده، هزاره‌ها، ۲.۴ ساعت از وقت خود را صرف تماشای ویدیو‌های آنلاین میکنند در حالی که میانگین این عدد در زومر‌ها،۳.۴ ساعت در روز است. بهینه‌سازی موبایل و بازاریابی ویدیویی، کلید استراتژی دیجیتالی است پس امار‌هایی از این قبیل، با کمک نسل بزرگسالان جوان، سبب رشد کسب و کارتان می‌شود.درنتیجه، اگر می‌خواهید توجه هر دو نسل را جلب کنید، از تجربه‌های مبتنی بر موبایل استفاده کنید. در نتیجه یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌ها در طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو بودن آن است.

هر دو نسل، زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، اما پلتفرم‌های مورد استفاده کاملا متفاوت است.

در نظرسنجی LUCID، درباره‌ی این موضوع از افراد پرسش شده‌است نتایج به شرح زیر است:

نتیجه‌ی نظرسنجی، به طور عادلانه‌ای بین این دو گروه تقسیم شده است. اما، حقیقتا چه کسانی بیشتر درگیر شبکه‌های مجازی هستند. مجمع جهانی اقتصاد گزارش می دهد که هزاره‌ها، به طور متوسط برای ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه در رسانه‌های اجتماعی ورود می‌یابند درحالی که زومرها برای۲ ساعت و ۵۵ دقیقه وارد می‌شوند. گذشته از زمان، برنامه‌ها و پلتفرم‌های مورد استفاده هر گروه متفاوت است. درحالی که، هزاره‌ها از پلتفرم‌هایی همچون ،Facebook، Instagram ،LinkedInوTwitter لذت می‌برند، گروه بعدی ویدیو محور‌اند و از برنامه‌هایی همچون Instagram, YouTube, Snapchat ،Tik Tokاستفاده می‌کنند. اگرچه TIK TOK در میان افراد محبوبیت کمتری را دارد آما بیشترین استفاده از آن می‌شود. اینستاگرام و یوتیوب جزو معدود پلتفرم‌هایی است که هر دو نسل به طور برجسته‌ای از آن استفاده می‌کنند. با بزرگ‌شدن نسل Z، استفاده از یوتیوب از سال ۲۰۱۸، ۵۹ درصد افزایش یافته است.

میلنیال‌ها زمان و توجه بیشتری را صرف تبلیغات میکنند.

وقتی صحبت از استفاده از محتوا می‌شود، عادت‌های هر نسل با میانگین توجه به آن، هم تراز است. زمانی که نسلY،برای۱۲ ثانیه به محتوا توجه می‌کنند، نسل Z، تها برای ۸ ثانیه روی ان متمرکز‌اند. زومرها از محتوای ویدیویی کوتاه مثل پلتفرم‌های اینستاگرام،تیک تاک یا اسنپ جت لذت می‌برند، درحالی که هزاره‌ها به محتوای طولانی، مثل فیلم‌هایی با جزئیات بالا یا پادکست، ارزش قائل هستند. این به این معنی است که تبلیغات و بازاریابی برای نسلy می‌تواند کمی طولانی‌تر و با محتوایی عمیق‌تر باشد، درحالی که زومرها به دنبال کشف سریع ارزش محصول شما در کمترین زمان هستند.امروزه بیشتر شبکه‌های اجتماعی به سمت ویدیو محوری حرکت می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از فیلم در هر دو نسل در حال گسترش است. صرف نظر از اینکه شما در حال ساخت محتوای ویدیویی بلند‌مدت برای هزاره‌ها یا کلیپ‌های کوتاه برای زومر‌ها هستید، تفاوتی نمی‌کند فقط هنگام تبلیغ برند خود به هر مخاطب، محتوا را برای موبایل‌ها بهینه کنید.

محتوای برند ‌شده

وقتی نوبت به یادگیری درباره‌ی برند‌ها در رسانه‌های اجتماعی می‌شود، هرنسل اولویت‌های مخصوص به خود را دارد.زومر‌ها ترجیح می‌دهند از طریق رسانه‌های اجتماعی و توسط اینفلوئنسر‌ها در مورد محصولات شما آگاهی یابند، درحالی که هزاره‌ها به انواع استراتژی‌های تبلیغاتی مثل تبلیغات انلاین سنتی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و محصولات مارک‌دار اعتماد می‌کنند.۸۷ درصد از نسلZ بازاریابی و تبلیغاتی را ترجیح می‌دهند که فردی وافعی درمورد محصول و محتوای بازاریابی نظر دهد. فقط ۳۷ درصد از میلنیال‌ها این روش را ترجیح می‌دهند.همچنین نسلZ، محتوای بازاریابی را می‌پسندد که کمتر شبیه به یک تبلیغ باشد و در عوض آموزنده باشد. همچنین، این نسل تاکتیک‌های بازاریابی سنتی را به طور جدی رد کرده‌است.

هر دو نسل کمتر از نسل‌های گذشته خرید می‌کنند.

یک کلیشه رایج در مورد میلنیال‌ها و زومر‌ها وجود دارد که هر دو نسل در موضوعات مالی کمی بی‌سواد هستند. زیرا این موضوع در فرهنگ عامه و جوامع آنلاین بسیار داغ به نظر می‌رسد. به نظر شما کدام گروه پول بیشتری را صرف خرید محصولات می‌کنند؟ تقریبا افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند معتقد‌اند که هر دو گروه پول زیادی را صرف خرید می‌کنند.طبق مطالعات متنوعی، هر دو نسل از نسل‌های گذشته،کمترهزینه می‌کنند.حتی پیرترین زومرها به طور معقول، هزینه می‌کنند.این درحالی است که بیشتر آن‌ها هنوز قدرت خرید کامل ندارند،ولی طبق تحقیقات از منابعی متنوع، از جمله INSIDER ADOBE و VICE، این گروه نسبت به نسل‌های دیگر به طور کارامد هزینه خواهند کرد.زومرها کمتر از میلنیال‌ها خرید اینترنتی انجام می‌دهند. طبق مطالعه‌ا‌ی،۷۴ درصد هزاره‌ها و ۴۹ درصد از زومر‌ها در یک ماه بیشتر از یک خرید انجام می‌دهند و زومر‌ها با وجود خرید آنلاین کمتر، به‌دنبال سرویس‌های خدماتی بیشتری هستند؛ به‌طوری که ۸۰ درصد آن‌ها ارسال رایگان را ارزشمند می‌شمارند و ۷۴ درصد از آ‌ن‌ها به برند‌هایی که تخفیف و کوپن در نظر می‌گیرند، ارزش قائل هستند. درحالی که هزاره‌ها نسبت به زومر‌ها کمتر صرفه‌جویی می‌کنند، ما این تصور که نسل بزرگتر بی‌فکر عمل می‌کند نیز یک تصور غلط است.زیرا آن‌هاسالانه بیشتر از هر نسل دیگری درامد کسب می‌کنند،تحصیل کرده‌ترین گروه سنی هستند و همچنین همیشه درمورد اینده امیدوار و خوش بین‌اند.

هردو نسل، انگیزه‌های شغلی متفاوتی دارند.

یکی از مواردی که هر دو نسل در آن اشتراک دارند، اهمیت ویژه‌ای را به سرمایه‌گذاری بر مدرسه یا آموزش یک مهارت قائل شده‌اند.درحالی که نسل‌های قبل، قادر به پرداخت هزینه‌های نحصیل و خانه بوده‌اند، میلنیال‌‌ها هزینه‌های خانه را از موضوعات مالی به دور می‌دانند و به‌طور جدی متمرکز بر هزینه‌های آموزشی بالا و پرداخت آن هستند. تنها ۱۰ درصد از زومر‌ها و والدین آن‌ها به دنبال ذخیره بودجه برای کالج هستند، درحالی که هزاره‌ها و والدینشان بیشتر از هر نسل دیگری، سرمایه کنار می‌گذارند. بر اساس تحقیقات بدست آمده، تا سال ۲۰۳۰ ،۷۵ درصد از کارمندان را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند، اما زومر‌ها نسبت نسل قبل خود بیشتر به‌دنبال کسب درآمدندو انگیزه بیشتری برای پیشرفت دارند. همچنین اکثر میلنیال‌ها بعد از اتمام تحصیل خود به دنبال شغلی مناسب میگردند درحالی که نسل‌ z، از سال اول و یا دوم دانشجویی مشغول به کار شده‌اند.

درنتیجه، این موضوع برای استراتژی بازاریابی شما چه معنایی دارد؟ هردو گروه تحصیل کرده‌اند و ممکن است بیش از نسل‌های قبل، درامد کسب کنند. البته، نسلz، بیشتر به دنبال پس‌انداز کردن است. این به این معنی است که اگر قصد بازاریابی و فروش محصولات خود ر ا به این گروه دارید باید کمپین‌هایی را در نظر بگیرید که در معنای واقعی کلمه، کارامد باشد تا آن‌ها را به خرید محصول شما ترغیب کند.

۸ نکته‌ی مهم مارکتینگ برای میلنیال‌ها

ممکن است، مقاله هایی را مطالعه و مشاهده کرده باشید که از مرگ برخی صنایع و تغییر نگرش مصرف کننده، ابراز تاسف می کنند، همه افراد(منفی یا مثبت) به نسل خاصی که در دهه ۸۰ و ۹۰ متولد شده است، احترام قائل هستند. به نظر می رسد که روزنامه نگاران عاشق نوشتن در مورد Millennial (نسل هزاره) و بازاریابان عاشق تحلیل آن‌ها هستند. ولی چرا؟

چرا نسل میلنیال برای بازاریابان اهمیت دارد؟

با ورود میلنیال‌ها به دهه سی ام و چهلم زندگی خود، (در ایران با آغاز دهه ۶۰ تا انتهای ۷۰) هنوز به قدرت خرید کامل نرسیده‌اند. دلایلی مختلفی وجود دارد که توجه‌ها را به این نسل ویژه منعکس کرده است.

میلنیال‌ها، سوداورترین بازار موجود هستند.

حتی اگر آن‌ها به عنوان یک گروه، به قدرت خرید کامل نرسیده باشند هم، قدرت خریدشان از دیگر نسل‌ها بیشتر است. میلنیال‌ها۲۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و با تخمین قدرت خرید سالانه بیش از یک تریلیون دلار، سوداورترین قشر بازار هستند. امروزه هر بازاریاب، به‌طور متوسط این قشر را اولویت خود قرار دهده و به‌دنبال ایجاد رضایت و درک این نسل هستند.

میلنیال‌ها برند‌های خود را تغییر می‌دهند.

تحقیقات بازار میلنیال که توسط Daymon worldwide صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تنها ۲۹ درصد از میانیال‌ها وفادار به یک برند هستند و تنها از آن برند خرید می‌کنند. در صورتی که این نرخ وفاواداری به برند نسبت به نسل‌های قبلی بسیار کاهش یافته است. این موضوع خاطر نشان می‌کند که برند‌ها برای نگه داشتن و جذب بیشتر مشتریان میلنیال، باید اقدامات بیشتری انجام دهند و به‌طور مداوم دست به نوآوری و خلاقیت در بخش‌های بازاریابی و تیم فروش خود بزنند.

میلنیال‌ها باهوشان تکنولوژی‌اند.

طبق تحقیقات Pew تقریبا همه‌ی میلنیال‌ها از اینترنت به‌طور مداوم استفاده می‌کنند. بزرگ شدن قبل از دوره توسعه یکباره تکنولوژی یا همزمانی با این دوره خاص، دلیلی شده است که میلنیال‌ها استفاده از تکنولوژی را خجالت‌آور به‌‍شمار نیاورند. این موضوع برای آن دسته از کسب و کارانی که محصولات فناوری را به فروش می‌رسانند، موضوعی جذاب است.

میلنیال‌ها از دستگاه‌های مختلف استفاده میکنند.

همچنین منبع تحقیقاتی Pew،به این نتایج رسیده است که از هر۱۰ میلنیال، ۹ نفر آن‌ها، تلفن هوشمند دارند. با داشتن ابزار‌های گسترده و استفاده از این دستگاه‌ها، احتمال استفاده از محتوای وب افزایش می‌یابد که این موضوع باعث افزایش مدل‌های مختلف بازاریابی نیز می‌شود. یکی از دلایل اصلی، که تسلط این قشر هزاره را بر بازار توجیه می‌کند، این است که مدل جدید بازاریابی، صرفا یک علاقه گذرا نیست.

چگونه فروش داشته باشیم

چطور به میلنیال‌ها بفروشیم!

۱. محتوای موثق و معتبر تولید کنید.

۲. از استفاده از روش بازاریابی برون‌گرا صرفه نظر کنید.

۳. در عوض از بازاریابی درون‌گرا مطلع و آگاه باشید.

۴. علایق آن‌ها را در اولویت قرار داده و به‌طور ارگانیک به آن‌ها متصل شوید.

۵. به جای اصرار بر بازاریابی گول‌زننده و گذرا، بهتر است با مقصود و هدف بازاریابی کنید.

۶. پذیرای همکاری گروهی باشید.

۷. بخش مناسب و کاربردی را در نظر بگیرید.

۸. به موضوعات سرگرم کننده و تجربی تکیه کنید.

محتوای موثق و معتبر تولید کنید.

فرزندان نسل هزاره به طور متوسط، ۲۴۲ دقیقه به‌طور آنلاین صرف نرم‌افرار‌ می‌کنند و به‌دنبال محتوای ارزش محور هستند. میلنیال‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و وبسایت ها را زیر رو می‌کنند، زیرا؛ با جستوجو کردن محتوای برجسته و معتبر، احساس قدرت به آن‌ها القا می‌شود. همچنین آن‌ها با اشتراک گذاری، نظر دادن، پسندیدن، ذخیره کردن، ارسال کردن، تصویر گرفتن و برجسته کردن تمام محتواهایی که پیدا می‌کنند، به‌دنبال القای این حس قدرت در جامعه‌ی آنلاین هستند.

چه عملی، این نوع از محتوا را برای این نسل، گیرا می‌سازد؟ هزاره‌ها به هر چیزی که معتبر است، اعتماد می‌کنند.ایجاد تعامل در یک محیط کاربر محور، چیزی است که هزاره‌ها را با محتوای شما درگیر می‌سازد. طبق گفته‌ی میلنیال‌ها، برای ۹۰ درصد آن‌ها، اعتبار و صحت محتوا موضوعی مهم در تصمیم گیری انتخاب برند و حمایت از آن برند است. امروزه، نگرش و رفتار فروشگاه داران جوان بیشتر متاثر از افرادی است که آن‌ها را به طور شخصی یا آنلاین می‌شناسند یا متمرکز بر افراد نااشنایی است که علایق خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. هزاره‌ها این راهنمایی‌ها را در گوشی‌های هوشمند خود در هرجا به همراه دارند.

میلنیال‌ها، به نظرات معتبر و مرتبط به کاربران محصول واقعی که میتوانند با آن‌ها ارتباط داشته باشند، اعتماد می‌کنند. هزاره‌ها معتقدند، محتوای تولید‌شده توسط کاربر، ۳۵ درصد به یادماندنی تر از دیگر رسانه هاست. برای برند‌هایی که می‌خواهند، میلنیال‌ها را بدست آورند، باید با زبان آن‌ها حرف بزنند. وقتی افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال، کلمات و موضوعی را از زبان همسالان خود می‌شنوند، بیشتر اعتماد و قبول می‌کنند. وقتی به مخاطبان خود محتوایی را ارائه می‌دهید، آن‌ها با افتخار آن را به اشتراک می‌گذارند و شما رابطه‌ای واقعی با مشتریان برند خود ایجاد کرده‌اید.

از استفاده از روش بازاریابی برون‌گرا صرفه نظر کنید.

tv‌ها وقتی صحبت از خریدشان می‌شود دوست دارند در جریان تکمیل خرید سهیم باشند. بازاریابی سنتی این امر را امکان‌پذیر نمی‌سازد.بازاریابی برون‌گرا مثل تبلیغات تبلیغات مجله‌ها، ایمیل‌های مستقیم و ایستگاه‌های رادیویی، میلنیال‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در ذهن مصرف‌کننده جوان، این کمپین‌های پر از لوگو و عاری از هرگونه نماد واقعی، که متمرکز بر کمپانی‌ها هستند و شخص را در نظر نمی‌گیرند. این نسل نیاز به مشتری مداری و بازاریابی شخصی شده دارد. تنها یک درصد از میلنیال‌ها می‌گویند که تبلیغات برون‌گرا قانع کننده‌است.(crowd tap)

به همین دلیل است که این قشر جوان بیشتر تحقیقات خود را از طریق وبلاگ‌ها، فرم‌ها و ویدیو‌های یوتیوب انجام می‌دهند. یک تبیلغ مزاحم و ناپسند هرگز عامل تصمیم‌گیری نیست، این درحالی است که بعضی از تبلیغات ممکن است مناسب سابقه جستوجوی شخص باشد و ممکن است این ایده را در ذهن مخاطبان ایجاد کند، در صورتی که این انتخاب افراد نیست. میلنیال‌ها از انتخاب‌های آنلاین خود، احساس قدرت می‌کنند که عموماً از گروه همسالان خود یا از دیگر محتوای معتبر الهام گرفته‌اند.

از بازاریابی درون‌گرا مطلع و آگاه باشید.

میلنیال‌ها از مشاغلی حمایت می‌کنند که زندگی مشتریان را با محتوایی آموزنده بهبود ببخشد. به جای لیست کردن خدمات و محصولات، میلنیال‌ها، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، مقاله‌های سفید و ویدیو و سوالات چگونه می‌شود را ترجیح می‌دهندو این تعریف بازاریابی درون‌گرا است. آن‌ها از رهبری فکری و مهارت تحسین می‌کنند. بنابراین؛ این شانس کمپانی شماست که با استفاده از محتوای جذاب در رتبه‌بندی گوگل، جایگاه خوبی را پیدا کنید و به مصرف‌کنندگان جوان نشان دهید که شما کاردان این صنعت هستید. صفحات شرکتی یوتیوب مثالی عالی از یک برند است که چگونه یک برند میتواند به مخاطبان خود از طرف متخصصان پیشنهاد دهد افراد به دنبال راهنمایی کارسازند و وقتی شرکت شما زمان برای تحقق این امر می‌گذارد، افراد این موضوع را تحسین کرده و بر ارزش‌های شرکت شما احترام می‌گذارند. ۵۴ درصد هزاره‌ها روزانه یوتیوب را چک می‌کنند پس، استفاده از یوتیوب انتخابی مناسب است.

علایق آن‌ها را در اولویت قرار داده و به‌طور ارگانیک به آن‌ها متصل شوید.

میلنیال‌ها می‌خواهند، احساس کنند که محتوای شما با در نظر گرفتن علایق آن‌ها تولید شده است.در صورت بروز این موضوع، افراد به‌طور ارگانیک برای خرید محصولات وخدمات شما معرفی می‌شوند.بدون اعمال هیچ فشاری، محتوای اموزشی شما به ساخت رابطه‌ی مشتری محور قوی کمک می‌کند.افراد صداقت امر شما را تحسین می‌کنند و اینجاست که شرکت‌هایی که شفاف سازی می‌کنند، پیروز می‌شوند.

به جای اصرار بر بازاریابی گول‌زننده و گذرا، بهتر است با مقصود و هدف، بازاریابی کنید.

اگر فکر می‌کنید، بازاریابی محتوا روندی گذراست، تجدید نظر کنید! به مثال زیر توجه کنید:

در سال ۱۹۶۶، نایکی، کتابچه‌ای ۱۹ صفحه ای در مورد دویدن منتشر کرد. این کتابچه در مورد لذت دویدن به عنوان یک فعالیت تفریحی که شامل نکات قابل توجه‌ای بود. این موضوع دویدن را به عموان یک ورزش در امریکا مطرح کرد و هیچ‌گاه نامی از کفش‌های نایکی در این مقاله برده نشد. ما می‎‌دانیم که مصرف‌کنندگان میلنیال،‌ ارزشمندهستند، ولی محتوا بسیار ارزشمند‌تر است. بنابراین، به نظر می‌رسد بازاریابی محتوا به این زودی از بین نمی‌رود.روش درون‌گرا، با تاکید بر تولید محتوای قوی و مداوم، زودگذر نبوده، همچنین عامل فتح مشتریان ایده‌ال است.

پذیرای همکاری گروهی باشید.

امروزه، هزاره‌ها علاقه‌ مند به مشارکت در فرایند تولید محصول هستند. در حقیقت، ۴۲ درصد میلنیال‌ها خواستار کمک به پیشرفت شرکت‌ها در محصولات و خدمات پیش رویشان هستند. در جامعه‌ی ما، شرکت ها معمولاً محصولات را تولید کرده و به امیدوارند که بازار هدفشان از آن محصولات استفاده کنند. وقتی صحبت از هزاره‌ها می‌شود، آن‌ها میخواهند درگیر جریان تولید محصول باشند، بنابراین شرکت‌هایی که به مشتریان خود این توانایی را می‌دهند، موفق ترخواهند شد. فروشگاه داران باید به مشتریان خود در ایجاد برند شخصی خود کمک کنند تا متکرکز بر روابط خود با آن‌ها باشند.

بخش مناسب و کاربردی را در نظر بگیرید.

ملینیال‌ها، مالکیت یک کالا ترجیح می‌دهند و در صورت نیاز ترجیح می‌دهند، قیمت تمام یک محصول را بپردازند تا به آن در لحظه دسترسی یابند برخلاف اینکه مالکیت تام آن را داشته باشن. این خریداران ترجیح می‌دهند تا محصولات را اجاره دهند، به اشتراک بگذارند و در نهایت سهمی از آن را به فروش برسانند.

به موضوعات سرگرم کننده و تجربی تکیه کنید.

مصرف کنندگان جوان، به طور قابل توجه‌ای به فرایند جستوجو بیش از خود خرید اهمیت می‌دهند.میلنیال‎ها بیشتر از خرید، اشتیاق و میل به خرید دارند. به عبارتی دیگر، جستوجوی انلاین در حال تبدیل به ابزاری بیش از یک هدف برای خریداران جوانی که تجارت الکترونیک را سرگرمی در نظر می‌گیرند، است.کمپانی‌های موفق، متوجه این امر هستندکه مصرف کنندگان جوان خواستار تجربه‌ی جستوجوی انلاین سرگرم‌کننده هستند . برای مثال این دلیلی است که برندی مثل etsy،محصولات خود را در pintrest به نمایش می‌گذارد.مهم نیست در چه پلتفرمی فعالیت می‌کنید، شما باید به هزاره‌ها از راهی سرگرم‌کننده، محصولات خود را بفروشید تا بهترین تعامل میان شما و این قشر مهم ایجاد شود.

بازاریابی و فروش به نسل ایگرگ، یک فرایند طولانی است زیرا این گروه حساس بر اصالت، محتوای سفارشی، تجربه‌ی اشکار هستند زیرا، این عوامل را دلیل بر کیستی خود و اشتیاق خود می‌دانند. به آن‌ها با آرامشی که به دنبال آن هستند، قدرت ببخشید و یادآوری کنید، به‌دلیل نسل آن‌ها تصویر بزرگ‌تر، درخشان و برجسته‌تر است. این حس را در خود تقویت کنید، اگر هزاره‌ها را به عنوان مشتری خود تلقی می‌کنید.

نکات مهم در بازاریابی به نسل z یا زومر‌ها

ممکن است شما فکر کنید نسل جوان صدای شما را نمی‌شنود، اما این موضوع کاملا برعکس است؛ فقط آن‌ها انتخاب می‌کنند که شما را نشنوند.نسل جوان امروزی، هر چیزی در دنیا را از فیلتر‌های خود عبور می‌دهد،که این موضوع مستثنی از استراتژی‌های بازاریابی شما نیست و شامل شما نیز می‌شود.اگر می‌خواهید برای این نسل بازاریابی کنید و آن‌ها را به عنوان مشتریان بالقوه بدست آورید. باید درباره‌ی برخی از استراتژی‌های بازاریابی خود دوباره فکر کنید و حتی تجدید نظر کنید. با رعایت این نکات استراتژی‌های خود را تغییر داده وتوجه مخاطبان زومر خود را جلب کنید.

اصول آزادی چیست؟

نسلz، از برند‌ها، برای شکل دادن به جهان خود استفاده می‌کنند. طبق بررسی یوتیوب، ۴ اصل آزادی وجود دارد که این نسل را تعریف می‌کند:

آزادی بیان

ما اعتقاد به این موضوع داریم که افراد باید آزادانه عقاید خود را بیان کنند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و آن آزادی خلاقانه را به صدایی جدید، قالب‌ها و امکانات تبدیل و هدایت کنند.

آزادی اطلاعات

ما اعتقاد داریم هر فردی باید دسترسی آسان و آزاد به اطلاعات داشته باشد و پلتفرم ویدیویی یک نیرویی قدرتمند برای آموزش، ایجاد درک و مستندسازی وقایع جهانی بزرگ و کوچک است.

آزادی فرصت

ما باور داریم،هر فردی باید فرصت کشف شدن داشته باشد. کسب و کار خود را بر اساس قوانین و شرایط خود راه اندازی کند و افراد دیگر تصمیم بگیرند چه کسانی محبوب هستند.

آزادی تعلق خاطر

ما معتقدیم که همه باید بتوانند جوامع حمایتی را پیدا کنند و موانع موجود را بشکنند، فراتر از مرز‌ها حرکت کنند و در منافع و سلایق به اشتراک گذاشته‌شده، کنار هم آیند.

چطور ارتباط موثری با این نسل برقرار کنیم؟

در وجود بعد تغذیه‌شده‌ی احساسی ما و برای هر نسل، کلمات قدرت دارند. کلمات بخشی از چیزی هستند، که ما را از یک جهت به طرفی دیگر سوق می‌دهند و بر روحیه ما تاثیر می‌گذارند. شما باید مراقب سخنان خود باشید، سخنان شما تبدیل به اعمال شما می‌شوند.مراقب اعمال خود باید باشید زیرا، اعمال شما تبدیل به عادات شما می‌شوند،عادات شما تبدیل به شخصیت شما می‌شوند، و در نهایت، مراقب شخصیت خود باشید، زیرا شخصیت شما تبدیل به سرنوشت شما می‌شود. در استفاده از کلمات و پلتفرم‌ها برای این نسل باید دقت بیشتری کرد.محبوب‌ترین برند‌ها، در بازاریابی به این نسل ویژه، تقریبا از یک سبک یکسان بهره می‌برند.

در اینجا سه نکته برای جذب این گروه از افراد وجود دارد:

با افراد واقعی صحبت کنید.

وقتی کمپانی اپل، ساعت خود را تبلیغ می‌کند، متوجه خواهید شد که آن‌ها در مورد زمان صحبت نمی‌کنند، بلکه در مورد آزادی صحبت می‌کنند به دیالوگ‌های زیر توجه کنید: تلفن خود را به‌هنگام موج‌سواری پاسخ دهید. به موسیقی موردعلاقه خود به هنگام دویدن گوش کنید. روز خود را با نگاه کردن به مچ دستتان آغاز کنید. به‌جای تمرکز بر نحوه استفاده از تکنولوژی، به این فکر کنید که چه احساسی دارد استفاده از محصولات وخدماتی که منجر به هدایت و رهبری می‌شود. هیچ کس به نحوه کار کردن محصول زمانی که سوار بر یک موج بزرگ یا شنیدن اهنگی که آن‌ را به یاد فردی خاص می‌اندازد، اهمیت نمی‌دهد.

از زبانی دربرگیرنده و فراگیر استفاده کنید.

آن دسته از افرادی که با نوشتن نامه‌ با قلم بزرگ شده‌اند، از پیشرفت تکنولوژی نگران‌اند زیرا، آن را دلیلی بر جدایی از روش‌های سنتی می‌دانند. در این مرحله، افراد جوان در صحنه ظاهر می‌شوند تا پاسخی بر، عکس این قضیه به این دسته از افراد دهند و ثابت کنند تکنولوژی راهی برای گرد هم آمدن با هر نگرش متنوعی است نه برای محو کردن علایق افراد.

اقدام کنید، حرف نزنید!

برند‌های سرد و انعطاف‌ناپذیر برای زومر‌ها کسل‌کننده و خسته‌کننده هستند. نسل z،به‌دنبال تعاملی معنادار و متقابل است. هر برندی می‌تواند وعده‌های فراوانی را به مشتریان خود بدهد؛ اما، زومرها می‌خواهند ببینند که شما سر قول خود هستید و آن را به سرانجام می‌رسانید.

از ویدیو استفاده کنید.

برای ترغیب و متقاعد کردن موفقیت‌امیز زومر‌ها در خرید از محصولات و خدمات شما، کافی است محتوایی تهیه کنید که سریعا به این گروه دستیابی پیدا کند و توضیح دهد که چرا محصولات شما برای آن‌ها باارزش می‌تواند باشد. زومر‌ها برای آگاهی از برند و محصولات شما محتوای کوتاه ویدیویی را ترجیح می‌دهند و از آنجایی که بیشتر وقت خود را در پلتفرم‌های هوشمند مثل تلفن هوشمند صرف می‌کنند، درنتیجه از محتوایی که برای تلفن‌ها بهینه شده است، قافل نشوید.

رسانه‌های اجتماعی نیچ را که نسل z، از آن استفاده می‌کند را مشخص کنید.

همچنین شما باید رسانه‌های ویژه‌ای(اینستاگرام،اسنپ چت، یوتیوب، تیک تاک) که آن‌ها به طور رایج استفاده می‌کنند را مشخص کنید.اگر عضو این شبکه‌ها نیستید ولی، همچنان خواستار بدست آوردن آگاهی از برند در این رسانه‌ها هستید، از اینفلوئنسر‌هایی که در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند و آشنایی کاملی از این مخاطبان دارند، محتوا تولید کرده و برای معرفی محصول خود استفاده کنید.

کمپین‌های بازاریابی برای نسل yو z

اگر به طور مشخصی نمی‌توانید برنامه‌های معینی را برای هزاره ها و نسل Z مشخص کنید، اما می دانید که می خواهید به بزرگسالان جوان بازاریابی کنید، با ایجاد یک کمپین برای افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله روی تمایلات هر دو نسل متمرکز شوید. این امر به شما امکان می دهد تا بر جوانانی که توانایی تصمیم‌گیری در خرید را دارند مسلط شوید.

در حالی که یک کمپین با این هدف سنی ممکن است برای هزاره‌ها، که بین ۲۳ تا ۳۸ سال سن هستند، کمی مطلوب تر باشد، اما هنوز فرصتی وجود دارد که بتوانید توجه افرادی را که در اواخر نوجوانی خود هستند و بزودی قدرت خرید مستقل را پیدا می‌کنند را جلب کنید.

با وجود اختلافات بین این دو نسل، دو شباهت برجسته نیز وجود دارد: هر دو نسل عاشق رسانه های اجتماعی و رضایت مندی سریع هستند. اطمینان حاصل کنید که کمپین شما به وضوح توضیح می دهد که چرا محصول شما برای گروه سنی‌ای که مورد هدف قرار داده‌اید، ارزشمند است و همچنین از شبکه‌های اجتماعی که گروه سنی مورد هدفتان در آن فعال هستند برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید.

برای مثال، اگر متمرکز بر گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ برای تبلیغ محصولات خود هستید، شما باید در رسانه‌های اجتماعی مثل، اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌بوک فعال باشید؛ زیرا اعضای این گروه سنی به‌طور منظو از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. اگر بتوانید از شبکه‌های اجتماعی در کنار اثبات کاربردی و رضایت‌بخش بودن محصولات خود برای رشد کمپین تبیلیغاتی برندتان استفاده کنید، تا حدودی توجه هر دو گروه را به خود جلب کرده‌اید.

سخن پایانی

این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که نیمی از مخاطبان برند‌ها و کسب و کارها را این دو نسل ویژه تشکیل داده‌اند. پس با بررسی موارد مورد اهمیتی که حول محور میلنیال‌ها و زومر‌ها وجود دارد، به رشد کسب و کار و در بدست آوردن آگاهی از برند خود کمک کنید و اگر به دنبال بازاریابی برای این دو گروه هستید، به نکات ذکر شده برای بهبود کمپین‌ها و استراتژی‌های خود توجه کنید.