زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چگونه در جمعه سیاه بیشترین فروش را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشیم؟

چگونه در جمعه سیاه بیشترین فروش را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشیم؟

یکی از لذت‌بخش ترین لحظه‌ها برای هر فروشگاه اینترنتی، ثبت سفارش بالا و برای هر خریدار، کالای تخفیف خورده است. با برنامه ریزی درست برای رویداد black Friday (جمعه سیاه) و cyber Monday، هردوی این خواسته‌ها به بهترین شکل ممکن، محقق‌ می‌شود. اما چگونه یک کمپین و استراتژی بازاریابی متناسب با **فروشگاه اینترنتی** خود در نظر بگیریم؟

اگر کسب و کار فعالی دارید یا اهل خرید کردن هستید، حتما شما از آن دسته افرادی هستید که هرگز مناسبت‌ها و موقعیت‌های خاص و تکرار نشدنی سال، که با هزاران تخفیف متنوع و فروش بالا همراه است را فراموش نخواهید کرد.

یکی از این رویدادهای تخفیفی که مخصوص عاشقان خرید و کسب و کارهای جاه طلب است،رویدادهای جهانی (جمعه سیاه) black Friday و cyber Monday است که ممکن است به گوشتان خورده باشد و حتی از پیش، برنامه‌ای متناسب با این رویداد برای فروشگاه اینترنتی یا سنتی خود، فراهم کرده باشید. اما تا به حال در مورد تاریخچه آن، چیزی شنیده‌اید؟ از تاثیرات مثبت آن بر کسب و کار های اینترنتی و سنتی باخبر هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات، منفی است یا اطلاعات دقیقی از این رویدادها ندارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این مقاله به تاریخچه‌ی رویداد جهانی جمعه سیاه یا black Friday خواهیم پرداخت و از تاثیرات آن بر کسب و کارهای آنلاین، نحوه راه اندازی یک کمپین مناسب و نتیجه بخش که در نهایت منجر به فروش بالا و افزایش رضایتمندی مشتریان می‌شود را مرور خواهیم کرد. در مقاله بعدی در مورد دوشنبه سایبری توضیحات بیشتری خواهیم داد.

[جمعه سیاه یا blackfriday چه مناسبتی است؟

جمعه سیاه یا black Friday چه مناسبتی است؟

از اواخر قرن نوزدهم، وقتی رئیس جمهور امریکا، آبراهام لینکلن تعطیلات شکرگذاری را به عنوان آخرین پنجشنبه ماه نوامبر تعیین کرد؛ بعد از مدتی، یک روز پس از تعطیلات روز شکرگذاری در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر (27 ام ماه)، جمعه سیاه یا black Friday نامگذاری شد که بزرگترین روز خرده فروشی در ایالات متحده و سطح جهان است که اغلب به عنوان آغاز غیر رسمی فصل خرید و تعطیلات در نظر گرفته می شود.

به طور معمول ، کسب و کارها در این روز، تخفیف‌های متغیر و متفاوتی از رقیبان خود به مشتریان ارائه می‌دهند و قیمت‌ها را به‌طور استثنایی کاهش می‌دهند تا جایی که سبب به وجود آمدن صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های بزرگ می‌شوند و این دلیلی بر جذاب بودن این رویداد و جهانی شدن آن شده است.

چرا جمعه "سیاه"؟!

تعطیلات غیر رسمی، فردای روز شکرگذاری آغاز می‌شد، با شروع تعطیلات، مردم به دنبال خرید عیدانه خود بودند؛ با تمام فعالیت‌ها و خریدی که جمعه بعد از شکرگذاری انجام می‌گرفت ، این روز برای خرده فروشان و کسب و کار‌ها به یکی از سودآورترین روزهای سال تبدیل می‌شد. از آنجا که حسابداران هنگام ثبت دفتری حساب‌ها، هر روز از رنگ سیاه برای نشان دادن سود استفاده می‌کردند (و قرمز برای نشان دادن ضرر)، این روز به جمعه سیاه معروف شد یا به عبارتی، روزی که خرده فروشان سود و درامد مثبت خود را سیاه می‌بینند.

چرا جمعه سیاه برای فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کار‌های آنلاین اهمیت و ضرورت دارد؟

جمعه سیاه، اکنون به رویدادی پرسود و لذت بخش در حوزه صنعت تجارت آنلاین و خورده فروشی تبدیل شده است که هم صاحبان کسب و کار و هم مشتریان بیشترین سود ممکن را از این روز استثنایی می برند. جمعه سیاه از اهمیت تجاری خاصی برخوردار است؛ زیرا این روز، مخصوص خرید کردن است، حتی آن دسته از افرادی که به خرید کردن علاقه‌ای ندارند هم به سبب وجود کمپین‌های متنوع با درصد تخفیف‌های مختلف، وسوسه به خرید می‌شوند.

در جمعه سیاه، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی و سنتی از فروش کافی در طول سال بهره برده‌اند و اکنون زمان تخفیفات سالانه است. از آنجا که بسیاری از خرده فروشان جمعه سیاه را برای سنجش عملکرد سالانه کسب و کارشان مهم می‌دانند ، سرمایه گذاران به آمار فروش جمعه سیاه به عنوان راهی برای سنجش سلامت کلی صنعت خرده فروشی نگاه می کنند. اقتصاددانان ، بر اساس فرضیه كینزی كههزینه‌ها، فعالیت اقتصادی را پیش می‌برد، امار پایین در جمعه سیاه را نشان‌دهنده كاهش رشد می‌دانند.

یکی دیگر از دلایلی که جمعه سیاه را برای فروشگاه‌های اینترنتی مهم می‌سازد، وجود تعداد کثیری از مشتریان است که به خرید اینترنتی بیش از خرید فیزیکی گرایش دارند و همچنین از تلفن همراه خود برای تکمیل خرید اینترنتی خود استفاده می‌کنند. اگر هنوز به اهمیت این روز برای کسب و کارهای انلاین، پی نبرده‌اید به گزارش بدست امده از سایت econsultancy توجه کنید:

  • گزارش شده است که فروشگاه‌های اینترنتی در سرارسر جهان با افزایش درامد ۲۴۰ درصدی در جمعه سیاه رو به رو شده‌اند.
  • آمار بازدید کسب و کارهای اینترنتی نسبت به یک روز عادی تا ۲۲۰ درصد افزایش یافته است.

با توجه به امار بالا، اگر همچنان کسب و کار خود را به طور سنتی ادامه می‌دهید، زمان آن رسیده است که به سمت و سوی ساخت فروشگاه اینترنتی حرکت کنید تا پیشرفت و فروش بیشتر ی داشته باشید. حتی اگر، کسب و کار اینترنتی شما فروشی پایین‌تر از حد انتظار دارد و یا در حفظ مشتریان عملکرد مناسبی را نداشته است، با رویکرد سنجیده برای این روز، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و قدم مثبتی در جهت حفظ مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه بردارید.

همچنین، سهم بسزایی از بازار تجارت الکترونیک را در سطوح مدنظر، به خود اختصاص دهید. تصاحب سهمی از بازار رو به رشد جمعه سیاه، نشان‌دهنده فرصتی بزرگ، برای فروشگاه‌های اینترنتی است که در جستجوی زوایای جدیدی از فروش هستند.

[ جمعه سیاه چه زمانی آغاز می‌شود؟ blackfridayکمپین

از چه زمانی کمپین جمعه سیاه را در فروشگاه اینترنتی خود شروع کنیم؟

فروش آنلاین جمعه سیاه می تواند از اوایل دوشنبه همان هفته آغاز شود، بنابراین مطمئن شوید که از قبل آماده مواجه شدن با خریداران تشنه‌ی چانه زنی هستید. سال های اخیر شاهد بروز بسیاری از ایده های بازاریابی جمعه سیاه بوده‌ایم ،با این وجود برخی از موفق ترین استراتژی ها وجود دارند که به هم مرور خواهیم کرد.

چه استراتژی را برای کسب و کار اینترنتی خود در این دوره در نظر بگیریم؟

۱. از هنر تجارت و فروش آنلاین استفاده کنید.

تجارت آنلاین درمورد دانش هوشمندانه در نحوه نمایش بهترین پیشنهادات و محصولات در یک فروشگاه اینترنتی است، به گونه‌ای که میزان فروش را افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که از تمام ابزار‌هایی که در اختیار شماست برای ایجاد بهترین تعامل و جلب توجه بازدیدکنندگان در اولین ثانیه ورود به فروشگاه شما استفاده می‌کنید. از تصاویر قهرمانان، بنرها و پنجره های بازشو معمولاً برای ارائه برجسته ترین پیشنهادات استفاده می شود. برای مثال:

  • از قابلیت اسلایدشو با طراحی مرتبط، در جلب توجه مشتریان خود استفاده کنید.

  • درصد تخفیف خود را در پیام هدر قرار دهید تا قابل مشاهده باشد.

  • دسته بندی مرتبط به کمپین مد نظر خود را ایجاد کنید.

  • بنرها و بنر‌های جدولی را برای دسترسی راحت تر به محصولات هدف گذاری شده، اضافه کنید.

  • خدماتی که در این روز ارائه می‌دهید را در صفحه اصلی فروشگاه خود به طور محتوای متنی و تصویری اضافه کنید.

۲. مشوق هایی را برای تسریع روش‌های اشتراک گذاری ارائه دهید.

برای فروش بیشتر شما نیازمند به سرازیر کردن هرچه ترافیک بیشتر به فروشگاه خود هستید. بهترین راه برای این کار، تبلیغات گسترده است؛ اما تبلیغات صرفا با تولید محتوای معرفی برند، کافی نیست و انگیزه‌ای برای اشتراک گذاری در مخاطبان بوجود نمی‌اورد؛ زیرا سیلی از رقیبان وجود دارند که جذابیت بیشتری نسبت به برند شما خواهند داشت. به راه‌هایی که در این زمینه پیشنهاد داده می‌شود، توجه کنید:

  • ساخت کد تخفیف با اعمال محدودیت زمانی و انتشار آن در تبلیغات از دیگر روش‌های تشویق مشتری است؛ با ارائه کد تخفیف محدود به خریداران انگیزه دهید تا تبلیغات خود را به اشتراک بگذارند و میزان بازدید اجتماعی را افزایش دهند.

  • اعمال تخفیف عددی روی قیمت اصلی محصول، باعث جلب توجه بازدیدکنندگان می‌شود.

  • ارسال کد تخفیف ایجاد شده از طریق ایمیل باعث ترغیب آن دسته از مشتریانی می‌شود که خود صاحب کسب و کار هستند.

  • روش ارسال رایگان از دیگر عواملی است که هر فردی را به خرید از شما مجاب می‌کند. وجود مبلغ ارسال، یکی از عوامل بازگشت از خرید است.

  • محصولات جدید اضافه کنید و آن‌ها را نسبت به دیگر محصولات برجسته تر سازید و آن ها در صفحه اصلی فروشگاه خود قرار دهید.

  • از اینفلوئنسرها و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و تشویق افراد استفاده کنید. این دسته از افراد بیشترین تاثیر را در جذب مخاطبان دارند، پس ار اینفلوئنسرها غافل نشوید!

۳. گیفت برای مشتریان بالقوه خود در نظر بگیرید.

فروش می‌تواند فرایند دلچسبی باشد، اما اگر فرایند خرید از جانب مشتری بارها تکرار شود به علت رضایت مشتری از فروشگاه اینترنتی شماست، بنابراین کمک به مشتریان بالقوه خود در یافتن جالب ترین و مرتبط ترین پیشنهادات ، یکی از بهترین راه ها برای باز کردن کیف پول آن‌ها است. افزایش این دست از مشتریان باعث حفظ جریان ریفرال می‌شود. درنتیجه، پیشنهادهای زیر را در روند کمپین خود در نظر بگیرید:

  • با اضافه کردن اسلایدر محصولات مرتبط در صفحه محصول تخفیف خورده، قدرت انتخاب مشتری خود را در میان محصولات تخفیف خورده افزایش دهید و سفر مشتری را در رسیدن به هدف کوتاه کنید.

  • در بسته‌بندی محصولات خود هدیه‌ی کوچکی درنظر بگیرید و در توضیحات محصولات خود آن را ذکر کنید. همچنین ارسال هدیه رایگان به طور رندوم را در صفحه اصلی و همچنین در ایمیل خود یاداور شوید.

  • از قابلیت وبلاگ و وبلاگ نویسی برای تعریف و توضیحات خدمات رایگان در این روز بخصوص استفاده کنید. شاید این کار کمی زمان‌بر باشد ولی قطعا تاثیر مثبتی بر سئو و حفظ مخاطب دارد.

۴. احساسات مشتریان خود را درگیر کنید.

خریداران جمعه سیاه، هیچ تفاوتی با مشتریان عادی شما نخواهند داشت؛ اما تنها عامل تمایز میان این دو گروه از مشتریان این است که مشتریانی که در روز جمعه سیاه به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه می‌کنند، در تکمیل خرید قاطع هستند. پس باید با استفاده المان‌های مرتبط، احساسات آن‌ها را برای تکمیل هرچه سریع‌تر خرید خود برانگیخت. به این جهت به نکات زیر توجه کنید:

  • طراحی کامپوننت‌های فروشگاه خود را مرتبط با رویداد جمعه سیاه تغییر دهید.

  • از رنگ‌‌های مرتبط در پس‌زمینه‌های بنر، پیام هدر، بنر جدولی…. استفاده کنید.

  • از دیگر کارهایی که باید برای کمک به آنها در خرید انجام دهید این است که با ایجاد عوامل محرک در فروشگاه اینترنتی، دکمه های لینک مناسب را نسبت به جمعه سیاه بهینه کنید.

  • از قابلیت چت انلاین، برای ارتباط مستقیم با مشتری استفاده کنید.

  • روی هر فروش، کارت هدیه ارائه دهید، با ارائه کارت هدیه، به خریداران بلاتکلیف کمک بسزایی کرده اید.

  • همچنین جشنواره تخفیف خود را تا دوشنبه سایبری ادامه دهید.

  • درصدی از سود خود را به خیریه‌ها اختصاص دهید؛ این عمل تاثیر عمیقی در افزایش فروش شما خواهد داشت.

به یاد داشته باشید، برای اجرای کمپین‌های تأثیرگذار برای کسب و کار اینترنتی خود ، به دنبال کنندگان اجتماعی زیادی نیاز ندارید.اما دنبال کننده بالا هم به شما اسیبی نمی‌رساند، بنابراین اکنون در انجمن های آنلاین خود هیاهو ایجاد کنید و فراموش نکنید که طراحی سایت فروشگاهی خود را متناسب با این رویداد تغییر دهید.

اکنون وقت آن است که این استراتژی‎ های بازاریابی جمعه سیاه را شروع کنید و آن را در فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین خود اعمال کنید. اگر می خواهید در بزرگترین آخر هفته خرده فروشی سال، بیشترین بهره را ببرید منتظر نمانید. برای اطمینان از بهترین بازده در آخر هفته ، تاکتیک هایی را که مناسب فروشگاه اینترنتی شما است را به کار بگیرید. موفق باشید!