زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

آموزش کامل دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی

آموزش کامل دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی

یکی از مهم‌ترین کار‌ها در تکمیل فرایند طراحی فروشگاه اینترنتی، ایجاد دسته ‌بندی محصولات است که از اهمیت بالایی دارد که در این مقاله به بررسی نکات و دلایل طبقه ‌بندی محصولات و اهمیت آن در طراحی سایت فروشگاهی اینترنتی خواهیم پرداخت.

چقدر بی‌نظیر می‌تواند باشد که وقتی مشتریان شما به دنبال محصولی هستند، بدون صرف وقت سریعاً دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن می‌گردند را پیدا کنند و بلافاصله به راحتی بتوانند خرید کنند؟ احساس می کنید روز خوش یمن شما است، نه؟

دسته‌ بندی محصولات یا طبقه ‌بندی محصولات، یکی از بزرگترین چالش‌های هر فروشگاه اینترنتی به هنگام راه‌اندازی است. با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها به راحتی مشکل ایجاد دسته‌ بندی محصولات را برطرف کرده‌اند. در این مقاله ، بحث خواهیم کرد که؛

دسته ‌بندی محصولات چیست، چرا مهم است؟

چگونه طبقه ‌بندی محصولات با فروشگاه اینترنتی تعامل برقرار می‌کند و اهمیت آن چیست؟

دسته ‌بندی محصولات چیست؟

طبقه بندی محصولات

طبقه بندی محصولات، قرار دادن و سازماندهی محصولات در دسته های مربوطه است. به همین دلیل، این فرآیند بسیار ساده به نظر می‌رسد: فقط کافیست، دسته ‌بندی پدر محصول را انتخاب کنید و دسته ‌بندی همه محصولات را به این شکل انجام دهید تا به اتمام برسد، اما ، وقتی حجم گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهید، این فرآیند کمی پیچیده‌تر از فرایند ایجاد دسته‌ بندی بالاست.علاوه بر این، محصولات بسیاری وجود دارد که می توانند به چندین دسته تعلق داشته باشند. به مثال زیر توجه کنید:

محصول "کفش ورزشی مردانه بسکتبال" می تواند از مسیر و دسته های زیر عبور کند:

پوشاک ، کفش و لوازم جانبی> کفش مردانه> کفش ورزشی مردانه

با این حال، می‌تواند این مسیر را نیز دنبال کند:

وسایل ورزشی> تیم های ورزشی> تجهیزات بسکتبال> کفش> کفش های بسکتبال مردانه

این تنها دو دسته ‌بندی از یک محصول است که تنها با تعریف چند متغیر می‌توان چندین دسته ‌بندی متفاوت نیز برای یک محصول ایجاد کرد. اما کدام یک مسیر صحیح رسیدن به یک محصول است؟ تعریف مسیر صحیح دسته ‌بندی محصولات یا اینکه از چندین مسیر به یک مورد استفاده می‌کنید یا خیر، به نحوه انتظار شما از مشتری برای جستجوی آن محصول بستگی دارد. همچنین به این بستگی دارد که کدام بخش‌ها را در دسترس دارید. علاوه بر انتخاب بخش صحیح، طبقه بندی محصولات با سازمان پیچیده آن بخش‌ها نیز سروکار دارد.

چرا دسته ‌بندی محصولات حائز اهمیت است؟

دلایل زیادی وجود دارد که دسته بندی محصولات را برای تجارت الکترونیکی بخصوص به هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی و بازاریابی مهم می‌دانند. از طریق دسته ‌بندی محصولات خود، می‌توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید، موتور جستجوی خود را تقویت کنید و رتبه بندی سایت خود در Google را بهبود ببخشید.

۱. دسته ‌بندی محصولات باعث تقویت تجربه کاربری می‌شود.

مشاهده‌ها گزارش می‌کند که به طور متوسط ۹۹٪ از کاربران در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی‌کنند. یکی از دلایل این امر این است که مردم می‌خواهند از فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت خرید کنند و بهترین قیمت را پیدا کنند. در نهایت، آن‌ها فرایند خریدکردن را به پایان می‌رسانند و آماده خرید هستند. در آن مرحله، کاربران سایتی را انتخاب می‌کنند که بهترین قیمت و نرم‌ترین تجربه خرید را ارائه دهد.

طبقه بندی محصولات خوش ساخت به مشتریان این امکان را می‌دهد تا سریع و آسان آنچه که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. مسیریابی آسان سایت شما یا همان دسته ‌‌بندی محصولات، یکی از مهم‌ترین عناصر UX شما است و منجر به نرخ تبدیل بالاتر می‌شود.

۲. طبقه ‌بندی محصولات باعث بهبود ارتباط با موتور‌های جستوجو می‌شود.

طبقه بندی صحیح محصولات به موتور‌های جستجوی این امکان را می‌دهد تا محصولات را سریعتر پیدا کند. در نتیجه، شما یک موتور جستجوی سریعتر و دقیق‌تر ایجاد می‌کنید. از آنجایی که موتور جستجو اغلب اولین عنصری است که کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند، یک موتور جستجوی قوی اوج تجربه کاربر سایت شما است.

۳. طبقه‌ بندی محصولات به مشتریان کمک می‌کند تا سایت شما را پیدا کنند.

اکثر افراد عموما به طور مستقیم به سایت شما دسترسی نخواهند داشت. در حقیقت، ۳۵٪ از افرادی که محصولات را جستجو می‌کنند از Google شروع می کنند. به محض این که طبقه بندی محصولات قوی داشته باشید، به شما این امکان را می‌دهد صفحات مربوط به فرود را برای محصولات خود ایجاد کنید. به نوبه خود ، گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌توانند سایت و محصولات شما را با سهولت بیشتری فهرست بندی کنند. در پایان، این امر باعث می‌شود محصولات شما در موتورهای جستجو رتبه بالاتری در زمینه سئوداشته باشند و احتمال یافتن سایت شما توسط مشتریان را افزایش دهند.

چگونه می توان محصولات را درفروشگاه اینترنتی دسته بندی کرد

۱. از طبقه‌ بندی بیش از حد خودداری کنید.

دسته بندی‌های بسیار زیاد، دسته بندی‌هایی با کلمات رمزگذاری شده، دسته‌هایی که به سختی محصولی در آن‌ها وجود دارد. همه این موارد برای خریداران گیج کننده و ناامیدکننده است و قطعاً می‌تواند آن‌ها را از خرید، منصرف کند.

در میان فروشگاه‌های اینترنتی تمایل وجود دارد، به جای اینکه وقت بگذارید و محصولات را دقیق دسته بندی کنید، زیر‌دسته در نظر بگیرید و فیلتر کنید، می‌توانید به جای آن محصولات را تحت عنوان چند دسته اصلی در سایت فروشگاهی خود قرار دهید. همه چیز لازم نیست که در ریز‌ترین زیردسته خود قرار گیرد. این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که فیلترها همیشه دوست شما و مشتریان شما هستند پس قبل از شروع به دسته ‌بندی نوع فیلتر کردن دسته‌ بندی محصولات خود را جداگانه ترسیم کنید.

دسته ها تمایز اصلی محصولات شما هستند. به عنوان مثال، در نظر بگیرید شما لباس زنانه را به صورت آنلاین می‌فروشید. دسته بندی های شما ممکن است به شرح زیر باشد:

  • تاپ و بلوز
  • ژاکت
  • شلوار
  • لباس
  • کت
  • تجهیزات جانبی

شاید دسته ‌بندی محصولات شما با سبک لباس سازماندهی شوند:

  • کسب و کار
  • گاه به گاه / هر روز
  • ورزشی
  • رسمی

یا شاید آنها بر اساس نوع مشتری از هم جدا شوند:

  • خردسالان
  • ریزه اندام‌ها
  • خانم‌ها
  • سایز بزرگ

مهم است که دسته های خود را بر اساس مخاطبان هدف تعیین کنید.

فیلتر کردن دسته ‌بندی‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بر اساس ویژگی های خاص موارد موجود در یک دسته خاص را محدود کنید. درنظر بگیریم که در فروشگاه اینترنتی لباس شما تعدادی تاپ دکمه‌دار، تاپ ساده، تاپ بلند و دیگر انواع آن را می‌فروشید؛ این‌ها نباید دسته باشند، بلکه باید زیر‌دسته‌هایی در دسته گسترده تری از بلوزها باشند.

اگر تعداد محصولات کمی در یک گروه خاص قرار دارد (در مقایسه با محصولات دیگر) ، این باید به شما هشدار دهد که ممکن است اصلاً به آن دسته نیاز نداشته باشید.

با در نظر گرفتن تمام موارد بالا به این نتیجه خواهیم رسید که برای دسته بندی محصولات از تعداد دسته بندی پدر کمتری استفاده کنید و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مشترک محصولات مشترک، زیر دسته مد نظر خود را اضافه کنید. اگر تعداد محصولات شما بیش از حد معمول بود، زیردسته‌های خود را تا ۴ مرحله پس از دسته بندی اصلی می‌توانید ادامه دهید.

۲. مشتری هدف خود را بشناسید.

دسته بندی محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی فعال، همه و همه درباره UX است. اینکه شما به خوبی (یا ضعیف) محصولات خود را دسته بندی کنید، تعیین می‌کند که چه مدت کاربر در سایت شما بماند و آیا در پایان با خرید موفقیت‌آمیز خارج شود یا خیر. دانستن مشتری موردنظر شما در مورد چگونگی ساختار دسته بندی‌های محصولات در فروشگاه اینترنتی، باعث افزایش میزان فروش شما می‌شود. زیرا، شما دقیقاً می‌دانید که آن‌ها به دنبال چه چیزی می‌گردند و اصطلاحاتی که آنها برای توصیف نیاز خود استفاده می‌کنند.

در مورد این موارد، مطمئن شوید که محصولات را برای فروشگاه اینترنتی خود بر اساس شرایطی که مشتریان استفاده می‌کنند، دسته بندی کنید. این اصطلاح ممکن است اصطلاح صحیح یا فنی باشد که در کسب و کار شما استفاده می‌شود، اما چه کسی به این اهمیت می دهد؟ اگر اصطلاح یا واژه‌ای نیست که بازار هدف شما از آن استفاده می‌کند، مشتریان خود را از دست خواهید داد.

و سرانجام ، به خاطر داشته باشید ، هرچه کاربر شما بیشتر از صفحات بازدید کند، احتمال خرید آن کمتر است. یکی از توصیه‌های معروف پیروی از این قانون است: با سه کلیک، مشتریان خود را به محصول برسانید.

۳. برای پیگیری موفقیت خود از تجزیه و تحلیل استفاده کنید.

نکته زیبا در مورد وب سایت‌ها، تجارت الکترونیکی، کمپین های AdWords و … این است که هیچ چیز مانع ادامه کار نمی‌شود. شما همیشه می توانید تغییر شکل دهید یا به طور کلی تغییر مسیر دهید. بهترین راه برای اینکه بفهمید روش فعلی شما برای انجام کارها کارساز است یا نه، استفاده از تجزیه و تحلیل است. با بررسی و تحلیل خواهید دید که چه تعداد بازدید کننده دارید، چه افرادی روی آن‌ها کلیک می کنند ، چه مدت در هر صفحه می‌مانند و اینکه آیا از شما خرید می کنند یا نه. بررسی این داده‌ها به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را به درستی دسته بندی کنید، مشتری هدف خود را بشناسید و در نهایت نرخ حفظ مشتری خود را افزایش دهید و میزان ریزش مشتریان وفادار خود را کاهش دهید.

چطور دسته‌ بندی محصولات برای فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنیم؟

با توجه به توضیحات بالا، طبقه بندی محصولات به طور دقیق ودسته ‌بندی بصری محصولات چگونه می‌تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و منجر به فروش بیشتر شود. مشکل این است که سایت های متعدد حاوی طبقه بندی نادرست محصول هستند. دلیل این امر این است که این افراد دسته ‌بندی‌های متعددی را برای یک محصول مشابه انتخاب می‌کنند. با توجه به نکات به مثال دسته ‌بندی محصولات زیر توجه کنید:

در نظر بگیرید در زمینه پوشاک فعالیت می‌کنید، بهترین حالت ممکن برای ایجاد دسته ‌بندی‌های اصلی، انتخاب ۵ یا ۶ دسته اصلی است که این ۵ دسته به طور فرضی به شکل زیر است:

  • پوشاک زنانه
  • پوشاک مردانه
  • پوشاک بچگانه
  • پوشاک ورزشی
  • درباره ما

با توجه به دسته ‌بندی بالا، ۵ دسته اصلی انتخاب شد، هر یک از این دسته بندی‌ها مشتقات منحصر به‌فرد خود را دارند که با توجه به موارد بالا، اولین زیردسته به شکل زیر در می‌آید:

  • پوشاک زنانهمانتوپالتوشال و روسریکفش
  • پوشاک مردانهکفشپالتوتیشرتپیراهن….

اگر تعداد بالایی از محصولات را دارید که از تنوع بالایی برخوردارند، تا دو مرحله زیر دسته خود را ادامه دهید، با توجه به مثال بالا، زیر دسته پوشاک زنانه را تا دو مرحله ادامه می‌دهیم:

  • پوشاک زنانه

مانتو

مانتو تابستانیمانتو بهاره

پالتو

پالتو پشمیپالتو بارانی

شال و روسری

شال تابستانیشال و رویری حریر

کفش

کفش پاشنه داربوت

اگر محصولات شما همچنان زیر دسته‌های بیشتری داشت، مجددا امکان اضافه کردن زیر دسته برای شما وجود دارد.

مثال بالا، نمونه‌ای ساده از دسته‌ بندی محصول است که با توجه به ترسیم چیدمان دسته بندی محصولات ممکن است هر فروشگاه اینترنتی متناسب با متغیرهای موجود شروع به دسته بندی محصولات کند و دسته‌ بندی پدر خود را متمایز با مثال بالا انتخاب کند. همین ویژگی ساده عامل تمایز و پیشرفت بسیاری از کسب و کارها است.

چگونه دسته بندی محصولات باعث افزایش میزان فروش شما می‌شود؟

اگر بازدیدکنندگان سایت فروشگاهی خود را تقسیم کنید، کاملاً مشهور است که بازدید کنندگان سایت شما به دو دسته تقسیم می شوند

  • جستجوگران
  • مرورگرها

فهم آسان طبقه بندی محصولات برای مرورگرها بسیار آسان است.

به هنگام طراحی سایت فروشگاهی کاربران معمولاً به سمت منوی هدر یا منوی همبرگری جذب می شوند و در دسته‌ها و زیر مجموعه ها کاوش می کنند. با شناخت درست از مخاطبان هدف و بازار هدف خود و بررسی آمارهای دریافتی، اطلاعات جامعی از رفتار بازدیدکنندگان بدست خواهید اورد که با بررسی این داده‌ها و تغییر دسته ‌بندی‌های خود با توجه به این آمار، دسترسی به محصولات محبوب خود را افزایش دهید و باعث افزایش میزان فروش خود شوید. با تغییر دسته بندی با توجه به پارامترهای بالا، علت تقریبی عدم خرید مشتریان را خواهید دریافت.

نتیجه‌گیری

فروشگاه‌های اینترنتی برای موفقیت به جزئیات خاص و کاربرپسندانه‌ احتیاج دارند. بخش عمده ای از UX (تجربه کاربری) فروشگاه‌های اینترنتی در دسته بندی محصولات شما نهفته است. اگر بر دانش دسته بندی محصولات مسلط شوید، تبریک! فروشگاه اینترنتی شما مستلزم فروش بیشتر و UX کاربرپسندانه است. اگر در زمینه طبقه بندی محصولات فروشگاه اینترنتی خود دانش کافی ندارید، با انجام سه مرحله آسان بالا می‌توانید محصولات را برای سایت فروشگاهی خود دسته بندی کنید.